Hoeveel apparaten kan ik op 1 stopcontact zetten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lady_Cera
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-03 06:59
Hallo allemaal, ik heb een vraag en met google alleen kom ik er niet uit.

Ik heb een mobiele airco (a+) en een ps4 met tv die ik op hetzelfde stopcontact wil hangen. Allebei met den korte verlengdoos want ik heb erg weinig stroompunten. Kan dit veilig?

Of kan ik beter de ps4 en tv aansluiten op bijv een stopcontact in de slaapkamer zodat die onder een andere groep valt?

Bedankt!

Beste antwoord (via Lady_Cera op 26-08-2022 05:12)

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Het gaat nog iets verder. Vaak zitten er een aantal stopcontacten en verlichting op dezelfde groep.
Om je zekering niet te overbelasten zul je dus moeten weten wat er allemaal op deze groep zit.

Maar het blijft inderdaad een optelsom.
In deze is de mobiele airco een aardige verbruiker. Hierbij zoals aangegeven is het belangrijk om na te gaan hoeveel jouw stekkerblok mag verwerken aan vermogen. Ook dit is een optelsom, zit dit stekkerblok bijvoorbeeld op dezelfde groep als waar je soms ook de frietpan bij aanzet dan zul je deze ook mee moeten rekenen...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hangt er vanaf op wat voor groep dat stopcontact zit en tot hoever je de verlengdoos mag belasten, dat staat er vaak wel op.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:33

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je stekkerdoos heeft een maximaal vermogen dat erdoorheen mag. Elk apparaat heeft een maximaal vermogen. Staat allemaal op stickertjes. Tel alle maximale vermogens van de apparaten bij elkaar op, zorg ervoor dat dit minder is dan het maximale vermogen dat door het stekkerblok mag en je bent er

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-10 18:38
ligt aan de kwaliteit van de stekkerdoos.
Je WCD is bedraad met 2,5mm^2 installatiedraad neem ik aan, deze kan 16A verwerken (zelfde waarde als de zekering).
Als de stekkerdoos van het merk "hemelvaart" is, en max 5A aan kan dan zou ik niet alles daarin pluggen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
Het gaat nog iets verder. Vaak zitten er een aantal stopcontacten en verlichting op dezelfde groep.
Om je zekering niet te overbelasten zul je dus moeten weten wat er allemaal op deze groep zit.

Maar het blijft inderdaad een optelsom.
In deze is de mobiele airco een aardige verbruiker. Hierbij zoals aangegeven is het belangrijk om na te gaan hoeveel jouw stekkerblok mag verwerken aan vermogen. Ook dit is een optelsom, zit dit stekkerblok bijvoorbeeld op dezelfde groep als waar je soms ook de frietpan bij aanzet dan zul je deze ook mee moeten rekenen...

• Lady_Cera
Hmm ik kan op mijn stekkerblok dit vinden : 3680 watt max, 250V-16A.

Hier moet ik dus alles vanaf halen om te kijken of ik er dus niet overheen ga als ik het goed begrijp?

Dank voor de hulp, ben wel een beetje technisch aangelegd maar stroom is een serieuze zaak en heb hier weinig ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bushie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:47:
Je WCD is bedraad met 2,5mm^2 installatiedraad neem ik aan, dit kan mag min maximaal 16A verwerken (zelfde waarde van als de zekering).
Met een paar kleine aanpassingen heb je helemaal gelijk.

Het is heel eenvoudig.

Een wandcontactdoos (stopcontact) mag max maximaal 16A doorvoeren. Dat is (bij een spanning van 230V) 3680W. Of je dit nou met één apparaat of met 10 apparaten doet maakt niet zoveel uit. Waar je wel goed naar moet kijken is de maximale stroom (in Ampère, A) die de verdeeldoos mag doorvoeren. Zit er een schakelaar in je verdeeldoos? Dan is de kans heel groot dat die maximaal 10A mag hebben.

EDIT:
Ah, een verdeeldoos waar 16A doorheen mag. Dat is mooi. Als je dan zorgt dat, wanneer je die maximaal belast, er verder niks op die groep aan staat gebeurt er in theorie niets geks.

Dus kijk op de airco, kijk op andere aangesloten apparaten wat hun aansluitwaarde is en tel die bij elkaar op. Het kan best zo zijn dat je airco op standje 1 veel minder verbruikt dan op standje 3, daar kun je wel rekening mee houden maar je kunt er niet mee rekenen. Je moet het maximale vermogen van de airco aanhouden om mee te rekenen in dit geval.

[ Voor 26% gewijzigd door sypie op 25-08-2022 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:14
Mijn mobiele airco trekt 1000W. Check even wat er op die airco staat aan nominaal verbruik, zelfs als het 2000W is past daar makkelijk een (moderne) tv en een PS naast.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• rdfeij
Lady_Cera schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:53:

Hier moet ik dus alles vanaf halen om te kijken of ik er dus niet overheen ga als ik het goed begrijp?

Dank voor de hulp, ben wel een beetje technisch aangelegd maar stroom is een serieuze zaak en heb hier weinig ervaring mee.
Nee dit houdt in dat deze voldoet aan alles wat je wil. dit is een (kwalitatief) goede stekkerdoos. Deze kan het maximaal vermogen van je zekering aan (ook 16A).
Blijft dus over de optelsom van de totale groep om je zekering niet te laten klappen. In de gemiddelde "moderne" woning zal dat geen probleem zijn.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 20:58
Lady_Cera schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:53:

Het helpt heel erg dat je een goede stekkerdoos gekocht hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:04

Sebazzz

3dp

Volgens mij zijn bijna alle moderne verdeeldozen 16A - maar check altijd het label. Oudere verdeeldozen kunnen soms inderdaad 10A zijn, en soms staat het er helemaal niet op! Bij twijfel dus een andere verdeeldoos regelen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Met deze stekkerdoos hoe je niet ingewikkeld te doen. 3,6kW is echt heel riant. Alleen geen waterkokers, wasmachines, ovens, quookers of warmtepompen op aansluiten en alles komt wel goed.

Btw aan de rest: Tellen jullie altijd alle vermogens van een groep op als je een nieuw apparaat in een stekker stop? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tycho91
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-08 09:45
JvS schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:38:
Btw aan de rest: Tellen jullie altijd alle vermogens van een groep op als je een nieuw apparaat in een stekker stop? :P
Toch wel als het om significante verbruikers gaat. Een lampje, smartphonelader hoef je niet naar om te kijken. De 2 teppan yaki grill platen van 1800W als heel de familie komt gaan toch in afzonderlijke kringen. Laspost gaat ook altijd aan een stopcontact waar verder niks aan de kring hangt.

[ Voor 15% gewijzigd door Tycho91 op 25-08-2022 10:03 ]

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

De 16A rating is de groep rating, niet de stekker. dwz. De stekker is geschikt om achter een 10A of 16A groep te doen.

Ik spreek uit ervaring: Een granny charger van 2kW heeft een jaar lang in hetzelfde stopcontact gezeten, deze kon je weg gooien zo erg gesmolten was het.

Het zijn CEE 7/4 stekkers. Ik zou de standaard ooit eens moeten kopen, maar volgens mij zijn ze 10A/4uur als ik het goed heb.

Maar het ligt erg aan de kwaliteit van de stekker of die dat wel haalt.

Er is een reden dat je bijna geen enkel apparaat met zo'n stekker boven de 2000W kan vinden.

• Lady_Cera
Oke duidelijk wat ik moet doen! Een laatste vraag en dan ga ik vandaag even rekenen; hoeveel stroom kan er op een groep, vind ik dat in mijn meterkast bij de stoppen?
Of is er een standaard voor vastgesteld, groep woonkamer is bijv zoveel, keuken is zoveel, etc.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:09
16A is standaard , maar inderdaad hangt het af van welke stoppen je erin hebt zitten

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
BK >> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 20:58
Lady_Cera schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:27:
Oke duidelijk wat ik moet doen! Een laatste vraag en dan ga ik vandaag even rekenen; hoeveel stroom kan er op een groep, vind ik dat in mijn meterkast bij de stoppen?
Of is er een standaard voor vastgesteld, groep woonkamer is bijv zoveel, keuken is zoveel, etc.
Op je groep staat waarschijnlijk B16 dan is het dus max 3.6 kW

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Infant schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:08:
De 16A rating is de groep rating, niet de stekker. dwz. De stekker is geschikt om achter een 10A of 16A groep te doen.

Ik spreek uit ervaring: Een granny charger van 2kW heeft een jaar lang in hetzelfde stopcontact gezeten, deze kon je weg gooien zo erg gesmolten was het.
A-merk Stopcontacten zijn 'gewoon' gerate tot 16A, maar kunnen tijdelijk ook prima hogere stromen aan. De reden dat je apparaten tot 2kW ziet, is omdat meer niet perse nodig is en omdat in een vroegere NEN norm 2kW de norm was waarop een apparaat op een eigen groep gezet moest worden.

Als je stopcontact van een granny charger (van 8A) smelt, dan is dat stopcontact / die stekker gewoon niet goed (aangesloten) geweest.

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-10 19:30

FL_

Ook wel even goed om te doen, maar dat heb je waarschijnlijk al gedaan, is om echt op de stekkerdoos te kijken en niet op de stekkers. Heel vaak worden er 16A stekkers gebruikt, maar de kabel die eraan hangt is dunner en dan staat op de stekkerdoos een andere rating (of bijvoorbeeld zoveel A per zoveel uur). Voor de rest is elke stekker een vorm van contact = weerstandsverlies = hitte, maar volgens mij kom je in deze configuratie sowieso niet boven de 3.000 watt uit en is het ook niet zo dat je dat vermogen nou uren en uren achter elkaar draait.

Lang verhaal kort: als je stekkerdoos 16a aangeeft en jij blijft met wat marge onder die 3.680 Watt, dan moet het helemaal goed komen :)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Infant schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:08:
Kan ook een slecht contact zijn, bij mij in de garage is het stopcontact weggesmolten door de wasmachine.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:19
Sebazzz schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:26:
Volgens mij zijn bijna alle moderne verdeeldozen 16A - maar check altijd het label. Oudere verdeeldozen kunnen soms inderdaad 10A zijn, en soms staat het er helemaal niet op! Bij twijfel dus een andere verdeeldoos regelen.
Menig verdeeldoos die je in de winkel ziet liggen is nog 10A hoor. Misschien wel de meerderheid zelfs. Dus altijd kijken naar de rating en/of draaddikte. 1.5mm2 = 10A.

Catch a smile out there!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
TS heeft om 8:53 al aangegeven wat de technische gegevens van de verdeeldoos zijn. Waarom is dat nu nog een bespreekpunt?

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-10 12:43
Ik heb je dit al vaker zien gebruiken!
Wat betekend het ? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:41

sapphire

Die-hard pruts0r

fmrama schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:31:
[...]

Ik heb je dit al vaker zien gebruiken!
Wat betekend het ? :)
De moderater heeft het topic van het sub-forum Bouwen en Klussen (BK) verplaatst naar Duurzame Energie en Installaties (DEI) :)

Gabriël AM5

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-10 12:43
Bedankt! Weer wat opgestoken! 👍

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:24
Een hoop van deze stekkerdozen kan die 16A wel aan maar niet te lang. Een mobiele airco is iets wat uren achter elkaar aan staat. 1 airco van 1000watt is geen probleem, 3 in een stekker doos gaat zeker fout.

Sluit maar eens een frituurpan aan, dan voel je snel de kabels al warm worden terwijl dat kortstondige belasting is. Elektrische auto's kunnen daarom ook vaak maar met 6A laden via een gewoon stopcontact.

Simpele check hierbij is wordt de kabel warm na 10 minuten, de pennen van de stekker worden dan ook flink heet. Ga je frituren met 2500watt dan wordt de kabel warm, prima voor de frituur maar niet om hier 3 dagen een bouw kachel van 2500watt aan te hangen.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:12

PinusRigida

I put the p in pool.

Ook: om zeker te zijn: koop een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging, in het slechtste geval ben je dan een stekkerdoos armer maar ik betwijfel het: 1 mobiele airco en 1 PS en 1 Tv (toch geen megagrote plasma hoop ik?) mag geen probleem zijn.

Dek gewoon nooit af en zorg dat de kabel van de stekkerdoos niet gekneld, geplooid of over zichzelf gerold ligt (kabels worden ook warm).

En ps: koop die dingen nooit van een Wish of Alibaba, voldoen vaak niet aan -bij ons- wettelijk verplichte veiligheidsnormen.

[ Voor 50% gewijzigd door PinusRigida op 25-08-2022 16:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Ik moet bij dergelijke vraagstukken hier altijd aan denken;

Afbeeldingslocatie: https://www.ruralite.com/wp-content/uploads/National_Lampoon_Christmas_Screenshot_1163-HD.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
PinusRigida schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:31:
Ook: als je verdeeldoos geen ultra el-cheapo flimsy ding is van AliBaba of Wish, of geen 40 jaar oud is, maar eentje uit een normale handelszaak (elke doe-het-zelver of whatever, zelfs supermarkten zijn verplicht gekeurde stekkerdozen te verkopen) zal ze tegenwoordig wel een overspanningsveiligheid hebben, in het slechtste geval ben je dan een stekkerdoos armer maar ik betwijfel het: 1 mobiele airco en 1 PS en 1 Tv (toch geen megagrote plasma hoop ik?) mag geen probleem zijn.

Dek gewoon nooit af en zorg dat de kabel van de stekkerdoos niet gekneld, geplooid of over zichzelf gerold ligt (kabels worden ook warm).
Dat waag ik echt te betwijfelen. Is dat een veronderstelling, of maak jij regelmatig je nieuw gekochte stekkerdozen van de doorsnee handelszaak open om ze van binnen te inspecteren en heb je dit vastgesteld?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:12

PinusRigida

I put the p in pool.

Glenfiddich schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Dat waag ik echt te betwijfelen. Is dat een veronderstelling, of maak jij regelmatig je nieuw gekochte stekkerdozen van de doorsnee handelszaak open om ze van binnen te inspecteren en heb je dit vastgesteld?
Yup, veronderstelling, heb het net even opgezocht: blijkbaar is overspanningsbeveiliging idd. niet overal standaard ingebouwd, excuus... ik dacht echt dat dat ondertussen, anno 2022 echt wel al lang het geval was voor stekkerdozen verkocht in de EU...

Ik corrigeer even hierboven voor de veiligheid.

[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 25-08-2022 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
PinusRigida schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

Yup, veronderstelling, heb het net even opgezocht: blijkbaar is overspanningsbeveiliging idd. niet overal standaard ingebouwd, excuus... ik dacht echt dat dat ondertussen, anno 2022 echt wel al lang het geval was voor stekkerdozen verkocht in de EU...

Er zijn natuurlijk wel stekkerdozen die wél beveiliging hebben, maar daar betaal je dan ook voor. En dan wordt het aanwezig zijn van die beveiliging ook specifiek benoemd aangezien je dat soort stekkerdozen doorgaans ook juist vanwege die beveiliging koopt.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
PinusRigida schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

Waarom zou een overspanningsbeveiliging moeten helpen tegen overbelasting (="overstroom")?
Overspanningsbeveiliging voorkomt dat een spanningspiek op het net je apparatuur uit laat fikken. Wat vaak trouwens niet helpt tegen blikseminslag.
Alleen een stekkerdoos met zekering helpt tegen overbelasting. Dit is gebruikelijk in de UK waar in de stekker zelf nog een smeltzekering zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het zal inmiddels wel een beetje mosterd na de maaltijd zijn: maar besef je ook dat 1 stopcontact/wandcontactdoos niet 1:1 aan een automaat/zekering gekoppeld is in je meterkast, meestal is het gekoppeld aan een hele wand of verdieping(sdeel)
(zeker bij huizen ouder als 10 tot 15 a 20 jaar of meer geleden, dan heeft de gehele woning soms maar iets van 3 tot 6 zekeringen/automaten in de meterkast voor het hele huis. En veelal hoe ouder het huis hoe minder zekeringen er zijn.)

Maar je relatief kleine airco unit en de gameconsole met Tv zouden samen zou bij de gangbare huiszekeringen/automaten (typeB en 16 ampere stroom) geen probleem moeten zijn.

Zolang er maar geen andere grote gebruiker tegelijk op dezelfde groep wordt aangesloten en ook tegelijk aan staat (dus iets in de hoek van een broodrooster, koffieztter, waterkoker, airfyer, frituurpan of grillplaat e.d.) kan je het gewoon inprikken, zolang je maar geen enorme streng of kerstboom maakt van vertakkingen, lengtes of echt hele dunne (verleng)snoeren gebruikt. 1.5mm2 per ader is het echte minimum als je meer als 500w a 1000w wil aansluiten op wat meer meters.

Je kan vrij simpel testen welke stopcontacten op 1 zekering/automaat/groep zitten in je meterkast door steeds 1 “groep” uit te doen in je meterkast en daarna vervolgens te kijken welke lampen niet meer werken en per stopcontact te proberen of een simpele gebruiker als een burolampje of een usb oplader of je device nog stroom krijgt.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbus2000
  • Laatst online: 06-10 11:02
Volgens mij mag je, conform de NEN, elk vast stopcontact, 1 x doorlussen. Het verlengsnoer moet dan wel goedgekeurd zijn voor het aan te sluiten vermogen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:04

Sebazzz

3dp

postbus2000 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 04:26:
Volgens mij mag je, conform de NEN, elk vast stopcontact, 1 x doorlussen. Het verlengsnoer moet dan wel goedgekeurd zijn voor het aan te sluiten vermogen .
Dat moet je wel in context bekijken. Apparaten met vermogen moet je niet te ver doorlussen.
Echter, zoveel apparaten hebben wall warts tegenwoordig dat een stekkerdoos van 10 aansluitingen zo 5 onbruikbare aansluitingen heeft |:( Dan lus ik toch nog maar één of twee extra dozen erbij, want het piekvermogen kan toch niet boven de 500W uitkomen

Een 3D printer of ander apparaat wat vermogen vereist lus ik dan inderdaad niet door en prik ik aan het begin van de lus in.
JvS schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:05:
[...]

A-merk Stopcontacten zijn 'gewoon' gerate tot 16A, maar kunnen tijdelijk ook prima hogere stromen aan. De reden dat je apparaten tot 2kW ziet, is omdat meer niet perse nodig is en omdat in een vroegere NEN norm 2kW de norm was waarop een apparaat op een eigen groep gezet moest worden.
Heeft dat niet eerder te maken met dat dezelfde apparaten ook in Amerika worden verkocht, waarbij >2000W een andere stekker vereist daar? Zo zijn waterkokers in Amerika ook over het algemeen <=2000W.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Kwam deze tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5EECMna8Jl6fso9QonnNM-IrPo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Inibya9TJhwnoLymfu0RUDPd.png?f=user_large

_/-\o_

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Pagina: 1