Vraag

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:55
Beste mede-Tweakeraars,

Ik zou heel graag jullie advies krijgen.

Voor mijn werk moet een object te grootte van 160mm fotograferen dat belicht wordt een UV lamp (395nm). Tot nu toe gebruikte Ik een 24-70mm F/2.8E ED VR Nikkor objectief met een afstand tot het object van ongeveer 40cm. De camera is een full frame 850 (als ik me niet vergis).

Het diafragma heb ik erg klein om maximale DoF te krijgen. Iso rond de 400. Staat op statief, dus bewegingsonscherpte is 0.

Nu weet ik niet of het aan de keuze van lager diafragma ligt, maar ik heb het gevoelig dat Dr foto's gewoon niet super scherp zijn. Nu begrepen ik uit de reviews dat dit gewoon een erg goed objectief is en eigenlijk altijd super scherp foto's zou moeten geven.

Doe ik wellicht dan toch iets verkeerd (de kleine diafragma?), of zou ik mogelijk toch een beter resultaat kunnen krijgen met een ander objectief, bijvoorbeeld een prime lens?

Nu is de 50mm bijvoorbeeld enkel geschikt wanneer ik een 12mm tussenring zou gebruiken. Zijn er andere mogelijkheden?

Alvast heel erg bedankt!

Every magical journey begins with a single step

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:17

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

"Zou altijd super scherpe foto's moeten leveren" is natuurlijk vrij rekbaar. De 24-70 is inderdaad een scherpe lens maar dat wil nog niet zeggen dat je daarmee automatisch scherpe foto's schiet.

De lens is prima geschikt voor het vastleggen van het onderwerp. 16cm is niet echt klein en is met de meeste lenzen prima te doen. Dus het klinkt alsof er in het proces iets mis gaat.

Je schiet vanaf een statief. Das een prima start. Schiet je dan met een remote trigger of met een 2 timer of zo?

Daarnaast zou ik inderdaad je diafragma lekker klein pakken, F9 a F11. De ISO kan wel gewoon naar 100, want je schiet toch vanaf statief dus die langzamere sluitertijd boeit niet zo.

En hoe focus je? Handmatig of automatisch? En indien dat laatste, dan in Single AF on Continue?

Misschien is het handig om eens een "mislukte" foto te posten, indien mogelijk. Dan kunnen we zien wat er fout gaat.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Bowen_HAFX
sys64738 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:38:
"Zou altijd super scherpe foto's moeten leveren" is natuurlijk vrij rekbaar. De 24-70 is inderdaad een scherpe lens maar dat wil nog niet zeggen dat je daarmee automatisch scherpe foto's schiet.

De lens is prima geschikt voor het vastleggen van het onderwerp. 16cm is niet echt klein en is met de meeste lenzen prima te doen. Dus het klinkt alsof er in het proces iets mis gaat.

Je schiet vanaf een statief. Das een prima start. Schiet je dan met een remote trigger of met een 2 timer of zo?

Daarnaast zou ik inderdaad je diafragma lekker klein pakken, F9 a F11. De ISO kan wel gewoon naar 100, want je schiet toch vanaf statief dus die langzamere sluitertijd boeit niet zo.

En hoe focus je? Handmatig of automatisch? En indien dat laatste, dan in Single AF on Continue?

Misschien is het handig om eens een "mislukte" foto te posten, indien mogelijk. Dan kunnen we zien wat er fout gaat.
Focus is automatisch en Single AF. Vervolgens met timer van idd 2s. Remote trigger is een goed punt, wilde ik gebruiken maar elke keer weer vergeten. Zou remote trigger met continious focus beter zijn?

Ik zal morgen even een crop van een foto uploaden, zodat het niet duidelijk is wat het precies is.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-05 22:14
Ik weet niet wat je precies wilt fotograferen, maar UV-straling heeft natuurlijk een andere brekingsindex dan zichtbaar licht. Mogelijk is de focus niet goed omdat je scherpstelt met zichtbaar licht.

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Misschien is de werking van de autofocus van de camera niet optimaal doordat je met UV-licht werkt.
Probeer eens handmatig scherpstellen (MF). Gebruik bij voorkeur live-view (digitale zoekerbeeld direct vanaf de sensor) en focus peaking.

De afstand tot het onderwerp 40 cm zou ik vergroten (denk aan 1 meter). Ook hier geldt dat de specs van minimale focus-afstand niet meer kloppen als je UV licht gebruikt.

Tenslotte: lees de handleiding van camera en lens, die kan je op internet terugvinden.

edit: wat Philipsfan zei...

• Bowen_HAFX
Johan1995 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:02:
Misschien is de werking van de autofocus van de camera niet optimaal doordat je met UV-licht werkt.
Probeer eens handmatig scherpstellen (MF). Gebruik bij voorkeur live-view (digitale zoekerbeeld direct vanaf de sensor) en focus peaking.

De afstand tot het onderwerp 40 cm zou ik vergroten (denk aan 1 meter). Ook hier geldt dat de specs van minimale focus-afstand niet meer kloppen als je UV licht gebruikt.

Tenslotte: lees de handleiding van camera en lens, die kan je op internet terugvinden.

edit: wat Philipsfan zei...
Het UV licht wordt op fluorescent verf deeltjes geschenen, wat vervolgens weer een andere golflengte uitzendt. Dus ik vraag me even af of de auto focus dan ook verkeerd gaat (misschien wel).

Waarom de afstand tot het onderwerp verhogen als ik vragen mag? Het ligt binnen de minimale focus afstand, of wordt de scherpe van het objectief beter?

Ik was me niet bewust van 'focus peaking'.
Zal morgen mij hier eens in gaan verdienen met mijn eigen camera en idd de handleiding erop naslaan. Maar om hey objectief en camera op manueel te zetten heb ik de handleiding niet (meer) nodig:).

https://www.beterelandsch...mijn_camera_focus_peaking

Mocht iemand nog een goede website die focus peaking uitlegt, dan hoor ik het graag.

En heeft iemand misschien nog een goede suggestie voor een niet al te dure remote trigger die zowel op een d500 als een d850 werkt?

Nogmaals bedankt voor alle suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Bowen_HAFX schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:20:
[...]
en idd de handleiding erop naslaan. Maar om hey objectief en camera op manueel te zetten heb ik de handleiding niet (meer) nodig:).
Een handleiding lezen is in het algemeen nuttig, en nog meer als er zich een probleem voordoet zoals bij jou.
Vaak zijn er ook hoofdstukken met troubleshooting, bijvoorbeeld "de foto's zijn te donker, hoe kan ik dit oplossen?" en dan worden verschillende suggesties gedaan om het op te lossen. Dus dan kan je iets doen aan de verlichting van het onderwerp, de camera instellingen. Maar ook een reset naar de fabrieksinstellingen of een reparatie kan de oplossing zijn. Een foto-cursus kan ook helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-05 11:06

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Als je een te klein diafragma gebruikt krijg je diffractie. M.a.w. verlies van scherpte.

Je kunt dan beter werken met een wat groter diafragma (f/11 bijv.) en dan focusstacken.

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Zonder dat je echt alle juicy details heb gegeven (voorbeeldfoto, exacte focal length/sluitertijd/diafragam) is het voor iedereen gissen.

Op 40 cm is de DOF sowieso klein, dus als je het diafragma helemaal dichttrekt, is wellicht nog steeds heel weinig scherp. Als het statische objecten zijn, kun je wellicht focus stacking overwegen???

Verder is de minimale scherpstelafstand van de lens 38 tot 41 cm afhankelijk van de gekozen focal length. Probeer eens 10 cm verder voor de test.

Verder denk ik aan je vraag nog te lezen dat je niet weet wat je met de focus moet doen. Handmatig is in mijn beleving bijna niet te doen met de zoekers van tegenwoordig. Dus AF en voor statische objecten zeker niet continuous!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:28
Je zou ook nog eens wat zaken kunnen testen. Schiet eens een foto van dezelfde opstelling met dezelfde parameters maar met gewoon licht, geen UV. Kijk eens of je een beeld kan krijgen van je DOF met een focus test chart (zie hier) om front- of backfocus uit te sluiten. Probeer eens wat variatie in je settings (andere ISO maar vooral verschillende diafragma's en een iets grotere afstand). Leg dan eens alle foto's naast elkaar en ga kijken waar je het beste resultaat mee behaalt. Een remote trigger kan helpen maar als je een 2s vertraging gebruikt en niet met een hamer op je ontspanknop slaat dan zou dat ook gewoon prima foto's op moeten leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
PageFault schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:03:
Zonder dat je echt alle juicy details heb gegeven (voorbeeldfoto, exacte focal length/sluitertijd/diafragam) is het voor iedereen gissen.

Op 40 cm is de DOF sowieso klein, dus als je het diafragma helemaal dichttrekt, is wellicht nog steeds heel weinig scherp. Als het statische objecten zijn, kun je wellicht focus stacking overwegen???

Verder is de minimale scherpstelafstand van de lens 38 tot 41 cm afhankelijk van de gekozen focal length. Probeer eens 10 cm verder voor de test.

Verder denk ik aan je vraag nog te lezen dat je niet weet wat je met de focus moet doen. Handmatig is in mijn beleving bijna niet te doen met de zoekers van tegenwoordig. Dus AF en voor statische objecten zeker niet continuous!
Even voor alle duidelijkheid, het is niet dat ik geen enkel verstand van fotograferen of van de camera instellingen heb. Ik zal mijzelf zeker geen expert noemen, maar de handleiding en verschillende foto cursussen heb ik zeker gevolgd. Maar over het algemeen heb ik mijzelf tot nu toe voornamelijk bezig gehouden met natuur fotografie, zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVIN8RYJHV8YDZyRnSxwY0jYGcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AoNvFdoFmUl69uq7I9GtHfui.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ik had er wel een beetje over nagedacht qua instellingen, en daarom ook had ik ook gekozen voor single focus en niet continuous.

Wat ik mij even niet realiseerde is dat inderdaad de DOF kleiner wordt naar mate de afstand van onderwerp en objectief kleiner wordt. Ook met het effect van zeer klein diagragma wat blijkbaar leidt tot diffractie had ik geen rekening meegehouden.

Zoals ik dus al zei, zeker geen expert :).

De originele RAW foto (in DNG formaat) waar het dus omgaat en de foto na post-processing kunnen jullie downloaden via de onderstaande link:
https://nextcloud.marin.nl/index.php/s/qgZj6toHdaGP24Q

Nogmaals heel erg bedankt voor alle suggesties tot nu toe. Dingen die ik dus beter kan doen is:
- Diafragma niet zo klein kiezen.
- Afstand tot object iets groter maken
- Misschien toch remote trigger
- VR objectief uit
- Long Pass filter
- ISO terug naar 100
- ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:33
Het wil nog weleens gebeuren dat lenzen enorm gaan aberreren voor golflengtes buiten hun design-spec (zoals UV). Het focuspunt is dan afhankelijk van de kleur van het licht. Omdat je camera geen onderscheid kan maken tussen UV en gewoon licht zie je dat terug als een soort onscherpe waas. Oplossing daarvoor is een longpassfilter gebruiken. Semrock maakt hele mooie, midopt heeft waarschijnlijk ook wel wat. Je kan kijken of dit het geval is door een foto te maken met 'gewoon' licht. Als die wel scherp is heb je hier waarschijnlijk last van.

het scherpstelpunt wat je gebruikt ligt vrij dicht bij de grenswaarde van je objectief. Kans dat het gewoon net niet past. Voor deze toepassing (fullframe camera, 40cm werkafstand, ~16x16cm FoV) kun je beter op zoek gaan naar een 50mm macro objectief. Iets verder weg gaan staan zoals je zelf al aangeeft is hier ook een oplossing.

kijken naar je DoF is ook een goed idee. Volgens mij had je zelf ook al bedacht dat het knijpen van je diafragma tot zn uiterste waardes meestal ook leidt tot een minder scherp beeld.

andere mogelijkheid is een soort UV autofluorescentie. Sommige (plastic) lenselementen glassoorten fluoresceren zelf. Dat zie je terug als een waas over je foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
T_knoop schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:39:
Het wil nog weleens gebeuren dat lenzen enorm gaan aberreren voor golflengtes buiten hun design-spec (zoals UV). Het focuspunt is dan afhankelijk van de kleur van het licht. Omdat je camera geen onderscheid kan maken tussen UV en gewoon licht zie je dat terug als een soort onscherpe waas. Oplossing daarvoor is een longpassfilter gebruiken. Semrock maakt hele mooie, midopt heeft waarschijnlijk ook wel wat. Je kan kijken of dit het geval is door een foto te maken met 'gewoon' licht. Als die wel scherp is heb je hier waarschijnlijk last van.

het scherpstelpunt wat je gebruikt ligt vrij dicht bij de grenswaarde van je objectief. Kans dat het gewoon net niet past. Voor deze toepassing (fullframe camera, 40cm werkafstand, ~16x16cm FoV) kun je beter op zoek gaan naar een 50mm macro objectief. Iets verder weg gaan staan zoals je zelf al aangeeft is hier ook een oplossing.

kijken naar je DoF is ook een goed idee. Volgens mij had je zelf ook al bedacht dat het knijpen van je diafragma tot zn uiterste waardes meestal ook leidt tot een minder scherp beeld.

andere mogelijkheid is een soort UV autofluorescentie. Sommige (plastic) lenselementen glassoorten fluoresceren zelf. Dat zie je terug als een waas over je foto.
Zou dit eventueel een goede keuze zijn qua objectief?

https://www.cameranu.nl/n..._OaW0-gn-D1hoCOPUQAvD_BwE

Een 50mm is er enkel met een z Mount blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:33
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:53:
[...]

Zou dit eventueel een goede keuze zijn qua objectief?
[...]
Ik denk dat die 60mm wel geschikt is. Je hebt dan een FoV van 200x135mm @ 400mm focusafstand, ongeveer. Ga je verder weg staan wordt dat navenant groter (of andersom natuurlijk). Bijkomend voordeel is dat de filtermount wat kleiner is, dus goedkopere filters.

Ik heb nog even naar je foto's gekeken. Ik denk dat een longpass-filter je echt wel kan helpen er iets beters/zinnigers van te maken. Ik zou daar naar gaan kijken voordat je een andere lens gaat kopen. Ook iso naar beneden (lager is beter ws, staat nu op 1000) en diafragma op een iets zinniger waarde kan helpen. Heb je het hele depth of field nodig zou je evt focus-stacking kunnen doen, maar dat vraagt wel wat extra hardware.

Ook denk ik dat je eigenlijk alleen geinteresseerd bent in het roodkanaal. Omdat je een gebayerde RGB sensor gebruikt kost je dat ook wat scherpte, slechts 1/4e van de pixels is rood, voor alle andere pixels wordt er geinterpoleerd. Wil je dat oplossen moet je kijken naar een (native) monochrome sensor. Die zijn in fullframe niet goedkoop. (scherpte-testen van lenzen werken meestal met wit/zwart contrast. Die hebben daar dus minder last van).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Wellicht ten overvloede maar als je vanaf statief fotografeert, zet je dan VR uit op de lens? Zo nee, doe het dan alsnog.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
T_knoop schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:04:
[...]

Ik denk dat die 60mm wel geschikt is. Je hebt dan een FoV van 200x135mm @ 400mm focusafstand, ongeveer. Ga je verder weg staan wordt dat navenant groter (of andersom natuurlijk). Bijkomend voordeel is dat de filtermount wat kleiner is, dus goedkopere filters.

Ik heb nog even naar je foto's gekeken. Ik denk dat een longpass-filter je echt wel kan helpen er iets beters/zinnigers van te maken. Ik zou daar naar gaan kijken voordat je een andere lens gaat kopen. Ook iso naar beneden (lager is beter ws, staat nu op 1000) en diafragma op een iets zinniger waarde kan helpen. Heb je het hele depth of field nodig zou je evt focus-stacking kunnen doen, maar dat vraagt wel wat extra hardware.

Ook denk ik dat je eigenlijk alleen geinteresseerd bent in het roodkanaal. Omdat je een gebayerde RGB sensor gebruikt kost je dat ook wat scherpte, slechts 1/4e van de pixels is rood, voor alle andere pixels wordt er geinterpoleerd. Wil je dat oplossen moet je kijken naar een (native) monochrome sensor. Die zijn in fullframe niet goedkoop. (scherpte-testen van lenzen werken meestal met wit/zwart contrast. Die hebben daar dus minder last van).
Ontzettend bedankt voor je ontzettend uitgebreide reacties. Ik zal vanmiddag even punt voor punt langs gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
SnoeiKoei schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:14:
Wellicht ten overvloede maar als je vanaf statief fotografeert, zet je dan VR uit op de lens? Zo nee, doe het dan alsnog.
Had ik idd niet uitgezet. Zal deze ook even opschrijven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:31
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:05:
De originele RAW foto (in DNG formaat) waar het dus omgaat en de foto na post-processing kunnen jullie downloaden via de onderstaande link:
https://nextcloud.marin.nl/index.php/s/qgZj6toHdaGP24Q
Met f/22 ga je natuurlijk ook al wel redelijk wat last krijgen van diffractie. Ook zou ik proberen niet op het uiterste van de focal length (70mm) te schieten, maar ergens rond de 50mm. Lenzen presteren over het algemeen niet zo goed in hun uitersten. ISO 1000 is natuurlijk ook niet het beste...

Mijn advies zou zijn;
ISO op 100, je hebt toch statief.
Diafragma op f/9-f/11
Focal length rond de 50mm.

En focus-stacken indien je niet alles in focus hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
T_knoop schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:04:
[...]

Zojuist heel even snel gekeken, maar dit lijkt toch niet een gevalletje: doe maar een longpass filter met een diameter van 88mm. Sterker nog, ik kom op websites waarbij de prijzen hoger zijn dan de objectieven.

Heb jij toevallig nog een winkel/bedrijf die hier advies over kan geven? Of jijzelf uiteraard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:28
Na een snelle blik op de JPG die je aanleverde: meet eens op wat het verschil in afstand is (t.o.v. je filmvlak) tussen de verschillende delen van je propellerblad (leading edge, maximale dikte, trailing edge) en pak er een DOF calculator bij om te controleren dat dit allemaal in je DOF zit. Ik gok dat je het hele oilflow patroon zo scherp mogelijk probeert te krijgen, maar het is (gok ik/lijkt het) geen volledig vlak veld dat je aan het fotograferen bent. Dit lijkt me ook een prima situatie om met wit licht eerst in te regelen zodat je de focus geheel correct hebt (zoals aangegeven in MF met VR uit, voldoende scherptediepte) voordat je overschakelt naar UV licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:17

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik heb ook het idee dat het aan je minimum focus distance of je DoF ligt. Die lens heeft een MFD van 42 cm tussen de 35 en 70mm. Dus als je op een halve meter gaat zitten, kun je hem prima in beeld krijgen met 40 a 50mm, schat ik zo in.

Een nieuwe (macro)lens kopen, lijkt me totaal niet nodig. Zo groot is de vergroting niet en 395nm is randje UV wat prima te doen zou moeten zijn met standaard lenzen. Onder de 340 a 350 schijnt het problematisch te worden.

Met de DoF calculator, zoals hierboven al gesuggereerd, kun je kijken of de diepte genoeg is voor je onderwerp.

Eén laatste ding wat je nog zou kunnen doen is mirror lock. Dan wordt eerst je spiegel omhoog geklapt en een seconde later de foto genomen. Scheelt weer trillingen. Maar zoals ik al zei: aan je foto te zien is het een focus issue en geen beweging. Je zou handmatig kunnen focussen en even met vergroting op je schermpje kijken of alles netjes in focus is. Dan sluit je alle AF fouten ook uit.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Ontzettend bedankt voor al jullie suggesties en hulp.

Ik heb behoorlijk wat aandachtspunten om de foto's te verbeteren.

- Geen idiote keuze voor het diafragma
- Afstand tot object iets vergroten, zodat ik niet aan de rand van de focus zit
- Lagere ISO
- Mirror-Lock
- Remote trigger
- VR uit van het objectief op statief
- Focussen met normaal licht, voordat ik UV probeer
- Mogelijk een longpass filter toepassen om de UV van de lichtbron zelf eruit te halen.
- Eventueel foto-stacking (maar ik heb echt ontzettend veel foto's die ik moet post-processen en dan wordt het wel heel veel werk)

Ondertussen heb ik ook een bedrijf gecontacteerd om te vragen om te informeren naar het toepassen van een longpass filter, waarbij ze zeiden dat het contrast hoogstwaarschijnlijk wel verbeterd kan worden.

Super fijn zo'n behulpzame community :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-05 13:55

the mod man

iets van beeldmaker

Bowen_HAFX schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:50:
Beste mede-Tweakeraars,

Ik zou heel graag jullie advies krijgen.

Voor mijn werk moet een object te grootte van 160mm fotograferen dat belicht wordt een UV lamp (395nm). Tot nu toe gebruikte Ik een 24-70mm F/2.8E ED VR Nikkor objectief met een afstand tot het object van ongeveer 40cm. De camera is een full frame 850 (als ik me niet vergis).

Het diafragma heb ik erg klein om maximale DoF te krijgen. Iso rond de 400. Staat op statief, dus bewegingsonscherpte is 0.

Nu weet ik niet of het aan de keuze van lager diafragma ligt, maar ik heb het gevoelig dat Dr foto's gewoon niet super scherp zijn. Nu begrepen ik uit de reviews dat dit gewoon een erg goed objectief is en eigenlijk altijd super scherp foto's zou moeten geven.

Doe ik wellicht dan toch iets verkeerd (de kleine diafragma?), of zou ik mogelijk toch een beter resultaat kunnen krijgen met een ander objectief, bijvoorbeeld een prime lens?

Nu is de 50mm bijvoorbeeld enkel geschikt wanneer ik een 12mm tussenring zou gebruiken. Zijn er andere mogelijkheden?

Alvast heel erg bedankt!
Ik vind hem best scherp, als je weet hoe je de foto moet editten met zulke kleuren.

I can't wait to shoot!

Pagina: 1