Verschil in rc waarde dakkapel en rest vd zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JWDuiven
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-08-2022
Mijn vraag
Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op een dakkapel op een nog ongeisoleerde zolder. De dakkapel zal een rc waarde krijgen van ongeveer 6. De rest van de zolder zal nageisoleerd worden tot een rc waarde van 3 a 3,5. Kan dit zo, of moet ik dan rekening houden met vochtproblemen door het verschil in rc waardes?

Alle reacties

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:21
Lijkt me weinig kwaad kunnen. Ik heb onlangs (2 jaar terug) ook een dakkapel laten zetten met een dergelijke RC waarde. Het dak ansich komt uit 1996 dus zal niet top geïsoleerd zijn (xx cm aan piepschuim zag ik).

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JWDuiven schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:37:
Mijn vraag
Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op een dakkapel op een nog ongeisoleerde zolder. De dakkapel zal een rc waarde krijgen van ongeveer 6. De rest van de zolder zal nageisoleerd worden tot een rc waarde van 3 a 3,5. Kan dit zo, of moet ik dan rekening houden met vochtproblemen door het verschil in rc waardes?
vocht problemen krijg je door verkeerd isoleren (meestal door het niet of onjuist toepassen van folies) verkeerd ventileren, of een lek dakbeschot/onderdakfolie En dus NIET van een verschil in RC waarde.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 24-08-2022 15:18 ]

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-01 10:53
Maar even, als je tóch gaat isoleren, waarom dan niet iets beter dan RC 3?

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-01 21:16
Kurma schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:16:
Waarschijnlijk wordt de rest van het dak van binnenuit geisoleerd.

• JWDuiven
Bartske schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:19:
[...]

Waarschijnlijk wordt de rest van het dak van binnenuit geisoleerd.
Jep, dit idd. Hogere waardes gaan te veel ruimte kosten.

• JWDuiven
twain4me schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:13:
[...]

vocht problemen krijg je door verkeerd isoleren (meestal door het niet of onjuist toepassen van folies) verkeerd ventileren, of een lek dakbeschot/onderdakfolie En dus NIET van een verschil in RC waarde.
Oké, dat klinkt hoopvol. Dankjewel!

• twain4me

twain4me

JWDuiven schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:32:
[...]

Oké, dat klinkt hoopvol. Dankjewel!
nu ik het terug lees is mijn reactie niet 100% correct, koudebruggen kunnen ook zorgen voor vochtophoping. en strikt genomen is dat uiteraard ook een (extreem) verschil in RC waarde, hoewel ventilatie dan ook wel minimaal zal zijn. verranderd voor jouw situatie overegens niets, maar even voor de volledigheid.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kurma schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:16:
Boven RC 3 heeft niet heel veel nut meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q2o5WPfMWd8_TY-WP5Wde_-tws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s96udIlVqiO0jJPhzowagnTy.png?f=fotoalbum_large

• twain4me

twain4me

Ernemmer schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:40:
[...]

Boven RC 3 heeft niet heel veel nut meer.

[Afbeelding]
Wel opletten dat het om RC (totale contructie) gaat en dus niet over Rd (materiaal eigenschap) Rd tussen balken/kepers is al snel 30% minder goed dan de Rd waarde. Ik zie dit heel erg veel "fout" gaan. zelf zou ik mits het makkelijk toe te passen is toch nog wat dikker gaan dan RC=3 financieel is meer isolatie maar een klein deel van de kosten (afwerken etc moet je hoe dan ook) persoonlijk zou ik verbeteringen toetsen aan gegevens in urbakus (of vergelijkbare rekenmethode) En niet te vergeten dat 50-100m3 meer of minder gas inmiddels ook een lieve duit kan schelen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:55:
[...]

En niet te vergeten dat 50-100m3 meer of minder gas inmiddels ook een lieve duit kan schelen.
Dat is tegenwoordig inderdaad wel iets om even rekening mee te houden :)

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
JWDuiven schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:37:
Mijn vraag
Die dakkapel zal voor het grootste deel uit glas bestaan. Dat trekt je totale isolatiewaarde van de dakkapel an sich gewoon weer op gelijke hoogte met de rest van je zolder.

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:39
De Rc van 6 is verplicht vanuit het bouwbesluit. Afhankelijk van de wijze van verbouwing van het dak, bij een ingrijpende renovatie van het dak gelden hiervoor ook de nieuwbouw voorschriften. Zie https://www.nieman.nl/wp-...tie-eisen-bij-verbouw.pdf https://www.nieman.nl/wp-...tie-eisen-bij-verbouw.pdf

Zoals eerder in dit topic aangegeven is het los van het bouwbesluit sowieso slim om voor het dak een hogere Rc toe te passen.
Pagina: 1