Toon posts:

Google cloud diensten nog veilig?

Pagina: 1
Acties:
  • 696 views

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-03 16:19
Beste Tweakers,,

Ik trigger op een Twitter draad en stel mijzelf de vraag of ik en anderen nog veilig verder kunnen gaan met het gebruiken van de diensten van Google. (https://twitter.com/docto...ZyzXkqysa-wJIaour0uw&s=19)

Er is ook een nieuws artikel over het draadje.
https://www.nytimes.com/2...llance-toddler-photo.html

Het komt er op neer dat een (betalende) gebruiker door de AI van Google die je email en foto's scant er in een klap voor kan zorgen dat je al je data kwijt bent en zelfs de politie op je dak krijgt omdat ze het ongevraagd met de politie delen en inzage geven in al je informatie en je als crimineel getaged wordt.

De enige uitgang us dat je volledig zelfvoorzienend wordt en het de vraag is of je het meeste van hun diensten zoals account toegang, bestanden en foto's etc, authenticatie niet zelf eenvoudig kunt doen.

Als iemand met een betalend account schrik je je de blubber en dit is niet de eerste keer dat ik dit lees.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

nieuws: Google weigert fout toe te geven tegen vader die foto's nam van infec... ?

Er zijn voldoende altrlernatieven voor een backup. Thuis (op een NAS). Offsite (NAS bij familie). Private cloud (kleine leased server met NextCloud ofzo). Encrypted backup (weekfoto's in password protected container) naar Google/AWS/Azure. Etc.

Maar, wat is je vraag precies?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:46

Croga

The Unreasonable Man

Je bent een beetje laat aan tafel @satya. Ditzelfde nieuws is al een aantal keer voorbij gekomen over de Microsoft cloud diensten dus het was te verwachten dat het ook ooit over Google naar buiten zou komen. En reken maar dat Apple exact hetzelfde doet.

Een automatische backup naar deze diensten is gewoon niet handig. Dat levert gegarandeert gezeik op. Tijd om zelf een backup te regelen, lijkt mij dan. Of gewoon geen fotos van het geslachtsdeel van je kind maken.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

“Gewoon” lokaal versleutelen voor backuppen. Nadeel is dat je dan amper kan werken via foon / tablet

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• satya
MAX3400 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:54:
nieuws: Google weigert fout toe te geven tegen vader die foto's nam van infec... ?

Er zijn voldoende altrlernatieven voor een backup. Thuis (op een NAS). Offsite (NAS bij familie). Private cloud (kleine leased server met NextCloud ofzo). Encrypted backup (weekfoto's in password protected container) naar Google/AWS/Azure. Etc.

Maar, wat is je vraag precies?
Mijn hoofd denkt na over een kant en klaar privé alternatief (voor thuis) wat de meeste van deze diensten ook kan draaien, en dan wel icm de telefoons en computers die mensen zelf gebruiken, zodat mensen foto's, bestanden, toegangscodes van 2FA, algemene aanmeldingen van sites, contactgegevens etc. Geen idee of het er al is. Cloud van Google en consorten is geen optie, een verkeerd geïnterpreteerde foto en je data is weg en je bent zoals in het genoemde verhaal compleet afgesloten.

• MAX3400

MAX3400

satya schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:56:
[...]

Geen idee of het er al is.
Wat was er mis met de opties/voorbeelden in mijn vorige antwoord?

• satya
MAX3400 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:58:
[...]

Wat was er mis met de opties/voorbeelden in mijn vorige antwoord?
Niet als je een doorgewinterde IT'er bent. Een volledig werkend alternatief voor clouddiensten
maar dan privé voor thuisgebruik lijkt mij niet verkeerd, maar nu is er niet echt een out of the box oplossing beschikbaar voor consumenten.

• MAX3400

MAX3400

satya schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:19:
[...]

Niet als je een doorgewinterde IT'er bent. Een volledig werkend alternatief voor clouddiensten
maar dan privé voor thuisgebruik lijkt mij niet verkeerd, maar nu is er niet echt een out of the box oplossing beschikbaar voor consumenten.
Een Synology NAS + synchronisatie-apps "in huis" kost je ongeveer 10 minuten klikken en klaar. Wil je ook iets als, bijvoorbeeld (!!!) OpenVPN op je smartphone naar je NAS voor synchronisatie onderweg? Ik denk dat een tutorial minder dan een half uur kost. En deze informatie is niet diep weggeborgen op het darkweb ofzo. Staat gewoon op Youtube, Synology.com, Tweakers, etc.

Wat noem je "out of the box"? Want als je beter zoekt, is een synchronisatie zoals Google Drive, echt wel te vinden. De enige extra stap is geld want iedereen wil snel/gratis en zodra het meer dan bedrag X kost, kijken we er al niet meer naar.

Maar, kon eens met oplossingen? Je start een topic omdat je getriggerd wordt (en niet de eerste keer) maar je hebt zelf dus/nog geen seconde naar alternatieven gezocht? Hoe is jouw backup / opslag geregeld dan?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:53
satya schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:19:
[...]

Die is er wel.
Synolgy ds620 slim, met 4x2.5” en twee 2.5” ssd voor cache, met de Synology Drive Server app erop. Werkt super stabiel, staat stil in een hoekje en slurpt geen onnodige energie.

Offsite backup kan ook via Synology in een versleuteld archief op hun server. Kost jaarlijks wat geld.

Ik heb bovenstaand en het werk fantastisch.

• satya
MAX3400 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:27:
[...]

Maar, kon eens met oplossingen? Je start een topic omdat je getriggerd wordt (en niet de eerste keer) maar je hebt zelf dus/nog geen seconde naar alternatieven gezocht? Hoe is jouw backup / opslag geregeld dan?
Mijn Netgear NAS is te oud, en geen idee hoever nassen van nu zijn, het is onmogelijk echt alles bij te houden.

Mijn oplossing nu is Google dmv een betaald account, en dat blijkt van het ene op het andere moment compleet weg te kunnen zijn,
inclusief alkes waar je het voor gebruikt door een geautomatiseerde beslissing.

• MAX3400

MAX3400

satya schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:07:
[...]

Mijn Netgear NAS is te oud, en geen idee hoever nassen van nu zijn, het is onmogelijk echt alles bij te houden
Maar als het allemaal zo lastig is om bij te houden, waarom bestaat dit topic dan? Je zegt eerst dat er geen kant & klare oplossingen zijn. Die zijn er wel. Dan zeg je erover dat je doorgewinterde IT'er moet zijn. Dat moet je niet; het is gewoon "geen tijd / zin / weigeren bij te lezen", bevestig je nu.
Mijn oplossing nu is Google dmv een betaald account
+
Als iemand met een betalend account schrik je je de blubber en dit is niet de eerste keer dat ik dit lees.
Is dit een vorm van masochisme? Meerdere keren iets lezen en je erover verbazen? Kijken wanneer je eigen account op slot gaat waar je niets meer tegen kan doen? Als het je zo hoog zit, had je toch na het eerste bericht al een andere oplossing gezocht?

Maar even heel serieus, ook omdat ik het niet (meer) begrijp: wat wil je nu precies met dit topic? De vraag in de titel is: Google cloud diensten nog veilig?. Het antwoord daarop is, wat mij betreft JA! want aan de veiligheid is (nog) niks ingebroken / gelekt.

Dat de inhoud van jouw account gemarkeerd wordt als "niet overeenkomstig met de terms of service" en daardoor mag je niet meer inloggen, dat heeft niets met veiligheid te maken. Sterker nog, Google maakt hiermee de wereld ietsjes veiliger (???) want treedt op tegen bepaalde plaatjes. Terecht? Geen idee. Maar je bent wel akkoord gegaan met de kleine lettertjes van je betaalde contract met Google.

Of ben je op zoek naar een ander antwoord? Andere vraag? Andere insteek die ik nog niet zie? Hoor het graag; er zijn voor veel vragen oneindig veel antwoorden / inzichten te krijgen :)

• satya
MAX3400 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:16:

Maar even heel serieus, ook omdat ik het niet (meer) begrijp: wat wil je nu precies met dit topic? De vraag in de titel is: Google cloud diensten nog veilig?. Het antwoord daarop is, wat mij betreft JA! want aan de veiligheid is (nog) niks ingebroken / gelekt.
Technische veiligheid, dan heb je gelijk, persoonlijke of klantveiligheid, totaal niet, denk aan de reputatie schade die mensen oplopen en het stempel crimineel dat Google onomwonden aan mensen oplegt waardoor je personen moedwillig beschadigd, en daar verder behoorlijk harteloos mee omgaat.

• MAX3400

MAX3400

satya schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:52:
[...]

...denk aan de reputatie schade die mensen oplopen en het stempel crimineel dat Google onomwonden aan mensen oplegt waardoor je personen moedwillig beschadigd, en daar verder behoorlijk harteloos mee omgaat.
Welke reputatie-schade? Want, het artikel waar jij over begint/post, laat mij op verschillende sites ongeveer het volgende zien:
Mark tried to appeal the decision but Google denied the request, leaving him unable to access any of his data, and blocked from his mobile provider Google Fi.
Geen uiting van crimineel gedrag; puur "preventief" ingrijpen. En Google licht daarna de autoriteiten in die een eventuele beschuldiging mogen onderzoeken en waar nodig aanklagen.
It wasn't until months later that he was informed that the San Francisco Police Department had opened a case against him, because he had lost access to his phone number.
Netjes "proven until innocent"; de man is niet opgepakt, verhoord, niks; de politie is vast aan de gang gegaan op basis van feiten in de dossiers van Google en heeft daar netjes wederhoor / onderzoek op toegepast.
He received an envelope from the police in December 2021, containing documents informing him that he had been investigated.
+
Copies of the search warrants served on Google and his internet service provider were also included
.
Goed bezig politie; alle feiten eerst verzameld en waar nodig uitgezocht.
The investigator of the case said it was closed, and that they had ruled that 'no crime had occurred'.
Welke reputatie-schade? De betreffende persoon is dus in the clear zonder enig moment iets van een juridisch systeem / gebouw binnengesleept te zijn?

Nogmaals: je haalt veel termen door elkaar. Klantveiligheid is nog steeds 100% geweest; zoals ik gister uitlegde is er niets van klantgegevens gelekt of onvrijwillig op straat komen liggen. Sterker nog, totdat de persoon zelf de publiciteit zocht erover, wist je ook niet van het onderzoek. Dus Google en politie zijn veilig en integer met de gegevens omgegaan.

Moedwillig beschadigen? Show me. Ik kan nergens iets terugvinden dat de betreffende persoon openbaar door Google door het slijk gehaald is. Nergens spandoeken dat hij een pedofiel zou zijn. Geen bekladding van eigendommen. Niks.

Je bezigt veel termen; gooit ze op 1 hoop in een paar zinnen; maar het ene heeft nog steeds weinig met het andere te maken.

• satya
MAX3400 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:06:
[...]

Welke reputatie-schade? Want, het artikel waar jij over begint/post, laat mij op verschillende sites ongeveer het volgende zien:

[...]

Geen uiting van crimineel gedrag; puur "preventief" ingrijpen. En Google licht daarna de autoriteiten in die een eventuele beschuldiging mogen onderzoeken en waar nodig aanklagen.

[...]

Netjes "proven until innocent"; de man is niet opgepakt, verhoord, niks; de politie is vast aan de gang gegaan op basis van feiten in de dossiers van Google en heeft daar netjes wederhoor / onderzoek op toegepast.

[...]

+

[...]
.
Goed bezig politie; alle feiten eerst verzameld en waar nodig uitgezocht.

[...]

Welke reputatie-schade? De betreffende persoon is dus in the clear zonder enig moment iets van een juridisch systeem / gebouw binnengesleept te zijn?

Nogmaals: je haalt veel termen door elkaar. Klantveiligheid is nog steeds 100% geweest; zoals ik gister uitlegde is er niets van klantgegevens gelekt of onvrijwillig op straat komen liggen. Sterker nog, totdat de persoon zelf de publiciteit zocht erover, wist je ook niet van het onderzoek. Dus Google en politie zijn veilig en integer met de gegevens omgegaan.

Moedwillig beschadigen? Show me. Ik kan nergens iets terugvinden dat de betreffende persoon openbaar door Google door het slijk gehaald is. Nergens spandoeken dat hij een pedofiel zou zijn. Geen bekladding van eigendommen. Niks.

Je bezigt veel termen; gooit ze op 1 hoop in een paar zinnen; maar het ene heeft nog steeds weinig met het andere te maken.
Sterk d3 indruk dat ik hier te maken heb met een advocaat die de belangen van Google behartigt in plaats van iemand die bereid is een mede tweaker met een vraag te helpen.

Voor mij is de discussie hiermee gesloten, toedeloe.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is hier op Tweakers ook frontpage nieuws geweest. Je moet dus zorgen dat je zelf een backup hebt en uitleg kunnen geven aan de politie. Google kan je verder niet veroordelen.

Het is wel slecht dat ze die man niet gewoon achteraf zijn account terug hebben gegeven en dat je niet in contact kan komen met Google als niet betalende gebruiker. Dus in dat opzicht is je data niet veilig. Ik vind het van die dokter ook slecht trouwens (al staat dat los van deze discussie want die man heeft nog steeds niks fout gedaan) om in dit geval te vragen foto's door te sturen. Als het nou om een arm ging ofzo. Als dokter moet je dat toch ook wel snappen.

[Voor 25% gewijzigd door Marzman op 26-08-2022 15:45]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bij -alle- diensten: lees vooraf even alle voorwaarden en kleine letters. En weet dat de dienstverlener kan kiezen zich te houden aan de verschillende relevante wetgevingen.
satya schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:41:
[...]
Sterk d3 indruk dat ik hier te maken heb met een advocaat die de belangen van Google behartigt in plaats van iemand die bereid is een mede tweaker met een vraag te helpen.

Voor mij is de discussie hiermee gesloten, toedeloe.
Nou nou. Je bent hier steeds wat aan het overdrijven denk ik. Nu ook weer. Tegengas hoort bij een discussie ;)
Maar OK, kan dan dicht.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee