Linux vervangt windows, maar toch nog paar vragen

Pagina: 1
Acties:

• scim
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 09:53
Ik heb al een aantal maal met slackware 8.0 zitten stoeien.
Kernel recompilen om bepaalde hardware aan de gang te krijgen etc.
Nu heb ik toch nog een paar dingetjes die ik graag werkend wil hebben en ik zou nog vervangende software voor bepaalde dingen.

Zo krijg ik de promise ata100 controller op mijn A7V niet aan de gang. Als ik het installeer met de ide 2.4.5 kernel dan wil ie niet werken, maar toch detecteert ie hem (hij komt iig voorbij als ik linux probeer te starten).
Linux staat dan op /dev/hde8 maar hij geeft dan dus kernel panic can't mount device blalala.
Dat is probleem 1, iemand die hier een oplossing voor weet?

Zo ook mijn SBlive! 1024, kan die geinstalleerd worden zonder dat ik de kernel hoef te recompilen? Bijv. door het laden van een module? (ik krijg hem wel werkend, maar ik weet (nog) niet wat ik uit de kernel kan laten, dus zo pleur ik er zooi in die er niet in hoeft.

Volgende :)
De TV-out van mijn Hercules Geforce 2 MX DDV, in windows heb ik een programma TVtool, bestaat zoiets (of de mogelijkheid om die TV uit te gebruiken) voor linux?

Dan de software.
Ik rip nogal wat dvd's en dat doe ik dus met Vdub, is er een vervangend programma voor linux? Dus het hele gebeuren, DVDrippen en alles, met ongeveer dezelfde functionaliteiten met betrekking tot het bewerken van avi's enz.

Als iemand antwoord weet op 1 van deze vragen dan zou ik dat graag horen :).

Dan nu nog ff de specs van mijn systeem...
Asus A7V
Duron 800
256 MB PC-133 SDRAM
IBM 30 GB HD ata100 (hangt aan de promise ata100 controller op het mobo)
Hercules geforce 2 mx DDV (Tv out dus)
SB live 1024
Realtek 8139 (werkt prima)
Pioneer 106s DVD rom
Liteon 12 speed burner
en een floppy drive.

Verwijderd

Op maandag 27 augustus 2001 15:41 schreef Sorcerer@ het volgende:
Zo ook mijn SBlive! 1024, kan die geinstalleerd worden zonder dat ik de kernel hoef te recompilen? Bijv. door het laden van een module? (ik krijg hem wel werkend, maar ik weet (nog) niet wat ik uit de kernel kan laten, dus zo pleur ik er zooi in die er niet in hoeft.
emu10k1 :)
Volgende :)
Lijkt wel een sinterklaas-lijstje >:)
De TV-out van mijn Hercules Geforce 2 MX DDV, in windows heb ik een programma TVtool, bestaat zoiets (of de mogelijkheid om die TV uit te gebruiken) voor linux?
Dan moet je de nvidia drivers van www.nvidia.com gebruiken, die supporten de TV-out.
Dan de software.
Ik rip nogal wat dvd's en dat doe ik dus met Vdub, is er een vervangend programma voor linux? Dus het hele gebeuren, DVDrippen en alles, met ongeveer dezelfde functionaliteiten met betrekking tot het bewerken van avi's enz.
Je komt dan al snel bij een combinatie van proggies uit. mplayer kan dvd-naar-yuv rippen en yuv kan je via een tal van proggies naar (bv.) divx encoden.

bewerken kan vrees ik nog niet - je zult moeten wachten op gstreamer-afgeleide editors.... Tot nu toe zijn er alleen "eiland-editors" die een bepaald formaat aankunnen: DV/Kino, MJPEG/Linux Video Studio, Quicktime/Broadcast.....

• scim
Emu10k1 kun je gewoon als module inladen? Mooi dan ga ik eens even uitzoeken hoe dat in zijn werk gaat :).

Hmmm, ja Nvidia drivers wist ik wel, maar het proggie TVtool roeleert, boven de #$&(*(#$ TwinView van Nvidia, dat vind ik gewoon echt slecht en met TVtool kun je dat goed omzeilen. Zelf had ik al bedacht omdat misschien met zoiets als VMware te regelen of zo, maar ik weet niet wat ie dan precies over die TVout knalt (misschien iemand die dat zou kunnen testen?)

En over het encoden, zoiets dacht ik al, jammer dat dat er dan nog niet is, Vdub is echt een superrelaxed progje.
Maar ik zie al dat er zo'n soort programma op komst is, dus dan wachten wij rustig daarop en dan blijven ik voor encoding enz. nog maar ff in windows XP.

Hulp met betrekking tot de ata100 controller zijn nog steeds welkom :), is echt heel vaag, ik had hem gewoon aan het werk, hij werd herkent enz. schijf zag ie ook, maar hij kon gewoon die drive niet mounten (Kernel panic: can't mount blalala).
Dus als iemand hem wel aan de gang heeft (dat weet ik wel zeker :)) dan zou ik het graag horen...

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op maandag 27 augustus 2001 15:41 schreef Sorcerer@ het volgende:
Zo krijg ik de promise ata100 controller op mijn A7V niet aan de gang. Als ik het installeer met de ide 2.4.5 kernel dan wil ie niet werken, maar toch detecteert ie hem (hij komt iig voorbij als ik linux probeer te starten).
Linux staat dan op /dev/hde8 maar hij geeft dan dus kernel panic can't mount device blalala.
Dat is probleem 1, iemand die hier een oplossing voor weet?
De reden waarom dit misgaat: In de kernel staat op welk device het root file-system staat. Als je dus na het compilen van de kernel, het root fs naar een ander device verplaatst, dan kan hij bij het booten het root-fs niet mounten.

Je kan dit oplossen met 'rdev' of op bij de first-boot op de nieuwe controller op de lilo-prompt opgeven op welk device het root-fs ligt.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Heb je promise controller wel in de kernel gebakken? dus niet als module. Want das hetzelfde effect als je autodeur dichtgooien en de sleutels in het contact laten zitten. Gelukkig zijn er reserve sleutels, ofwel de bootdisks ;)

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Ik zag dat de 2.4.8-ac12 versie van de kernel RAID van de HPT370 en van Promise controllers ondersteunt .

• scim
Yup, toen ik kernel recompilde had ik de promise ata100 controller en de sblive erin gebakken (plus een shitload aan crap die ik nooit nodig heb, maar dat is mijn newbie zijn :)).
En idd, toen hing mijn HD dus niet aan de ata100 controller, maar gewoon aan de ata66 controller.
Lilo wilde ook niet meewerken, config meerdere keren, op verschillende wijze proberen aan te passen, van de slackware 8.0 cd booten gaf ook niks speciaals en handmatig de root aangeven in lilo wilde ook niet veel uitmaken.
Pagina: 1