• diersestook
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-09 07:39
Gelukkig niet mijn fotocamera, maar een vriend die op vakantie is heeft deze van een tafel laten vallen. Dit is voor een val van dergelijke apparatuur een flinke hoogte, maar ze hebben met 2 personen de camera nog quasi weten op te vangen wat de valsnelheid wat heeft verminderd.

De eerste berichten zijn dat het er op lijkt dat de camera nog werkt...
Dit topic is nu niet puur bedoeld om allerlei aspecten te belichten van wat er allemaal wel niet beschadigd zou kunnen zijn, want niemand heeft een glazen bol en sommige defecten komen wellicht pas later aan het licht.

Ik wil graag alleen wat tips inwinnen over wat je allemaal zou kunnen testen/bekijken om te bepalen of er iets beschadigd is wat je dan zou opmerken. En wellicht heeft iemand nog andere tips.

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 18:53

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

diersestook schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:01:
Gelukkig niet mijn fotocamera, maar een vriend die op vakantie is heeft deze van een tafel laten vallen. Dit is voor een val van dergelijke apparatuur een flinke hoogte, maar ze hebben met 2 personen de camera nog quasi weten op te vangen wat de valsnelheid wat heeft verminderd.

De eerste berichten zijn dat het er op lijkt dat de camera nog werkt...
Dit topic is nu niet puur bedoeld om allerlei aspecten te belichten van wat er allemaal wel niet beschadigd zou kunnen zijn, want niemand heeft een glazen bol en sommige defecten komen wellicht pas later aan het licht.

Ik wil graag alleen wat tips inwinnen over wat je allemaal zou kunnen testen/bekijken om te bepalen of er iets beschadigd is wat je dan zou opmerken. En wellicht heeft iemand nog andere tips.

Alvast dank!
Ik denk dat alle nuttige tests nogal voor de hand liggen:
  • Is er uitwendige schade te zien en zo ja, is dat op kritische plekken (display, lens, zoeker, flitser, bedieningselementen). Lakschade hoeft niet perse erger dan jammer te zijn.
  • Gaat de camera nog aan en uit op commando
  • Doen alle knoppen nog wat ze moeten doen
  • Doet het display het nog goed
  • Gaat in- en uitzoomen nog probleemloos en zonder nieuwe bijgeluiden
  • Zijn de foto's / filmpjes die je na de val maakt nog scherp (AF)
  • Werkt de beeldstabilisatie nog naar behoren
  • Zijn er geen nieuwe rammelgeluidjes die reden zijn tot zorg
  • Gaan klepjes (batterijcompartiment, SD-kaart) nog open en dicht
Functioneert de hele camera nog feilloos en is er geen schade zichtbaar dan is de kans vrijwel nihil dat de val later ineens nog problemen veroorzaakt.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diersestook
Dank voor je uitgebreide respons! De camera werkt gelukkig nog naar behoren :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 13:51
Ik zou ook controleren met een foto van een muur waar je recht voor staat, of de foto links en rechts (boven en onder) even scherp is.

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 07-09-2022 09:40 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diersestook
Universal Creations schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:39:
Ik zou ook controleren met een foto van een muur waar je recht voor staat, of de foto links en rechts (boven en onder) even scherp is.
Zojuist gecheckt, ziet er goed uit. Thanks :)