Ik woon in Belgie (Vlaanderen) en vorige winter heb ik het dak vol gelegd met zonnepanelen. Wetende dat het dak in zijn geheel in 2010 vernieuwd is incl. isolatie. de zonnepanelen wekken dan ook 25-30Kwh op een gemiddelde zomerdag. Waarvan ik ong 25-35% zelf gebruik en de rest terug op het net zet.
Het huisje is een halfopen huis uit 1932 dat in 2010 een totaal renovatie heeft gehad. Nieuwe leidingen, nieuwe verwarming, HR++(U: 1,1) beglazing, maar geen isolatie in de muren. Dit omdat huizen uit die tijd bijna nooit een spouwmuur hadden. Dus dat betekend dat ik langs buiten (of binnen) moet isoleren met al het gedoe en kosten er bij.
Ook de vloer heeft geen isolatie.
We hebben weer wat spaarcenten (ong. € 8.0000,-) liggen voor een volgende investering in de woning. Nu dacht ik dat het tijd is om te investeren in een warmtepomp (welke?) of is het verstandig om wat jaren door te sparen om de buitenmuren te isoleren (ong. € 20.000,-) en daarna te denken aan warmtepompen?
Als warmtepomp een goed idee is, Hoe begin ik hier aan? vooronderzoek, type, etc...?
Huis is matig geïsoleerd (totaalrenovatie in 2010):
- Half open bebouwing.
- Dak is geïsoleerd.
- HR++ (U1,1) glas.
- Radiatoren uit 2010.
- Gas CV ketel voor verwarming en sanitair: Vailiant ecoTEC plus VCW BE 346/3-5-H
- Aanvoertemperatuur vorige winter: 55 graden. Tado radiatorknoppen.
- Jaar gasverbruik: 8700 kWh -
- Thermostaat: Woonkamer/keuken/eetkamer/bureau:19,5 graden wanneer aanwezig. Slaapkamer: 18 graden bij slapen. Rest van ruimtes: 15 graden en hoger wanneer gebruikt wordt.
Wat kan er nog verbeterd worden:
- Gevelisolatie (langs buiten - Reden: Geen spouwmuur)
- Vloerisolatie (+ vloerverwarming)
Het huisje is een halfopen huis uit 1932 dat in 2010 een totaal renovatie heeft gehad. Nieuwe leidingen, nieuwe verwarming, HR++(U: 1,1) beglazing, maar geen isolatie in de muren. Dit omdat huizen uit die tijd bijna nooit een spouwmuur hadden. Dus dat betekend dat ik langs buiten (of binnen) moet isoleren met al het gedoe en kosten er bij.
Ook de vloer heeft geen isolatie.
We hebben weer wat spaarcenten (ong. € 8.0000,-) liggen voor een volgende investering in de woning. Nu dacht ik dat het tijd is om te investeren in een warmtepomp (welke?) of is het verstandig om wat jaren door te sparen om de buitenmuren te isoleren (ong. € 20.000,-) en daarna te denken aan warmtepompen?
Als warmtepomp een goed idee is, Hoe begin ik hier aan? vooronderzoek, type, etc...?
Huis is matig geïsoleerd (totaalrenovatie in 2010):
- Half open bebouwing.
- Dak is geïsoleerd.
- HR++ (U1,1) glas.
- Radiatoren uit 2010.
- Gas CV ketel voor verwarming en sanitair: Vailiant ecoTEC plus VCW BE 346/3-5-H
- Aanvoertemperatuur vorige winter: 55 graden. Tado radiatorknoppen.
- Jaar gasverbruik: 8700 kWh -
- Thermostaat: Woonkamer/keuken/eetkamer/bureau:19,5 graden wanneer aanwezig. Slaapkamer: 18 graden bij slapen. Rest van ruimtes: 15 graden en hoger wanneer gebruikt wordt.
Wat kan er nog verbeterd worden:
- Gevelisolatie (langs buiten - Reden: Geen spouwmuur)
- Vloerisolatie (+ vloerverwarming)
[ Voor 22% gewijzigd door sn33ky op 26-08-2022 15:24 . Reden: noteren dat ik in België Vlaanderen woon. ]