Vraag

• Ramoncito
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-03 17:40
Ik heb een oude helmcamera, de ContourHD+, en daar zit een simpele accu in, die ook in diverse oudere smartphones zit (Nokia bv CT3650).

Deze accu houdt het ongeveer 50-60 minuten vol, en dat vind ik te weinig. Ik wilde daarom een extra accupack aansluiten maar dat heeft VHoldR er moeilijk gemaakt: De USB-kabel moet dan alleen plus en min hebben, en je moet dan eerst de video starten en vervolgens de accu aansluiten... Gewoon op de oplader zetten en tegelijkertijd filmen kan sowieso niet standaard. Nu is mijn USB poort ook nog eens defect, dus... :(

Nu wil ik eigenlijk de accu vervangen door een dummy met alleen de aansluitingen, en er een externe op aansluiten. Het probleem hiermee is dan de beveiliging: De accu heeft drie aansluitingen en de plus en min werken niet zonder circuitbeveiliging.

Er is totaal geen ruimte om draadjes extern te solderen, de accu zelf moet ook intact blijven neem ik aan (kan er niet zomaar twee sleufjes in vijlen denk ik).

Heeft iemand ervaring of suggesties? Zolang er aan de achterkant twee draadjes (+-) uitkomen ben ik al klaar eigenlijk. De rest piel ik dan zelf wel in elkaar.

Als ik weet hoe ik een circuitbeveiliging kan maken of ergens op ali kan vinden in de maat die klein genoeg is, ben ik ook alweer een stukje verder.

Waarom niet iets nieuws kopen? Nou, ik ben nu eenmaal gewend aan mijn camera, en hij doet het verder prima :)

Beste antwoord (via Ramoncito op 31-08-2022 20:02)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-06 14:08
Volgens mij moet je er hiermee wel uitkomen:

http://9600n81.blogspot.c...a-bl-5cx-battery.html?m=1

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Laatste pin zal waarschijnlijk een temperatuursensor zijn (naar bat-). Waarschijnlijk gewoon een variabele weerstand ofzo, zou je op de huidige accu eens kunnen meten of misschien wel online te vinden als de accu veel voor komt. Want dan kan je dat dus gewoon vervangen door een vaste weerstand om de camera te foppen.

En misschien een nep accu printen voor de aansluitingen? Is dit de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramoncito
Die link is inderdaad de juiste batterij :)

Ik zie ook dat het dus blijkbaar al in 2015 een keer door iemand gepost is. Zelf nooit zo'n printer gehad, maar ik vind wel iemand denk ik. Dan nog eens goed nadenken over de rest voor ik eraan begin. Ben al eens eerder gestrand met dit idee... Het voornaamste probleem is dat ik niet weet hoe dat beveiligingscircuit werkt om een externe accu werkend te krijgen, want desnoods schuur ik zelf wel een houten dummy ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik meen dat een Nokia battery zelf de beveiliging ingebakken had. Maar goed, voor de interfacing niet heel belangrijk als je zorgt dat je externe accu gewoon charge en discharge beveiliging heeft.

Derde terminal is volgens mij gewoon een ohmse temperatuursensor. Dus die kan je wel faken met een losse weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramoncito
De buitenste twee polen zijn de plus en min, de middelste is iets anders. Ik heb een accu uit elkaar gehaald en gekeken of ik er iets van kon maken, maar het was allemaal te klein en te compact, ook te moeilijk in elkaar geperst. Het leek alsof er een extra verbinding zit naar de batterijlagen.

Ik vroeg aan mijn favoriete accuverkoper destijds al het een en ander, hij adviseerde me om het middelste contact af te dekken om te kijken of het dan nog werkte. Niet dus. Zodoende bleef ik met het idee zitten. Als de winter er weer aan komt ga ik er weer mee aan de slag, ik dacht: even een ballonnetje op te laten voor ideeën. Ik denk trouwens dat ik de dummy al eens eerder heb gezien, toen ik voor de eerste keer eens ging zoeken. De dummy zou het mooiste zijn, dan kan ik er een plug in maken aan de achterzijde. De accu schuift er namelijk in via de achterkant van de camera, en alleen de achterkant is dan nog zichtbaar.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
Volgens mij moet je er hiermee wel uitkomen:

http://9600n81.blogspot.c...a-bl-5cx-battery.html?m=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramoncito
Zo! Dat is nou precies wat ik zocht! Nu nog uit zien te vinden of ik dit zelf nog uit een oude accu kan halen of dat ik het toch ergens kan kopen.

Bedankt!

edit:
En het lijkt erop dat (zoals in de comments eronder te lezen is) dat de accu kan exploderen als ik er simpelweg een paar extra draadjes op soldeer ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Ramoncito op 31-08-2022 20:02 . Reden: addendum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
Ramoncito schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:54:
[...]

Zo! Dat is nou precies wat ik zocht! Nu nog uit zien te vinden of ik dit zelf nog uit een oude accu kan halen of dat ik het toch ergens kan kopen.

Bedankt!

edit:
En het lijkt erop dat (zoals in de comments eronder te lezen is) dat de accu kan exploderen als ik er simpelweg een paar extra draadjes op soldeer ;)
Volgens mij kun je de BSI pin met een weerstand (zie tabel) naar ground trekken en plus en min aansluiten op je externe voeding en dan is het een feestje. Dan heb je niet meer een batterij nodig, alleen je blokje hout met 3 pinnen en het juiste voltage.

[ Voor 7% gewijzigd door tafkaw op 31-08-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ramoncito schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:54:

Dat zijn het soort mensen zoals ook hier op Tweakers te vinden zijn die dat ergens gelezen hebben of in filmpjes gezien maar nooit zelf ervaren hebben. Start maar een topic dat je een voeding op Aliexpress wilt kopen en geheid heb je een hele discussie over elektrocutie, brand, ontploffingen etc.

Ja, Lithium accu's en met name Lithium Polymeer (LiPo) zijn onstabiele accu's. Zolang je ze behandeld zoals het zou moeten met bv, de juiste lader, geen overbelasting, niet de cel doorprikken etc is de kans heel-heel-heel-heel klein dat er wat zal gebeuren.

1 ding wat je kan tegenkomen is dat intern hoogstwaarschijnlijk een softpack cel zit en deze hebben vaak aluminium soldeer tabs wat je niet met normaal soldeer kunt solderen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramoncito
Exploderende accu is ook niet zo erg, de camera hangt toch aan de buitenzijde van mijn helm ;)

Ik heb een aantal van deze camera's, ik kan er makkelijk mee experimenteren. Ik ben in ieder geval een stuk verder dan ik zelf had kunnen uitzoeken, ik heb er destijds veel tijd ingestoken en het maar laten zitten.Nu ga ik er in de herfst/winter weer mee aan de slag.

Bedankt allen!
Pagina: 1