Vraag

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:24
Mijn vraag:
Mijn buurman wilt op zijn garage zonnepanelen plaatsen.
Geheel niks bijzonders en ga/kan hem daarmee ook niet in de weg zitten.

Maar heb wel een kleine zorg over de reflectie, dit ook met hem besproken maar daar heeft hij weinig weet van.
De opstelling is dat we een dijk woining hebben dus kijken vanuit ons terras en kamer vrij hoog op het dak.

Foto bijlagen de situatie met breedlens.
Worden 8 panelen in landscape 4 op elke rij.
Ligging schuur dak West, maar wel iets geraaid richting oosten.
(De oost kant is meeste redenement in zijn situatie)

Type: Trina Vetex 395WP Full black
https://www.warmtebeheer....lack-1754-1096-30-mm.html

Mijn zorg:
Omdat het dak vrij schuin is en we er dicht op zitten dat met de zonstand wel een soort van reflectie slag krijgen in onze woning/tuin.

Er is een prima dialoog met de buurman dus is meer om zo constructief mogelijk te kijken naar deze situatie en of mijn zorg in praktijk meevalt of juist iets is om rekening mee te houden met de keuze van misschien andere panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AV_QkFexQoAV6w5Y7fYuT9Arvv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZCtM40eYSag4UHIzGNllGkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mijns inziens kun je op deze manier nooit reflectie in je huis krijgen. Hooguit reflectie achterin je tuin of naast het schuurtje.
Ik neem aan dat deze foto zo voor de middag gemaakt is?

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-06 16:14
Een paneel geeft een mate van reflectie af, wel minder dan bijv. water. Panelen zijn standaard al voorzien van een anti-glare folie.
Aangezien het ook vergunningsvrij kan/mag worden geplaatst zit er helaas niks anders op dan het te accepteren.

• maartendd
Ter aanvulling ik wil dit niet gaan tegenhouden.Buurman staat volledig vrij om panelen te plaatsen.
Dat ik dat minder mooi vindt ja helaas, maar hij gaat ook het gesprek aan dat hij het zelf ook niet mooi vindt maar ondertussen wel nodig is. In zijn schoenen zou ik ze ook willen plaatsen.

Dus totaal niet de bedoeling om hem in de weg te zitten.
Puur om constructief te kijken of mijn weerkaatsing zorg iets is waar we nu rekening mee kunnen houden mocht dit van toepassing zijn.

Foto is van vandaag om 10:53

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAxJNmOnGJflvc42-CsQEkFz7aQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6e2L76sQz7wGRAJ5hiuf0uD.jpg?f=fotoalbum_large

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:11

Bob

Dit kan toch geen probleem zijn? De zon staat enkel in de zomer in het NW, de enige plek waar je je zorgen over zou kunnen maken, en dan nog heel laat op de avond dus erg laag.

Leg vanavond eens een spiegel op zijn dak :) Maar ik vrees dat wel al te ver van 21 juni zijn, zon zal al onder de horizon zijn tegen dat ze zo ver naar het NW is gedraaid.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:52
Ik zou me hier niet al te veel zorgen over maken.

Als het je gaat om het zicht vanuit huis kun je beter de meest spiegelende panelen die er te vinden zijn plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gXka2bXFfwDd-jACJIX4EXIz8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pI5VjfINohCTPZDAGIm9irdM.png?f=fotoalbum_large
Het licht zal dan immers naar achteren in de tuin weerkaatsen. Hooguit dat je er in de schuur last van hebt.

Met minder goed spiegelende panelen zou je er in theorie juist meer last van moeten hebben. Maar ik denk niet dat dit iets is om je druk over te maken.

Fijn dat de buurman overlegt, probeer aan te sturen op de fraaiste (zwarte) panelen. Je moet er natuurlijk wel tegenaan kijken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:33
Neem aan dat de andere kant van het achuurdak ook wordt volgelegd?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:23
Wat Barry zegt, er kunnen er 8 op de andere kant bij. Zelfde omvormer waarschijnlijk zelfs zonder dat deze zwaarder hoeft te zijn omdat het dak best steil is.

Krijgt de buurman dezelfde reflectie in zijn tuin, maar dan heel vroeg in de ochtend rond 21 juni maar ik denk niet dat je er zorgen over hoeft te maanden

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Wanneer de zon laag staat (avond/ochtend) dan reflecteert het licht omhoog. En midden op de dag hooguit naar achterin de tuin. Ik zie geen enkel probleem.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:55

Croga

The Unreasonable Man

Bob schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:30:
Dit kan toch geen probleem zijn? De zon staat enkel in de zomer in het NW, de enige plek waar je je zorgen over zou kunnen maken, en dan nog heel laat op de avond dus erg laag.
NW is niet waar je je zorgen over moet maken. Dat is de plek waar de panelen het grootste deel absorberen.
NO is de kant waar je je zorgen over moet maken. Met een dergelijke invalshoek absorberen de zonnepanelen niet en reflecteren ze behoorlijk.

Wij hebben dezelfde uitdaging alleen omgedraaid; onze oost-gerichte panelen reflecteren naar de buren als de zon in het westen staat. En dat is echt geen pretje.

• maartendd
alvast bedankt voor de feedback. Lijkt er op dat mijn eerste zorg dus niet van toepassing zal zijn.
Zal zoals aangegeven eens testen met spiegeltje.

Dank aan jullie feedback !!
Pagina: 1