Grote schade aan kozijnen door houtrot - te repareren of moe

Pagina: 1
Acties:

• Mayonnaise!
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-09-2024
Huis geërfd en ik wilde de kozijnen opnieuw verven, maar er zit flink wat houtrot in de kozijnen aan de rechterzijde. Is dit nog te repareren met enkel houtrotstop + latjes + vulmiddel? Of gaat dit geheid fout?

Het bovenste stuk is zo'n 100x5x0.5 cm aan houtrot. Het lijkt alsof er een laag fineer over het hout heen zat. Voor zover ik zie is alleen die fineerlaag beschadigd en het meeste hout daaronder lijkt nog hard en droog. Die andere twee stukken zijn allebei zo'n 15x4x3cm.

|:(

[ Voor 98% gewijzigd door Mayonnaise! op 30-08-2022 10:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 20:36
Het lijkt op een afdekplaatje ven multiplex tussen de kozijnen.
In dat geval kan je het beter helemaal vervangen.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Mayonnaise!
JukeboxBill schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:23:
Het lijkt op een afdekplaatje ven multiplex tussen de kozijnen.
In dat geval kan je het beter helemaal vervangen.
Ja dat lijkt me inderdaad handig. Maar ik vraag me vooral af of door die grote stukken (tweemaal 15x4x3cm) houtrot dit kozijn als total loss beschouwd zou moeten worden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Rotte stukken (tot op het 'gezonde' hout) met een multitool er uit halen, nieuwe stukken kozijn maken en met een goede epoxylijm weer vastzetten. Daarna gronden, schuren en aflakken. Dan zou het weer als nieuw moeten zijn.
Het is zonde om een compleet kozijn te vervangen wanneer het grootste deel nog gewoon goed hout is.
Genoeg filmpjes op internet te vinden die laten zien hoe dit gedaan dient te worden.
Scheelt je bovendien nogal wat geld, een compleet kozijn vervangen kan aardig in de papieren lopen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Alles is te repareren, als je er de moeite in wil stoppen. Rot weghalen, oppervlakte impregneren met houtrot-impregneer, nieuw hout erin met een 2-componenten lijm, afwerken met (houtrot)vuller. Laten doen wordt alleen op een gegeven moment dermate duur dat je misschien beter kunt vervangen.

Ik heb laatst ook flinke rotschade in wat kozijnwerk laten verhelpen. Dat zijn nu de beste stukken van het kozijn. Volgende keer doe ik het zelf. Het is gewoon best wat werk, maar echt geen rocket science.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 25-08-2022 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als ik het zo bekijk lijkt het wel op licht en zacht hout. Dat betekent dat het per definitie al minder lang mee gaat wanneer het niet goed behandeld en onderhouden wordt.

Ik zou voor een paar degelijke kozijnen gaan in plaats van stukjes er in zetten. Brrrr, alleen de gedachten al. Het is een tijdelijk lapmiddel waarvan je maar moet afwachten of de verf die er straks op komt de boel netjes verborgen kan houden, zeker wanneer je houtsoorten hebt waarbij de werking écht verschillend is. Dan krijg je barsten in je verf en moet je weer met de kwast aan de slag.

Nee, dan beter meteen vervangen voor degelijke kozijnen.

• Mayonnaise!
Yaksa schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:00:
Rotte stukken (tot op het 'gezonde' hout) met een multitool er uit halen, nieuwe stukken kozijn maken en met een goede epoxylijm weer vastzetten. Daarna gronden, schuren en aflakken. Dan zou het weer als nieuw moeten zijn.
Het is zonde om een compleet kozijn te vervangen wanneer het grootste deel nog gewoon goed hout is.
Genoeg filmpjes op internet te vinden die laten zien hoe dit gedaan dient te worden.
Scheelt je bovendien nogal wat geld, een compleet kozijn vervangen kan aardig in de papieren lopen.
Dit geeft mij wel wat goede hoop. Weet niet veel van kozijnen, maar leren van YouTube lukt me wel.

Als je nog directe tips hebt voor tutorials voor mijn situatie en/of materialen om te gebruiken dan hoor ik dat graag.

• Mayonnaise!
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:08:
Alles is te repareren, als je er de moeite in wil stoppen. Rot weghalen, oppervlakte impregneren met houtrot-impregneer, nieuw hout erin met een 2-componenten lijm, afwerken met (houtrot)vuller. Laten doen wordt alleen op een gegeven moment dermate duur dat je misschien beter kunt vervangen.

Ik heb laatst ook flinke rotschade in wat kozijnwerk laten verhelpen. Dat zijn nu de beste stukken van het kozijn. Volgende keer doe ik het zelf. Het is gewoon best wat werk, maar echt geen rocket science.
Klinkt goed. Ik heb nog wel wat tijd in mijn zomer over, dus hopelijk komt dat goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

sypie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:10:
Als ik het zo bekijk lijkt het wel op licht en zacht hout. Dat betekent dat het per definitie al minder lang mee gaat wanneer het niet goed behandeld en onderhouden wordt.

Ik zou voor een paar degelijke kozijnen gaan in plaats van stukjes er in zetten. Brrrr, alleen de gedachten al. Het is een tijdelijk lapmiddel waarvan je maar moet afwachten of de verf die er straks op komt de boel netjes verborgen kan houden, zeker wanneer je houtsoorten hebt waarbij de werking écht verschillend is. Dan krijg je barsten in je verf en moet je weer met de kwast aan de slag.

Dat zal over het algemeen het doel zijn inderdaad. Maar dat mensen met de huidige prijzen eerder overwegen om dat uit te stellen, is begrijpelijk. En dat kan meestal ook best. Ik heb al heel wat kozijnwerk laten vervangen in 2021, maar ik peins er niet over om nu dat soort werk uit te laten voeren. Ik wacht nog wel even. Mijn offertes uit 2020 waren al fors, nu worden ze alleen nog maar hoger. Ik kan het nog jaren rekken met repareren, met wat ik nu nog aan oud spul heb.

• Mayonnaise!

Ik heb ook offertes verstuurd naar kozijnmakers. Ik ga wel alvast aan de slag aan de reparatie (heb al die zooi er toch al uitgebeiteld...). Jaarlijks verven kost me nog geen tien euro, maar een nieuw kozijn, zelfs als ik hier 10 jaar ga wonen, gaat me waarschijnlijk het tienvoudige kosten. Het is maar de vraag of mijn oelewapper reparatie goed genoeg is dat mijn raam er niet uit dendert. (of ikzelf uit de steiger 8)7 )

[ Voor 4% gewijzigd door Mayonnaise! op 30-08-2022 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa

Beetje onzin wat je hier verkondigd. In kapitale rijksmonumenten doen ze niet anders dan repareren zolang het kan. Kwestie van het goede hout gebruiken en zorgen dat de lijmverbinding goed is. Dan gaat het weer jaaaren mee.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Hardhouten kozijn voor het tienvoudige van 10 euro? Nog niet voor het tienvoudige daarvan. Ik heb er vorig jaar inclusief glas een bedrag aan uitgegeven waar je een leuke middenklasser van kunt kopen als particulier. EV gaat waarschijnlijk lastig worden, maar hybride moet lukken.

• Mayonnaise!
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:21:
Hardhouten kozijn voor het tienvoudige van 10 euro? Nog niet voor het tienvoudige daarvan. Ik heb er vorig jaar inclusief glas een bedrag aan uitgegeven waar je een leuke middenklasser van kunt kopen als particulier. EV gaat waarschijnlijk lastig worden, maar hybride moet lukken.
Bedoelde daarmee 100 euro per jaar als ik er 10 jaar in ga wonen, dus dat zo'n kozijn in de 4 figuren zal zitten.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:13
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:08:
Nieuwsgierig voor het geval ik er ooit mee te maken heb:
Hoe weet je wat voor nieuw hout je er in kan plaatsen? Of kan je elk gat opvullen met een stuk meranti? Waar ik bang voor ben is dat twee verschillende houtsoorten (kozijn en nieuw geplaatst stuk) net anders uitzetten bij warmte en je dat gaat zien met barsten & kieren op de overgang.

vanaalten schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:54:
[...]

Nieuwsgierig voor het geval ik er ooit mee te maken heb:
Hoe weet je wat voor nieuw hout je er in kan plaatsen? Of kan je elk gat opvullen met een stuk meranti? Waar ik bang voor ben is dat twee verschillende houtsoorten (kozijn en nieuw geplaatst stuk) net anders uitzetten bij warmte en je dat gaat zien met barsten & kieren op de overgang.
Vergelijkbaar / gelijk met wat je nu hebt. Die lijmen en vullers zijn overigens een fraai staaltje chemie, dus dat houdt wel. :)

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:02

Grappig, accoya is ook zacht en licht hout en laat het toch net een stuk langer mee gaan dan hardhout, ook bij slecht onderhoud. Overigens hoeft, als je het gewoon netje strak schuurt de verf helemaal niks te verbergen.

Het is een prima oplossing om kozijnen die verder nog makkelijk 20 jaar mee kunnen te behouden. Overigens komen die barsten in de verf ook op kozijnen die geen houtrot hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
jichem schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:03:
[...]Het is een prima oplossing om kozijnen die verder nog makkelijk 20 jaar mee kunnen te behouden. Overigens komen die barsten in de verf ook op kozijnen die geen houtrot hebben.
Gewoon lijnolieverf gebruiken, dat blijft elastisch en 'werkt' met het hout mee.
Soms zijn stokoude verfsystemen beter dan het nieuwerwetsche spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilger50
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-04 21:16
RepairCare gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
vanaalten schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:54:
[...]Nieuwsgierig voor het geval ik er ooit mee te maken heb:
Vooral zorgen dat je exact hetzelfde hout gebruikt als waarmee je de reparatie doet. Dus geen houtsoorten gaan 'mixen'. Sterker nog, gebruik ook geen 'vers' hout zo uit de bouwmarkt. Ga bij de reparatie van oude kozijnen op zoek naar (sloop)bedrijven die oude kozijnen/deuren te koop aanbieden. Dat hout is over het algemeen al uitgewerkt en de kwaliteit is meestal ook beter dan hetgeen heden ten dage in de bouwmarkten ligt. Ook zagerijen hebben wel eens resthout wat al jaren ergens (droog) ligt opgeslagen wat je misschien zou kunnen gebruiken. En bij de reparatie zelf het 'nieuwe' stuk zo goed mogelijk passend maken zodat je zo min mogelijk vulmiddel en/of lijm gaat gebruiken. Het is niet erg om een stukje 'gezond' hout weg te halen om het passtuk een beter contact te geven met de rest. Gebruik in geen geval schroeven of spijkers om het nieuwe stuk vast te zetten, hooguit zou je, bij hoekverbindingen of liplassen, een (houten) deuvel kunnen inpassen om iets meer verband te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artjan
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 22:55
Hier in huis heb ik bij kozijnen en de boeidelen ook wel het nodige rot weggehaald in het hout. Bij kleine gaten is dat goed te vullen met exopyhars. Ik vond het lastig om heel netjes te doen, maar het is wel weer gevuld, super hard en waterdicht. (daaroverheen gronden, lakken, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou toch ook wel een stukje hout plaatsen, ookal is het geniaal spul , je gaat er falliet aan :+ halve koker kost inmiddels 40 euro 8)7
Pagina: 1