Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTRR
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-03 19:22
Dag mede-Tweakers, ik ben ter voorbereiding op het einde van ons nog gunstige energiecontract (sep-24) alvast aan het orienteren op een combi warmtepomp/CV-houtkachel/E-boiler om afscheid te nemen van de gasaansluiting. Ik lees dagelijks mee in zoveel mogelijk topics maar ik vaar graag op jullie ervaringen i.c.m. onze specifieke setup.

Historisch gasverbruik: 600 m³/jaar (winter '21/22) + 5 m³ stookhout/schoon afvalhout (eq. 1000m³ gas?). Het kan zijn dat de toekomstige warmtevraag wat gaat stijgen.
Afgiftesysteem:
- 20m² vloerverwarming (kantoor/berging), slangen 15 cm HoH, 1 groep, pomp gaat aan bij hout-CV/combiketelfunctie
- 10 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden Y kW, waterinhoud in totaal Z liter
- Spartherm Ambiente A4 H2O CV-houtkachel 89% rendement (2,8kW stralingswarmte & 5,2kW waterzijdig)
SWW:
- Itho E-boiler 50L@65°C 650W, verwacht jaarverbruik 800kWh (Eve energy meting)
- DWTW aanwezig (aangesloten op ingang boiler en mengventiel ri. douche)
- zuinige douchekop en stortdouche, Quooker in keuken
- CV-ketelfunctie SWW uitgeschakeld (optioneel weer aan te sluiten, al kan de boiler nog twee standen warmer en/of nog één er naast in serie).
Warmtepompvoorkeur:
Suggestie: Vaillant aroTHERM 75/6
Voorkeuren: binnen stil, binnen compact, eenvoud, design (antraciet/zwarte buitenunit), zuinig, domotica-integratie (huidig Tado/Nest of toch iets anders), verkrijgbaarheid (turn-key sep-24) en een prijs naar kwaliteit.

We willen de houtkachel als bijverwarming blijven gebruiken al is deze prima in staat om het huis behaaglijk te houden of na enkele uren stoken zelfs warm te krijgen. Denkbaar is om de warmtepomp te onderdimensioneren en koude dagen wat te stoken. Bij elke verbouwing voeren we verbeteringen door aan de isolatie dus ik verwacht steeds minder hout te moeten stoken.

Optie tot koelen centraal beneden en boven zou leuk zijn maar is geen must.
Wie gaat het installeren?
Ik kan veel zelf (leidingwerk/electra) maar inbedrijfstelling of ondersteuning van installateur is prima.
Plaatsing
Een ideale plek voor de buitenunit is boven de carport waar de eerste meter van het platte dak op de kanaalplaatvloer van de aangebouwde (tot kantoor beneden en logeerkamer boven verbouwde) garage rust. Orientatie op NO, nagenoeg de gehele dag in de schaduw/luwte. Foto zal volgen.

Het leidingwerk (koelmiddel/CV-water) kan ideaal worden weggewerkt in een bestaande koof via het 'garageplafond' richting de bijkeuken (locatie huidige Intergas HRE 36, E-boiler, vloerverwaming'verdeler' en aansluiting hout-CV leidingwerk/stuurstroom pomp).

[ Voor 15% gewijzigd door DJTRR op 28-08-2022 21:21 ]