Geiser/doorstromer slaat enkel aan met alle kranen open

Pagina: 1
Acties:

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-04 14:59
In de badkamer staat een vaillant Turbomag 17-2 0. Model 2016/2017. Deze doorstromer slaat heel slecht aan tot op een punt dat ik nu de douche + badkamerkraan tegelijk moet openzetten (warm water) voordat hij aanslaat. Dan stroomt er uit beide kranen heet water met krachtige straal.

Zodra ik één van de twee kranen dicht zet slaat hij uit.

Ik dacht aan een verstopte leiding —> Ik heb aan de koudwatertoevoer het zeefje proper gemaakt en voor de zekerheid de stromingssensor vervangen.

De waterdruk is eerder hoog dus heb de waterdruk eens verlaagd door de toevoerkraan wat dicht te draaien. Zelfde probleem.

Ben nu wat ten einde raad. Vooral omdat alles perfect werkt, maar enkel als je veel warm water vraagt. Hij moduleert zelfs zoals het moet. Slaat vlot aan zodra je de 2de kraan opendraait en er komt geen foutmelding op het schermpje.

Een loodgieter is komen kijken en hij zei “geen idee, ik kan hem enkel vervangen” €1500.

Op de foto heb ik koud/warme leiding aangeduid. Het zwarte bakje op de koudwaterleiding en de filter/zeefje in de aansluiting zijn vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2t1f5DIgBWLKMDcajUZq8ZbXrlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMu5d2rNlQ6CICN8sNkomiBl.jpg?f=fotoalbum_large

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-05 20:40

Tazzios

..

werkte het eerst wel? (neem aan van wel maar zie het niet direct staan in je verhaal)
is er wat verandert? andere douche kop/kraan?

Gebruik je thermostaat kraan? mogelijk is het debiet te laag omdat het koude water warmer is dan gebruikelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Stromingssensor / schakelaar nakijken schoonmaken of vervangen.

Zit in je koud water toevoer rechts op de foto zwart kastje tussen je waterleiding.

• Coolstart
Eerste werkte het. Daarna leek het stilletjes bergaf te gaan. De kranen moesten lang openstaan alvorens hij aansprong.

Heb thermostaat kraan in douche en 1 mengkraan in lavabo. Als 1 van de twee open staat slaat hij niet aan.

Volgens mij is het debiet ok. Zowel uit de douche of uit lavabo komt een krachtige straal heet water. Desnoods tegelijk, hij lijkt niet door te knieën te gaan.

Heb nu eens getest op 38 graden en op max temp. Het maakt geen verschil uit. Heb hem eens 10min laten lopen maar niets lijkt een effect te hebben.

Volgens mij zit het probleem in de brander zelf. In het leidingwater zaten de afgelopen dagen ijzervijlsel. Ik zie het aan men kranen. Hele kleine partikels.

Alle kranen zijn echter propergemaakt en zowel warm als koud zijn een sterke straal. Mss is er toch een sensor kapot gegaan wat verderop in het systeem? Maar zou niet weten welke sensor dat is.

• Coolstart
Opperbeun schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:42:
Stromingssensor / schakelaar nakijken schoonmaken of vervangen.

Zit in je koud water toevoer rechts op de foto zwart kastje tussen je waterleiding.
De stromingssensor + zeefje koudwateraansluiting heb ik vervangen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:24
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-05 12:07
Ik heb ooit eens zoiets gehad waar bleek dat de beperking in het waterbesparend filtertje zat in de perlators op de kranen zelf.
Doordat het daar toch gewoon broest leek het nog steeds een flinke straal.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:13

ericplan

5180 Wp PV

Is de ventilator ok? Heb vroeger een turbomag gehad waarbij het vaantje in de ventilator niet goed meedraaide, Daardoor mat hij onvoldoende luchtstroom en blokkeerde de ontsteking.

A'dam PVOutput

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Coolstart Het vaantje schakelt een microswitch. Om te testen kun je deze schakelaar even kortsluiten. Smeren of vervangen is de oplossing. Het is een veiligheid, dus beslist niet blijvend kortsluiten.

A'dam PVOutput

• Coolstart
Ok thx. Ik check de inlaat/uitlaat. Zover ik weet gaat de verbranding goed. Aangezien hij wel veel water kan opwarmen.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Doe eens een emmer met maat aanduiding onder je kraan en ga meten zou ik zeggen.

En daarna wat @Dieks77 aangeeft; Perlator reinigen.

[ Voor 26% gewijzigd door DutchWing op 25-08-2022 18:24 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Coolstart
ericplan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:31:
@Coolstart Het vaantje schakelt een microswitch. Om te testen kun je deze schakelaar even kortsluiten. Smeren of vervangen is de oplossing. Het is een veiligheid, dus beslist niet blijvend kortsluiten.
Waar kan ik dat vaantje/veiligheid vinden? Tegen wat beveiligd het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Bij jouw turbomag is het een drukschakelaar, rechts bovenin. De drukschakelaar zorgt ervoor dat de geiser niet werkt als de ventilator niet (goed) werkt. Een gesloten geiser heeft een ventilator nodig om de verbrandingsgassen naar buiten te werken.

A'dam PVOutput

Pagina: 1