Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 18:53
Ik ben een Tweaker die veel waarde hecht aan goed geluid bij het kijken van Films, TV en muziek luisteren. Momenteel heb ik een Sony STR-DN1070 i.c.m. met Kef iQ series (iQ90 front, iQ30 back, iQ60C) en een zeer degelijke subwoofer.
Maar ik wil nu ook de dolby Atmos scene betreden qua geluid, en dan bedoel ik geen soundbar die zich voordoet als dat, maar een echt 5.1.4 (9.1) systeem? 2 downfiring speakers boven de luisteraars en 2 speakers die front hight/downfriring front zijn.
Ik heb hiervoor een tijd geleden 4 stuks KEF egg speakers voor aangeschaft. Nu nog een capable receiver.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQJoglb5DcPmJRoMH74vSj1k7Fg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3ErU5WYocRORxvj8cTXL4aYJ.jpg?f=user_large

Ik zoek een?
Een 5.1.4 Receiver met mooi geluid.

Wat is je budget?
€1.000,- maar er is wat ruimte

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films kijken

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb de Denon AVC-X3700H, de Marantz SR6015 & Pioneer VSX-LX504 gevonden tegen die prijsklasse. Of zijn er betaalbaardere die ook 5.1.4 aankunnen?

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik zou graag weten welke er aanbevolen wordt en of 7.1 receivers ook 5.1.4 kunnen?.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

sn33ky schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:03:
Maar ik wil nu ook de dolby digital scene betreden qua geluid, en dan bedoel ik geen soundbar die zich voordoet als dat, maar een huis 5.1.4 (9.1) systeem? 2 downfiring speakers boven de luisteraars en 2 speakers die front hight/downfriring front zijn. Ik heb hiervoor een tijd geleden 4 stuks KEF egg speakers voor aangeschaft.
Dolby Digital heb je al, ik neem aan dat je "Dolby Atmos" bedoelt ;)
Welke vragen heb je hier nog over?
Ik zou graag weten welke er aanbevolen wordt..
Welke randapparatur heb je / hoe kijk je film? Je noemt nu receivers met HDMI 2.1 op. HDMI 2.1 is leuk als je een Playstation 5, Xbox Series X of game PC hebt maar voor films is het niet nodig. Voor films kom je met HDMI 2.0b weg. Kan schelen in de aanshaf en keuzes.
...en of 7.1 receivers ook 5.1.4 kunnen?
Receivers kunnen op twee manieren aan worden gegeven qua kanalen. Als eerste hoe veel kanalen ze kunnen processen en twee hoe veel ze aan kunnen sturen (aantal kanalen met eindversterkers). Deze getallen hoeven niet overeen te komen al zal de tweede nooit hoger dan de eerste zijn (op Main, Zone 2 telt niet mee in het aantal). Een receiver kan bijvoorbeeld elf kanalen kunnen processen maar slechts zeven eindversterkers hebben. Voor die andere vier kanalen dien je dan een extra versterker aan te schaffen. Die kanalen gaan dan via de Pre Out op de receiver naar de eindversterker, de receiver stuurt deze dan aan qua signaal. Het aantal kanalen wat een receiver kan processen kan dus hoger liggen dan hoe veel kanalen er aan kan worden gestuurd. Als een receiver bijvoorbeeld zeven kanalen kan processen dan is dat ook direct de max wat je uit de receiver kan halen. Dan heb je dus de keuze uit 5.x.2 of 7.x. Met negen kanalen 5.x.4 of 7.x.2, et cetera. Extern eindversterkers bijplaatsen is mogelijk, processing aan de voorzijde niet.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 24-08-2022 16:00 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 18:53
Inderdaad Dolby Atmos.

Ik game op mijn TV Via Google Stadia (Aangesloten op mijn TV die via HDMI ARC geluid naar de receiver stuurt.). Dit wegens gemak redenen (geen updates voordat je ff half uurtje kunt gamen). En heb alle consoles daardoor verkocht. Gamen op de PC gebeurd wel, maar daarvoor hebben we daar geluid.

TV kijken en film word gedaan met een app op de TV of de google Chromecast met google TV. Geluid gaat via de HMI naar de receiver. Films via Diney+, Netflix, Apple TV en soms Emby media player.

Muziek luister ik via een muziekdient met een (cast) functie op de receiver/TV/google Chromecast met google TV.

Dus ik denk dat HDMI 2.1 hier momenteel geen eis is. ik heb momenteel geen enkele HDMI aansluiting van mijn receiver doorgelust naar een TV out uitgang.

En uit je onderste reactie versta ik dat voor 5.1.4 een 9 kanaal receiver benodigd is, en een 7 kanaal dit niet gaat kunnen. Want een 7 kanaal met een extra eindversterker voor de 2 extra kanalen lijkt me een beetje stom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:25
sn33ky schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:52:
Dus ik denk dat HDMI 2.1 hier momenteel geen eis is. ik heb momenteel geen enkele HDMI aansluiting van mijn receiver doorgelust naar een TV out uitgang.

En uit je onderste reactie versta ik dat voor 5.1.4 een 9 kanaal receiver benodigd is, en een 7 kanaal dit niet gaat kunnen. Want een 7 kanaal met een extra eindversterker voor de 2 extra kanalen lijkt me een beetje stom?
Persoonlijk zou ik met een nieuwe receiver wel voor HDMI 2.1 gaan. Of weet je 100% zeker dat er nooit een PS5 of XSX/XSS in komt?

Een receiver met 7 versterkte kanalen met eindversterker voor de laatste 2 kanalen zal werken. Dan heb je wel weer een extra apparaat nodig.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |