Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Warmtepomp: een goed idee? en hoe beginnen we er aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-11 02:24
Ik woon in Belgie (Vlaanderen) en vorige winter heb ik het dak vol gelegd met zonnepanelen. Wetende dat het dak in zijn geheel in 2010 vernieuwd is incl. isolatie. de zonnepanelen wekken dan ook 25-30Kwh op een gemiddelde zomerdag. Waarvan ik ong 25-35% zelf gebruik en de rest terug op het net zet.

Het huisje is een halfopen huis uit 1932 dat in 2010 een totaal renovatie heeft gehad. Nieuwe leidingen, nieuwe verwarming, HR++(U: 1,1) beglazing, maar geen isolatie in de muren. Dit omdat huizen uit die tijd bijna nooit een spouwmuur hadden. Dus dat betekend dat ik langs buiten (of binnen) moet isoleren met al het gedoe en kosten er bij.
Ook de vloer heeft geen isolatie.

We hebben weer wat spaarcenten (ong. € 8.0000,-) liggen voor een volgende investering in de woning. Nu dacht ik dat het tijd is om te investeren in een warmtepomp (welke?) of is het verstandig om wat jaren door te sparen om de buitenmuren te isoleren (ong. € 20.000,-) en daarna te denken aan warmtepompen?

Als warmtepomp een goed idee is, Hoe begin ik hier aan? vooronderzoek, type, etc...?

Huis is matig geïsoleerd (totaalrenovatie in 2010):
- Half open bebouwing.
- Dak is geïsoleerd.
- HR++ (U1,1) glas.
- Radiatoren uit 2010.
- Gas CV ketel voor verwarming en sanitair: Vailiant ecoTEC plus VCW BE 346/3-5-H
- Aanvoertemperatuur vorige winter: 55 graden. Tado radiatorknoppen.
- Jaar gasverbruik: 8700 kWh -
- Thermostaat: Woonkamer/keuken/eetkamer/bureau:19,5 graden wanneer aanwezig. Slaapkamer: 18 graden bij slapen. Rest van ruimtes: 15 graden en hoger wanneer gebruikt wordt.

Wat kan er nog verbeterd worden:
- Gevelisolatie (langs buiten - Reden: Geen spouwmuur)
- Vloerisolatie (+ vloerverwarming)

[ Voor 22% gewijzigd door sn33ky op 26-08-2022 15:24 . Reden: noteren dat ik in België Vlaanderen woon. ]

Alle reacties

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:38
Als je nu een warmtepomp koopt, zal die veel vermogen moeten hebben omdat er veel warmte verloren gaat door je slechte isolatie. Zo'n warmtepomp is een stuk duurder. Bovendien moet hij die warmte ook af kunnen geven in je huis: Je huidige radiatoren die werken op 80 graden redden dat niet als ze water van 35 graden krijgen van een warmtepomp. Dus je zult ook moeten investeren in een betere afgifte (lage temperatuur radiatoren of idealiter vloerverwarming).

Als je daarna wel isoleert, is je warmtepomp veel te zwaar en gaat deze pendelen (steeds eventjes aan en dan weer uit). Dat is slecht voor de levensduur en het verbruik. En zonde van de eerdere investering in de zware warmtepomp.

Nu isoleren zorgt ook dat je gasrekening flink omlaag gaat. Het gas is niet op, het is alleen duurder. Besparen helpt dus. Elke isolatiestap die je doet levert geld op. Zolang je je electriciteit nog kunt salderen is er nog niet veel aan de hand.

Wel kun je bijv. vast kiezen voor een warmtepompboiler. Met de huidige subside is dat erg goedkoop en dan kun je je elektriciteitsoverschot efficient inzetten voor warm water. Mocht je later een warmtepomp kiezen voor verwarming, dan kan die wellicht nog een stapje kleiner. (ze kunnen allemaal zowel verwarming als warm water verzorgen, maar los kan ook).

Ik zou dus kiezen voor isolatie en/of een warmtepompboiler voor je stroomoverschot.

• sn33ky
Even een belangrijke. Ik woon in België. is de situatie dan hetzelfde?

Warmtepompboiler: We krijgen in Vlaanderen (België) geen premie meer sinds Juni 2022

Ik lees: Wat is een warmtepompboiler?
Een warmtepompboiler is een lucht/water-warmtepomp die, los van het verwarmingssysteem, sanitair warmwater voorziet. Door het gebruiken van warmte in de buitenlucht, is dit een zeer energiezuinige oplossing.

Het huis heeft momenteel een HR CV ketel: Vailiant ecoTEC plus VCW BE 346/3-5-H die zowel snitair warm water als verwarming doet. kan dan een warmtepompboiler er naast draaien voor alleen het sanitair (als ik lees wat een warmtepompboiler doet. Of is die info niet geheel juist?)

Maar duidelijk, ik zal door moeten sparen. de vloer moeten openbreken, isoleren en vloerverwarming laten leggen en de buitengevel isoleren. Dus enkele jaren doorsparen en nu niets doen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Buiten kosten is het voor comfort met een warmtepomp ook belangrijk om eerst je huis goed (voldoende) te isoleren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Krijg je voor de winter nog een warmtepomp geinstalleerd? En met ^, dan wordt het ofwel een véél te zware (waar je spijt van krijgt), of je moet een correcte plaatsen voor de latere isolatietoestand en op koudere dagen voorlopig bijstoken met je bestaande ketel (kan die trouwens op 40 à 50°C aanvoertemperatuur je huis warm krijgen op koudste dagen, dan volstaan je huidige radiatoren; isolatie maakt dat veel haalbaarder).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• sn33ky
naftebakje schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:39:
Krijg je voor de winter nog een warmtepomp geinstalleerd? En met ^, dan wordt het ofwel een véél te zware (waar je spijt van krijgt), of je moet een correcte plaatsen voor de latere isolatietoestand en op koudere dagen voorlopig bijstoken met je bestaande ketel (kan die trouwens op 40 à 50°C aanvoertemperatuur je huis warm krijgen op koudste dagen, dan volstaan je huidige radiatoren; isolatie maakt dat veel haalbaarder).
Goede vraag.

De aanvoertemperatuur van de radiatoren heb ik momenteel ingesteld op 55 graden en hierbij krijg ik in de winter (incl koudste dagen) mijn huis verwarmd. Dus eigenlijk een testen op 45 graden?

Let wel op: Ik verwarm alleen actief als we thuis zijn de benedenverdieping (19,5 graden) en een slaapkamer als we slapen (18 graden).
De rest: Badkamer, Logeerkamer, Gang en functionele zolder worden enkel warm gehouden op 15 graden en eventueel verwarmd indien nodig. We hebben een Tado kraan op alle radartoren zitten en die via "Home assistent" geautomatiseerd. Zo heb ik vorig jaar ong. 8700 Kwh gas nodig gehad voor het verwarmen en sanitair. We koken inductie/elektrisch.

Ik denk niet dat ik voor de winter nog een warmtepomp krijg geïnstalleerd. Dit wegens de grote vragen bij alle installateurs/leveranciers, en dit als ik het zou doen een projectje is voor de lente 2023

[ Voor 7% gewijzigd door sn33ky op 26-08-2022 13:16 ]

• rukke
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-11 10:53
sn33ky schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:43:
Warmtepompboiler: We krijgen in Vlaanderen (België) geen premie meer sinds Juni 2022
Je krijgt in België Vlaanderen nog wel een premie voor een warmtepompboiler: https://www.vlaanderen.be...mie-voor-warmtepompboiler

• sn33ky
rukke schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:40:
[...]

Je krijgt in België Vlaanderen nog wel een premie voor een warmtepompboiler: https://www.vlaanderen.be...mie-voor-warmtepompboiler
Je hebt een punt.

Echter is deze premie onderdeel van de VerbouwPremie en niet meer een aparte subsidie voor de warmtepompboiler. Je kan echter maar 1 maal gebruik maken van een VerbouwPremie als ik het juist heb.
Dus dan is het stom om deze alleen te gebruiken voor een warmtepompboiler.

Als je daarna alsnog de buitengevel, vloer etc gaat isoleren. dan kan je geen gebruik meer maken van deze subsidie (VerbouwPremie), omdat je hem al hebt gebruikt voor de warmtepompboiler.

• rukke
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-11 10:53
Ik denk dat je die website eens goed moet lezen. Je mag per categorie de premie maar 1 keer aanvragen.
  • U kunt slechts om de 10 jaar een premie krijgen voor een warmtepompboiler. Eerdere premies bij Fluvius tellen ook mee.
  • Ontving u de afgelopen 10 jaar al een premie voor:
  • een warmtepomp, met uitzondering van een lucht-lucht warmtepomp, dan heeft u geen recht op een premie voor een warmtepompboiler.
  • een zonneboiler, dan heeft u geen recht op een premie voor een warmtepompboiler.

• naftebakje
Dus je verbruikt ongeveer 3000m³ gas, met weinig stoken op lage temperatuur. Dan vind ik best nog veel (dus lijkt me een zware/dure warmtepomp te worden).
Ik zou echt hard pleiten om eerst je muren (en vloer indien mogelijk) te isoleren, dat zal je sneller winst én comfort opleveren.

Warmtepompboiler kan nu al, maar brengt niet zoveel op vermoed ik. Het opent wel de deur naar gericht verbruik creëren als de zonnepanelen teveel opwekken; en als je daar zin in hebt kan je de warmtepompboiler gebruiken om je verwarming te ondersteunen (kan interessant zijn icm overschot zonnepanelen; maar is geen kant-en-klare oplossing dus kijk of je dit echt wil, dan moet je het ook zelf beheren). Dit kan wel helpen sneller terugverdienen en gasverbruik drukken met goedkope (teruglever)stroom.

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 26-08-2022 15:09 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• sn33ky
naftebakje schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:08:
Dus je verbruikt ongeveer 3000m³ gas, met weinig stoken op lage temperatuur. Dan vind ik best nog veel (dus lijkt me een zware/dure warmtepomp te worden).
Ik zou echt hard pleiten om eerst je muren (en vloer indien mogelijk) te isoleren, dat zal je sneller winst én comfort opleveren.

Warmtepompboiler kan nu al, maar brengt niet zoveel op vermoed ik. Het opent wel de deur naar gericht verbruik creëren als de zonnepanelen teveel opwekken; en als je daar zin in hebt kan je de warmtepompboiler gebruiken om je verwarming te ondersteunen (kan interessant zijn icm overschot zonnepanelen; maar is geen kant-en-klare oplossing dus kijk of je dit echt wil, dan moet je het ook zelf beheren). Dit kan wel helpen sneller terugverdienen en gasverbruik drukken met goedkope (teruglever)stroom.
Hoe kom je op 3000 m3 gas als ik op jaarbasis maar 8700 kWh gas heb verbruik (Digitale meter)? dat is namelijk ong. 870 m3 gas op jaarbasis.

• naftebakje
sn33ky schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:15:
[...]

Hoe kom je op 3000 m3 gas als ik op jaarbasis maar 8700 kWh gas heb verbruik (Digitale meter)? dat is namelijk ong. 870 m3 gas op jaarbasis.
Verkeerde omzettingsfactor :X
Verandert de zaak idd.

Pagina: 1