Twijfel over zonnepanelen: Zonneplan of lokaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:50
Afgelopen periode heb ik een aantal partijen over de vloer gehad. Ik heb gemerkt dat ik veel tegenstrijdige adviezen krijg (de ene zegt micro omvormers het beste, de andere zegt SolarEdge nemen, en nog andere partij zegt wat een onzin je hebt nauwelijks schaduw dat haal je er nooit uit). Ook qua prijzen lagen de offertes behoorlijk uit elkaar. Enkele weken terug had ik de knoop doorgehakt en akkoord gegeven op een offerte van Zonneplan. Vandaag had ik nog een afspraak staan met een lokale aanbieder, die kon niet eerder komen, en ik ben eigenlijk wel onder de indruk van zijn aanbieding.

Nu twijfel ik heel erg om toch voor de lokale aanbieder te gaan (Zonneplan kan altijd geannuleerd worden). Het simpele systeem - zonder optimizers - is dezelfde prijs als die van Zonneplan maar bij de lokale aanbieder krijg ik panelen met meer vermogen en een Goodwe omvormer.

Zou er eens iemand met mij mee kunnen kijken en meedenken welke optie nou het beste is?

Daarbij, voor een aardige meerprijs kan ik ook voor het SolarEdge systeem gaan. Echter verwacht ik niet veel schaduw te hebben. Wat zouden jullie doen?

1. Foto's
Dit is het plan. Links is het oosten en rechts dus de westkant v/h huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfTUaHREaYnhj7oMz9fbl6DwvcY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3JaaDOuiw0Cbou4cFmvNBpHc.jpg?f=user_large

2. Beschikbare (dak)ruimte
We hebben behoorlijk wat dakruimte. Echter aan de oostkant komt er wellicht in de verre toekomst (zeg, over 5 jaar) nog een dakkapel. Vandaar dat ik ervoor gekozen heb om aan die kant de panelen aan de voorkant van het huis te plaatsen.

3. Schaduw
Weinig. Mogelijk als dat dakkapel er op zit dat die in de middag nog wat schaduw over enkele panelen kan geven. De boom naast het huis geeft alleen schaduw helemaal op het einde van de dag wanneer de zon al nagenoeg onder is.

4. Jaarverbruik
Circa 5000kWh. Grootverbruikers als plugin-hybrid auto, warmtepomp (hybride), split unit airco boven etc.

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
Moderne 3-fase aansluiting van c.a. 3jr oud

6. Budget en doel
16 panelen op dak. Ik snap dat meer panelen nog beter is (is de ruimte ook wel voor) maar qua budget wil ik dat niet doen.

7. Wie gaat het project uitvoeren
Installatie wordt uitgevoerd, ofwel door Zonneplan of door de lokale partij

8. Bijhouden van data
Geen specifieke wensen. Heb nu wel bijv. een HomeWizard P1 meter dat ik wel leuk vind om bij te houden.

9. Reeds verkregen offertes
Zonneplan biedt:

16 ✕ Zonnepanelen van Zonneplan 400 Wp
1 ✕ Zonneplan One omvormer
1 ✕ Zonneplan One 4G-module
1 ✕ Montagesysteem Solar Construct Montagemateriaal - Schuin Dak (Haken + Rail)
Totaal inclusief btw: €8384,09
Netto investering: €7069,00

De lokale zonnepanelenboer heeft mij 2 offertes gestuurd:
- 16 zonnepanelen Jinko 415Wp black zonnepaneel JKM415M-
54HL-B (172.2x113.4cm) N-Type high performance zonnepaneel
- Omvormer: Goodwe GW5000-DT 3-fasen
- Montage materiaal: schuin dak, V2
- Bekabeling solarkabel 4mm en voedingskabel 230V 5x2.5mm
- Gratis zonnestroomset volgen via internet (t.w.v. 60 euro)
- Aanleggen extra stroomgroep en omvormer aansluiten
- Installeren en in werking stellen van de zonnestroomset
incl BTW 8.552,64
Netto investering 7.068,30
Prijs per wattpiek: € 1,06 excl btw

en de variant met SolarEdge:

Complete zonnestroomset 6640Wp

- 16 zonnepanelen Jinko 415Wp black zonnepaneel JKM415M-
54HL-B (172.2x113.4cm) N-Type high performance zonnepaneel
- Omvormer: SolarEdge omvormer 5000 3 fasen SE5K RWB voor
korte strings
- Montage materiaal: schuin dak, V2
- Bekabeling solarkabel 4mm en voedingskabel 230V 5x2.5mm
- Optimizers: 16 x SolarEdge Optimizer s500, per stuk uitleesbaar
- Aanleggen extra stroomgroep en omvormer aansluiten
- Installeren en in werking stellen van de zonnestroomset
incl btw 9.858,41
netto 8.147,45
Prijs per wattpiek: € 1,23 excl btw

10. Regio
Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-07 19:49
Wellicht handig om te weten…Zonneplan huurt vaak externe (lokale)bedrijven in voor (aan)leggen van de zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De solaredge set kan niet op deze manier; je hebt te weinig panelen per kant voor een driefase omvormer. Bedrijf die dat zo wil verkopen mist kennis van het systeem.

De short string kan hier prima... overheen gelezen :)

[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 24-08-2022 21:43 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebedero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-07 09:54
Wellicht goed om toch te kijken naar meer panelen en dan samen met een duurzaamheid lening. Als je ze toch laat leggen is meer panelen alleen maar beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De prijzen zijn gezien de huidige markt helemaal niet gek, ik zou voor offerte 2 gaan. maar 1 is niet heel veel slechter. Zonneplan gebruikte altijd saj omvormers en nu volgens mij huawai (maar zekerheid heb ik niet) Je hebt nu al gekozen bij een in basis betrouwbare partij, ik denk dat ik het zo zou laten als je het dak echt niet vol wil leggen (wat ik niet begrijp)

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 24-08-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
teacher schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:03:
De solaredge set kan niet op deze manier; je hebt te weinig panelen per kant voor een driefase omvormer. Bedrijf die dat zo wil verkopen mist kennis van het systeem.
Gekke is, ik confronteerde hem daar ook mee (aangezien ik dit al eerder hier op Tweakers had gelezen). Hij was het er niet mee eens en begon met voltages etc te roepen dat het prima kan in mijn systeem. Nou was ik sowieso al niet echt op zoek naar een optimized systeem dus ik reageerde maar met of hij mij 2 offertes wou sturen (1 zonder SolarEdge).
twain4me schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:10:
De prijzen zijn gezien de huidige markt helemaal niet gek, ik zou voor offerte 2 gaan. maar 1 is niet heel veel slechter. Zonneplan gebruikte altijd saj omvormers en nu volgens mij huawai (maar zekerheid heb ik niet) Je hebt nu al gekozen bij een in basis betrouwbare partij, ik denk dat ik het zo zou laten als je het dak echt niet vol wil leggen (wat ik niet begrijp)
Kennis van me kreeg inderdaad een saj omvormer. Maar die maakte een vervelend geluid. Uiteindelijk omgewisseld voor een Huawei en die was beter. Hoe verhoudt die Goodwe omvormer zich tot die saj omvormer van Zonneplan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
toman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:51:
Wellicht handig om te weten…Zonneplan huurt vaak externe (lokale)bedrijven in voor (aan)leggen van de zonnepanelen.
Dit inderdaad, met andere woorden, je weet niet wie je over de vloer krijgt, dat kan hit of miss zijn.
Ik lees steeds vaker dat recent de installatie van Zonneplan toch tegenvalt. Bijv. boolean in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" en verder.
Daarbij komt ook, Zonneplan houdt erg vast aan hun regeltjes, dus wat dat betreft nul flexibiliteit, moet in hun straatje passen.
MitchellHearth schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:19:
Kennis van me kreeg inderdaad een saj omvormer. Maar die maakte een vervelend geluid. Uiteindelijk omgewisseld voor een Huawei en die was beter. Hoe verhoudt die Goodwe omvormer zich tot die saj omvormer van Zonneplan?
Ze hebben nu Huawei.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MitchellHearth schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:19:
Hoe verhoudt die Goodwe omvormer zich tot die saj omvormer van Zonneplan?
Wat mij betreft vergelijkbaar, ze komen beide uit china. :+

huawei trouwens ook .

[ Voor 54% gewijzigd door twain4me op 24-08-2022 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wel even een om rekening mee te houden is dat volgens mij de Zonneplan omvormer helemaal dicht zit qua settings verwacht ik, dus daar kan je zelf niets aan doen, moet via Zonneplan. Ook de opbrengst data gaat via 4G naar Zonneplan, dus lokaal uitlezen is een uitdaging (RS485 misschien een optie).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:29

Smoke

Maverick Reploid

teacher schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:03:
Met de genoemde RWB/Korte strings-versie kan dit wel, die heeft namelijk maar 375V nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Goeie, overheen gelezen. Die kan daar prima!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
De vraag is dan meer, is de SolarEdge optie in mijn situatie het verschil waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matdriks41
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-04 09:15
Wat heb je uiteindelijk gedaan en waarom?
Ik sta voor dezelfde keuze.
Zonneplan , met hun laadpaal of een lokale met solaredge met easee home laadpaal

Dat abonnement en hun eigen spullen houd mij tegen.
Ik wil flexibel blijven. Ze zeggen geen Apple te zijn. Maar zo ziet het er wel uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MitchellHearth
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de lokale zonnepanelenboer. En dan voor een simpele set-up zonder optimizers. Meerprijs voor een SolarEdge set vond ik het niet waard in mijn situatie.

Gekozen voor de lokale partij vanwege goede reputatie, langere garantie en had nog een beetje van de prijs af kunnen halen.

Het ligt inmiddels op het dak en bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou zonneplan overslaan, die heb ik via collectieve inkoop via VEH en er loopt nu een discussie over de aanpassing in de meterkast, ze hebben een B merk geplaatst terwijl ik gevraagd (en betaald) heb voor ABB.(a merk)

In mijn geval waren ze veruit de goedkoopste (<1eur/wp) maar het kost wel wat extra moeite om t goed geïnstalleerd te krijgen ..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1