Stillere & Koelere PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tc662
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:49
Ik zoek een?
Mijn kast wordt momenteel (Zeker bij dit weer) heel erg warm, de temperatuur van de componenten valt nog wel mee, maar doordat de kast zo warm wordt is het net een verwarming. Dit wil ik graag verminderen.

GPU onder 100% load is +- 73c
CPU onder 100% load is +- 80c

Dit is met een kamertemperatuur van ongeveer 34c

Ik heb nu 9 fans, de zijkant is outtake, bovenkant & onderkant zijn intake. Radiator zit bovenin.

Wat denken jullie dat ik het beste kan doen/vervangen zodat voornamelijk de kast niet zo warm wordt? (De kast is echt niet comfortabel om aan te raken, zo warm is die.)

Wat is je budget?
Ik denk dat het vervangen van de case fans voldoende zal zijn, dat moet wel lukken voor +- 150 euro?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen voorkeur. Ik wil wel kwaliteit en wil daar ook best extra voor betalen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 213,48€ 213,48
1MoederbordenMSI MAG X570 Tomahawk WiFi€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G (rev. 2.0, LHR)€ 849,-€ 849,-
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic (Zwart)€ 129,90€ 129,90
1WaterkoelingNZXT Kraken X73€ 154,90€ 154,90
9VentilatorenEZDIY-FAB Moonlight RGB PWM Case Fan, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC€ 195,-€ 195,-
1VoedingenMSI MPG A850GF€ 115,-€ 115,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesKingston NV1 2TB€ 151,45€ 151,45
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.977,63

Alle reacties

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:52

HugoBoss1985

Xenotech

De RTX 3080.

Maar even serieus... zo lang de componenten koel blijven maakt het weinig uit dat je behuizing warm wordt.
De bovenkant en achterkant zullen zowieso warm worden (er van uitgaande dat dit je "out" kanten zijn van de airflow).
En inderdaad, anders gewoon investeren in meer casefans of een andere behuizing.

Oh wacht... je hebt al maar liefst 9 fans. :)
Ik begrijp dan niet goed wat het probleem is?

Misschien is de oriëntering van de fans niet goed.
Anders kun je nog overwegen om ventilatoren met een hoger maximaal toerental te gebruiken.
Daar krijg je wel meer herrie voor terug.

[ Voor 139% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-08-2022 17:58 ]

• Tc662
HugoBoss1985 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:54:
De RTX 3080.

Maar even serieus... zo lang de componenten koel blijven maakt het weinig uit dat je behuizing warm wordt.
En inderdaad, anders gewoon investeren in meer casefans of een andere behuizing.
Het maakt mij zeker wel uit, de case is een stuk warmer dan de kamertemperatuur en zorgt gewoon voor heel veel extra warmte in de kamer. Wat extra warmte zal je altijd houden met een PC, maar dit is wel echt veel extra warmte, die ik het liefst zoveel mogelijk elimineer.

De fans draaien op hun hoogst mogelijk toeren, maar echt veel airflow kan ik het niet noemen, ik denk ook dat daar het probleem zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Tc662 op 25-08-2022 17:59 ]

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Tc662 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:58:
[...]

Het maakt mij zeker wel uit, de case is een stuk warmer dan de kamertemperatuur en zorgt gewoon voor heel veel extra warmte in de kamer. Wat extra warmte zal je altijd houden met een PC, maar dit is wel echt veel extra warmte, die ik het liefst zoveel mogelijk elimineer.
Als je dus eigenlijk bedoeld dat je kamer te warm wordt dan is de RTX 3080 de grote boosdoener... ik weet alleen nog niet welke cpu je hebt.
Je kan de kaart beperken in stroomverbruik en/of undervolten.
Die 3080 geeft zo'n 300-340 watt aan warmte af aan je kamer.

Als je 9 fans op 1600 rpm hebt dan heb je echt wel een beste (understatement) airflow.

Ik zou dit niet serieus aanraden, als je het wel doet je zelf eerst goed aarden:
Als je de kast al warm vind dan moet je de backplate van de RTX 3080 eens aanraken als deze volop staat te werken.
Dan ga je helemaal wat meemaken.

[ Voor 19% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-08-2022 18:02 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 18:36
Tc662 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:58:
[...]

Tenzij je de warmte uit je kamer transporteert, óf onderdelen neemt die ook daadwerkelijk minder warmte uitstoten (lees: videokaart en/of processor), zal je qua opwarming van je kamer helemaal geen ene reet bereiken met andere fans.

Ja, andere fans koelen je computer misschien beter, maar dat komt doordat ze de warmte beter je kamer in pompen. De opwarming van je kamer blijft, of maak je eigenlijk zelfs erger door je computer beter te koelen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 25-08-2022 18:01 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-05 13:39
Je ruimte wordt niet minder warm, als er betere koeling aanwezig is.
Wil je minder warmte zul je moeten terug clocken.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 25-08-2022 18:03 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Hahn
mr_evil08 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:02:
Je kast wordt niet minder warm, betere koeling zorgt ervoor dat warmte sneller afgevoerd wordt.
Wil je minder warmte zul je moeten terug clocken.
Warmte sneller afvoeren klopt, maar dat zorgt er wel voor dat z'n kast minder warm wordt. Alleen z'n kamer wordt er niet minder warm door ;)

Je had het zelf al verbeterd :P

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 25-08-2022 18:03 ]

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Hahn schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:03:
[...]

Warmte sneller afvoeren klopt, maar dat zorgt er wel voor dat z'n kast minder warm wordt. Alleen z'n kamer wordt er niet minder warm door ;)

Je had het zelf al verbeterd :P
Dat is niet zeker... het is onduidelijk of het binnen in zijn kast te warm wordt of dat het om de buitenkant van zijn kast gaat (waar de ventilatoren lucht langs/tegenaan blazen en wat dus ook warm wordt).

Ik vind dit hele verhaal eigenlijk maar een non-issue en dit alles (wat het ook precies is wat er bedoeld wordt) gewoon te verwachten met een kamertemperatuur van 34 graden een dik systeem met een RTX 3080.

Wellicht is het tijd voor een airco unit :+

[ Voor 19% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-08-2022 18:08 ]

• Hahn
HugoBoss1985 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:05:
[...]

Dat is niet zeker... het is onduidelijk of het binnen in zijn kast te warm wordt of dat het om de buitenkant van zijn kast gaat (waar de ventilatoren lucht langs/tegenaan blazen en wat dus ook warm wordt).
Wat is niet zeker? Hij heeft het over dat z'n computer de kamer teveel opwarmt, en heeft het over beter koelen van z'n systeem.

Binnenkant of buitenkant, warmte komt uiteindelijk in je kamer terecht. Betere koeling kan er misschien voor zorgen dat z'n CPU geen 80°C maar 60°C wordt, maar dat zal niks met de kamertemperatuur doen, want het enige wat die nieuwe koeling doet is de warmte sneller/beter afvoeren... de kamer in.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Hahn schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:08:
[...]

Wat is niet zeker? Hij heeft het over dat z'n computer de kamer teveel opwarmt, en heeft het over beter koelen van z'n systeem.

Binnenkant of buitenkant, warmte komt uiteindelijk in je kamer terecht. Betere koeling kan er misschien voor zorgen dat z'n CPU geen 80°C maar 60°C wordt, maar dat zal niks met de kamertemperatuur doen, want het enige wat die nieuwe koeling doet is de warmte sneller/beter afvoeren... de kamer in.
Ik lees in zijn openingspost alleen maar dat hij zijn componenten temperaturen prima vindt en dat hij de kast te warm vind... aangezien hij het over "voelen" heeft gaat het dus om de buitenkant van de kast.
Hij wil de temperatuur van de kast omlaag brengen.
Het is in zijn openingspost helemaal niet duidelijk dat de kamer te warm wordt.

Dat geeft hij nu wel aan.

De cpu temperatuur is bizar hoog met zo'n dikke vloeistof koeler... overigens.
Een 5600x moet je ruim onder de 70 graden kunnen houden in deze setup.
De radiator bovenin als intake helpt niet mee, bovenin kan je beter als outtake gebruiken (warme lucht stijgt).
Als intake (koele lucht aanzuigen door de radiator) monteren voorin, onderin of in de zijkant zal wellicht de rest van de componenten weer wat opwarmen maar lijkt mij wellicht een beter idee.

En inderdaad, de kamertemperatuur ga je niets aan veranderen tenzij je het systeem minder stroom kan laten verbruiken.
En/of de kamer temperatuur omlaag brengen/houden met een airco o.i.d.

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-08-2022 18:37 ]

• Hahn
HugoBoss1985 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:12:
[...]

Ik lees in zijn openingspost alleen maar dat zijn systeem temperaturen prima zijn (cpu temp wat hoog) en dat hij de kast te warm vind... aangezien hij het over "voelen" heeft gaat het dus om de buitenkant van de kast.
Hij wil de temperatuur van de kast omlaag brengen.
Het is in zijn openingspost helemaal niet duidelijk dat de kamer te warm wordt.

Dat geeft hij nu wel aan.

De cpu temperatuur is bizar hoog met zo'n dikke vloeistof koeler... overigens.

En inderdaad, de kamertemperatuur ga je niets aan veranderen tenzij je het systeem minder stroom kan laten verbruiken.
En/of de kamer temperatuur omlaag brengen/houden met een airco o.i.d.
In z'n startpost zegt 'ie:
maar doordat de kast zo warm wordt is het net een verwarming. Dit wil ik graag verminderen.
En in de latere post:
Het maakt mij zeker wel uit, de case is een stuk warmer dan de kamertemperatuur en zorgt gewoon voor heel veel extra warmte in de kamer.
Zeker door dat laatste lijkt het me 99,999% zeker dat het probleem niet zozeer 'de kast wordt te warm om aan te raken' is, maar 'm'n kamer wordt te warm door m'n computer' :P

Maar goed, laten wij vooral niet verder blijven discussiéren over of we 'm goed begrijpen. @Tc662 mag zelf bevestigen of wat ik denk klopt of niet.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Hahn schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:15:
[...]

In z'n startpost zegt 'ie:

[...]

En in de latere post:

[...]

Zeker door dat laatste lijkt het me 99,999% zeker dat het probleem niet zozeer 'de kast wordt te warm om aan te raken' is, maar 'm'n kamer wordt te warm door m'n computer' :P

Maar goed, laten wij vooral niet verder blijven discussiéren over of we 'm goed begrijpen. @Tc662 mag zelf bevestigen of wat ik denk klopt of niet.
Ik denk dat het nu wel helder is voor de TS en dat hij wel genoeg info heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:29
Je hebt nu
  • Bottom intake
  • Top (met aio) intake
  • Side exhaust.
Ik zou het anders doen:
  • Bottom intake
  • Top (met aio) exhaust
  • Side exhaust.
Dit scheelt zeker in temperatuur!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Djarune schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:30:
Je hebt nu
  • Bottom intake
  • Top (met aio) intake
  • Side exhaust.
Ik zou het anders doen:
  • Bottom intake
  • Top (met aio) exhaust
  • Side intake.
Dit scheelt zeker in temperatuur!
Goed gezien, dat gaat zeker helpen voor de temperaturen van de componenten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
HugoBoss1985 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:35:
[...]

Goed gezien, dat gaat zeker helpen voor de temperaturen van de componenten!
Net te laat met veranderen. Alleen bottom intake. Dus ook side exhaust. Warme lucht stijgt ;)

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Djarune schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:36:
[...]

Net te laat met veranderen. Alleen bottom intake. Dus ook side exhaust. Warme lucht stijgt ;)
Ik bedoelde het positief, ik had zelf namelijk helemaal over zijn fan oriëntering heen gelezen ;)

Zelf zou ik onderkant, zijkant en voorkant als intake monteren.
Achterkant en bovenkant als outtake.

• Djarune
HugoBoss1985 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:38:
Zelf zou ik onderkant, zijkant en voorkant als intake monteren.
Achterkant en bovenkant als outtake.
Normaal is dat ook de beste optie. Deze kast heeft echter een glazen voorkant zonder optie voor fans.

Side intake is normaal gangbaar, maar ik heb het idee dat side exhaust beter gaat werken voor de warme kast van TS

• Tc662
Bedankt voor al het advies, ik ga het proberen. Zowel side intake als exhaust. De fans aan de bovenkant zal ik op exhaust zetten. Ook vervang ik daar de fans voor de Noctua NF-F12, deze heb ik nog liggen.

Ik ben al blij als de warmte meer de ruimte ingaat, de PC staat recht naast mijn benen en het voelt nu als een radiator die constant mijn benen verwarmt :)

[ Voor 28% gewijzigd door Tc662 op 25-08-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Tc662 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:00:
De fans aan de bovenkant zal ik op exhaust zetten. Ook vervang ik daar de fans voor de Noctua NF-F12, deze heb ik nog liggen.
Niet vervangen, maar toevoegen. NF-F12’s zijn Noctua’s beste fans voor statische druk op radiatoren, maar hebben vrijwel geen airflow voor exhaust. Gebruik dus beide type fans en zet ze in een push-pull configuratie.
Pagina: 1