Mijn vraag
Ik heb last van grafisch stotteren en framedrops in Windows bij het aansluiten van een tweede scherm op mijn laptop. Niet altijd vreemd genoeg. Het probleem is soms verholpen door het scherm los te koppelen en opnieuw aan te sluiten, of dit enkele keren te herhalen. Soms treedt het probleem niet op bij de eerste keer aansluiten van de externe monitor. Audio blijft werken zonder haperingen. Het stotteren uit zich in Windows animaties die niet vloeiend zijn, haperend scrollen, haperende video. Als het optreedt dan uit dit zich op alle aangesloten schermen. Hoe los ik dit op?
De enige manier die ik tot nu toe heb gevonden om dit te 'bewijzen' zijn de 'statistieken voor nerds' bij een Youtube video. Daar worden consequent framedrops gerapporteerd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/azk9415udxpLPN600goJMA8X.png?f=user_large)
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb last van grafisch stotteren en framedrops in Windows bij het aansluiten van een tweede scherm op mijn laptop. Niet altijd vreemd genoeg. Het probleem is soms verholpen door het scherm los te koppelen en opnieuw aan te sluiten, of dit enkele keren te herhalen. Soms treedt het probleem niet op bij de eerste keer aansluiten van de externe monitor. Audio blijft werken zonder haperingen. Het stotteren uit zich in Windows animaties die niet vloeiend zijn, haperend scrollen, haperende video. Als het optreedt dan uit dit zich op alle aangesloten schermen. Hoe los ik dit op?
De enige manier die ik tot nu toe heb gevonden om dit te 'bewijzen' zijn de 'statistieken voor nerds' bij een Youtube video. Daar worden consequent framedrops gerapporteerd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/azk9415udxpLPN600goJMA8X.png?f=user_large)
Relevante software en hardware die ik gebruik
- Laptop: HP ENVY x360 Convertible 13-ay0xxx
- Processornaam : AMD Ryzen 5 4500U with Radeon Graphics
- GPU: ingebouwde GPU
- GPU driver: AMD Adrenalin 22.8.2
- USB-C dongle om scherm aan te sluiten via HDMI: A-Konic, volgens mij deze
- Monitor: Asus ROG PG279, maar het treedt niet alleen met deze monitor op.
- Diverse GPU drivers. Van HP, van AMD de 'stabiele' releases. Van AMD de nieuwste release.
- AMD Freesync in en uitschakelen
- GPU scaling in en uitschakelen
- Vernieuwingsfrequentie checken: staat voor beide schermen op 60,000Hz
- Energie-instellingen van Windows: beste prestaties, betere prestaties. Het maakt geen verschil.
[ Voor 9% gewijzigd door GekkeRipper op 25-08-2022 11:04 ]