Vraag

• c4coupe
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:09
Mijn vraag
Wij lieten vorige week een huawei Sun2000 4ktl plaatsen, samen met 12 Hyundai panelen van elk 400wp. (4800watt piek totaal)

Wij kozen voor een oost west opstelling, daar ik in een 2 ploegenstelsel werk en we zo meer kunnen genieten van de opgewekte stroom.

Echter had ik verwacht dat we met deze dagen toch wel rond de 4000kwu moeten kunnen opwekken.

Echter heb ik voorlopig nog niets beter gezien dan een hele kleine piek van 3600kwu.

Meestal draait het rond de 2500.

De afgelopen dagen was ons totaal opgewekt kwu, 20kwu/dag.

Is dit normaal? Is dit te weinig?

De panelen liggen op een plat dak.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De software ( fusionsolar ) laat mij enkel de opgewekte stroom zien. Graag wil ik ook de verbruikte stroom kunnen zien. Dus wat er binnenkomt, wat er verbruikt wordt en wat er richting het net terug gaat.
Hoe kan dit, wat moet ik nog bijkopen? Of instellen.

Totale leek, we wisten wat we wilde hebben. Maar nu ze liggen e grijpen we het allemaal niet zo goed.

Ik had een veel betere uitlezing voor ogen en een iets betere opwekking. Maar wij hebben geen referentiepunt dus is het maar gokken of onze waardes goed of slecht zijn.

Mvg Kristof.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
c4coupe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:04:

Relevante software en hardware die ik gebruik
De software ( fusionsolar ) laat mij enkel de opgewekte stroom zien. Graag wil ik ook de verbruikte stroom kunnen zien. Dus wat er binnenkomt, wat er verbruikt wordt en wat er richting het net terug gaat.
Hoe kan dit, wat moet ik nog bijkopen? Of instellen.
daar moet nog een sensor bij.
ter voorbeeld het volgende youtubefilmpje

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• c4coupe
Thx, dan maar even de installateur bellen, ging er vanuit dat dit een standaard iets was en gij heeft ons er niets van verteld.

Bedankt alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

c4coupe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:45:
Thx, dan maar even de installateur bellen, ging er vanuit dat dit een standaard iets was..
Als je een slimme meter hebt kan je dat natuurlijk ook gewoon zelf uitrekenen.

Opgewekte vermogen (omvormer) + afgenomen energie (meter) - terug geleverde energie (meter) = netto verbruik.

Voor wat betreft opwekking van je max 4800Wp (niet kWh, probeer de juiste eenheden te gebruiken), bij OW opstelling is juist het hele idee dat je niet het maximale haalt maar eerder begin en langer doorgaat. Daarom kan je vaak ook een wat lichtere omvormer nemen.

Bruto per dag verschilt het niet veel (gemiddeld een klein beetje in het voordeel van zuid).
Verder speelt de temperatuur en stand van de zon/panelen en locatie ook een rol in het maximale vermogen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• c4coupe
Thx, we zouden graag live kunnen zien dat er bv 3000 opgewekt wordt, en we dat moment 500 verbruiken. Naargelang dit kunnen we dan beter plannen om een wasmachine, vaatwasser op te zetten. Dat is toch het idee lijkt me.

Ik heb nu een p1 monitor die helpt al wel. Maar kan niet de totaal opgewekte elektriciteit laten zien. Dus het lijkt ons handig deze info door de omvormer te laten doen, daar hij wel perfect weet wat de opbrengst is.
DukeBox schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

Opgewekte vermogen (omvormer) + afgenomen energie (meter) - terug geleverde energie (meter) = netto verbruik.

Voor wat betreft opwekking van je max 4800Wp (niet kWh, probeer de juiste eenheden te gebruiken), bij OW opstelling is juist het hele idee dat je niet het maximale haalt maar eerder begin en langer doorgaat. Daarom kan je vaak ook een wat lichtere omvormer nemen.

Bruto per dag verschilt het niet veel (gemiddeld een klein beetje in het voordeel van zuid).
Verder speelt de temperatuur en stand van de zon/panelen ook een rol in het maximale vermogen.

• jack zomer
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

Tuurlijk, maar dan krijg je niet zulke mooie grafiekjes in de fusion app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77zV8bICJ49aKSyc0XddOBX8MfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeL3T6BiFtnxDnMJmr2AIpu0.jpg?f=fotoalbum_large

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

jack zomer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:15:
Jawel hoor, ik plot die waarden naar een spreadsheet met de betreffende calculatie er in.
c4coupe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:13:
Thx, we zouden graag live kunnen zien dat er bv 3000 opgewekt wordt, en we dat moment 500 verbruiken. Naargelang dit kunnen we dan beter plannen om een wasmachine, vaatwasser op te zetten. Dat is toch het idee lijkt me.
Je netto terug levering is dan voornamelijk van toepassing, daar kan je precies zien wat je nog 'over' hebt om in te zetten maar neemt niet weg dat meer info handiger is, ook om achteraf te zien waar 'het' heen is gegaan.

• jack zomer
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:25:
[...]

Jawel hoor, ik plot die waarden naar een spreadsheet met de betreffende calculatie er in.
Leg die eens uit. Welke waarde plot je?
En hoe krijg je die waarde in de fusion app, waardoor je in de app deze grafiek gaat krijgen. Want dat is wat ik zeg.
[...]

[Afbeelding]
IN de Fusion app.

Tuurlijk kan je de waardes uit de app combineren met de meter waardes en buiten de app in een document stoppen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 12:03
https://www.thomasberger....peakw2=2400&temp_coeff2=0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYLLTt-mMPgdl6PMFm74D02jsA0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zYgT400mQO6wvnu3aEtaAkzg.png?f=user_large

Hellingshoeken, ligging en orientatie kan je zelf beter invullen, maar O/W op een zadeldak geeft de waarde die je opgeeft.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• c4coupe
De installateur heeft ons volgens mij ook heel weinig rechten gegeven denk ik.

Hij stuurde me een link waar ik paswoord moest aanmaken en dan de app kon gebruiken.

Echter vind ik dit heeeeeeel beknopt.

Iets exporteren zie ik nergens staan.

Bij layout is niets te zien, terwijl ik voorbeelden zie van installaties waar dan mooi te zien is wat er gebeurt.

Ik had hem gevraagd of we oost en west afzonderlijk konden uitlezen. (2 kringen, Pv1, pv2).

Dit gaat niet zegt die. De app laat enkel het totaal zien. Nuja, ik vind deze dingen is deze tijd de normaalste zaak. 2 kringen, 2 maal een waarde dat je ergens kan aflezen.

Daarom dat ik ook zoveel vragen heb naar jullie toe.
Klopt het dat ik oost en west gewoon niet afzonderlijk kan aflezen?

Ik lees ook dat je kan inloggen als installateur en als bewoner ofzo.

De installateur kan daardoor wss veel meer zien dan het account dat hij voor ons gemaakt heeft als bewoner.

Ik vraag me af wat ik allemaal mis, of net niet.

Mvg.

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:42
Heb je ook al eens via de website gekeken? Ik weet niet of de app een uitgekleed gedeelte is van wat daar te zien is.

Ik snap dat een installateur je geen beheersrechten geeft, hierdoor zou je met onwetenheid het een en ander kunnen aanpassen waardoor er dingen fout kunnen gaan.

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

jack zomer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:44:
Leg die eens uit. Welke waarde plot je?
Wat ik eerder beschreef:
jack zomer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:44:
En hoe krijg je die waarde in de fusion app, waardoor je in de app deze grafiek gaat krijgen. Want dat is wat ik zeg.
Ik gebruik die app niet, ik kan daar denk ik ook mijn apparaten (grootverbruikers) niet aan toevoegen.

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 25-08-2022 16:26 ]

• c4coupe
Ja, ik heb ook totaal geen idee wat er allemaal in te stellen valt. Ik had gewoon out of the box meer info verwacht ipv enkel x wekt er op. Had hij in ons geval gezegd er is nog iets extra nodig voor meer data, hadden wij dit direct toegezegd, wij gingen er vanuit dat dit standaard was. Excel exporteren is "nu nog" geen must.

De website zelf laat mij ook niets extra zien vergeleken met de app. ( voor zover ik het allemaal begrijp uiteraard )
sjtienuh schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:01:
Heb je ook al eens via de website gekeken? Ik weet niet of de app een uitgekleed gedeelte is van wat daar te zien is.

Ik snap dat een installateur je geen beheersrechten geeft, hierdoor zou je met onwetenheid het een en ander kunnen aanpassen waardoor er dingen fout kunnen gaan.

• jack zomer
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
DukeBox schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:25:
[...]

NEE duss, je krijg geen grafiek IN de fusion app wanneer er geen logger aangemeld is in het systeem.
DukeBox schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:04:

Ik gebruik die app niet, ik kan daar denk ik ook mijn apparaten (grootverbruikers) niet aan toevoegen.

[Afbeelding]
dat snap ik, want het is specifiek voor huawei omvormers en battarijen...
zonder logger krijg je geen grafiek zoals ik post.
Wat wel kan is de data delen met bv pvoutput, en misschien is het mogelijk daar ook de meterstanden etc in te voegen. Ik gebruik pvoutput niet, dus durf het niet te zeggen

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

jack zomer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:16:
NEE duss, je krijg geen grafiek IN de fusion app wanneer er geen logger aangemeld is in het systeem.
Maar dat heb ik toch ook nooit beweerd ? Ik geef alleen aan dat het prima kan zonder die meter/app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:18:
[...]

Maar dat heb ik toch ook nooit beweerd ? Ik geef alleen aan dat het prima kan zonder die meter/app.
lees eens terug.. jou reactie om 15:25 als reactie op dat ik meld dat je het niet IN de fusion app krijgt.
''Jawel hoor''
goed we lullen langs elkaar heen, en een beetje offtopic ./

[ Voor 13% gewijzigd door jack zomer op 25-08-2022 16:22 ]

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:42
Ik ken zelf de app helaas niet. Maar als ik overigens naar afbeeldingen kijk vanuit de app zou je zeggen dat je beide strings zou moeten kunnen zien. Nu wordt hier gerept over monitors. hier heb ik geen ervaringen mee.

Ikzelf heb een offerte met een Huawei omvormer afgewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

jack zomer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:20:
lees eens terug.. jou reactie om 15:25 als reactie op dat ik meld dat je het niet IN de fusion app krijgt.
Ah, ja, zie het. Ik had er ' zulke mooie grafiekjes als in de fusion app.' gelezen.

• c4coupe
Ik zou ook denken dat ik oost en west afzonderlijk zou moeten kunnen aflezen.

Optimizers zorgen ervoor dat ik elk paneel kan aflezen.

Maar aangezien ik nu 2 kringen heb. Zou je toch denken dat ik een grafiek van oost en west krijg. En er dan nog ergens 1 van de totale opbrengst bij.

Daarom ben ik niet 100% zeker of de installateur alles netjes gedaan heeft zodat wij nu deze info missen.

Ik heb hem gebeld. Maar nogmaals, ze kunnen mij op elk mogelijke manier in de zeik zetten omdat ik er niets van ken. ( wil niet zeggen dat wat hij zegt daarom gelogen is, ik wil hier meer duidelijkhzid over krijgen. )
sjtienuh schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:21:
Ik ken zelf de app helaas niet. Maar als ik overigens naar afbeeldingen kijk vanuit de app zou je zeggen dat je beide strings zou moeten kunnen zien. Nu wordt hier gerept over monitors. hier heb ik geen ervaringen mee.

Ikzelf heb een offerte met een Huawei omvormer afgewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
Nog eens even een vraag.

Onze panelen liggen nu. 12 stuks. Oost west.

De keurder komt vrijdag. Maar ik zie geen enkele aarding lopen. Wat mij heel bizar lijkt.

De panelen zijn bevestigd op een schans, deze schans staat op ons plat dak op hun plastic poten.

Er lopen 4 kabels naar ne omvormer, maar nergens is een aarding te vinden.

Volgens de installateur is dit normaal en niet nodig omdat de schans ( het frame ), rust op plastic poten. Wat in mijn ogen niet klopt.

Bij mijn maat is dezelfde installatie gelegd, maar dan op een hellend dak, en daar is wel netjes alles geaard.

Mijn vraag, is die aarding verplicht? De installateur geeft aan dat dit netjes gekeurd gaat worden.

Maar als beide heren elkaar kennen, kan je al eens iets sneller iets door de vingers zien...

Wij willen uiteraard dat dit gelegd word volgens de regels.
Pagina: 1