Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-06 13:34
Wij zijn sinds een jaar of twee verhuist naar een andere woning waar de oude surroundset niet meer goed tot zijn recht komt. Omdat we samen vrijwel geen films kijken ga ik de surround installatie verplaatsen naar zolder en in de woonkamer over op stereo en dan ook een compactere installatie. Ik kom er echter niet goed uit wat een juiste keuze zou zijn, ik ben wezen luisteren bij HiFiKlubben maar in zo'n winkel is het toch slecht vergelijken (vind ik). De radio staat vaak de hele dag op Radio 10 en als ik actief luister dan is dat jazz en klassiek.

Wat we nu hebben:
NAD T748 V1 met bluos module
Dali IKON 6 SE (Hobo edition)
Dali IKON Vokal
KEF eitjes als achterspeakers
REL quake 2
Pro-Ject Esprit DC
Ifi phono voorversterker
NAD C516BEE CD speler

Wat ik op het oog heb:

Versterker:

Audiolab 6000A play (€ 800)
+ Goede layout met hoge kwaliteit componenten
+ Plat design
+ Veel ingangen
+ Ingebouwde streaming

- Ouderwets design
- Geen HDMI aansluiting
- Geen subwoofer uitgang
- Slechte app
- Geen Airplay 2

Bluesound Powernode (€ 1000) Class D
+ HDMI ingang
+ Subwoofer aansluiting
+ Bluesound omgeving
+ Mogelijkheid tot 4.1

- Maar 2 analoge ingangen
- Afwijkende maat (?)
- Diverse kleine softwareproblemen?

Marantz PM7000N (€ 1149) Class AB
+ Hoog vermogen met ringkerntrafo
+ Airplay 2
+ Mooi design met display
+ Veel ingangen incl phono
+ Subwoofer uitgang

- Geen HDMI ingang

NAD C700 (€ 1349)
+ HDMI ingang
+ Mooi design met groot display
+ Bluesound omgeving
+ 2 analoge en phono ingang
+ Subwoofer aansluiting

- Afwijkende maat (?)

Cyrus One Cast (€ 1500) Class D
+ HDMI
+ Phono en 2 analoge ingangen
+ Subwoofer aansluiting

- Alleen streaming via chromecast en airplay 2
- Geen HD afspeelmogelijkheid

Roksan Attessa (€ 1870) Class AB
+ Zeer hoge kwaliteit
+ Bluesound omgeving
+ Alles in 1 oplossing
+ Phono en 2 analoge ingangen

- Geen HDMI ingang

Speakers:

Dali Opticon 2 mk2 (€ 1198)
350 hoog 195 breed 300 diep

Kef LS50 Meta (€ 1150)
302 hoog 200 breed 280 diep

Bowers & Wilkins 606 S2 (€ 658)
440 hoog 190 breed 300 diep

Na advies op de keuzelijst:

Focal Aria K2 906 (€ 1498)

Dynaudio Evoke 10 (€ 1498)

Hebben jullie nog tips of goede toevoegingen? Ik voel er niet zoveel voor om van alles te bestellen en te proberen, dat vind ik eerlijk gezegd ook niet heel eerlijk voor de winkels.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen.ijmuiden op 26-08-2022 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:41
Ik heb altijd mijn bedenken bij die peperdure stereo versterkers. Het is niet zo dat de speaker veel mooier gaat spelen van een hele dure versterker. Zo'n bluesound powernode ziet er gaaf uit, maar kan niet veel meer dan een Argon SA1 voor een fractie van die prijs. Mocht je toch graag een premium merk willen, dan is een NAD AMP1 ook nog wel een kanshebber denk ik.

Heb je al eens nagedacht over actieve speakers? Als je iets compacts wil, maar toch een kwalitatieve speaker met streaming mogelijkheden is de KEF LSX wellicht ook iets voor je. Scheelt je weer een versterker.

Als je liever toch passieve boekenplank speakers wil zou ik ook Monitor Audio Silver 100 en Focal Aria 906 in je zoektocht meenemen.

[ Voor 22% gewijzigd door Hulleman op 24-08-2022 16:44 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-06 08:41
Wat Hulleman zegt. Als je nog wat goedkopere versterkeropties zoekt zijn de Marantz NR1200 (laag model met HDMI) of de Yamaha WXA-50 (heel compact, geen HDMI, maar prima review op audiosciencereview) nog interessante opties.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ja ook mee eens. Een stereoversterker kost in verhouding meer en biedt minder en in de kwaliteit ga je het niet merken. Zeker als je ook HDMI wilt zou ik altijd gewoon een receiver kiezen. De usual suspects (Sony, Denon, Marantz, Pioneer, Onkyo, Yamaha) doen qua geluidskwaliteit en beleving niks onder voor dure merken en klasse XYZ versterkers. V.w.b. streaming zit je bij de receivers van genoemde merken ook vaak beter dan bij de dure jongens.

Over de Focal Aria 906 die @Hulleman noemt: alleen maar lof. Wat een geweldige speakers zijn dat

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
Dank voor de reacties. Mijn ervaring met versterkers is ietwat afwijkend, ik heb in praktijk gehoord dat bij gelijk volume en omstandigheden wel degelijk verschil te horen is tussen een versterker van 400 en van 800 euro. Het het verschil wordt echter steeds kleiner, dus het hoorbare verschil tussen 800 en 1200 is al een stuk kleiner. Je moet dus steeds meer geld uitgeven voor een beetje beter geluid. En ik snap de discussie dat dat niet kan maar het heeft mijns inziens vooral met de kwaliteit van de componenten te maken. Mijn oude Marantz sr5500 klonk bijvoorbeeld vlakker en was veel sneller buiten adem dan mijn vorige NAD receiver. Waar ik niet in geloof zijn speciale voedingskabels, speakerkabels van €1000 en al dat andere uit het bekende topic hier op tweakers.

Voor nu heb ik (ivm een wel héél scherpe actie) een Powernode, C700 en een paar dali opticon 2 mk2s besteld. Ik ben erg benieuwd hoe dat klinkt en of ik verschil ga horen. De tips van de focal speakers vind ik een heel goede, ik ga kijken of ik deze op proef kan krijgen om te vergelijken.

Ik post mijn bevindingen zodra ik goed heb kunnen luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:07
Hulleman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:39:
Ik heb altijd mijn bedenken bij die peperdure stereo versterkers. Het is niet zo dat de speaker veel mooier gaat spelen van een hele dure versterker. Zo'n bluesound powernode ziet er gaaf uit, maar kan niet veel meer dan een Argon SA1 voor een fractie van die prijs. Mocht je toch graag een premium merk willen, dan is een NAD AMP1 ook nog wel een kanshebber denk ik.
nou noem je met de nad amp1 en argon sa1 toevallig 2 versterkers die van binnen volgens mij exact hetzelfde zijn.

Maar de powernode heeft hdmi en bluos als extra dus wel degelijk betaal je gewoon voor meer features.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:16
Gewoon naar een paar hifi winkels gaan waar ze luisterruimtes hebben om een hele serie speakers te gaan beluisteren (en vooral vergelijken!!) daar heb je véél meer aan dan zomaar blind wat speakers te gaan bestellen (en dan terugsturen als ze niet bevallen?? Das ook niet heel aardig (zacht uitgedrukt)… En bovendien… hoe bepaal je dan of het wel of niet goed is als je één paar hebt staan… en of een alternatief dan al dan niet beter is?? Niet te doen!)

Verder eens met een paar andere reacties hierboven: Het verschil in klank tussen versterkers is véél en véél kleiner dan tussen de vele speakers die je kunt kiezen…
Beter een iets goedkopere versterker kiezen en een hoger budget reserveren voor je speakers… En ga ze side by side beluisteren!

Kijk bijvoorbeeld naar de Dynaudio Evoke 10 boekenplankspeaker…. Die veegt je eerder genoemde B&W 606 op alle facetten compleet van de kaart, en is nog compacter ook nog.. Wel een stuk duurder uiteraard… Beetje in de range van die Focal Aria (ietsje duurder nog), maar zit dan ook wel in dezelfde kwaliteitsrange als de Focals.
Dat hoor je zelf ook wel als je ze naast elkaar hebt staan, maar, dan moet je ze natuurlijk wel ergens even gaan beluisteren, in een redelijk representatieve omgeving…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
Goede tips @BrainCrash Je hebt helemaal gelijk over het terugsturen, dit was echter een dermate scherpe en tijdelijke deal dat ik het toch maar heb gedaan (scheelde op het totaal bijna 900 euro bij een gerenommeerde zaak)
Mocht dit niet bevallen of meer vergelijking behoeven dan ga ik langs bij een HiFi zaak in de buurt die (warempel!) alle merken die ik wil vergelijken heeft staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Wat betreft de Powernode 2 (niet de i) kan ik simpel zijn: fijn en robuust ding die ook echt serieuze speakers zonder probleem kan aansturen. De software problemen herken ik niet tot nu toe.

Bediening via de app gaat prima, of zelfs via de PC. Verder had ik nog ergens een afstandbediening liggen, die knoppen kun je via de app leren (bijv. voorkeurzenders en volume, maar nog veel meer) zodat je het zonder telefoon met een authentieke IR afstandbediening kunt bedienen.

Wat betreft de alternatieven: als internet radio belangrijk voor je is, zou ik zelf voor een device gaan met TuneIn support. vTuner is vervangen bij veel bedrijven door Airable en geeft je veel minder flexibiliteit (ik heb 2 custom URLs als favorite in TuneIn, dat gaat niet in Airable blijkbaar).

De meeste devices ondersteunen wel Spotify/Deezer/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
jeroen.ijmuiden schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:34:
Dank voor de reacties. Mijn ervaring met versterkers is ietwat afwijkend, ik heb in praktijk gehoord dat bij gelijk volume en omstandigheden wel degelijk verschil te horen is tussen een versterker van 400 en van 800 euro. Het het verschil wordt echter steeds kleiner, dus het hoorbare verschil tussen 800 en 1200 is al een stuk kleiner. Je moet dus steeds meer geld uitgeven voor een beetje beter geluid. En ik snap de discussie dat dat niet kan maar het heeft mijns inziens vooral met de kwaliteit van de componenten te maken. Mijn oude Marantz sr5500 klonk bijvoorbeeld vlakker en was veel sneller buiten adem dan mijn vorige NAD receiver. Waar ik niet in geloof zijn speciale voedingskabels, speakerkabels van €1000 en al dat andere uit het bekende topic hier op tweakers.
Tests wijzen uit dat elke receiver hetzelfde klinkt voor het oor als je op pure direct speelt. Je kunt wel degelijk verschil horen tussen versterkers, maar dat heeft alles te maken met verschillende EQ’s waar je naar luistert. Een receiver raakt niet buiten adem, het is geen mens.

Een versterker kies je eerst op functionaliteit en dan op de looks. Geluidskwaliteit hoef je je echt niet druk om te maken. Je speaker, en wellicht nog meer de akoestiek van je ruimte, maken het geluid. Beter bespaar je op een versterker en stop je meer geld in speakers, dat hoor je namelijk wel. Uiteraard, het oog wil ook wat en ik begrijp best dat mensen een NAD M10 stereoversterker kopen. Prachtig apparaat, maar de €3000 die hij kost hoor je er echt niet aan af.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-06 22:38
jeroen.ijmuiden schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:44:

Speakers:

Dali Opticon 2 mk2 (€ 1198)
350 hoog 195 breed 300 diep

Kef LS50 Meta (€ 1150)
302 hoog 200 breed 280 diep

Bowers & Wilkins 606 S2 (€ 658)
440 hoog 190 breed 300 diep

Na advies op de keuzelijst:

Focal Aria K2 906 (€ 1498)

Dynaudio Evoke 10 (€ 1498)

Hebben jullie nog tips of goede toevoegingen? Ik voel er niet zoveel voor om van alles te bestellen en te proberen, dat vind ik eerlijk gezegd ook niet heel eerlijk voor de winkels.
Ik heb hier een Powernode (N330, de laatste versie) met daar aan een set Sonus Faber Lumina II speakers.
Die zou ik zeker een keer gaan luisteren ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Koop wat je wil.

[ Voor 183% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 02-09-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Weer een hele negatieve benadering.
Er is een reden dat die Sonus Fabers erg veel goede reviews krijgen.

Wat hebben al die reviewers verkeerd en waar is dat te vinden?

Ik denk overigens dat iemand prima zelf in staat is om te bepalen of iets de moeite is om te beluisteren.
Als je het niet met een voorstel eens bent, kom dan zelf met een beter voorstel.

*knip* op de man

[ Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 02-09-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-06 15:03
Audio is heel persoonlijk.

Verschillende speakers op verschillende versterkers kunnen heel anders uitpakken. Goedkope amp op een dure versterker kan fantastisch klinken terwijl een dure combo amp en speakers heel gaar kunnen klinken. Je ruimte waar je het spulletje heb staan is net zo van invloed.

Wellicht weleens DIY overwogen? Kennis heeft via https://lautsprechershop.de ooit een kneiter goedkope bouwsetje gekocht (excl. hout etc.) van 250 euro en dat klonk als een dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

My 2ct: als de combinatie NAD /Dali je nu goed bevalt, lekker daar bij blijven :)

En koeitje heeft idd een hele technische benadering van wat goed en slecht is, en bij hem is dat vrij binair op basis van metingen. Das prima, maar behalve metingen zijn er meer dingen van invloed die in een bepaalde situatie iets fijn doen klinken :)
Sure, als de boel qua metingen ok is heb je een prima basis. Wil niet zeggen dat een afwijking op iemand scope voor jou specifiek niet heel fijn kan klinken :)

Ik heb serieus goede speakers compleet ruk horen klinken, ik heb ook slechtere speakers heel goed horen klinken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
Goede discussies hierboven! d:)b
Ik heb inmiddels zowel de C700 en Powernode binnen en vergeleken. Ze hebben in mijn geval een prijsverschil van € 423,-, echt een groot verschil en daar verwacht je ook wat van. Dat valt in praktijk redelijk tegen, op een aantal (heel kleine) verschillen na zijn de identiek. Eigenlijk kun je stellen dat je ruim 400 euro betaald voor een display en een bedienknop plus wat andere aansluitingen. Eerlijk gezegd, het staat wel strak in de kast hoor zo'n versterker met een schermpje! Maar of dat nu 400 euro waard is, ik denk het niet. Voor het verschil kan ik ruim 1 Pulse Flex 2i bestellen als achterspreaker icm de powernode.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen.ijmuiden op 02-09-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
jeroen.ijmuiden schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:23:
Goede discussies hierboven! d:)b
Ik heb inmiddels zowel de C700 en Powernode binnen en vergeleken. Ze hebben in mijn geval een prijsverschil van € 423,-, echt een groot verschil en daar verwacht je ook wat van. Dat valt in praktijk redelijk tegen, op een aantal (heel kleine) verschillen na zijn de identiek. Eigenlijk kun je stellen dat je ruim 400 euro betaald voor een display en een bedienknop plus wat andere aansluitingen.
Zoals je ervaart, versterkers klinken gewoon identiek zonder het gebruik van EQ's, laat je niks wijs maken door verkopers en prietpraat online. Je moet voor jezelf afwegen of je het waard vindt om (veel) extra te betalen om een merk als NAD in huis te halen. Laten we wel zijn, het is prachtig spul om te zien.

Het is denk ik ook nog wel interessant om een Argon SA1 te overwegen. Ding kost je € 369, maar mist HDMI. Ik weet niet hoe belangrijk dat is. Op audiosciencereview wordt die Argon gemiddeld beoordeelt, als niet goed en niet slecht. Dat is op die website eigenlijk een dik compliment, helemaal voor het geld wat die Argon kost. Dan hou je meer geld over voor speakers en daar heb je qua geluid meer lol van dan veel geld te steken in een versterker.

[ Voor 44% gewijzigd door Hulleman op 02-09-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik heb even wat stukjes geknipt en wat posts verwijderd die inhoudelijk niets toevoegen. Graag gewoon on-topic over het advies en een beetje lief voor elkaar zijn. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
jeroen.ijmuiden schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:44:

Versterker:

Bluesound Powernode (€ 1000) Class D
+ HDMI ingang
+ Subwoofer aansluiting
+ Bluesound omgeving
+ Mogelijkheid tot 4.1

- Maar 2 analoge ingangen
- Afwijkende maat (?)

NAD C700 (€ 1349)
+ HDMI ingang
+ Mooi design met groot display
+ Bluesound omgeving
+ 2 analoge en phono ingang
+ Subwoofer aansluiting

- Afwijkende maat (?)
De Powernode heeft een irritante bug met de subwooferuitgang.
Als de stream die je afspeelt van bitrate verandert, dan krijg je een hoorbare plop door de luidsprekers.

Dit gebeurd alleen als je een subwoofer aan hebt gesloten.
Speel je alles alleen van Spotify af, dan merk je het waarschijnlijk nooit, met Tidal en Tidal via Roon had ik het wel en stoort het me wel.

Ik verwacht dat de C700 dezelfde bug heeft.
We zitten nog steeds op een update te wachten om dit op te lossen.

Die bug zit weer niet in andere NAD/Bluesound producten, de T778 heeft nergens last van.

Ik heb zelf in de woonkamer de hele Dali Opticon collectie, voor de werkkamer ook de Opticon 2 geluisterd. Ik was niet onder de indruk. Zou uit het lijstje zelf eerder m’n geld op de Dynaudio Evoke 10 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11-2024
Audio is uiteraard persoonlijke smaak.

Ik vind het wel leuk om mijn mening te geven.

Zelf heb ik de Argon SA1, Bluesound Powernode/Powernode Edge, NAD C368 en NAD C700 gehad en die gecombineerd met "oude" speakers zoals Dali Ikon 1 mk1, Elac BS 203.2 en KEF LS50 (1e generatie).

Over de versterkers kan ik kort en duidelijk zijn. De Argon SA1 vond ik helemaal niks in alle opzichten maar vooral de geluidskwaliteit en power viel tegen en nog erger was dat je (veel) ruis hoorde. Ik ben het eens dat je het (grote) prijsverschil van dure/duurdere versterkers niet altijd hoort. Zelf ben ik van mening dat de Bluesound Powernode, NAD C368 en NAD C700 eigenlijk vrijwel gelijkwaardig klinken en als ik zou moeten kiezen zou ik uiteindelijk voor de NAD C700 kiezen, die vind ik in zijn totaliteit het fijnste. Echter moet je die versterker niet kopen als je het weg moet stoppen in een tv meubel en er weinig van kan zien (wat bij mij het geval was).

Als je op je budget moet letten en zonder een (mooi) display kan zou ik voor de Bluesound Powernode kiezen. De Powernode Edge is helemaal budgetvriendelijk en ook gewoon een leuke goede versterker, alleen miste ik net een beetje vermogen/headroom en klinkt die ietsjes minder goed/mooi dan de andere genoemde NAD/Bluesound versterkers maar nog wel veel beter/mooier dan de Argon SA1.

Qua speakers ben ik er zelf ook nog niet helemaal uit. Op dit moment speel ik met Dali Ikon 1 mk1 speakers, die vind ik tot nu toe toch fijner/mooier klinken dan de andere speakers die ik gehad/getest heb. Komt waarschijnlijk door de hybride (ribbon) tweeter waardoor de mids en vooral highs mooi zuiver/helder klinken en voor de rest ook vrij allround is met een kleine touch warmte. De KEF LS50 viel mij toch wel tegen. Ze worden heel erg gehyped maar voor mij toch niet de juiste keuze. Ik vond ze vooral qua stereobeeld vrij small klinken en ook een klein beetje "'wollig". Dat was uiteraard mijn eigen ervaring/beleving en in mijn eigen situatie i.c.m. de genoemde versterkers die ik tot mijn beschikking had/heb gehad. De Dali Ikon's zijn in ieder geval tot nu toe een blijvertje.

Echter vraag ik me af of er andere betaalbare boekenplank speakers zijn die mijn Dali Ikon 1 mk1 helemaal wegspelen en/of een nog betere match zijn met 1 van de Bluesound/NAD versterkers. Hoor veel over de Focals Chora en Sonus Faber speakers maar ben bang dat het ook heel erg veel hype is en ook vooral geschikt voor bv. klassieke muziek e.d.

Uiteraard moet je zelf altijd luisteren maar er zijn geen audiozaken bij mij dicht in de buurt en/of hebben ze niet de speakers en/of versterkers die ik wil horen.

Dus ik volg dit topic ook wat betreft de speakerkeuze en adviezen/ervaringen hierin. Ben benieuwd naar jullie reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dit is een topic uit 2022 en gaan we niet uit de sloot trekken. ;) Bij deze dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.