• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:40

codex

Geen OpenAI agent :)

Topicstarter
Hi,

Gezien ik dit in mijn omgeving vaker hoor ben ik benieuwd naar jullie bevindingen en eventuele oplossingen.

Sinds een aantal maanden heb ik last van vermoeidheid en een somber gevoel. In de eerste instantie dacht ik aan een nasleep van corona, niet de ziekte, maar zaken als stress om niet ziek te worden, lockdowns etc.

Wat mij echter opvalt is dat deze gevoelens het meest intens zijn tijdens mijn werkuren. Ik heb oprecht moeite om wakker te blijven, al vanaf de ochtend. Daarbij komt ook nog dat mijn concentratie het laat afweten, ik heb moeite mij te focussen en cognitief lijk ik wel op 30% te functioneren.

Sinds de aanvang van corona werk ik al volledig thuis. Mijn werkdruk is laag, ondanks dat ik van werkgever gewisseld ben. Dit was één van de redenen om over te stappen, maar er is geen verbetering gekomen.

Zelf weet ik niet goed hoe dit aan te pakken. Op kantoor werken is mogelijk, maar door 2 uur enkele reistijd is dat niet een echte optie. Nu probeer ik maar in de ochtend naar de sportschool te gaan, al heb ik vaak daar de energie niet eens voor.

Is dit herkenbaar? Zo ja, hoe gaan jullie hiermee om?

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Waarom ben je voor deze werkgever gaan werken als je niet van thuiswerken houdt en een reistijd hebt van 2 uur?

Trekt het werk je nog wel?
Ja? Ga dan een werkgever in de buurt zoeken
Nee? Ga nadenken over ander soort werk

Blijf jij thuiswerken na de coronacrisis?
26 mei 2020 concludeerde je al dat je gemoedstoestand niet al te best was door en met thuiswerken. In juni 2020 en in maart 2022 besloot je weer grotendeels op kantoor te gaan werken om de 3 redenen die je post... En nu weer...

Lijkt mij dat je echt op zoek zal moeten gaan naar een baan waar je gewoon het merendeel van de tijd onder de mensen kan zijn...

[ Voor 52% gewijzigd door President op 25-08-2022 07:17 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 06:40
Ik werk 1 dag per week op kantoor en de rest thuis, ik heb het juist andersom, ik ben niet gewend meer om in zulke drukke omgevingen te werken waar continue gepraat wordt.

Wat betreft je klachten, voel je gestrest, heb je last van de negativiteit in de wereld? vind je het vervelend om thuis te werken, misschien eenzaam?

Ik probeer er meestal tussendoor wel uit te gaan, even lunchen bij familie, boodschappen doen of iets dergelijks, tijdens werken ook wel veel contact via slack.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:00

St@m

@ Your Service

Geef jezelf een schop onder je hol, ga wel naar de sportschool en ga eens in de week naar kantoor.
Ga nog een dag in de week naar zo'n gemengd kantoorpand waar je aan een bureau kunt zitten tussen andere mensen van andere bedrijven.

[ Voor 40% gewijzigd door St@m op 25-08-2022 07:23 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik werk 2 dagen thuis, en 2 dagen op kantoor, 1 dag vrij. 4x9. Enige nadeel is dat 9 uur wel lang is... maar 4x8 kost mij teveel geld :)

Overigens ben ik thuis ook niet echt alleen. Vaak is mijn vrouw ook nog beneden, heb ik een dochter en een hond (waar ik tijdens de lunch mee wandel).

Soms is het thuis drukker dan op kantoor...

Als ik echt de hele tijd alleen zou zitten, zou ik het ook niet trekken. Zonder gezin had ik ook vaker op kantoor gezeten denk ik. Wel is ook mijn werkgever verhuisd... 2x zo ver weg als eerst. Dat houdt me ook weleens tegen.

[ Voor 13% gewijzigd door Lethalis op 25-08-2022 07:33 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Voor mij zeker herkenbaar. Wij werkten voor corona half op kantoor en half thuis, vlak voor corona is ons kantoor van locatie veranderd. Daarna een hele tijd van thuis uit gewerkt, en nu wordt verwacht dat we eens per week de rit naar kantoor (ook ongeveer 2 uur) maken.

Voorheen keek ik altijd uit naar kantoordagen, lekker een dagje met collega's babbelen, en dan de dagen dat ik thuiswerkte haalde ik met gemak in wat ik aan productiviteit gemist had. Nu zie ik er echt tegenop.

Iets is tijdens de coronatijd gewoon gebroken bij mij. Ik kom met moeite uit bed, zit de hele dag half slapend achter m'n laptop, alle kleine dingetjes die voorheen ook frustrerend waren zorgen er nu voor dat ik gewoon m'n werk niet gedaan krijg, en als resultaat ben ik dan na werktijd ook nog bezig met m'n werk.

Dat gevoel herkennen anderen om mij heen ook. Misschien niet zo erg als ik het heb, maar ik hoor van meerdere collega's dat ze veel stress hebben en minder werk gedaan krijgen.

Ben langzaamaan aan het zoeken naar ander werk, maar ook daar zie ik erg tegenop. Heb het op zich naar m'n zin met de huidige collega's, ondanks dat er geen toekomst in zit bij deze werkgever. Een nieuw avontuur heb ik op het moment gewoon echt de energie niet voor, maar ik kan het me ook niet veroorloven om er een paar maanden tussenuit te gaan ofzo.

Daarnaast stapelt het bij mij ook aan de persoonlijke kant op, steeds meer gezeik van vrienden en familie die willen dat ik mee iets leuks ga doen, maar ik krijg al koppijn bij de gedachte dat ik de deur uit moet, laat staan de hele dag sociale energie besteden die ik niet heb.

Ik heb helaas geen oplossing voor je, ben zelf ook zoekende, maar je bent dus zeker niet alleen. Ik hoor heel veel advies van ga sporten of ga vaker naar kantoor of trek een hardere lijn tussen werk en privé, maar de eerste twee heb ik ook gewoon de energie niet meer voor, en dat laatste zorgt er alleen voor dat ik in m'n privétijd zit te stressen omdat m'n werk niet af is.

• codex

codex

Topicstarter
President schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:11:
Waarom ben je voor deze werkgever gaan werken als je niet van thuiswerken houdt en een reistijd hebt van 2 uur?

Trekt het werk je nog wel?
Ja? Ga dan een werkgever in de buurt zoeken
Nee? Ga nadenken over ander soort werk

Blijf jij thuiswerken na de coronacrisis?
26 mei 2020 concludeerde je al dat je gemoedstoestand niet al te best was door en met thuiswerken. In juni 2020 en in maart 2022 besloot je weer grotendeels op kantoor te gaan werken om de 3 redenen die je post... En nu weer...

Lijkt mij dat je echt op zoek zal moeten gaan naar een baan waar je gewoon het merendeel van de tijd onder de mensen kan zijn...
Klopt helemaal, de redenen voor mijn vertrek was de lage werkdruk. Ik ben destijds inderdaad vaker naar kantoor gegaan. Ik moet zeggen dat het toen meer stress was en niet eren gebrek aan energie. Nu voel ik me helemaal leeggezogen.

Toen ik bij mijn huidige werkgever startte was ik in de veronderstelling dat dit probleem opgelost zou zijn. Same shit, different day.

Ik denk inderdaad dat er niets rest dan weer te switchen. Waar ik wel een beetje bang voor ben is het gebrek aan energie en mijn concentratie, als dat zo blijft wordt het lastig om indruk te maken op een nieuwe werkgever. Zou dat meteen verbeteren? Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex

codex

Topicstarter
St@m schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:22:
Geef jezelf een schop onder je hol, ga wel naar de sportschool en ga eens in de week naar kantoor.
Ga nog een dag in de week naar zo'n gemengd kantoorpand waar je aan een bureau kunt zitten tussen andere mensen van andere bedrijven.
Goed plan, Van der Valk heeft hier een mooie werkruimte. Ik kan daar wel vaker gaan zitten, kost wel geld voor eten en drinken, maar dat heb ik er voor over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex

codex

Topicstarter
REDSD schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:21:
Wat betreft je klachten, voel je gestrest, heb je last van de negativiteit in de wereld? vind je het vervelend om thuis te werken, misschien eenzaam?
Enkel moe en somber. Niet echt stress, maar de negativiteit van de samenleving helpt niet. Ik mijd tegenwoordig nieuws zo veel mogelijk, dat voelt al beter.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Oon schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:30:

Iets is tijdens de coronatijd gewoon gebroken bij mij. Ik kom met moeite uit bed, zit de hele dag half slapend achter m'n laptop, alle kleine dingetjes die voorheen ook frustrerend waren zorgen er nu voor dat ik gewoon m'n werk niet gedaan krijg, en als resultaat ben ik dan na werktijd ook nog bezig met m'n werk.
Stop met overwerken. Je moet die loop doorbreken. Ik heb het ook gehad dat ik steeds 's avonds dingen ging afmaken die overdag niet lukten, en dan was ik de dag erna weer doodmoe... and repeat.

Sinds ik om 17:00 uur simpelweg stop, krijg ik overdag weer meer gedaan. En ik probeer vroeg naar bed te gaan (uiterlijk om 23:00 uur).

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 25-08-2022 09:34 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:40
Ik weet niet of gelijk alles omgooien en tóch te gaan sporten direct gaat helpen. Begin eens met dagelijks een stuk lopen op een moment dat voor jou prettig is.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 18:51
Lethalis schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:38:
[...]

Stop met overwerken. Je moet die loop doorbreken. Ik heb het ook gehad dat ik steeds 's avonds dingen ging afmaken die overdag niet lukten, en dan was ik de dag ernaar weer doodmoe... and repeat.

Sinds ik om 17:00 uur simpelweg stop, krijg ik overdag weer meer gedaan. En ik probeer vroeg naar bed te gaan (uiterlijk om 23:00 uur).
Dat inderdaad. En gedraag je thuis hetzelfde als voor een werkdag (of op je werk). Zelfde tijden werken, net zoveel pauze, ook tijd maken om met collega’s een praatje te maken, etc. Tijdens de pandemie viel me vooral op dat iedereen in het begin veel productiever was, wat blijkbaar kwam doordat ze maar doorwerkten in de avond, niet werden ‘gestoord’ en veel werk gedaan kregen. Totdat het punt kwam dat het onbehagelijk ging voelen en de productiviteit in elkaar stortte.

Ik zou dus zeggen: beter afbakenen, meer aandacht/tijd voor de zachte kant, meer ritme en ook meer discipline (wellicht).

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:54

Lordy79

Vastberaden

Ik werk al 18 jaar fulltime thuis en herken TS' klachten wel. Maar ik heb momenteel een vrouw en 3 kinderen (4, 1 en 1) rondlopen en die zorgen voor genoeg afleiding.

Een mens is een sociaal dier dus als je 40 uur per week (of stiekem meer) alleen in een hokje zit dan kan dat voor velen negatief werken.

Oplossing is simpel: probeer die 40 uur te verminderen door toch af en toe naar kantoor te gaan, plan een lunch in met iemand als je thuis bent en vervul je sociale behoeftes in je vrije tijd.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:14
@codex

IMO veel te weinig info om goede hulp te krijgen.

Fysiek en geestelijk zit gigantisch aan elkaar gelinkt, dus als je je dagindeling, voeding, slaapritme, sociale activiteiten per dag ook niet kenbaar maakt zal het allemaal wat vaag blijven. Daarnaast hoor ik ook geen negatieve gedachte over het werk, hooguit wat te weinig uitdaging.

Maar toch om nog een n=1 reactie achter te laten :p

Mijn gehele geestelijke gezondheid en energie is een gevolg van het fysieke wat ik doe.

Een paar voorbeelden noemen voor energie
- Sport ik niet vaak genoeg dan word ik steeds sneller moe en inherent minder blij
- Eet ik een gebakken ei of een broodje kroket tussen de middag, dan zit ik te knikkenbollen achter de pc
- Caffeine alleen tussen 2 uur na opstaan tot 10 uur voor slapen gaan, want doe ik dit niet dan na een paar weken voel ik mij merkbaar minder uitgerust van dezelfde nachtrust (diepe slaap)
- Ik hou vitamines in de gaten en EPA, Ijzer en magnesium/zink pak ik extra door de duursport

Een paar voorbeelden noemen voor geestelijke gezondheid
- Als ik te weinig gezonde vetten eet kakt mijn motivatie voor dingen in en voel ik mij heel subtiel niet echt helemaal 100. Eerder chagerijnig, eerder gefrustreerd.
- Als ik te weinig lach ga ik steeds minder lachen, dus ik zorg dat ik het zelf naar mijn zin heb overal waar ik kom. (ja dus ook lachen om eigen grappen ;) )
- Als ik genoeg leuke activiteiten doe (uit eten, wandelen, mensen bezoeken) dan voel je je automatisch ook beter ondanks dat je er soms van te voren geen zin in hebt. Ook tijdens lockdowns is dit gewoon mogelijk, want ik had bijv. teams meetings met kennissen in sommige gevallen en in de buitenlucht is er altijd wat mogelijk!

Kijk als je helemaal met je gevoelens in de knoop zit dan moet je met iemand gaan praten (ook fysiek) en vaak draaien psychologen ook aan die 'fysieke knoppen' om je geestelijk weer op de rit te krijgen. Al hoop ik wel dat je eerst goed in de spiegel kijkt en misschien kunt concluderen dat je jezelf op sommige vlakken niet helemaal geeft wat je nodig hebt. Om vervolgens te handelen en niet schouders ophalend blijven hangen in die negatieve gevoelens.

Want ik probeer het echt, steeds begripvol zijn richting mensen, maar god wat zijn er tegenwoordig veel mensen die obvious zichzelf verwaarlozen en dan met dingen komen zoals 'ik ben nou eenmaal zo'. Het ergste is nog ook die mensen het zelf moeten willen en doen, om er weer bovenop te komen. Mijn eerste gedachte zou ook nooit direct weer switchen zijn, want vaak achtervolgt het je gewoon weer naar een volgende werkgever als deze werkgever niet overduidelijk slecht is.

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 26-08-2022 07:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Eens met @Furion2000

Bijkomend was er voor mij ook de plaatsing van mijn bureau thuis en het gebrek aan natuurlijk licht. Ik keek continu aan tegen een witte muur en had relatief weinig daglicht (die dan nog eens van de zijkant kwam).

Toen mijn bureau wat verplaatst zodat ik uitkijk op het grootste raam en meer natuurlijke lichtinval heb.

En daarnaast probeer ik wat afwisseling in mijn dag te hebben, soms eens meeting uit de sofa volgen, 2 maal een uurtje achter de standing desk, tijdens lunch even alle schermen uit (incl gsm).

Duurt 3 weken om een nieuwe gewoonte aan te leren, dus even volhouden zou ik zeggen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:15
Half uur wandelen meteen 's morgens voordat je thuis gaat werken wil ook wel helpen. En inderdaad de locatie af en toe wijzigen voor de afwisseling.
Eventueel een bloedtest aanvragen via de HA mocht je toch denken dat je waardes niet goed zijn.

Powered by KPN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 15:21
Oon schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:30:
Voor mij zeker herkenbaar. Wij werkten voor corona half op kantoor en half thuis, vlak voor corona is ons kantoor van locatie veranderd. Daarna een hele tijd van thuis uit gewerkt, en nu wordt verwacht dat we eens per week de rit naar kantoor (ook ongeveer 2 uur) maken.

Voorheen keek ik altijd uit naar kantoordagen, lekker een dagje met collega's babbelen, en dan de dagen dat ik thuiswerkte haalde ik met gemak in wat ik aan productiviteit gemist had. Nu zie ik er echt tegenop.

Dat gevoel herkennen anderen om mij heen ook. Misschien niet zo erg als ik het heb, maar ik hoor van meerdere collega's dat ze veel stress hebben en minder werk gedaan krijgen.

Ben langzaamaan aan het zoeken naar ander werk, maar ook daar zie ik erg tegenop. Heb het op zich naar m'n zin met de huidige collega's, ondanks dat er geen toekomst in zit bij deze werkgever. Een nieuw avontuur heb ik op het moment gewoon echt de energie niet voor, maar ik kan het me ook niet veroorloven om er een paar maanden tussenuit te gaan ofzo.

Daarnaast stapelt het bij mij ook aan de persoonlijke kant op, steeds meer gezeik van vrienden en familie die willen dat ik mee iets leuks ga doen, maar ik krijg al koppijn bij de gedachte dat ik de deur uit moet, laat staan de hele dag sociale energie besteden die ik niet heb.

Ik heb helaas geen oplossing voor je, ben zelf ook zoekende, maar je bent dus zeker niet alleen. Ik hoor heel veel advies van ga sporten of ga vaker naar kantoor of trek een hardere lijn tussen werk en privé, maar de eerste twee heb ik ook gewoon de energie niet meer voor, en dat laatste zorgt er alleen voor dat ik in m'n privétijd zit te stressen omdat m'n werk niet af is.
Ik ervaar precies hetzelfde, dit is ook tijdens de pandemie ontstaan bij mij.

iemand had het over sporten maar ik loop elke dag toch wel gemiddeld 1 uur.

Ik ga dit topic volgen.

Aanvulling:

Het is bij mij iig niet beter geworden door weer vaker op kantoor te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex

codex

Topicstarter
Furion2000 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:26:
@codex

IMO veel te weinig info om goede hulp te krijgen.

Fysiek en geestelijk zit gigantisch aan elkaar gelinkt, dus als je je dagindeling, voeding, slaapritme, sociale activiteiten per dag ook niet kenbaar maakt zal het allemaal wat vaag blijven. Daarnaast hoor ik ook geen negatieve gedachte over het werk, hooguit wat te weinig uitdaging.

Maar toch om nog een n=1 reactie achter te laten :p

Mijn gehele geestelijke gezondheid en energie is een gevolg van het fysieke wat ik doe.

Een paar voorbeelden noemen voor energie
- Sport ik niet vaak genoeg dan word ik steeds sneller moe en inherent minder blij
- Eet ik een gebakken ei of een broodje kroket tussen de middag, dan zit ik te knikkenbollen achter de pc
- Caffeine alleen tussen 2 uur na opstaan tot 10 uur voor slapen gaan, want na een paar weken voel ik mij merkbaar minder uitgerust van dezelfde nachtrust (diepe slaap)
- Ik hou vitamines in de gaten en EPA, Ijzer en magnesium/zink pak ik extra door de duursport

Een paar voorbeelden noemen voor geestelijke gezondheid
- Als ik te weinig gezonde vetten eet kakt mijn motivatie voor dingen in en voel ik mij heel subtiel niet echt helemaal 100. Eerder chagerijnig, eerder gefrustreerd.
- Als ik te weinig lach ga ik steeds minder lachen, dus ik zorg dat ik het zelf naar mijn zin heb overal waar ik kom. (ja dus ook lachen om eigen grappen ;) )
- Als ik genoeg leuke activiteiten doe (uit eten, wandelen, mensen bezoeken) dan voel je je automatisch ook beter ondanks dat je er soms van te voren geen zin in hebt. Ook tijdens lockdowns is dit gewoon mogelijk, want ik had bijv. teams meetings met kennissen in sommige gevallen en in de buitenlucht is er altijd wat mogelijk!

Kijk als je helemaal met je gevoelens in de knoop zit dan moet je met iemand gaan praten (ook fysiek) en vaak draaien psychologen ook aan die 'fysieke knoppen' om je geestelijk weer op de rit te krijgen. Al hoop ik wel dat je eerst goed in de spiegel kijkt en misschien kunt concluderen dat je jezelf op sommige vlakken niet helemaal geeft wat je nodig hebt. Om vervolgens te handelen en niet schouders ophalend blijven hangen in die negatieve gevoelens.

Want ik probeer het echt, steeds begripvol zijn richting mensen, maar god wat zijn er tegenwoordig veel mensen die obvious zichzelf verwaarlozen en dan met dingen komen zoals 'ik ben nou eenmaal zo'. Het ergste is nog ook die mensen het zelf moeten willen en doen, om er weer bovenop te komen. Mijn eerste gedachte zou ook nooit direct weer switchen zijn, want vaak achtervolgt het je gewoon weer naar een volgende werkgever als deze werkgever niet overduidelijk slecht is.
Ik eet gezond, drink alleen water doordeweeks. In het weekend wel alcohol, wijntje of een biertje, vaak tijdens uit eten. Wat je zegt heb je wel gelijk in, voor corona sportte ik minstens 3 keer per week. Ik was gewend om 6 dagen per week te sporten, dus die 3 keer voelde al als weinig.

Het zal inderdaad een hoop factoren tesamen zijn. Ik ga toch maar kijken naar een nieuwe baan met in elk geval een kantoor in buurt. Ondanks dat ik wel gevoelig ben voor paniekaanvallen/hyperventilatie heb ik altijd energie gehad. Het is dan gewoon balen als je merkt dat juist dat weg is.

@Packardhell dat had ik al gedaan, was allemaal goed. Mijn klachten lijken ook meer op een geestelijk probleem dan lichamelijk als ik eerlijk ben.

• codex

codex

Topicstarter
Lt.Mitchell schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:32:
Eens met @Furion2000

Bijkomend was er voor mij ook de plaatsing van mijn bureau thuis en het gebrek aan natuurlijk licht. Ik keek continu aan tegen een witte muur en had relatief weinig daglicht (die dan nog eens van de zijkant kwam).

Toen mijn bureau wat verplaatst zodat ik uitkijk op het grootste raam en meer natuurlijke lichtinval heb.

En daarnaast probeer ik wat afwisseling in mijn dag te hebben, soms eens meeting uit de sofa volgen, 2 maal een uurtje achter de standing desk, tijdens lunch even alle schermen uit (incl gsm).

Duurt 3 weken om een nieuwe gewoonte aan te leren, dus even volhouden zou ik zeggen ;)
Dat is wel een goed idee, wij hebben geen zon in huis. De kant waar ik zit is ook buiten schaduw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 20:29
Ik ben op 1 april 2020 begonnen bij een nieuwe werkgever en sindsdien een dag op kantoor geweest.
Thuiswerken gaat voor mij prima, aangezien ik voor Covid ook lange thuiswerkperiodes had en dus al een ingerichte thuiswerkplek had staan.

Het probleem waar ik zelf vaak tegen aanloop is het gebrek aan afwisseling/contacten aangezien het werken op kantoor gewoon simpelweg voor meer sociale contacten zorgt.

Het is ook lastig om de sleur van de afgelopen 2 jaar te verbreken, maar je moet idd zorgen voor een bepaalde balans. Zorg er sowieso voor dat je de extra tijd hebt door thuis te werken dus ook probeert in te vullen met dingen die je juist energie geven (haat dit cliche) bijvoorbeeld teamsporten of even werken in de gym of andere dingen die helpen om even te ontladen.

Het is lastig, zeker als je eerst 8 uur in je hok hebt gezeten om je zelf vervolgens weer op te laden om weer actief te zijn.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Kraay89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 11:55
codex schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:25:
[...]

@Packardhell dat had ik al gedaan, was allemaal goed. Mijn klachten lijken ook meer op een geestelijk probleem dan lichamelijk als ik eerlijk ben.
Heb je dan ook hulp gezocht van een proffesional op dit gebied? En waarom heb je niet aan je huisarts gevraagd wat je verder nog kan doen? Er zijn daar vaak praktijkbegeleiders die met je mee kunnen denken, en als er meer nodig is kun je verwijzingen krijgen voor coaches, psychologen enz.

• mugenmarco
wat ik weet is dat slecht slapen ook voor de nodige geestelijke problemen kan zorgen maar is bv 30 min of 1 uur wandelen elke dag voldoende voor een betere nachtrust?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 13:10
Thuis werken kan echt slopend zijn voor sommige mensen, waaronder ook ik. Ik zou mijn baan geen 2 weken (meer) volhouden thuis, terwijl ik het op kantoor prima naar mijn zin heb, deur achter me dicht, weer een dag klaar.

Ik ben bij de uitbraak in maart 2020 1.5 maand thuis geweest, kreeg niets meer gedaan, geen werkplezier, op zoek naar een andere baan. Toen terug naar kantoor gegaan en werk er nog steeds.

Zoek een baan waar je lekker onder de mensen bent, je bent niet gemaakt om in je eentje de hele dag frustrerende dingen te doen.

[ Voor 21% gewijzigd door ikwilwp8 op 25-08-2022 10:00 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een keer per week naar het werk gaan kan ook, dat scheelt al een stuk en dan is die 2 uur reistijd ook minder erg (als je elke dag naar je werk dichterbij moet kost dat ook wel twee uur per week).

Ik werk ook al voor covid thuis, alleen ging ik wel een dag per week naar het werk. Tijdens covid niet, vooral in de lockdown vond ik dat wel moeilijke (maart 2020, Belgie). We mochten toen niet eens met de auto weg tenzij het naar de dichtstbijzijnde supermarkt was.

[ Voor 40% gewijzigd door Marzman op 25-08-2022 10:00 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
Wat een hoop herkenbare punten waar ook ik tegenaanloop. Ik was mij al bewust dat ik niet de enige ben die last heeft van de vermoeidheid, concentratie problemen en geen zin in werk.

Ik ben een persoon die veel op wilskracht doe en gewoon doorgaat, hierbij blokkeer ik mijn gevoel en doe wat ik moet doen. Dit heeft mij tijdens de corona periode tegen een bijna overwerk/burn-out aangeholpen. Tijdens de periode van volledig thuiswerken en de sportscholen dicht gingen liep het uit de hand. Ik heb bij mijn manager aan de bel getrokken en ben in gesprek gegaan met een bedrijfsmaatschappelijk werkster, ook mocht ik met uitzondering wel naar kantoor 2x per week.

Na een aantal gesprekken kwam ik er ook achter dat de functie niet bij mij aan sloot en ben ik opzoek gegaan intern naar een andere functie (overheid, veel mogelijkheden). Ook kwam ik erachter dat de cursus mindfull werken (mindfullness) wordt gegeven bij ons werk, daarvoor heb ik mij aangemeld. Hier ben ik er dan ook achter gekomen dat ik teveel op wilskracht en doorzettingsvermogen doe dan op gevoel.

Het was een heftige periode, waarbij ik mijzelf beter heb leren kennen en mijn gevoelens beter uit. Dit in combinatie met een nieuwe functie en dat ik nu standaard minimaal 2x per week naar kantoor ga heeft ervoor gezorgd dat ik veel meer in balans ben. Het liefste ga ik volledig naar kantoor, want ik ben daar liever dan thuis. Ik ben geen persoon om thuis te werken, raak te snel afgeleid of ga andere dingen doen. Het nadeel is dat ik in een klein team zit en er niet alle dagen iemand is, dan kan ik net zo goed thuis zitten.

Kortom wat mij heeft geholpen

- Andere functie
- Overleg naar de mogelijkheden om naar kantoor te gaan (andere mogelijkheid was om in de stadsbibliotheek te gaan werken)
- Sporten en voeding
- Mindfullness

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Lt.Mitchell schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:32:
(die dan nog eens van de zijkant kwam).
Grappig want dit wordt vaak als optimaal gezien. Denk nog even aan je schooltijd. Alle klaslokalen voor cognitieve vaardigheden hebben licht van links, terwijl bij creatievere vakken vaak licht van rechts of de voorkant word gebruikt.

/(bb|[^b]{2})/

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:53
Ik werk ene week 2 dagen thuis
Andere week 3 dagen thuis

Ik vind dat een fijn balans, ik merk soms bij thuiswerken dat ik me snel focus op dingen in en om het huis en daar soms wel eens meer mee bezig ben.

Succes met een goed balans vinden.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 16:20
Ik werk sinds een paar weken weer volledig op kantoor aangezien ik zat te vereenzamen thuis. Ik ben toen zelfs tijdens de lunch naar kantoor gereden omdat ik het niet meer trok. Denk je een typische IT'er te zijn, blijk je gewoon een sociaal dier :-) Ik ben overigens ook verhuisd van de stad naar een dorp in het begin van de coronaperiode, wat niet heeft geholpen bij het opbouwen van een netwerk in het dorp.

Ik kom uit een vrij donkere periode die vooral in het tweede jaar Corona ontstaan is. Dat is een combinatie van eenzaamheid, een volledig gebrek aan enige motivatie en het ontbreken van alle vormen van energie. Gelukkig biedt mijn werkgever de mogelijkheid om naar een coach te gaan. Waar we het in het begin vooral over werkzaken hadden, gaat het nu voor ongeveer 90% over privezaken, waaronder depressieve gedachten en het maken van een plan voor de toekomst (doelen stellen). De gedachten zijn vaak het probleem omdat die de problemen verergeren en je dan in een cirkeltje terechtkomt. Vooral als je alleen woont is er niemand waarmee je kunt sparren of die je van de bank haalt. Verder had ik 0 energie (moeheid en energie zijn twee verschillende dingen, ik had vooral veel moeheid en weinig energie), maar ik was dan ook een anti-sporter.

Wat mij erg heeft geholpen in het doorbreken van de cirkels:
- rondjes lopen, eens per dag (gebruik de Ommetjes app)
- veel praten met de coach
- zorg dat er altijd wat aan de horizon staat, zoals een vakantie
- zorg dat je werk voldoening geeft, een bore-out is even erg als een burn-out
- doe dingen die (net) buiten je comfortzone liggen, die leveren het meeste voldoening op. Ik ben tegenwoordig Kletsmaatje bijvoorbeeld
- zorg dat je energie krijgt. Ik heb een spinningbike gekocht en zit daar om de dag op
- gedachten versterken zowel positieve als negatieve gevoelens, de kunst is om aan de positieve kant te gaan zitten. Ik heb zelf een hoop losgelaten en ben veel relaxter geworden

Het sporten was als anti-sporter een dingetje omdat je de winst van sporten pas goed merkt als je het een tijdje gedaan hebt. Ik heb nu een energielevel (na pas een maand fietsen) die ik in jaren niet heb gehad. Dat vergt een investering waarvan je de opbrengst niet weet vantevoren en waar je niet aan wil beginnen omdat de energie er niet is. Een classic Catch 22 dus, maar heeft voor mij tot nu toe voor de grootste winst gezorgd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 21:33

PB-powell

Mr. Laziness

Een van de belangrijkste dingen die, naar mate het thuiswerken langer ging duren, werd geroepen is om een goede en misschien zelfs wel fysieke scheiding te maken in je werkplek en leefomgeving. Dus als je thuis werkt doe je dat op een dedicated plek waar je niet leeft. Dat zorgt ervoor dat je werk en prive beter kan scheiden. Ook het daadwerkelijk stoppen met werken aan het einde van de dag is belangrijk. Dus inderdaad niet overwerken of toch nog even je mail checken, gewoon de laptop dicht en telefoon wegleggen op een plek waar je hem niet ziet/hoort.
Verder is hier al veel goeds genoemd, ga wel (regelmatig) naar kantoor of een werkplek buitenshuis en zet jezelf toch aan om wel naar de sportschool te gaan.

En tot slot, niet geheel onbelangrijk, zoek hulp bij je huisarts! Tips en tricks van een forum zijn leuk, maar wij doen hier maar aan pseudo-wetenschap en psychologie, een professional kan je vele malen beter helpen.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
codex schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:25:
[...]
Mijn klachten lijken ook meer op een geestelijk probleem dan lichamelijk als ik eerlijk ben.
Als ik nu dus een meta analyse zou doen van de reacties licht de sleutel bij die fysieke veranderingen voor je geestelijke problemen.
- Erover praten en sociaal zijn
- Sport, voeding, slaap (daglicht)
- Positieve gedachten forceren door ze als een soort routine uit te voeren

Ik heb het 10+ jaar gehad met dieten, telkens denken 'ik doe alles goed!' dus daar kan het niet aan liggen om vervolgens elke keer dingen te vinden wat beter kan. Wat ik dan zie bij anderen is dat diegene die het hardste falen, het meest stellig zijn met betrekking tot 'ik doe alles goed!'. Mijn jarenlange ervaring op een ander forum hierbij :P

Zelfde als met debuggen, begin bij de meest basis dingen waarvan je bijna zeker weet dat de fout niet kan zitten :+

Dus niet om te zeggen dat je gelijk/ongelijk hebt, maar meer het nut van constant alles ter discussie durven blijven stellen.

Succes in ieder geval.

[ Voor 8% gewijzigd door Furion2000 op 25-08-2022 12:19 ]

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-09 14:50

Arrogant

S.F.W.

Misschien heb je hier wat aan: (Tip!) Daglichtlamp.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je bent de hele dag moe, misschien moet je het ergens anders zoeken dan in het feit dat je thuis werkt.

Voeding
Bewegen
Slaap
Ontspanning
Etc.

• codex

codex

Topicstarter
Ernemmer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:18:
Je bent de hele dag moe, misschien moet je het ergens anders zoeken dan in het feit dat je thuis werkt.

Voeding
Bewegen
Slaap
Ontspanning
Etc.
Niet in het weekend, daarom kon ik het relateren aan werk. Het viel mij ineens op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-09 08:24
Goed dat je je ervaring hier deelt. Het is heel herkenbaar. Ik heb precies hetzelfde gevoel.

Voordat corona begon werkten we full time op kantoor, en soms collectief de vrijdag vanuit huis. Dat voelde toen als winst, want je had geen reistijd en het weekend begon op tijd.
De eerste weken lockdown voelde ook nog wel zo. Het werk ging door, ook digitaal functioneerde we prima. We zijn nu 2,5 jaar verder en nu pas begint het me echt te vervelen.

Ik mis het 'thuis komen'. Afschakelen van werk en thuis komen bij je geliefde. Mijn partner komt thuis van werk en wil juist kletsen over de dag, maar ik ben op dat moment vaak nog niet omgeschakeld van werk naar thuis en kan dan slecht communiceren. Niet werk en prive, maar werk en thuis zijn teveel in elkaar verweven geraakt.

Momenteel zijn we vrij om fulltime naar kantoor te komen of niet, maar in feite is er één dag waarop je een beetje verwacht wordt er te zijn (we werken in Agile teams).

Ik kies er nu voor om een tweede dag naar kantoor te gaan. 45 min enkele reis. En ja dat kost je per maand wat tientjes brandstof extra, en er is niemand op kantoor die me verwacht, maar ik ben wel onder de mensen en de binding met de organisatie wordt er sterker door. Je hoort nog eens iets in de wandelgangen en ziet wat andere gezichten dan de usual suspects op teams.

Zo probeer ik stapje voor stapje te zoeken naar wat ik fijn vindt. Het vak vind ik nog steeds mooi, maar in mijn eentje nog jaren achter een laptopje zitten, dat ga ik niet doen.

Ik denk dat ritme in je dag brengen het meeste helpt op de dagen dat je thuis werkt. Zoals je dat had toen je naar kantoor ging. En de reistijd die je niet meer hebt, kun je gebruiken om je dag te breken met een totaal andere inspanning. Ik ben geen sporter, maar even de auto wassen, wat onkruid in de tuin plukken, alvast wat eten voorbereiden etc. Dat breekt de dag.

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09 11:34

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

codex schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Niet in het weekend, daarom kon ik het relateren aan werk. Het viel mij ineens op.
Dat stil zitten achter een scherm je zwaar valt is niet verwonderlijk, maar wel een teken dat je iets anders moet gaan doen.
Ik sluit mij aan bij eerder gegeven advies: zorg dat je weer naar kantoor kunt zonder meteen 4 uur per dag weg te gooien aan forenzen. #DurfTeDromen over een verandering van werk- of woonsituatie.
En inderdaad: bedenk je of je nog wel energie blijft halen uit dit soort werk. Zo niet, waarom niet?

Mijn N=1, misschien je er iets aan. Zo niet, skip het gerust. :)
Ik zelf heb bijna drie jaar geleden de switch gemaakt van een positie met vooral functioneel ontwerp- en testwerk naar die van functioneel applicatiebeheerder. Bij het verwoorden van mijn motivatie in de sollicitatiebrief vond ik de crux waarom ik leeg liep bij mijn vorige baan: het gebrek aan dienstbaar kunnen zijn naar collega's toe.
Dat bleek achteraf een belangrijk ingrediënt voor plezier in mijn werk. Met on top een bak minder reistijd. :9
Wat weer helpt om veel op kantoor te zijn. :>

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Omschakelen tussen thuis en werk, terwijl je thuiswerkt kan je ook doen door, voordat je thuis aan het werk gaat even 20-30 minuten op de fiets een rondje te gaan doen en als je klaar bent met je werk weer. Dan heb je toch je ''reistijd'' om om te schakelen tussen werk en privé.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 12:05

Croga

The Unreasonable Man

Om er nog eens eentje aan toe te voegen;
Ik heb al jaren een CO2 meter in mijn kantoor staan en trok me daar eigenlijk weinig van aan. Tot ik in het nieuwe huis dat ding eigenlijk permanent boven de 1000PPM zag staan.

Sinds ik er voor zorg dat ie daar gewoon niet geraakt (krijg hem met dit weer helaas niet onder de 600 PPM maar met "normaal" weer zit ie tussen de 400 en 500) heb ik een veel betere concentratie en zit ik ook nooit meer te knikkebollen. Zelfs niet als ik wéér 8 minuten moet wachten op een refresh van m'n rapport :-D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@codex
Ik had er een paar maanden terug ook last van iets vergelijkbaars (in de ochtend geen energie, moeite om wakker te blijven) tot dat ik het begon te herkennen als een winterdepressie. Eigenlijk wist ik pas zeker toen ik even terug op bed ging liggen en ik juist energie kreeg wat ik in mijn werkkamer niet kreeg. Het verschil? Mijn slaapkamer ligt in het oosten (zon op) en mijn werkkamer op het westen (zon weg).
Het verklaarde opeens ook waarom ik rond 18:00 juist altijd energie kreeg want dan werd de zon ook zichtbaar.

Ik zou inderdaad proberen wat @Lt.Mitchell beschrijft en zorgen voor meer natuurlijk daglicht. Een kantoor is ook een oplossing, maar die zijn er ook op gericht om te zorgen dat men actief en helder is.

Enfin, veel succes en beterschap. Als het probleem natuurlijk daglicht is en je probleem vergelijkbaar is met die van mij dan zou je binnen 2/3 dagen duidelijkheid moeten hebben, zo lang duurde het bij mij om uit de modus te komen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
Als het daglicht is dan zou ik eens wat gaan googlen op "retina" en wat begrijpen over het effect van daglicht. In het kort; belangrijk om daglicht te zien aan het begin van de dag en aan het einde van de dag middag/begin avond en werkt echt daglicht (als ik goed onthouden hebt) 100x beter dan een daglicht lamp puur omdat zo'n lamp niet genoeg lumen kan halen. Betekent niet dat zo'n lamp geen goede aanvulling is op momenten dat er geen echt daglicht te krijgen is ;)

Goed startpunt: https://www.youtube.com/watch?v=UF0nqolsNZc

Channel is voor mij een source geweest van heel veel nieuwe 'knoppen om aan te draaien' als dingen niet goed voelde of ik in een dipje zat.

[ Voor 34% gewijzigd door Furion2000 op 25-08-2022 15:19 ]

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:24

macnerd

No Apples please :-)

Er is al iets gezegd gemengd over gemende kantoren waar je aan tussen mensen van andere bedrijven.zit, maar zijn er geen collega's die met hetzelfde zitten en bij je in de buurt wonen? Mijn broer moet ook thuis werken, maar hij gaat daarvoor naar een collega in de buurt.

MacNerd

• Bossie
  • Laatst online: 20:29
macnerd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:35:
Er is al iets gezegd gemengd over gemende kantoren waar je aan tussen mensen van andere bedrijven.zit, maar zijn er geen collega's die met hetzelfde zitten en bij je in de buurt wonen? Mijn broer moet ook thuis werken, maar hij gaat daarvoor naar een collega in de buurt.
Ik vind dit wel een idee om eens uit te proberen, mijn kantoor is 250km verderop maar een flex-office in de stad zou prima zijn.

Ik neem aan dat mensen daar sowieso heen gaan voor de sociale contacten (tenzij thuis echt niet gewerkt kan worden) en niet stoïcijns de “stoor mij niet” developer uithangen ;)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 21:48

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Ik herken het 100%.
Het klinkt als een burn- of boreout, zeker omdat je weinig te doen hebt en de werkdruk laag is. Long covid kan dit ook met je doen. Heb ook de gekste dingen geprobeerd van m'n bureau verplaatsen tot m'n huis volstouwen met planten maar het mocht niet baten. Zelfs met 5x per week in de sportschool en obessief sporten ging het gevoel niet weg.
Bij mij was een carierreswitch uit de IT de oplossing naast je levenstijl verbeteren (eten, sporten, slapen)

[ Voor 58% gewijzigd door BroWohsEdis op 25-08-2022 16:45 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
BroWohsEdis schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:32:
Ik herken het 100%.
Het klinkt als een burn- of boreout, zeker omdat je weinig te doen hebt en de werkdruk laag is. Long covid kan dit ook met je doen.
Bij mij was een carierreswitch uit de IT de oplossing naast je levenstijl verbeteren (eten, sporten, slapen)
Wat voor werk ben je gaan doen?

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Zaratrass schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:43:
[...]

Wat voor werk ben je gaan doen?
Ik deed beheer en support van cloud omgevingen en ben richting een accountmanager/recruitment achtige rol in de IT gegaan.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:00
Ligt volledig aan je werkzaamheden. Mijn organisatie is een remote first organisatie en daar is de volledige infra en werkwijze op ingespeeld. Ook elementen als eenzaamheid worden goed besproken en hier worden oplossingen voor geboden. Wel kan niet iedereen deze werkwijze ‘aan’, die hebben een bepaalde prikkel nodig om actief te kunnen blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:34
Herken een deel van je verhaal. Heb na uitbreken van corona de eerste 3 maanden volledig thuis gewerkt en voelde mij met de dag ongelukkiger. Ik wilde mij persé aan de voorschriften houden, want aan mij zou het niet liggen. Maar voor mij was het thuiswerken echt erger als de corona die ik ook heb gehad (en ja dat is N=1).

Na 3 maanden trok ik het echt niet meer, er waren voor het eerst wat versoepelingen en ik ben terug naar kantoor gegaan. Vanaf dat moment heb werk ik nog 1 ochtend in de week thuis en dat is dan op een dag dat ik 's avonds altijd een afspraak heb, zodat ik zeker weet dat ik die dag dus wel nog iemand spreek.

Voor mij was het missen van het sociale zo groot, dat ik het niet vol kon houden. En natuurlijk kan ik het theoretisch allemaal verklaren en kan ik tegen mijzelf zeggen dat ik mij niet moet aanstellen, maar sinds ik weer op kantoor zit gaat het weer goed.

Voor jou is dat nu geen optie omdat je te ver weg zou moeten naar kantoor. Wisselen van baan is ook een ding, dus dat maakt het lastig. Zeker omdat je niet zeker weet dat het de sociale component is waar het bij jou misgaat. Misschien een heel gek idee, maar als je nou eens 2 weken een vakantiehuisje zoekt redelijk in de buurt van je werk en je gaat twee weken gewoon op kantoor werken, misschien merk je dan verschil?

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:16
Structuur doet al veel. Op een gegeven moment mocht ik weer naar kantoor. Toen zat ik er al zo ver doorheen dat ik pas rond half 12 uit bed kwam om te beginnen met werken. Maar puur het klaarmaken voor het werk en autoritje deed al veel. Het was grotendeels alleen. Later met wat meer mensen die het ook niet trokken. Ook al zaten die in andere kamers, een half uurtje lopen met de lunch maakte daar ook al veel verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Er waren ook genoeg mensen die samen thuis gingen werken tijdens de lockdown omdat ze alleen waren. Dat vind ik knappe oplossingen voor het gebrek aan sociaal contact, mocht het daar aan liggen.

Ook merkte ik dat velen sneller gestressed waren omdat ze dachten dat ze 8 uur productief moesten zijn. 'ik mag nu thuiswerken, ik moet nu wel laten zien dat ik ook daadwerkelijk wat doe'. Ik merkte al snel dat werken in uren niet ging werken, ik werk in taken en de ene dag zit ik wat langer en de andere dag wat korter (vaak toch rond de 8 uur maar het gaat om de instelling) en de productiviteit is sinds covid alleen maar omhoog gegaan. Wie houdt je voor de gek als je op dagen dat het gewoon niet lukt om een bepaalde reden jezelf blijft pushen om die 8 uur te maken. Het voelt toch veel fijner als je in een lekker flow zit en dan ff door te gaan?

Daarnaast ben ik van mening dat je ritme zelf in de hand hebt, niet afhankelijk is van een kantoor en dat ritme niet teveel moet afwijken in het weekend. Slaaptekort haal je niet in door 2 nachtjes langer te slapen bijv. dat doet je door elke dag nagenoeg dezelfde tijd naar bed te gaan en dezelfde tijd op te staan. Zelf al kom je een keer om 03.00 thuis van een feestje, als je volwassen bent (pubers slapen langer) dan is het beste om toch om dezelfde tijd op te staan en dan als het die dag echt niet gaat even een dutje te doen van max 30min. Ritme belangrijker dan je uren maken en dan een punt

Tot 02.00 gamen en dan klagen over covid, je hoort het gewoon voorbij komen :+

[ Voor 28% gewijzigd door Furion2000 op 26-08-2022 08:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• altavo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-10-2023
Herkenbaar verhaal. Persoonlijk werd ik er na ruim een jaar alleen maar thuis werken helemaal gek van, in mijn geval omdat ik als alleenstaande simpelweg 36 uur per week in m'n eentje naar een beeldscherm zat te staren. Dit had uiteindelijk zoveel effect dat ik er een maand of twee geheel uit gelegen heb. Vanaf september vorig jaar heb ik toen in het kader van reintegratie gelukkig de mogelijkheid gekregen om weer twee dagen per week op kantoor te werken, en dat heeft mij in ieder geval veel goed gedaan. Ook al was er op de meeste dagen welgeteld één collega op kantoor (de BHV-er), was de regelmatige verandering van werkomgeving (ik werkte om de dag op kantoor) genoeg om mij er bovenop te krijgen.
Furion2000 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:59:
Ik merkte al snel dat werken in uren niet ging werken, ik werk in taken en de ene dag zit ik wat langer en de andere dag wat korter (vaak toch rond de 8 uur maar het gaat om de instelling) en de productiviteit is sinds covid alleen maar omhoog gegaan. Wie houdt je voor de gek als je op dagen dat het gewoon niet lukt om een bepaalde reden jezelf blijft pushen om die 8 uur te maken. Het voelt toch veel fijner als je in een lekker flow zit en dan ff door te gaan?
Deze is ook heel herkenbaar. Nou ben ik zelf altijd wel redelijk flexibel geweest in mijn werkdagen, maar met steeds meer thuiswerken is dat voor mij inderdaad ook nog belangrijker geworden. Soms zit je in de flow en werk je 10 uur op een dag, en soms heb je het na 6 of 7 uur wel gehad, ongeacht of je thuis of op kantoor werkt. Als ik aan het eind van de week mijn 36 (+/-1) uur gemaakt heb, en bereikt heb wat ik wilde/moest bereiken, heeft niemand reden tot zeuren, inclusief ikzelf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
codex schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

niet?? ja dan ligt het mogelijk aan werk of de gevolgen van zoveel thuiswerken in combinatie met niet sporten/te weinig bewegen.

Ik ben ook in het weekend zo moe en slaperig alleen wel minder dan doordweeks als ik op kantoor ben maar bij mij is onlangs milde slaapapneu vastgesteld (hoewel ik twijfel of dat wel de echte oorzaak is).

Elke dag 1 uur naar kantoor rijden (exclusief alle files, moet namelijk vanuit het Oosten de A1 pakken en we weten wat voor hell dat is) helpt hier ook niet bij.

Mensen in mijn omgeving raden ander werk aan maar snappen ze niet dat als mijn concentratie nu al zo waardeloos is dat een andere werkgever zal uitlopen op een ramp (lees: ontslag)?

Succes!

[ Voor 28% gewijzigd door mugenmarco op 27-08-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ik werk nog max 2 dagen per week thuis (tijdens covid mochten we max 1 dag in de week komen), ik heb de energie van collega's nodig om goed in mijn vel te blijven zitten. Thuiswerken sloeg dat helemaal murf.

Daarnaast heb van mezelf gemerkt dat ik de werkdag af moeten sluiten. Nadat ik mijn laptop dicht heb geslagen ga ik voor een wandelingetje van een half uur.. en daarna gaat ie ook niet meer open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:46
Bijna iedereen heeft dit. Mensen hebben prikkels nodig, niet voor niks beschouwt Amnesty eenzame opsluiting als marteling.

Je moet je afvragen of je je 4 of 5 van de 7 dagen wil laten opsluiten, zonder contact met de buitenwereld. Of dat is hoe je je leven wil doorbrengen. Zo nee, dan moet je iets anders doen. Genoeg opties.

Werk waarvoor je vooral geconcentreerd moet zijn is vaak al niet enorm sociaal, laat staan als je de hele dag thuis zit.

Persoonlijk vind ik het ook erg ongezond. Je ontwikkelt je dan gewoon niet op sociaal vlak of gaat er zelfs op achteruit. En daar heb je meer aan in het leven dan knappe opdrachtjes kunnen uitvoeren achter een computerschermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ik mis erg de stok achter de deur als ik thuis werk. Dan lig ik in bed en denk ik, ach ik kan ook wel 9 uur beginnen terwijl ik gepland had om om half negen te beginnen om meetings voor te bereiden. Het gevolg is dat de rest van de dag niet lekker loopt. Als ik naar kantoor ga wil ik daar gewoon tussen 8 en half 9 zijn, even koffie drinken met collega’s die ook rond die tijd binnen komen en dan aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:24
Frame164 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:45:
Ik mis erg de stok achter de deur als ik thuis werk. Dan lig ik in bed en denk ik, ach ik kan ook wel 9 uur beginnen terwijl ik gepland had om om half negen te beginnen om meetings voor te bereiden. Het gevolg is dat de rest van de dag niet lekker loopt. Als ik naar kantoor ga wil ik daar gewoon tussen 8 en half 9 zijn, even koffie drinken met collega’s die ook rond die tijd binnen komen en dan aan de slag.
Helaas herkenbaar. Had tijdens de zomerperiode elke dag het voornemen om 8 uur of eerder te beginnen (vaak thuis) om vroeger te eindigen, maar met moeite zet ik net na 9 uur de laptop aan. Heeft er misschien ook mee te maken dat de workload in de zomer lager is dus dan zit je het eerste uur gewoon echt niks te doen en dan ingelogd zijn voelt beetje gek. Maar ook deels met motivatie ja. En het is nou niet dat ik net voor tijd wakker ben... Dus aan beide kanten verloren tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

sj0ertum schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:42:
En ja dat kost je per maand wat tientjes brandstof extra
Ik neem aan dat je toch gewoon reiskosten vergoed krijgt op die dagen? 8)7

Echt niet dat ik naar kantoor ga als ik er zelf voor moet betalen, of ik nou een half uurtje of twee uur moet rijden. Wij mogen officieel reistijd ook niet als werktijd tellen, maar als ik op een dag een dikke vier uur in de auto zit dan heb ik toevallig wat extra overhead die dag waar een minder duidelijke omschrijving bij staat of heb ik twee uurtjes langer dan gepland in een vergadering gezeten.
Er was een tijdje dat de benzineprijs zo hoog stond dat mijn auto met z'n gemiddelde van 1 op 12 duurder was dan mijn reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer, toen heb ik toevallig even geen kantoordag gehad maar anders had ik me gewoon ziek gemeld ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 11:20
Ik werk full time thuis (al 3 jaar ondertussen) en ben gewoon meer breaks gaan nemen. Thuis is er zo weinig afleiding dat ik het saai ging vinden, snel me werk af had en weinig met collega's praatte.

Nu probeer ik wat meer op Slack te letten, wat meer verbinding te zoeken met andere remote mensen (we hebben er zelfs een speciaal kanaal voor) en dus wat vaker een rondje met de hond, of een YouTube filmpje etc tussen door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Bijzonder dat zoveel mensen zich hierin kunnen vinden, had ik eerlijk gezegd niet verwacht :P

Wat zou een werkgever kunnen doen om thuiswerken meer plesant te maken voor mensen? Meer informatie, soort van begeleiding etc?

Bij mij was thuiswerken verplicht, deze combinatie met erg weinig (uitdagend) werk en weinig contact en binding met collega's was echt funest voor m'n mentale gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapmansz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 16:46
Lekker man dat thuiswerken. Wij hadden voor Corona al 3x per week een Teams meeting in de ochtend vanwege meerdere locaties. Wel apart dat je de collega's meteen 'kent' als je voor het eerst op meest verre locatie komt.

Vandaag voor het eerst na vakantie op mijn vaste locatie gewerkt (40 min reistijd) en voelde als de eerste schooldag na de zomervakantie :+

Lekker in je nest rotten met de wekker op standje laat en om 09:00 fris en fruitig voor de webcam zitten is heerlijk, maar gaat na 3 jaar ook vervelen. Middagdutjes ook lekker.

Op locatie komen naar de verre locaties (1:30 en 2:00 rijden) geeft me geen energie vanwege te vroeg opstaan. Call me een verwend nest 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 08:35
Ik werk sinds dag 1 (maart 2020) thuis. Daarvoor werkte ik één vaste dag thuis. En incidenteel een andere dag mocht dat nodig zijn.
Ja het was zwaar, zeker in het begin met alle niet-werkgerelateerde (uitjes, feestjes, uit eten etc) en het feit dat je collega's ineens niet meer face2face zag (we deden wel geregeld teams meeting en dat ging het niet over werk).
Op een gegeven moment ben ik gaan sporten en dat heeft me geestelijk er wel doorheen gesleept. Dat viel voor mij prima te combineren met thuiswerken.

Wel moeilijke momenten gehad dat de uitzichtloosheid van de corona maatregelen me opbrak, maar daar ben ik overheen gekomen. Veel over gepraat met m'n vrouw.
100% thuiswerken ging over in een paar vasten dagen naar kantoor. Dat was wel weer prima, totdat de maatregelen weer aangescherpt werden en dat paar dagen op kantoor werken ook weer stopte.

Ik ben altijd blijven sporten: thuis, buiten in een tent rond kerst vorig jaar (workaround van de sportschool omdat binnen sporten verboden was). O ja en een keertje lichte corona opgelopen begin dit jaar (maar zonder gevolgen)
Kantoor is nu weer open, maar thuiswerken bevalt me prima (zeker icm sporten). Minder productief als op kantoor, maar geen file, reistijd, hoge brandstofkosten icm te lage reiskostenvergoeding, rottige flex werkplekken, vervelende airco etc. maar voor mijn geestelijke gesteldheid is thuiswerken prima :)
Ik ga alleen naar kantoor als ik zin heb, bij voorkeur als het goed weer is want dan kan ik op de motor. Dat is voor mij ook therapie :Y

Toch heeft het vele thuiswerken, coronaperiode en wat andere factoren geleid tot een scheiding tussen mij en m'n partner (van huisje, boompje, beestje naar niks). Niet mijn keuze en heb het niet aan zien komen, maar gezien er een kind in het spel is heb ik me erop ingesteld dat die kleine 100% op de eerste plaats komt, dan mezelf en dan de rest.
Ze zeggen wel eens: what doesn't kill you, makes you stronger en daar ga ik mezelf aan houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-09 17:35
Als tip om energie te krijgen:
  1. Kijk eens naar je eet situatie, eet je nu gezonder of slechter bij het thuiswerken?
  2. Als sporten een te grote stap is, probeer dan eerst te beginnen met wandelen (tijdens lunch!)
Thuiswerken is per persoon anders, ik vind het zelf geweldig. Ik hou niet altijd van om met veel mensen om mee heen te werken, en ik vindt niet iedereen altijd even chill om mee samen te werken. Daarnaast vindt ik zoveel reizen echt een verlies aan tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Fox3214 schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:41:
Als tip om energie te krijgen:
  1. Kijk eens naar je eet situatie, eet je nu gezonder of slechter bij het thuiswerken?
  2. Als sporten een te grote stap is, probeer dan eerst te beginnen met wandelen (tijdens lunch!)
Thuiswerken is per persoon anders, ik vind het zelf geweldig. Ik hou niet altijd van om met veel mensen om mee heen te werken, en ik vindt niet iedereen altijd even chill om mee samen te werken. Daarnaast vindt ik zoveel reizen echt een verlies aan tijd.
2 lijkt me belangrijk, ga naar buiten, voor, tijdens of na het werk. Krijg je een beetje frisse lucht, beweging en verandering van je omgeving binnen die je anders ook hebt als je naar je werk gaat :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1