Welke fritzbox aankopen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• babbelut
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-09-2022
Ik ga weldra overstappen naar EDPNET en ben op zoek naar informatie over welke fritzboxen ik dan best aanschaf.

Uiteraard dient er een box voorzien te worden op het gelijkvloers, daar waar de DSL kabel toekomt.
Dit apparaat dient de benedenverdieping ook van goede wifi te voorzien.

Verder ligt er cat5e kabel naar zowel de bovenverdieping als de zolder (waar zich ook kamers bevinden).
Ook hier wil ik een apparaat plaatsen dat ofwel via wifi connecteert ofwel via deze cat5e aansluiting (als dat idealer zou zijn).

Tenslotte ligt er ook nog cat5e naar het tuinhuis achteraan in de tuin. Ook hier zou ik graag wifi hebben.

Dit alles mag zijn prijskaartje hebben, want het moet wel degelijk zijn.
Echter wil ik geen geld uitgeven voor snelheden, standaarden, opties, ... die ik toch niet nodig heb...

Alvast bedankt!

Edit na opmerkingen @rens-br :

Ikzelf heb altijd met Microtik gewerkt maar die vind ik te moeilijk. Verder zag ik ook nog Ubiquiti passeren maar die zijn veel duurder tov de fritzbox.

Budget zou ik in totaal toch onder de €500 willen afklokken, indien het voor €200 kan is dat ook prima uiteraard.

Woning heeft een oppervlakte van ongeveer 10x15 meter. En dit drie etages.

[ Voor 107% gewijzigd door babbelut op 26-08-2022 09:16 . Reden: body niet ingevuld ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waarom specifiek Fritz!box?

Zonder info over materiaal muren en wanden, en hoeveel meters, en welke functies de router moet hebben, kunnen we niet veel zeggen.

Fritz!box zijn prima apparaten (zelf ook thuis), maar als het kon had ik liever wat anders in huis met andere functies.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:41

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@babbelut je openingspost voldoet momenteel niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zo is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven over je probleem, daarnaast is het ook verplicht om eerst wat eigen onderzoek te doen voordat je een topic opent. Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart

Zou je dus even het volgende willen toevoegen:
- Wat heb je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan?
- Wat is je budget?
- Hoe groot is je huis?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

DSL kabel toekomt
+
geen geld uitgeven voor snelheden, standaarden, opties, ... die ik toch niet nodig heb
Aangezien je dus bij EDPNet maximaal 100/40 binnen gaat krijgen over VDSL, vraag ik me af hoe "erg" we dan onze tips moeten afstemmen op deze snelheid. Want het heeft natuurlijk weinig zin om dan WiFi 802.11ac aan te raden want die snelheden ga je toch niet halen (naar het internet); hiermee kan je dus af met apparatuur van voor 2013. Natuurlijk is het onhandig / niet logisch om op zoek te gaan naar deze apparatuur maar je betaalt er waarschijnlijk niets voor; je zegt zelf dat je geen geld/prijs stelt op standaarden die je niet nodig hebt.

Je krijgt bijna 40% korting op een "FRITZ!Box 7530" bij EDP zelf; waarom voldoet die niet aan jouw vraag? Te duur? Te groot? Niet mooi?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelut
DJMaze schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:44:
Waarom specifiek Fritz!box?

Zonder info over materiaal muren en wanden, en hoeveel meters, en welke functies de router moet hebben, kunnen we niet veel zeggen.

Fritz!box zijn prima apparaten (zelf ook thuis), maar als het kon had ik liever wat anders in huis met andere functies.
Ik hoor er veel positiefs over en het heeft een eenvoudige gebruikersinterface.
Ook de eenvoudige Mesh mogelijkheid vind ik interessant.

Verder is het bij de fritzbox makkelijk om een guestwifi in te stellen, wat een vereiste is die ik nog vergat.

Ik heb altijd Microtik gehad maar die hebben zoveel mogelijkheden dat de ganse setup voor mij eigenlijk te moeilijk was.

Info over de woning heb ik in de eerste post aangevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelut
rens-br schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:41:
[mbr]@babbelut je openingspost voldoet momenteel niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zo is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven over je probleem, daarnaast is het ook verplicht om eerst wat eigen onderzoek te doen voordat je een topic opent. Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart

Zou je dus even het volgende willen toevoegen:
- Wat heb je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan?
- Wat is je budget?
- Hoe groot is je huis?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.[/]
Ik heb de originele post aangepast.
Dankjewel voor je opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelut
MAX3400 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:47:
[...]

+

[...]

Aangezien je dus bij EDPNet maximaal 100/40 binnen gaat krijgen over VDSL, vraag ik me af hoe "erg" we dan onze tips moeten afstemmen op deze snelheid. Want het heeft natuurlijk weinig zin om dan WiFi 802.11ac aan te raden want die snelheden ga je toch niet halen (naar het internet); hiermee kan je dus af met apparatuur van voor 2013. Natuurlijk is het onhandig / niet logisch om op zoek te gaan naar deze apparatuur maar je betaalt er waarschijnlijk niets voor; je zegt zelf dat je geen geld/prijs stelt op standaarden die je niet nodig hebt.

Je krijgt bijna 40% korting op een "FRITZ!Box 7530" bij EDP zelf; waarom voldoet die niet aan jouw vraag? Te duur? Te groot? Niet mooi?
Dankjewel voor je opmerking ivm de snelheid. Dat klopt inderdaad.
Ik zou anderzijds de snelheden wel wat toekomstgericht willen maken.
Indien men binnen vijf jaar Fiber installeert in de straat is de snelheid plots 500/100. Daar wil ik misschien ook wel op voorzien zijn.

Ivm de aanbieding van EDP. Ik zeg niet dat deze niet goed is, mijn vraag is eerder of dit zou volstaan, welke beter zijn, waarom net niet voor iets beters gaan, enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:02
MAX3400 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:47:
[...]

+

[...]

Gezien het prijsverschil...
WiFi AC heeft meer voordelen zoals bij iets slechter bereik toch nog 100 mbit halen wat bij 802.11an al spannend gaat worden.

Daarnaast is het apparaat niet meteen waardeloos als je hogere snelheden krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 26-08-2022 09:26 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:02
Allereerst zou ik router/modem en WiFi scheiden.

Laat je modem/router in de meterkast lekker zijn router dingen doen en schaf lekker losse AP's aan.

TP-Link Deco M4 zou al perfect zijn voor dit scenario. Valt altijd verder nog uit te breiden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Drs_Ben schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:26:
TP-Link Deco M4 zou al perfect zijn voor dit scenario
Die werkten voor geen meter in een huis met bewapend beton en HR+++ UV werend glas.

Zoals ik al zei is het wel belangrijk om wat informatie over het huis en de omgeving te hebben.

Esthetisch stop ik ook liever een FritzAP 1200AX in een stopcontact dan zo'n Deco in de gang op de vloer.

[ Voor 13% gewijzigd door DJMaze op 26-08-2022 11:49 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
DJMaze schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

Die werkten voor geen meter in een huis met bewapend beton en HR+++ UV werend glas.

Zoals ik al zei is het wel belangrijk om wat informatie over het huis en de omgeving te hebben.

Esthetisch stop ik ook liever een FritzAP 1200AX in een stopcontact dan zo'n Deco in de gang op de vloer.
Geen enkel rf wifi signaal komt goed door hr+++, of dat nu een deco, ubiquiti of fritzbox is.

Ik heb het liefst een accesspoint ook uit het zicht en wil dat die een beetje mooi/compact is. Tegelijk functioneert een accesspoint een stuk beter als die vrij ligt ipv weggemoffeld achter/in een kast/tegen een muur.

Mijn sweet spot is op de kasten, een buffetkast of kledingkast. Kan ik hem een beetje van de muur zetten zonder dat je het ziet. Dan heb je wel liever een plat model zoals de deco m5/unifi ac lite.

Persoonlijk vind ik de m4 wel een strak uiterlijk hebben en stoort dit torentje op het kastje in de woonkamer niet. Laat ik het zo zeggen, een stuk beter dan die standaard wifirouters met sprieten erop.

Een in wall/repeater die direct op het stopcontact is mooi maar tegelijk is die plek meestal niet de meest briljante voor goede wifidekking (want vaak achter kast, of te laag, of te strak tegen muur). Dan heb je weer meer wifipunten nodig...

Overigens is er weinig mis met een m4. Een deco m4 zit voor “regular wifi” behoorlijk in de sweet spot met prijs/kwaliteit/performance, mits bedraad aangesloten

[ Voor 44% gewijzigd door laurens0619 op 26-08-2022 15:52 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelut
Een deco m4 lijkt wel een guest netwerk te hebben maar deze zitten in hetzelfde subnet als de gewone wifi.
Dat is niet mijn voorkeur.

Geen idee eigenlijk of dat met Fritzbox wel het geval is?

Verder lijkt deze m4 ook niet meer te voldoen moest er toch overgestapt worden naar Fiber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:46
In het algemeen zijn Fritzboxen van prima kwaliteit.
Daarnaast is het zo dat in 90% van de gevallen het beste gewoon de apparatuur te nemen die je ISP aanbied.
Dat past altijd bij je abbo.

Enkel als je een doorgewinterde techneut bent en je het maximale wil kunnen instellen kan het de voorkeur hebben eigen apparatuur zoals bijvoorbeeld een mikrotik aan te schaffen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:51
fritzbox heeft een aparte range voor gasten netwerken, doorgaans 192.168.179.x , waarbij de standaard range 192.168.178.x is
Pagina: 1