Ps4 wordt snel heet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaass
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-08-2024
Ik heb een ps4 slim en hij wordt al heet binnen 5 minuten, of ja best warm als ik de bovenkant voel, vooral de achterkant.

Ik heb twee dagen geleden de ps4 stofvrij gemaakt aan de binnenkant, ventilator en heatsink, alleen toen ik het in elkaar wou zetten pasten niet alle schroefjes meer van de metalen plaat die je los moet maken om bij de ventilator en heatsink te komen. Beetje dom ik had moeten nakijken welke schroeven voor welk gat waren, maar de schroeven die pasten heb ik erin geschroefd maar heb nog 4 schroeven over die er niet in zitten, ik weet ook niet of de schroeven die erin zitten wel in het juiste gat horen maar ze pasten wel.

Eerst leek het beter te gaan, het spel wat ik speelde haperde niet meer zo, maar twee dagen later hapert die weer een beetje en de ps4 wordt erg snel heet. Ik heb dat haperen alleen bij dat specifieke spel moet ik wel zeggen, maar dat is wel het spel die ik graag speel.

Moet ik de koelpasta ook vervangen? Ik heb de ps4 nou ongeveer 4 jaar. Dat doe ik liever niet zelf ben er niet zo super handig in. Of ligt het aan de schroeven die er niet allemaal in zitten? Daarvoor werd die ook al heet trouwens en haperde het spel.

Heb de ps4 in de jaren ook meerdere keren laten vallen, niet van heel hoog maar blijft een val. Ik merk trouwens dat ik de ventilator bijna niet hoor werken ook al speel ik een spel, maar als ik de plastic kap eraf haal zie ik wel dat hij draait. Ook voel ik niet veel lucht uit de zijkanten komen.

Nog wat tips om het koeler te houden? Zou een externe ventilator helpen via usb?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-05 06:40
De koelpasta moet je altijd vervangen als je de heatsink ervan af haalt, zeker na 4 jaar is dat helemaal geen slecht idee.

En ja, beter even goed kijken waar alle schroeven moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
De koelpasta vervangen lijkt mij wel handig. En sowieso de PS4 weer goed in elkaar zetten. Als je de guide van ifixit gebruikt weet je precies welke schroef waar moet.
Linkje:
https://www.ifixit.com/Gu...+Paste+Replacement/135635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaass
Matomatisch schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:35:
De koelpasta moet je altijd vervangen als je de heatsink ervan af haalt, zeker na 4 jaar is dat helemaal geen slecht idee.

En ja, beter even goed kijken waar alle schroeven moeten.
Ik heb de heatsink er niet vanaf gehaald, gewoon de bovenkant er van af gehaald om bij de heatsink te kunnen komen.

Maar de PlayStation wordt letterlijk na 1 minuut al zeer warm aan de achterkant, zou het de koelpasta zijn? Heb ook gelezen dat de PlayStation goed dicht moet zitten, dus alle schroeven opende goede plaats etc.

Heb ook per ongeluk toen ik een schroefje in wou draaien met me schroevendraaier het moederbord aangetikt, of volgens mij was het een printplaat van de power supply (voeding), ik schoot uit. Zou het beschadigd zijn? Hij wordt wel vooral aan de achterkant warm waar de voeding zit. Maar dat werd hij voorheen ook al.

Voordat ik um uit elkaar haalde werd hij ook al warm dat wel.

En de ventilator hoor ik nooit echt hard werken, ook al speel een spel dat redelijk energie vragend is.

Maar hij draait wel als ik de bovenkant loshaal. Misschien draait hij niet hard genoeg? Dat de ventilator niet goed functioneert?

Zou een externe ventilator via usb bijvoorbeeld dan werken? Lees wel veel Negatieve recensies over externe koelers.

[ Voor 6% gewijzigd door Pindakaass op 26-08-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaass
Satch schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:52:
De koelpasta vervangen lijkt mij wel handig. En sowieso de PS4 weer goed in elkaar zetten. Als je de guide van ifixit gebruikt weet je precies welke schroef waar moet.
Linkje:
https://www.ifixit.com/Gu...+Paste+Replacement/135635
Er staat niet welke schroef waar hoort hoor.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-05 11:29
Pindakaass schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:25:
[...]

Ik heb de heatsink er niet vanaf gehaald, gewoon de bovenkant er van af gehaald om bij de heatsink te kunnen komen.

Maar de PlayStation wordt letterlijk na 1 minuut al zeer warm aan de achterkant, zou het de koelpasta zijn? Heb ook gelezen dat de PlayStation goed dicht moet zitten, dus alle schroeven opende goede plaats etc.

Heb ook per ongeluk toen ik een schroefje in wou draaien met me schroevendraaier het moederbord aangetikt, of volgens mij was het een printplaat van de power supply (voeding), ik schoot uit. Zou het beschadigd zijn? Hij wordt wel vooral aan de achterkant warm waar de voeding zit. Maar dat werd hij voorheen ook al.

Voordat ik um uit elkaar haalde werd hij ook al warm dat wel.

En de ventilator hoor ik nooit echt hard werken, ook al speel een spel dat redelijk energie vragend is.

Maar hij draait wel als ik de bovenkant loshaal. Misschien draait hij niet hard genoeg? Dat de ventilator niet goed functioneert?

Zou een externe ventilator via usb bijvoorbeeld dan werken? Lees wel veel Negatieve recensies over externe koelers.
Ik heb je hele relaas en openingspost eens gelezen, en de waarheid is dat je gewoon niet in staat bent de reparatie en/of onderhoud naar behoren uit te voeren. Je beschadigt dingen, schiet uit met schroevendraaiers, weet niet wat waar hoort, en laat je playstation blijkbaar met regelmaat vallen.

Als je het niet voor elkaar krijgt om een iFixit guide te volgen, dan moet je het door mensen laten doen die het wel kunnen. We kunnen met alle advies van de wereld, onkunde niet wegpraten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:44
Als de PS4 warm word aan de achterkant, dan doet de koelpasta zijn werk. Hij voert namelijk dan de warmte van de CPU af naar de heatsink, welke weer word weg geblazen naar de achterkant.

PS4's worden trouwens standaard al vrij warm en staan ook wel bekend om het maken van enorm veel kabaal.
Zit er niet gewoon veel stof in, hoor je de ventilator ook niet ratelen oid?

[ Voor 11% gewijzigd door Tux3.14 op 26-08-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaass
Tux3.14 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:51:
Als de PS4 warm word aan de achterkant, dan doet ze koelpasta zijn werk. Hij voert namelijk dan de warmte van de CPU af naar de heatsink, welke weer word weg geblazen naar de achterkant.

PS4's worden trouwens standaard al vrij warm en staan ook wel bekend om het maken van enorm veel kabaal.
Ik heb um laatst stofvrij gemaakt, de heatsink en ventilator is stofvrij. Zou de koelpasta vervangen moeten worden?

De PlayStation geeft wel gewoon een helder wit licht als indicatie, wat zegt dat alles in orde is.

Maar zou het kunnen zijn dat het moederbord de temperatuur niet goed meer kan lezen?

En ik ga de koelpasta niet zelf vervangen idd, ik ken wel iemand die daar handiger in is.

Aan de achterkant zit ook de voeding, zou die misschien malfunctioneren? Waar ik uitschoot met de schroevendraaier was op de printplaat van de voeding. Maar daarvoor werd die ook al warm aan de achterkant.

Als het verder geen waarschuwingen geeft zou het normaal geen probleem zijn maar een bepaald spel die is langzaam, dat had ik voorheen niet toen de PlayStation nog wat nieuwer was.

En ik laat um niet regelmatig vallen, hij is in 4 jaar 3 keer gevallen, wat al 3 keer teveel is natuurlijk maar ik kijk nu wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:44
Pindakaass schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:06:
[...]

Ik heb um laatst stofvrij gemaakt, de heatsink en ventilator is stofvrij. Zou de koelpasta vervangen moeten worden?

De PlayStation geeft wel gewoon een helder wit licht als indicatie, wat zegt dat alles in orde is.

Maar zou het kunnen zijn dat het moederbord de temperatuur niet goed meer kan lezen?

En ik ga de koelpasta niet zelf vervangen idd, ik ken wel iemand die daar handiger in is.

Aan de achterkant zit ook de voeding, zou die misschien malfunctioneren? Waar ik uitschoot met de schroevendraaier was op de printplaat van de voeding. Maar daarvoor werd die ook al warm aan de achterkant.

Als het verder geen waarschuwingen geeft zou het normaal geen probleem zijn maar een bepaald spel die is langzaam, dat had ik voorheen niet toen de PlayStation nog wat nieuwer was.

En ik laat um niet regelmatig vallen, hij is in 4 jaar 3 keer gevallen, wat al 3 keer teveel is natuurlijk maar ik kijk nu wel uit.
Maar de koelpasta doet toch zijn werk? Warmte word toch afgevoerd?
Je kunt ‘t altijd proberen imo, koelpasta vervangen stelt weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-05 13:33
Heeft je ps wel genoeg ruimte om z'n warmte kwijt te kunnen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

- Koelpasta niet vervangen want die doet duidelijk zijn werk. Daarnaast, gezien je zelf beschreven (on)handigheid, zou ik je adviseren dat zeker niet zelf te doen.
- Controleer of de ventilator draait.
- Heeft je playstation genoeg vrije lucht? Staat hij niet in een kast of in een stapel andere apparaten die ook warm worden?
- Je zegt dat de playstation warm wordt, tot op zekere hoogte is dat normaal, maar ondervindt je daar ook problemen mee? Zoals: Geeft hij een storing of werken er dingen niet goed?

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 26-08-2022 22:50 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:06
J0rdym23 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:14:
Heeft je ps wel genoeg ruimte om z'n warmte kwijt te kunnen ?
Misschien was de omgeving waarin de Playstation staat de afgelopen 2-3 weken warmer dan normaal waardoor deze de warmte moeilijker kon afvoeren?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:49
Pindakaass schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:06:
[...]

Je zegt dat je game "stottert" .... Een ps4 schakelt zichzelf uit als hij te warm wordt, maar gaat niet perse minder presteren. Welke game gaat het eigenlijk om? Is het niet gewoon de game?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaass
FrankoNL schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:01:
[...]

Je zegt dat je game "stottert" .... Een ps4 schakelt zichzelf uit als hij te warm wordt, maar gaat niet perse minder presteren. Welke game gaat het eigenlijk om? Is het niet gewoon de game?
Ufc 3, en ufc 4.

Als ik bepaalde combo’s doe, dan registreert hij de tweede stoot vaak niet, of als ik een counter wil doen als iemand mist, slaat mijn karakter gewoon simpelweg niet. Terwijl voorheen het prima werkte en ging alles soepel en snel.

Nu lijkt het soms als ik door de modder beweeg, alles gaat langzamer en minder soepel. Dus dat is niet het spel zelf.

De ps4 heeft ook genoeg ruimte, er staat niets naast, helemaal vrij van blokkades. Ventilator draait. Stofvrij gemaakt, database herbouwd(schijnt er sneller van te worden), de ps4 geïnitialiseerd, fabrieks instellingen gedaan, en ge-update in safe mode. In safe mode vind hij een update die hij niet in de normale modus vind. Zou een complete initialisatie plus firmware opnieuw installeren via usb, die je van de PlayStation website kan downloaden helpen?

Zou het probleem kunnen liggen in dat niet alle schroeven er in zitten op de metalen plaat die je eraf moet halen om het van binnen schoon te maken? Het zijn geen schroeven van de onderdelen zelf, alleen mist er ook een schroef van de voeding, of ja een aparte ijzeren? plaat die over de voeding heen gaat.

Er missen best veel schroeven, heb wel gelezen dat het allemaal goed vast moet zitten voor de warmte geleiding.

Zou een externe ventilator speciaal voor de os4 slim helpen? Of een koelplaat onder de ps4 leggen die normaal voor laptops zijn?

Ik wil gewoon dat ik dat spel gewoon als voorheen kan spelen. Ik verlies veel potjes puur omdat ik niet kan doen wat ik wil doen. Heb zelfs de resolutie in de video uitvoer naar 480p gezet, weet niet of dat helpt. Zal wel alleen voor video’s zijn op youtube bijvoorbeeld.

Nog tips om zoveel mogelijk energie over te houden voor het spel zelf? Kun je nog instellingen omlaag zetten in de ps4 of iets dergelijks?

[ Voor 6% gewijzigd door Pindakaass op 27-08-2022 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaass
Tux3.14 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:51:
Als de PS4 warm word aan de achterkant, dan doet de koelpasta zijn werk. Hij voert namelijk dan de warmte van de CPU af naar de heatsink, welke weer word weg geblazen naar de achterkant.

Hij ratelt heel lichtjes, maar is wel schoongemaakt met perslucht. De heatsink ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:49
Pindakaass schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 00:51:
[...]

Ufc 3, en ufc 4.

Als ik bepaalde combo’s doe, dan registreert hij de tweede stoot vaak niet, of als ik een counter wil doen als iemand mist, slaat mijn karakter gewoon simpelweg niet. Terwijl voorheen het prima werkte en ging alles soepel en snel.

Nu lijkt het soms als ik door de modder beweeg, alles gaat langzamer en minder soepel. Dus dat is niet het spel zelf.

De ps4 heeft ook genoeg ruimte, er staat niets naast, helemaal vrij van blokkades. Ventilator draait. Stofvrij gemaakt, database herbouwd(schijnt er sneller van te worden), de ps4 geïnitialiseerd, fabrieks instellingen gedaan, en ge-update in safe mode. In safe mode vind hij een update die hij niet in de normale modus vind. Zou een complete initialisatie plus firmware opnieuw installeren via usb, die je van de PlayStation website kan downloaden helpen?

Zou het probleem kunnen liggen in dat niet alle schroeven er in zitten op de metalen plaat die je eraf moet halen om het van binnen schoon te maken? Het zijn geen schroeven van de onderdelen zelf, alleen mist er ook een schroef van de voeding, of ja een aparte ijzeren? plaat die over de voeding heen gaat.

Er missen best veel schroeven, heb wel gelezen dat het allemaal goed vast moet zitten voor de warmte geleiding.

Zou een externe ventilator speciaal voor de os4 slim helpen? Of een koelplaat onder de ps4 leggen die normaal voor laptops zijn?

Ik wil gewoon dat ik dat spel gewoon als voorheen kan spelen. Ik verlies veel potjes puur omdat ik niet kan doen wat ik wil doen. Heb zelfs de resolutie in de video uitvoer naar 480p gezet, weet niet of dat helpt. Zal wel alleen voor video’s zijn op youtube bijvoorbeeld.

Nog tips om zoveel mogelijk energie over te houden voor het spel zelf? Kun je nog instellingen omlaag zetten in de ps4 of iets dergelijks?
Als het alleen met die games is en verder niet met andere games, dan ligt het toch echt niet aan de ps4.

Komt het voor als je online speelt en zo ja, zit je dan op de wifi of op de kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-05 13:33
Bossie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:57:
[...]

Misschien was de omgeving waarin de Playstation staat de afgelopen 2-3 weken warmer dan normaal waardoor deze de warmte moeilijker kon afvoeren?
Daar doelde ik op, wellicht dat de ps in een tvkast staat oid.
Hierdoor loopt de temperatuur van de ps al snel op en door de hitte van de afgelopen dagen is het in huis ook al warmer dan normaal misschien een optelsom van alles bij elkaar wat er voor zorgt dat de ps minder functioneert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaass
J0rdym23 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:15:
[...]

Daar doelde ik op, wellicht dat de ps in een tvkast staat oid.
Hierdoor loopt de temperatuur van de ps al snel op en door de hitte van de afgelopen dagen is het in huis ook al warmer dan normaal misschien een optelsom van alles bij elkaar wat er voor zorgt dat de ps minder functioneert
Staat niet in een kast, geen blokkades, zelfs aan de onderkant van waar die op staat komt lucht door heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaass
En trouwens, kan het aan de joystick liggen anders? Hij is net drie weken oud dus daar kan het niet aan liggen toch? Heb um wel een paar keer laten vallen maar die dingen zijn gemaakt om wel tegen een stootje te kunnen toch?

Kan het ook zijn door bepaalde router instellingen? Ik heb port forwarding helemaal uitgeschakeld en nog wat beveiligings instellingen veranderd, gast dat misschien ten koste van stabiliteit?

En ik game bedraad, de modem is wel een kamer hiernaast, de ethernet kabel is een hele lange, aangesloten op de ps4 vanaf de modem. Kan ook verbinding minder stabiel maken toch, als er veel afstand zit tussen de modem en de ps4? Korte kabels zijn stabieler? De kabel is cat5e.

Ik heb wel veel kabels naast die cat5e liggen, dus meer kans op interferentie? Kan ik daar iets aan doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Pindakaass op 28-08-2022 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Pindakaass schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:51:
En trouwens, kan het aan de joystick liggen anders?
Ja, kan.
Hij is net drie weken oud dus daar kan het niet aan liggen toch?
Zeker wel.
Waarom denk je dat apparaten van 3 weken oud niet stuk kunnen?
Heb um wel een paar keer laten vallen maar die dingen zijn gemaakt om wel tegen een stootje te kunnen toch?
Apparaten laten vallen is nooit goed voor het apparaat. Dus denken dat hij daar tegen moet kunnen, is m.i. geen goed uitganspunt.
Je hebt de PS ook al laten vallen. Wellicht wordt het tijd om jezelf eens wat voorzichtigheid op te leggen, anders wordt alles een dure hobby. :)
En ga je joystick zsm testen.
Kan het ook zijn door bepaalde router instellingen?
Mogelijk.
Ik heb port forwarding helemaal uitgeschakeld en nog wat beveiligings instellingen veranderd, gast dat misschien ten koste van stabiliteit?
Nee.
En ik game bedraad, de modem is wel een kamer hiernaast, de ethernet kabel is een hele lange, aangesloten op de ps4 vanaf de modem. Kan ook verbinding minder stabiel maken toch, als er veel afstand zit tussen de modem en de ps4?
Als je kabel langer is dan 100m, ja.
Als de kabel foutief is gemaakt, beschadigd of geknikt: ja.
Korte kabels zijn stabieler?
Alleen als de lengte de max lengte (100m) overschrijdt of als de kabel niet correct is afgemonteerd of beschadigd is.
Ik heb wel veel kabels naast die cat5e liggen, dus meer kans op interferentie?
Bij juiste montage van de utp kabel en verder normaal huis-tuin-keuken spul, is dat geen enkel probleem.
Kan ik daar iets aan doen?
Testen met een tijdelijke andere kabel waarvan je zeker weet dat die in orde is.

Verder ga je wel erg van de hak op de tak. Op deze manier is het niet te volgen voor jezelf én voor ons. Probeer het probleem meer gestructureerd in kaart te brengen.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 28-08-2022 18:28 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaass
Hoe test ik of het aan de joystick ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:24

MeNTaL_TO

The future is not set

Aan pc koppelen via BT en testen op https://gamepad-tester.com/

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaass
Zal het proberen

[ Voor 4% gewijzigd door Pindakaass op 30-08-2022 12:47 ]

Pagina: 1