Desktop computer gebruiken in 2 kamers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-tim
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-05 07:42
Ik werk vanuit huis in een kamer op de eerste verdieping, ingericht als kantoor. Met daar een desktop computer (Windows 10 Pro). Nu hebben we sinds kort een puppy en als thuiswerker ben ik natuurlijk de sjaak. Met als resultaat dat ik de helft van de tijd in de woonkamer zit en niet goed kan werken.

Nu zou ik graag óók vanuit de woonkamer willen kunnen werken. Maar niet uitsluitend, ik wil ook gewoon vanuit mijn kantoor bezig kunnen blijven. Idealiter blijf ik dus dezelfde computer gebruiken op de 2 verschillende locaties.

Nu kan ik beneden een tweede computer neerzetten en via Quick Assist op de eerste computer werken. Maar dat is niet ideaal. Ideaal zou zijn wanneer ik een tweede monitor zou kunnen aansluiten op mijn computer en deze beneden zou kunnen neerzetten. En een tweede set toetsenbord/muis.

Kosten zijn niet zo'n groot probleem, kabels kunnen worden weggewerkt, maar de afstand is wel groot, wat volgens mij in ieder geval voor HDMI en USB een probleem is. De afstand tussen de 2 werkplekken is zo'n 15-20 meter.

Is dit mogelijk, om met 2 sets monitor/toetsenbord/muis op deze afstand van elkaar één computer te bedienen? Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Zo niet, heeft iemand wellicht andere suggesties (ik werk niet graag met een laptop, om dat alvast voor te zijn)? Mijn computer beschikt over HDMI en Display Ports, ik heb genoeg USB poorten etc.

De specs van mijn computer:

Moederbord: Gigabyte X570 AORUS MASTER
Grafische kaart: NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER (zowel HDMI als Display Port)
Processor: AMD Ryzen 9 3900X 12-Core Processor, 3800 MHz, 12 core('s), 24 logische processor(s)
Naam van besturingssysteem: Microsoft Windows 10 Pro

Alvast heel erg bedankt voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:36
En de desktop computer verplaatsen?
Jouw configuratie kan prima in een mini ITX kastje, deze wegen evenveel als een laptop.

Anders zit je vast aan bijvoorbeeld RDP.
USB en HDMI kabels van 20 meter zijn er overgens wel daar zit een versterker aan.

[ Voor 51% gewijzigd door mr_evil08 op 24-08-2022 15:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAVAGE3
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
Beschikt je PC over een Thunderbolt poort of (mogelijkheid tot het toevoegen van een) Thunderbolt kaart. Anders zou je een Thunderbolt dock met minimaal een video uitgang en USB poorten erop inpluggen met een optische Thunderbolt kabel er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-05 13:31

Baakster

Dislectie enzo... succes!

15 of 20 meter is nogal een verschil, ook qua prijs omdat je tot 15 meter wel koper kan gebruiken, daarna wordt het AOC (glas) en dat is een stuk duurder!

15 meter HDMI
pricewatch: Club 3D HDMI 2.0 RedMere kabel 15 meter 4K60Hz Zwart
of als je DisplayPort wilt 20 meter AOC
pricewatch: Club 3D CAC-1079 Zwart
+
15 meter USB-A
pricewatch: Club 3D USB 3.2 Gen1 Active Repeater Cable 15m/ 49.2 ft M/F 28AWG...
+
USB hubje voor mouse en keyboard
pricewatch: Club 3D USB 3.0 Hub 4-Port met Power Adapter

Ik zeg pracht oplossing :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Je hebt het over quick assist, dus ik ga er vanuit dat je Windows draait: als je beneden een 2e computer neer zet, kun je daarmee via Remote Desktop toch gewoon je PC boven overnemen? Dat lijkt me allemaal niet heel lastig en de 2e PC heeft niet veel specs nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-tim
SAVAGE3 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:16:
Beschikt je PC over een Thunderbolt poort of (mogelijkheid tot het toevoegen van een) Thunderbolt kaart. Anders zou je een Thunderbolt dock met minimaal een video uitgang en USB poorten erop inpluggen met een optische Thunderbolt kabel er tussen.
Bedankt voor je reactie!

Nee, mijn pc beschikt momenteel niet over een Thunderbolt poort. Heb nog nooit van een Thunderbolt kaart gehoord, maar tijdens het Googlen kom ik wisselende verhalen tegen of dit door mijn moederbord wordt ondersteund, het lijkt erop van niet.
mr_evil08 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:13:
En de desktop computer verplaatsen?
Jouw configuratie kan prima in een mini ITX kastje, deze wegen evenveel als een laptop.

Anders zit je vast aan bijvoorbeeld RDP.
USB en HDMI kabels van 20 meter zijn er overgens wel daar zit een versterker aan.
Verplaatsen is niet ideaal, omdat ik verwacht erg vaak te moeten wisselen van plek. Meerdere keren per dag. Dan moet ik telkens eerst alles afsluiten en op de andere plek weer opstarten, omdat de stroom eraf moet.
Baakster schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:27:
15 of 20 meter is nogal een verschil, ook qua prijs omdat je tot 15 meter wel koper kan gebruiken, daarna wordt het AOC (glas) en dat is een stuk duurder!

15 meter HDMI
pricewatch: Club 3D HDMI 2.0 RedMere kabel 15 meter 4K60Hz Zwart
of als je DisplayPort wilt 20 meter AOC
pricewatch: Club 3D CAC-1079 Zwart
+
15 meter USB-A
pricewatch: Club 3D USB 3.2 Gen1 Active Repeater Cable 15m/ 49.2 ft M/F 28AWG...
+
USB hubje voor mouse en keyboard
pricewatch: Club 3D USB 3.0 Hub 4-Port met Power Adapter

Ik zeg pracht oplossing :D
Bedankt, ga ik naar kijken!
PageFault schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:44:
Je hebt het over quick assist, dus ik ga er vanuit dat je Windows draait: als je beneden een 2e computer neer zet, kun je daarmee via Remote Desktop toch gewoon je PC boven overnemen? Dat lijkt me allemaal niet heel lastig en de 2e PC heeft niet veel specs nodig.
Yes Windows inderdaad. Heb weinig ervaring met Quick Assist, maar het lijkt me toch dat er toch wel iets van een vertraging in zit en niet ideaal werkt? Of gaat dat perfect tegenwoordig, ook met lange sessies? En ook qua veiligheid lijkt het mij wat minder, want het gaat toch over internet lijkt me? Of verlaat het mijn thuisnetwerk niet wanneer ik op hetzelfde netwerk zit met de 2 pc's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-04 17:04
de-tim schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:59:
Yes Windows inderdaad. Heb weinig ervaring met Quick Assist, maar het lijkt me toch dat er toch wel iets van een vertraging in zit en niet ideaal werkt? Of gaat dat perfect tegenwoordig, ook met lange sessies? En ook qua veiligheid lijkt het mij wat minder, want het gaat toch over internet lijkt me? Of verlaat het mijn thuisnetwerk niet wanneer ik op hetzelfde netwerk zit met de 2 pc's?
Ik gebruik het vaak op werk om een tweede PC op een fysieke andere locatie aan te sturen - er zit geen merkbare vertraging in. Het blijft inderdaad op jouw thuisnetwerk, dus zolang beide PCs bekabeld zijn, lijkt me dit een prima methode - volgens mij zijn de required specs van de 'woonkamer-pc' ook bijzonder laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:04
Voordat je allerlei zaken gaat aanschaffen zou ik het toch eerst eens proberen via je thuisnetwerk. Dit moet makkelijk kunnen met de snelheden vandaag de dag, dus ik zou mij daar niet al te druk over maken.. Veel servers worden op afstand ook gewoon beheerd dus hier is niets anders dan wat jij schetst..

Sterker nog: dat gaat vaak zelfs nog via internet/vpn.. Lijkt mij sterk dat jouw netwerk dit dus niet aankan als je een beetje bij de tijd bent..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
de-tim schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:59:
Ik zou gewoon thuis een RDP sessie gebruiken en geen quick assist. Veel te veel beperkingen met quick assist en RDP is veel sneller en met RDP blijft alles binnen je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:08

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Hier nog een alles-in-een alternatief:
https://www.startech.com/...video-products/st121usbhd

En zoals al is gesuggereerd, remote desktop werkt waarschijnlijk ook prima. Hoef je geen fancy computer voor neer te zetten, met een thin client voor een paar tientjes kom je makkelijk weg

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:54
Gewoon RDP gebruiken ja. Microsoft heeft een pagina over hoe je dit aanzet, en als je de Remote Desktop app uit de Microsoft Store pakt dan heb je een perfecte cliënt hiervoor.

Voordeel van de Microsoft Store versie over de in Windows ingebouwde variant (Remote Desktop Connection, mstsc als je het in je startmenu zoekt) is dat de Store versie wat extra features heeft zoals het kunnen veranderen van de resolutie van de verbinding als je het venster groter of kleiner maakt. Dat kan de in Windows ingebouwde versie helaas niet.

Heb dit zelf ook vaak gebruikt als het op zolder (waar mijn werk PC staat) niet meer te doen is. Werkt perfect hier. Je moet alleen niet proberen om iets als een Microsoft Teams call via RDP te doen, dat zou ik wel op je lokale PC installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-tim
Bedankt weer voor de reacties!
Probleem is dat ik met ultra wide schermen werk, momenteel is de resolutie 2560x1080 en overweeg naar nog grotere schermen te kijken. Wil ook in de woonkamer zo'n groot scherm. Deze resoluties lijken niet te worden ondersteund?
Xudonax schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:20:
Gewoon RDP gebruiken ja. Microsoft heeft een pagina over hoe je dit aanzet, en als je de Remote Desktop app uit de Microsoft Store pakt dan heb je een perfecte cliënt hiervoor.

Voordeel van de Microsoft Store versie over de in Windows ingebouwde variant (Remote Desktop Connection, mstsc als je het in je startmenu zoekt) is dat de Store versie wat extra features heeft zoals het kunnen veranderen van de resolutie van de verbinding als je het venster groter of kleiner maakt. Dat kan de in Windows ingebouwde versie helaas niet.

Heb dit zelf ook vaak gebruikt als het op zolder (waar mijn werk PC staat) niet meer te doen is. Werkt perfect hier. Je moet alleen niet proberen om iets als een Microsoft Teams call via RDP te doen, dat zou ik wel op je lokale PC installeren.
Hier ga ik naar kijken, heel erg bedankt voor de tips, en ook de vele anderen die dit hebben gesuggereerd!

Op mijn huidige PC heb ik Windows 10 Pro. Heb ik dat hiervoor ook nodig op de tweede woonkamer-pc? Of is de home editie daar voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:54
de-tim schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:52:

[...]

Hier ga ik naar kijken, heel erg bedankt voor de tips, en ook de vele anderen die dit hebben gesuggereerd!

Op mijn huidige PC heb ik Windows 10 Pro. Heb ik dat hiervoor ook nodig op de tweede woonkamer-pc? Of is de home editie daar voldoende?
Voor de client is Windows Home genoeg ja. Heel veel succes!
Pagina: 1