Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnGebruiker
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-08-2022
Hi allen,

Wij hebben momenteel verschillende VPS’en draaien bij TransIP met Laravel Forge als management systeem. Aan deze VPS’en doen wij zelf het onderhoud maar onze kennis is niet breed genoeg om dit te blijven doen.

Nu zijn wij op zoek naar een Managed VPS die Laravel Forge ondersteund. Alternatieven zoals Direct Admin e.d. zijn voor ons geen optie. Hoe doen jullie dit of hebben jullie tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:21

Ypho

Allround Nerd

Forge verbindt toch via SSH met je VPS en beheert zo de boel? Of zoek je iets dat automatisch VPS instanties / droplets aanmaakt?

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aan deze VPS’en doen wij zelf het onderhoud maar onze kennis is niet breed genoeg om dit te blijven doen.
En wat verwacht je dan van een "managed VPS"? Heb je al aan TransIP gevraagd of ze kunnen ondersteunen in "het onderhoud"? Wat is "onderhoud"? Hoe denk/wil je dat iemand anders met jouw VPS omgaat qua "onderhoud"?
hebben jullie tips?
Afhankelijk va het budget; waarom niet investeren in training / opleiding?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnGebruiker
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-08-2022
MAX3400 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:42:
En wat verwacht je dan van een "managed VPS"? Heb je al aan TransIP gevraagd of ze kunnen ondersteunen in "het onderhoud"? Wat is "onderhoud"? Hoe denk/wil je dat iemand anders met jouw VPS omgaat qua "onderhoud"?
Wat ik hoop te vinden is een partij die letterlijk het technische onderhoud uitvoert. Denk aan (security) updates en server monitoring.
MAX3400 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:42:
Afhankelijk va het budget; waarom niet investeren in training / opleiding?
Budget is er, maar een training/opleiding is niet wenselijk. Wij hebben nu 6 VPS’en bij TransIP maar willen ons daar niet mee bezig houden. Wij willen ons focussen op dingen waar wij wel goed in zijn.

----
Ypho schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:36:
Forge verbindt toch via SSH met je VPS en beheert zo de boel? Of zoek je iets dat automatisch VPS instanties / droplets aanmaakt?
Forge verbindt inderdaad met SSH.
Via Forge kunnen we het gehele management uitvoeren (sites deployen, php installs, Nginx settings noem maar op). Maar security/ubuntu/software updates worden niet door Forge uitgevoerd, ook wordt de server niet gemonitord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MijnGebruiker schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

Wat ik hoop te vinden is een partij die letterlijk het technische onderhoud uitvoert. Denk aan (security) updates en server monitoring.
Eerlijk gezegd? Monitoring, block-based backups, resource-management, capacity, failover en dergelijke, daar kan je inderdaad een partij voor zoeken / vragen. Maar je security / versie / functionele updates, ik weet niet of je daar beter (freelance) een Linux-persoon voor kan inhuren die dat eens in de 2 weken even een uurtje of wat doet.

Waarom zeg ik dat; als jouw VPS'en nu een bepaalde inrichting hebben met packages, configs, etc. etc., dan zal je toch eerst je documentatie moeten overdragen aan degene die hier updates op moet gaan uitvoeren. Als het tegenzit "moet" je ook soms passwords overhandigen om iets te mogen per VPS. En daarna moet je iemand vinden die kennis heeft van zaken en zodra nginx wordt geupdate, dat er (ook) een regressie-test kan worden uitgevoerd om zeker te weten dat de update niet (ook) iets sloopt.

En of je dit nu bij 1 partij zou beleggen (bijvoorbeeld TransIP als ze er al interesse in zouden hebben) of bij meerdere partijen; jij "verwacht" een bepaalde uptime, desired configuration, bepaalde (proactieve) handelingen en respons; dat kan nog wel eens een interessante zoektocht worden naar een geschikte partij/partijen.

/edit: even snel gekeken maar https://www.godaddy.com/e...fully-managed-vps-hosting geeft een aardig beeld wat ze daar kunnen betekenen voor je. Dat lijkt inderdaad ook best op "applicatie inhoudelijke ondersteuning". Echter, de prijs begint vanaf 90 Euro per maand per VPS.

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 26-08-2022 09:24 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:23

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik vraag me af of het niet verstandiger is om een systeembeheerder aan te nemen, die de VPS'sen zal onderhouden.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Pagina: 1