Stotteren en framedrops in Windows bij gebruik extern scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:33
Mijn vraag
Ik heb last van grafisch stotteren en framedrops in Windows bij het aansluiten van een tweede scherm op mijn laptop. Niet altijd vreemd genoeg. Het probleem is soms verholpen door het scherm los te koppelen en opnieuw aan te sluiten, of dit enkele keren te herhalen. Soms treedt het probleem niet op bij de eerste keer aansluiten van de externe monitor. Audio blijft werken zonder haperingen. Het stotteren uit zich in Windows animaties die niet vloeiend zijn, haperend scrollen, haperende video. Als het optreedt dan uit dit zich op alle aangesloten schermen. Hoe los ik dit op?

De enige manier die ik tot nu toe heb gevonden om dit te 'bewijzen' zijn de 'statistieken voor nerds' bij een Youtube video. Daar worden consequent framedrops gerapporteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqqag_7iP0bimlooYLgAb9I-_d0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/azk9415udxpLPN600goJMA8X.png?f=user_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Laptop: HP ENVY x360 Convertible 13-ay0xxx
  • Processornaam : AMD Ryzen 5 4500U with Radeon Graphics
  • GPU: ingebouwde GPU
  • GPU driver: AMD Adrenalin 22.8.2
  • USB-C dongle om scherm aan te sluiten via HDMI: A-Konic, volgens mij deze
  • Monitor: Asus ROG PG279, maar het treedt niet alleen met deze monitor op.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Diverse GPU drivers. Van HP, van AMD de 'stabiele' releases. Van AMD de nieuwste release.
  • AMD Freesync in en uitschakelen
  • GPU scaling in en uitschakelen
  • Vernieuwingsfrequentie checken: staat voor beide schermen op 60,000Hz
  • Energie-instellingen van Windows: beste prestaties, betere prestaties. Het maakt geen verschil.
Meestal kom ik er zelf wel uit met trouble shooten maar hier loop ik al maanden mee te vechten.

[ Voor 9% gewijzigd door GekkeRipper op 25-08-2022 11:04 ]

Alle reacties

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:09
Het enige dat me te binnen schiet is om de AMD grafische kaart driver met Display Driver Uninstaller (DDU) te deinstalleren en ze daarna opnieuw installeren.

Kijk bij afspelen eens mee met Task Manager en Resource monitor of er pieken in CPU of disk gebruik zijn die samenvallen met het hikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Bedankt @EricJH , aan DDU had ik nog niet gedacht. Ik heb DDU laten opschonen en ik heb nu de meest recente driver van HP voor mijn laptopmodel geïnstalleerd. Die driver is al in augustus 2021 uitgebracht door HP. Gamen doe ik toch niet op de laptop dus ik zal niet veel missen. Ik houd het de komende dagen in de gaten en laat je weten of het probleem is opgelost.

Betreft je opmerking over tijdens het afspelen. Dat is eigenlijk niet relevant. Het probleem treedt ook gewoon op de desktop op bij alle acties. Er zijn altijd framedrops en haperingen, indien het probleem zich voordoet. Youtube is de enige manier die ik heb gevonden om het inzichtelijk te maken via een screenshot. CPU, GPU en disk gebruik zijn normaal.

• GekkeRipper
Het is een aantal dagen goed gegaan. Ook aansluiten via een Dell USB C docking station op 2 gekoppelde schermen gaf meestal een vloeiende ervaring zonder frame drops. Idem voor een 4K touch "bord". Thuis toch een keer het probleem weer gehad na ontwaken uit sleep. Na een restart was het probleem weer weg. Het lijkt mij dus driver gerelateerd te zijn. Omdat het zo'n grote verbetering heeft gegeven na een driver clean en reinstall van de door HP uitgegeven driver.

Wat zou het nog volledig op kunnen lossen @EricJH ? Misschien moet ik HP support ook eens benaderen...

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:09
Even een total long shot omdat je het over sleep mode hebt. Kijk eens wat gebeurt als je Fast Startup in Windows uitzet.
A fast startup, like Windows hibernation, works by closing down all the apps. However, instead of shutting down the operating system, fast boot puts it in a hibernation state so that the various drivers, kernel, etc., do not stop working.
Wellicht dat de driver niet lekker werkt met Fast Startup. Vandaar mijn long shot.

• GekkeRipper
Bedankt @EricJH, goede suggestie wederom. Fast startup staat uit. Dit omdat ik daar al problemen met ontwaken uit sleep mee heb opgelost. Die problemen leverden BSODs op bij het ontwaken. Wat een kwaliteit van HP he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unrealiac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-10 11:42
Omdat je zegt dat het op andere schermen beter gaat, ook docking. Dan is mijn eerste gedachte een brakke HDMI kabel naar het scherm bij de eerste poging?

Zelf ook al eens meegemaakt. Betere kwaliteits HDMI kabel aangesloten en mijn probleem was weg.
Mede ook omdat het bij mij een 4k scherm was op 60hz, dus daar zijn de eisen al wat groter.

Here's to you Nicola and Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Unrealiac schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:01:
Omdat je zegt dat het op andere schermen beter gaat, ook docking. Dan is mijn eerste gedachte een brakke HDMI kabel naar het scherm bij de eerste poging?

Zelf ook al eens meegemaakt. Betere kwaliteits HDMI kabel aangesloten en mijn probleem was weg.
Mede ook omdat het bij mij een 4k scherm was op 60hz, dus daar zijn de eisen al wat groter.
Ik bedoelde dat het op andere schemeren na de driver opschoning ook beter ging. Daar had ik normaal ook problemen. Ik gebruik daar de kabels die er daar aangekoppeld zijn. Dus dan zouden al die kabels ook slecht moeten zijn, wat me stug lijkt.

De afgelopen twee weken heb ik vakantie gehad dus de laptop niet gebruikt. Zal mijn ervaringen blijven posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:37
- Hou (ook) je processorgebruik in de gaten als de boel weer stottert.
- De suggestie: hang er eens een andere kabel aan, vind ik ook een goeie. Ja, je moet er wat voor doen.
- Ik hou het verder op antwoord 1 : (chipset) drivers opnieuw installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
Ik ga een andere kabel proberen. Ik wil alleen maar duiden dat het met 3 verschillende kabels op 3 verschillende schermen dezelfde problemen levert. Kans is dus miniem dat het daar aan ligt.

CPU gebruik is dan nihil, maar ik hou het in de gaten. Ik zal dan ook de DPC latency monitoren.

Chipset drivers zal ik ook eens opnieuw installeren.
Pagina: 1