Bass kist in auto.

Pagina: 1
Acties:
  • 828 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Ik wil een bass kist op maat gaan maken voor in de auto, nou is het enige probleem dat er een flinke (70 liter) gastank in de kofferbak verblijft.
Ik heb wel nog een gat waar het reservewiel uit weg kan. Maakt de vorm verder nog wat uit of boeit alleen het volume van de kist?

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

In principe kijk je gewoon naar het volume. Bij het gebruiken van de reservewielruimte ga je wel met hele kleine ruimtes aan de gang. De aanschaf van een stevig geprijsde (oftewel geschikte) woofer is dan toch wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Ik wil niet ALLEEN die ruimte gebruiken hoor. Ik wil een soort verhoogde vloer maken met een uitschieter in diepte waar het reservewiel zit. Vandaar mijn vraag over de vorm van de kist.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een volume van 50 liter zal het toch niet worden? Voor kleine ruimtes en werkende oplossingen komen toch de betere spulletjes aan bod. Ik zou me in ieder geval niet erg druk maken over de vorm van het geheel. Goed dempen en maar zien hoe of wat, er is toch geen alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 09:22

mollie

hmm als je een dubbele boden maakt

je reservewiel omgooien en daar dan je woofer boven hange . wel een soort scharnier luik maken zodat je nog bij je woofer kan . vriend van me heeft het ook en klink aardig maar lang niet zo goed als toen ie het nog in een kist had zitten. wel erg netjes .. je zou niet zeggen dat een ie een dikke 12 inch earthquake achterin heeft liggen :)

mischien dat voor deze oplossing een free air woofer de beste oplossing is

mollie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Woofer in je hoedenplank en de hele bagageruimte gebruiken als klankkast lijkt me het handigst.

Lekker een plaat MDF verzagen op maat, speaker er in en klarie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 00:46
http://www.rcssysteme.de/

Deze zaak verkoopt dit soort spullen op maat.

In de laatste klang&ton (5/2001) staat uitgelegd hoe dit valt in te bouwen en hoe het werkt (is dus nog te koop-hint-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Woofer in de hoedenplank zal niet gaan, ten eerste wil ik dat ding niet in het zicht hebben. Ten tweede is het een sedan, dus met kofferbak, en is mijn hoedenplank een vast stuk ijzer met een 70 liter gastank eronder.
Gezien de situatie is dus alleen zelfbouw een oplossing! Ik wil GEEN losse speakerkist achter in de auto hebben, het wordt een verhoogde vloer.

Ik denk dat ik de volgende manier ga gebruiken:
Ik maak een kist met woofer erin die in het gat komt waar mijn reserve-wiel zat. Deze kist is dicht. Daar bovenop maak ik een kist met bass-gaten. Dit wordt gewoon een verhoogde vloer.

Kist waar de woofer in komt kan maximaal 40x65 worden met een diepte van ongeveer 25 a 35 cm (65 a 91 liter).
De kist die daar weer op komt wordt maximaal zo'n 120x50 met een hoogte van 10 a 20 cm (60 a 120 liter).

Heb nog geen flauw idee wat voor speaker en wat voor versterker. Beetje afhankelijk van het budget. Ik denk dat ik de speaker tegen inkoopsprijs kan krijgen (tussen de 150 a 250,-) en de versterker zie ik wel weer. Kan iemand me daar iets zinnigs over vertellen.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 09:22

mollie

Daar bovenop maak ik een kist met bass-gaten

wat bedoel je daar dan mee?? je kan niet zomaar een paar gaten in die dubbele bodem maken en verwachten dat het ok speelt.. baspoorten moet berekend worden anders klinkt het niet. of bedoel je hier geen soort poorten mee?

die 2 kist constructie lijkt me geen goed plan .. wat ik tot nu toe gezien heb is gewoon een verhoogde vloeg met boven het reserve wiel de woofer aan de onderkant van die vloer geschroeft.. aan de bovenkant van die vloer een plat rooster eroverheen en de boel netjes bekleden..geen poorten geen gaten . het gedeelte van die verhoogde bodem waar de woofer hangt kan je dan scharnierend maken zodat je toch nog bij je reserve wiel kan .. free air woofer lijkt me het beste.. een mooie 12 inch ofzo

mollie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Nee, zoals ik al eerder zei: is geen optie.
Ik maak een 4th Order Bandpass System:

Afbeeldingslocatie: http://www.diysubwoofers.org/bnd/4thordbp.gif.
Dus 2 compartimenten kist met onderste dicht en de bovenste open. Heb al een 12" speaker + versterker, dit weekend de kast bouwen.
Moet alleen nog een goede site vinden waar staat hoe je de benodigde volumes + poorten uit kan rekenen. :)

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Heb een pracht proggie voor je alleen het is niet legaal...
dus ik mag het hier niet posten...

Pak je rust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-06 14:31

Eraser127

Nijkerk

mail em en mij ff de url :o

siebepol@hotmail.com

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 16:10

Sick Nick

Drop the top!

lijkt mij ook wel een leuk programma aangezien ik nog een sub wil bouwen

spam4nick@yahoo.com pls :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mary Wana
  • Laatst online: 09-05 15:16

Mary Wana

keyboard nut

Op dinsdag 28 augustus 2001 23:14 schreef Eraser127 het volgende:
mail em en mij ff de url :o

siebepol@hotmail.com
mag niet siebe maar mail maar door joh :D

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Nog een beter plaatje, en drop mij ook ff een lijntje ( gais@europe.com ) of roep hoe het heet. Vind ik hem zelf wel. ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.audioc.com/diy/images/image6.gif

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Doe eens niet zo warez handelen openlijk via het forum :(.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Nog een vraagje: maak net een hoop berekeningen via het web en er komt uit dat ik voor mijn geval nodig heb:
bovenste doos (met gaten) zoŽn 35 liter.
onderste doos (met speaker) zoŽn 28 liter.

Nou had ik al begrepen dat je met een dergelijk systeem met een flink kleine behuizing toe kan, maar zo klein...
Vriend van me bouwt dat soort spul op de gok en die adviseerde me om 120 liter totaal te pakken (50/60 per doos).
Wat zijn jullie ideeën?

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dit behuizingssysteem op de gok bouwen kan alleeen maar ellende geven. Een gesloten kast kan je nog wel gokken, maar dit soort behuizingen moet je heel strak bouwen volgens berekeningen voor een goed resultaat. Eerst een woofer uitzoeken, simuleren en dan pas de woofer kopen, als alles naar wens kan.

Het is veel simpeler om gewoon van een gesloten contructie uit te gaan. Dan komt het niet op een litertje meer of minder aan en het resultaat mag er zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Het is veel simpeler om gewoon van een gesloten contructie uit te gaan.
Wat bedoel je hier precies mee?

Bedoel je dit: Afbeeldingslocatie: http://www.diysubwoofers.org/sld/sealed.gif

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
ok, hier het toe te passen ontwerp:

Afbeeldingslocatie: http://131.155.226.54/var/speaker.gif

afmetingen dichte kist: 420x420x200mm = 35.3 liter
afmetingen open kist: 900x420x100mm = 35.3 liter
afmetingen gaten: 4x 80mm doorsnede 200mm lang.

Commentaar?

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Op woensdag 29 augustus 2001 12:22 schreef Wekkel het volgende:
Yep
Had ik al een aantal keren vermeld, dat KAN niet aangezien ik dan mijn kofferbak niet meer kan gebruiken met zo'n losse conus in de ruimte.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33861

Op dinsdag 28 augustus 2001 22:59 schreef den the man het volgende:
Heb een pracht proggie voor je alleen het is niet legaal...
dus ik mag het hier niet posten...
Moet je alleen wel de parameters van je speaker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 29 augustus 2001 10:49 schreef Wekkel het volgende:
Dit behuizingssysteem op de gok bouwen kan alleeen maar ellende geven. Een gesloten kast kan je nog wel gokken, maar dit soort behuizingen moet je heel strak bouwen volgens berekeningen voor een goed resultaat. Eerst een woofer uitzoeken, simuleren en dan pas de woofer kopen, als alles naar wens kan.

Het is veel simpeler om gewoon van een gesloten contructie uit te gaan. Dan komt het niet op een litertje meer of minder aan en het resultaat mag er zijn..
Inderdaad. In mijn auto zit een Phase Linear Aliante 10"
in een 30liter behuizing. Ook zo'n gesloten kast die onder een grill in de bagageplank ligt.
Phase Linear Aliante is maar 8cm hoog, dus je kunt hem overal kwijt. Kost alleen iets meer dan 150 piek... ietje veel meer.. bijna factor tien meer.

Maar het geluid is er dan ook naar.

Let wel: een sub versterker kan bijna niet sterk genoeg zijn. Helemaal bij dat soort speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 29 augustus 2001 12:36 schreef GA!S het volgende:
ok, hier het toe te passen ontwerp:

[afbeelding]

afmetingen dichte kist: 420x420x200mm = 35.3 liter
afmetingen open kist: 900x420x100mm = 35.3 liter
afmetingen gaten: 4x 80mm doorsnede 200mm lang.

Commentaar?
Let even op dat de luispreker nog een paar liter van de inhoud van die gesloten kast afhaalt en bij de open kast erbij doet. Dat kan net je freq verdeling verne*ken.

Let ook heel goed op waar je de poorten gaat maken.
Als die op de 'verkeerde' plek komen kun je fraaie effecten krijgen waardoor je op de bestuurdersplek de bas net niet meer hoort (of in ieder geval minder dan je wilt)
Of je sub staat vrolijk je chassis aan te drijven waardoor de mensen buiten meer boom horen dan jezelf. Soms wel leuk maar meestal knap irritant.

Ohja, als je dit een beetje stevig wilt doen moet het toch wel 18 mm dik MDF worden. Hoe ga je dat optillen als je bij je reserve wiel moet zijn?

En hoe ga je de boel affilteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 27 augustus 2001 23:43 schreef GA!S het volgende:
Heb nog geen flauw idee wat voor speaker en wat voor versterker. Beetje afhankelijk van het budget. Ik denk dat ik de speaker tegen inkoopsprijs kan krijgen (tussen de 150 a 250,-) en de versterker zie ik wel weer. Kan iemand me daar iets zinnigs over vertellen.
Power. Ruwe power.
Hoe meer hoe beter, helemaal voor subs.
Neem een versterker die zo stabiel mogelijk is, dus een die tot minimaal 1 Ohm stabiel is.
Bij 1 Ohm moet hij toch wel zo'n 400 Watt kunnen leveren. In zo'n bandpass kast hoor je de vervorming pas als het te laat is, dus veel vermogen is een must.

Dat brengt weer met zich mee dat je vannaf je accu een aantal apere kunt trekken. In de pieken kan dat flink oplopen (30-40amp is heel gewoon) dus let daar op met je kabeldiktes.

MTX maakt leuke versterkers voor die doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Wordt 20mm MDF. Optillen is niet nodig, ik heb 17" velgen met centrale wielmoeren, die zitten dus met spoorverbreders op de naaf. Thuiskomertje is 13" en als ik die op de auto wil zetten zou ik dus eerst de 17" los moeten halen, dan de spoorverbreders er af, dan de thuiskomer er op en dan hopen dat ie de grond nog raakt :) . M.a.w: busje spray achterin en zulke harde banden (Pirelli P-zero assymetrico's) dat je door kan rijden met een lekke band.

Is er nog ergens een goede link om die gaten uit te rekenen. Heb het nu aan de hand van de speaker-gegevens gedaan.

Versterker: heb nu een 2x150 WATT (300 WATT gebrugd) versterker over kunnen nemen voor een goede prijs. Ik test daar eerst mee en als het allemaal bevalt gaat er een goeie (MTX o.i.d.) in.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 29 augustus 2001 14:06 schreef GA!S het volgende:
Wordt 20mm MDF. Optillen is niet nodig, ik heb 17" velgen met centrale wielmoeren, die zitten dus met spoorverbreders op de naaf. Thuiskomertje is 13" en als ik die op de auto
...
Is er nog ergens een goede link om die gaten uit te rekenen. Heb het nu aan de hand van de speaker-gegevens gedaan.

Versterker: heb nu een 2x150 WATT (300 WATT gebrugd) versterker over kunnen nemen voor een goede prijs. Ik test daar eerst mee en als het allemaal bevalt gaat er een goeie (MTX o.i.d.) in.
Dus dat thuiskomertje zit er ook niet meer in neem ik aan? scheelt een hoop qua ruimte. :)

Met zulks een sportief wielengestel raad ik wel aan om die kast op een of andere manier aan het chassie vast te zetten.
maakt nogal een klap als je met 70 over die verkeersdrempels vliegt. (laat me raden, je auto is verlaagd en je haalt een drempel helemaal niet meer? :) )

Link voor de gaten.. weet ik ff uit mijn hoofd niet. Wel dat er programma's als 'boxplot' etc zijn. Als je ff googled naar 'bandpass' en 'subwoofer' etc dan kom je vanzelf wel wat tegen. Zorg er wel voor dat je de uitgerekende maten ook daadwerkelijk haalt, en niet per ongeluk de binnenmaten voor buitenmaten aanziet.
Klinkt logisch, tot je je vergist en je kast ineens 10 liter te klein is.... auw...

1x300 is leuk, zeker om mee te beginnen. Zet er wel een power-cap bij, want hij zal alle power die je kunt geven best kunnen gebruiken. Ohja, en dikke kabels naar je speaker, dat is verliespunt nummer 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Thanks voor alle tips! In verband met een spoedklus kan ik pas een weekendje later gaan bouwen maar dat mag de pret niet drukken. Ik zal wat foto's maken en ze hier op GoT gooien :) .

(en nee, ik ga niet met 70 over drempels en nee hij is niet verlaagd (hoewel hij voor wel ietske mag zakken :P ...)

Afbeeldingslocatie: http://131.155.226.124/gais/var/155-3.jpg

de betaler vervuilt

Dat ziet er fraai uit.

alleen... hij is niet rood... waarom niet rood? :)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Op donderdag 30 augustus 2001 09:16 schreef froppie het volgende:
Dat ziet er fraai uit.

alleen... hij is niet rood... waarom niet rood? :)
Rood is voor Ferrari en stoplichten!

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34013

Op woensdag 29 augustus 2001 01:43 schreef GA!S het volgende:
Nog een vraagje: maak net een hoop berekeningen via het web en er komt uit dat ik voor mijn geval nodig heb:
bovenste doos (met gaten) zoŽn 35 liter.
onderste doos (met speaker) zoŽn 28 liter.

Nou had ik al begrepen dat je met een dergelijk systeem met een flink kleine behuizing toe kan, maar zo klein...
Vriend van me bouwt dat soort spul op de gok en die adviseerde me om 120 liter totaal te pakken (50/60 per doos).
Wat zijn jullie ideeën?
Houd er wel rekening mee dat je niet elke subwoofer in een bandpass kist kan stoppen en dat je precies het aantal liters moet hebben en de lengte van de poort moet weten.Mail de importeur van die sub voor de liters,bouw nooit op de gok (zoals je vriend) want voor je het weet heb je 10 kisten die niet klinken.Zelf heb ik een rockford fosgate dvc in een 56,6 liter gepoort kist en ongeveer 430 rms op die sub je snapt wel dat dit knalt je de auto uit je ribben gaan over elkaar heen.Dus zorg dat alles precies klopt en pak een goede subwoofer geen joko merk.

Veel plezier bij het bouwen

greetz karten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op donderdag 30 augustus 2001 12:31 schreef GA!S het volgende:

[..]

Rood is voor Ferrari en stoplichten!
offtopic:
LOL

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-06 16:53

-Sander-

///M Powerrrrrr

Op woensdag 29 augustus 2001 23:19 schreef GA!S het volgende:
Thanks voor alle tips! In verband met een spoedklus kan ik pas een weekendje later gaan bouwen maar dat mag de pret niet drukken. Ik zal wat foto's maken en ze hier op GoT gooien :) .

(en nee, ik ga niet met 70 over drempels en nee hij is niet verlaagd (hoewel hij voor wel ietske mag zakken :P ...)

[afbeelding]
\offtopic
hallo, hier een alfa liefhebber van 33,155,164
heb je nog meer foto's van je mooie bolide ??ziet er goed uit.!
/offtopic
Pagina: 1