Move up/Move down checklist v.s. Checkboxes

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:55

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Vooraf: Ik ben geen coder, maar ik beheer wel de roadmap voor een softwareproduct. Ik overleg de toe te voegen functies met onze developer en die geeft feedback, inzicht, en samen plannen we de boel verder. Policy is dat als een wijziging in de software niet alleen met de code, maar ook met de GUI te maken heeft, dat het ook even langs design gaat. So far, so good.

Ik wil een functionaliteit doorvoeren waarbij de gebruiker uit een potentieel grote lijst met assets (soms tot 1500 of meer items) een selectie maakt. Die selectie word vervolgens gebruikt in een scan functie. De bedoeling hierachter is dat de gebruiker doelbewust assets klaarzet die moeten worden gescand, zodat je niet klakkeloos 'scan all' doet uit luiheid maar ook omdat deze scan de potentie heeft veel false positives te genereren en we willen dus dat mensen er bewust mee omgaan.

Hiervoor wil ik gebruik maken van een principe dat ik al tig jaar in software tegenkom, de 'move up/move down' checklist. Je hebt een lijst met 'all items' en je kunt er 1 of meerdere selecteren en 'move down' klikken, daarmee worden ze naar de 'to scan' list verplaatst. Ik heb voorzien in een move up, move down en een 'clear list' feature (om opnieuw te beginnen).

De designer gaat hierbij een beetje terugdrukken. Ze geeft aan dat ze deze functionaliteit verwarrend vind en 'onbekend' (ze is er zelf sowieso niet bekend mee). Ik geef aan dat deze methodiek juist heel erg bekend is in de IT en doodnormaal voor gebruik in deze setting. Zij stelt echter dat we beter een lijst kunnen gebruiken waarbij je de te scannen assets gewoon markeert met een checkbox.

Mijn weerstand daarbij is dat je als gebruiker dan telkens de hele lijst door moet spitten om te kijken of je alles gehad hebt (in plaats van de onderste 'to scan' lijst te checken) en dat je bij grote hoeveelheden assets op een gegeven moment aan 'blindheid' gaat lijden waardoor je zaken gaat missen (door de grote hoeveelheden lege en gevulde checkboxes).

Zie ik het verkeerd? Moet ik nog andere alternatieve overwegen? Welke argumenten of voorbeelden zou jij aandragen om mijn verzoek bij te staan?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:43
De methode die jij beschrijft herken ik niet direct. Heb je misschien een screenshot van een ander systeem/site die dit gebruikt? Ik ken het wel als 2 lijsten, 1 links en 1 rechts, waar links "all items" staat en rechts de lijst "to scan" in jouw geval. Met een knop add/remove ertussenin. Maar dat wordt tegenwoordig ook wel als wat "ouderwets" en "te complex" gezien. Omdat je even moet leren hoe je zo'n interface moet gebruiken. Maar het kan een goede/juiste oplossing zijn in sommige situaties.

Maar een probleem dat lijkt te blijven, hoe ga je uit 1500 items de "juiste" selectie maken? Dan moet je toch nog steeds door alles heenscrollen?

[ Voor 23% gewijzigd door OnTracK op 25-08-2022 11:35 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:47

MsG

Forumzwerver

Wat voor doelgroep hebben we het hier over? Wat voor eindgebruikers zijn het?

Een schetsje zal helpen trouwens

Overigens lijkt mij moeten selecteren uit een lijst met 1500! dingen al een fundamenteel probleem. Wat voor software gaat het hier over?

[ Voor 38% gewijzigd door MsG op 25-08-2022 11:33 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Jullie hebben gelijk, een plaatje helpt :P. En het word ook inderdaad vaak horizontaal gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/4A5dZ.png

De gebruikers zijn bedrijven en soms partners. Sommige heel technisch en sommige totaal niet.

Ten aanzien van de 'juiste' selectie uit een grote lijst items - daar heb je gelijk in, veel van de gebruikte assets hebben een onderling verband (bijvoorbeeld een serie domeinen die hetzelfde IP gebruiken) en de lijst zou ook op die manier georganiseerd zijn zodat je een 'top level' asset kunt selecteren (en daarmee ook alle ondergelegen items).

Het gaat alleen om een eerste opzet, we komt een trial. We kunnen namelijk nog niet goed voorspellen hoe mensen dit zullen gaan gebruiken en welke eigenschappen van een asset daarbij belangrijk gevonden worden. Ik kan helaas niet al te specifiek worden, het is deels classified :).

De reden dat ik het op/neer zou doen is omdat de gui via sidebars werkt en ik wil zo min mogelijk horizontale gui space gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-08-2022 11:43 ]

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Als het om 1500 items gaat, dan zou ik sowieso een zoek voorzien. Bij meer dan pakweg 10 items is een lijstje van checkboxen echt niet meer te doen.

Raar... Is zo gek nog niet

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Die komt er sowieso in :). Het gaat mij nu puur om de manier waarop je je selectie maakt: checkboxes voor/achter ELK item, of gewoon de left/right (of in mijn geval up/down) lijst.

[ Voor 74% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-08-2022 11:47 ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:43
Het voordeel van deze interface t.o.v. een lijst met checkboxen is dat het veel makkelijker te zien is of je de juiste items in je selectie hebt staan, in plaats van dat je opnieuw je lijst moet nalopen en kijken welke items hun checkbox aan hebben staan. Echter, als alternatief kun je een "zoek"-filter maken die alleen items met een geselecteerde checkbox laat zien.

Uiteindelijk moet je zelf de keuze maken. Zoals ik al zei, het is een wat ouder concept. Maar daar is op zich natuurlijk niks mis mee. Met hoge aantallen items i.c.m. lage aantallen geselecteerd biedt het zeker een voordeel t.o.v. een checkboxlijst.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Toverwoord: hoe vaak ga je klikken?

Er zijn namelijk heel veel mogelijkheden om dit op te lossen, inclusief ARIA varianten.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
DJMaze schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:55:
Toverwoord: hoe vaak ga je klikken?

Er zijn namelijk heel veel mogelijkheden om dit op te lossen, inclusief ARIA varianten.
Mijn eigen voorkeur is zo min mogelijk, maar ik heb een nog grotere hekel aan onnodig veel scrollen. Het komt me vaak voor dat ik (zoals @OnTracK ook aangeeft) een dubbelcheck uitvoer of ik alles wel 'heb' en mijn voorstel maakt dit veel makkelijker. Onze huidige checkbox interface heeft ook een zoekfunctie, maar alleen op (delen van) exacte hits/items, niet op categorie, dus de winst van deze zoekfunctie is beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je zo min mogelijk wil klikken, waarom dan geen interface 100% bruikbaar via toetsenbod.
  1. Zoek balk intypen (dus deze functie verbeteren)
  2. Up/down selecteer item
  3. Enter voegt toe aan je lijst
Dit kan bijvoorbeeld in HTML met <input list="..."> en dan een datalist.
Kan ook prima in andere talen.

[ Voor 18% gewijzigd door DJMaze op 25-08-2022 12:05 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
DJMaze schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:03:
Als je zo min mogelijk wil klikken, waarom dan geen interface 100% bruikbaar via toetsenbod.
  1. Zoek balk intypen (dus deze functie verbeteren)
  2. Up/down selecteer item
  3. Enter voegt toe aan je lijst
Dit kan bijvoorbeeld met <input list="..."> en dan een datalist.
Dat zou ik geweldig vinden, maar het meerendeel van onze 'gewone' users zijn vastgelijmd aan hun muis, dus heeft heeft weinig zin daar ontwikkeltijd in te steken. We zijn ook bezig met een API die het de echt technische gebruikers mogelijk maakt dingen de scripten of extern aan te sturen.

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Qua gebruikersvriendelijkheid is een UI als dat natuurlijk een no-go, vooral als je kunt kiezen uit 1500 items. Je ziet te weinig informatie per item, waardoor je niet zeker weet of je wel de juiste gekozen hebt. En het wordt al een gehele uitdaging om de juiste items überhaupt te vinden. Je krijgt dan gebruikers met meerdere scherpen open, of ze maken notities, om de items te vinden. Met een criteria als zo min mogelijk ruimte gebruiken, maak je het daarmee alleen maar lastiger en vervelender voor de gebruiker.

Wat je eigenlijk wilt is een (soort) tabel (met infinite scroll), met meerdere eigenschappen van het item. Dit kun je dan doorzoeken, sorteren, wellicht ook filteren, etc. etc. En daaruit natuurlijk selecties maken.

Daarbij komt de gebruiker natuurlijk ook niet zomaar op dat scherm. Hij heeft daarvoor al dingen gedaan, bijvoorbeeld items bekeken of bewerkt, etc. Die wil je dan in een soort mandje zetten om later in een keer te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:07
Selecteren van meerdere items uit een scrollist van 1500 item is normaal gesproken een volkomen no-go.
Is er echt geen mogelijkheid die lijst onder te verdelen in categorieën?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ben(V) schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:09:
Selecteren van meerdere items uit een scrollist van 1500 item is normaal gesproken een volkomen no-go.
Is er echt geen mogelijkheid die lijst onder te verdelen in categorieën?
Jazeker, en dat gebeurt ook. Het gaat om assets die allemaal een bepaald type link met een seed hebben, en ook b.v. hoeveel stappen ze van die seed verwijderd zijn.

Het gaat mij puur om de methode checkbox VS select list, maar ik ben er ondertussen redelijk zeker van dat ik laatstgenoemde goed kan onderbouwen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:57
Moet je niet gewoon een ‘winkelwagensysteem’ hebben. Je voegt items toe aan de ‘winkelwagen’ die je weer terug kan raadplegen door het open te klappen oid. Vanaf daar kun je de lijst ook controleren en indienen voor de scan. Dan heb je verder zeeën van ruimte om je info te tonen.

Noem de winkelwagen de scanlijst en maak er een leuk icontje voor. Bij alle items zet je een icoontje voor toevoegen aan of verwijderen van de scanlijst. Dan heb je het scenario “had ik die nou al toegevoegd?” ook afgedekt.
Pagina: 1