Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Topicstarter
Stel je de volgende situatie voor. Je hebt een hele goede baan en verdient 80k per jaar. Via een recruiter die je aanschrijft en sollicitatiegesprekken wil een nieuw bedrijf je heel graag hebben, jij wilt ook. Ze bieden je een nieuw salaris van 100k. Dus 20k meer dan je nu verdient.

Vraag: doe je dan altijd een tegenaanbod? En zo ja, hoeveel? Kan je dan bijvoorbeeld zeggen: "ik kom voor 105/110/115k? Volgens de recruiter gaan ze met hun eerste aanbod over hun eigen max. heen maar willen ze het huidige salaris (80k) serieus verhogen om een overstap aantrekkelijker te maken.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 24-08-2022 14:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens de recruiter
99% van de recruiters praat alleen voor eigen portomonnee; ik zou die uitspraak dus met een korrel zout nemen.

Ik kan me voorstellen (maar neutraal gedacht); een nieuw/beginnend bedrijf kan ook omvallen of niet levensvatbaar zijn, jij moet een (goede) carriere achterlaten om aan de slag te gaan; laten we het risico dan samen dragen en betaal meer?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 23:18

TMC

Je moet uitzoeken wat marktconform is. Daar bovenop komt een 'toeslag' voor het risico van overstappen en een 'toeslag' omdat ze toch altijd iets onder jouw tegenbod gaan zitten.

Als je het gevoel hebt dat hun eerste bod al in die richting komt zou ik voor de vorm een iets hoger tegenbod maar niet té hoog omdat je dan je hand overspeelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:23
Als het loon voldoende is waarom dan niet kijken naar de secundaire arbeidsvoorwaarden, paar vakantie dagen extra of andere perks waar je iets mee kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja auto doen ze niet, thuiswerken is incl., net als nu. Verder zijn er niet veel perks. Vakantiedagen probeer ik al te matchen, dat zijn er nu 30 bij huidige baan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

99% van de recruiters praat alleen voor eigen portomonnee; ik zou die uitspraak dus met een korrel zout nemen.
99% van de gevallen heeft een recruiter baat bij een hoger salaris dus wat dat betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:52
Als het salaris goed is is dat prima toch.
Zou dan vooral inzetten op doorgroeimogelijkheden in functie en salaris. Als je direct op het maximale binnenkomt (wat ik nu proef) dan ben je over 2 jaar ongelukkig omdat je er elke ronde niets bij krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 24-08-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:52
PolarBear schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:22:
[...]

99% van de gevallen heeft een recruiter baat bij een hoger salaris dus wat dat betreft.
Niet als het een inhouse recruiter is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

Ze zetten je liever weg voor 100K met de smoes dat 80K al de max is ipv dat de onderhandelingen stuklopen op 110K ;)

En ja, er zijn voldoende gevallen / ideeen hoe dit natuurlijk voor sommige mensen niet geldt :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
(jarig!)
Ligt eraan.

Zit je bij je huidige werkgever goed en/of vind je het niet erg om het risico te lopen dat ze toch afzien van de deal: doe een tegenbod (zelf zou ik zeggen 110k, zodat ze eventueel nog kunnen middelen op 105k).

Wil je geen risico lopen dat ze toch zeggen 'laat maar zitten', dan moet je geen tegenbod doen. Maar zonder actie van jouw kant weet je zéker dat je niet meer dan 100k gaat krijgen ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Niet als het een inhouse recruiter is.
True, ik denk bij recruiter altijd aan externe maar dit is waar.
MAX3400 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Ze zetten je liever weg voor 100K met de smoes dat 80K al de max is ipv dat de onderhandelingen stuklopen op 110K ;)
In de huidige markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja ik denk zelf dat dat stiklopen wel meevalt toch? Je zou kunnen zeggen, maak er €115.00 van en dan kijken wat er gebeurt? Ze zullen toch niet meteen zeggen: "laat maar", maar hoogstens "we kunnen er niet meer van maken". Dan kan je toch alsnog toehappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
(jarig!)
Anoniem: 479106 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:28:
Ja ik denk zelf dat dat stiklopen wel meevalt toch? Je zou kunnen zeggen, maak er €115.00 van en dan kijken wat er gebeurt? Ze zullen toch niet meteen zeggen: "laat maar", maar hoogstens "we kunnen er niet meer van maken". Dan kan je toch alsnog toehappen?
Je weet het nooit wat de reactie zal zijn. Misschien heb je er een recruiter of bedrijf tussen zitten die het niet waardeert dat je ondanks hun 'dit is echt het maximale' toch gaat proberen te onderhandelen. En misschien valt het mee.

Maar zelf zou ik het niet heel chill vinden om te 'bluffen' met "Ik kom voor 110k" en als het antwoord vervolgens "Nee, dan houdt het op" is, met staart tussen je benen terug te moeten komen met "Oh nee nee nee, dan kom ik wel voor 100k" :P

Ik zou alleen de onderhandeling aangaan als je ook daadwerkelijk durft weg te lopen als ze niet jouw kant op bewegen (hoeft niet 100% jouw kant op te zijn, maar wel een beetje).

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 24-08-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik twijfel om terug te bieden 105 of 110k. Ik heb het gevoel dat voor zo'n bedrijf dit soort bedragen dan misschien niet meer zo heel veel uitmaken; zij zijn toch allang blij dat ze iemand hebben gevonden waar ze vertrouwen in hebben en dat ze verder kunnen/niet meer hoeven zoeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-05 20:57
Anoniem: 479106 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:39:
Ik twijfel om terug te bieden 105 of 110k. Ik heb het gevoel dat voor zo'n bedrijf dit soort bedragen dan misschien niet meer zo heel veel uitmaken; zij zijn toch allang blij dat ze iemand hebben gevonden waar ze vertrouwen in hebben en dat ze verder kunnen/niet meer hoeven zoeken?
Waarom stuur je dat dan niet precies zoals je het zegt?

Ik zou sturen dat je openstaat voor een bod van 110K, maar bereid bent om over zaken te onderhandelen. Dan kan je daarmee eventueel je secundaire voorwaarden bespreken en als tegenbod dan 5K inlevert dan.

Dan heb je toch win-win?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
TMC schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:18:
Je moet uitzoeken wat marktconform is.
Dat doe je alleen als je een gemiddelde werknemer bent en ‘gewoon’ presteert. Als je een expert bent in een bepaalt vakgebied, is het marktconforme salaris nooit toegespitst op jouw skills als expert. En dan heb ik het niet over een bandbreedte van -5 - +5%, maar makkelijk om 30-50% boven marktconform.

Ik heb laatst iemand aangenomen die zelf met een salariseis kwam van 90K per jaar, ‘want marktconform uit gegevens bij de vakbond’. Toen wij vertelden dat een medior dat bij ons verdient en we haar eigenlijk 130K per jaar wilden bieden, wist ze niet wat ze hoorde haha. Alhoewel marktconform slechts een indicatie is, moet je je niet te veel blindstaren op deze data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:29

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Was dit het eerste bod? Da's het begin van de onderhandelingen, niet het einde. Zij willen jou, dus ze hebben ook al tijd en moeite geïnvesteerd. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hoe hard wil en durf je te onderhandelen?

Zou je voor 100k de baan willen nemen (als dit echt het uiterste zou zijn)? Of durf je een tegenbod te doen, met de kans dat je bij je huidige baan blijft?

Salaris is leuk, maar werkplezier is een stuk leuker (en belangrijker!) Staar je dus niet alleen "blind" op het salaris, maar ook wat de job inhoudelijk te bieden heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

BastaRhymez schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:42:
Hoe hard wil en durf je te onderhandelen?

Zou je voor 100k de baan willen nemen (als dit echt het uiterste zou zijn)? Of durf je een tegenbod te doen, met de kans dat je bij je huidige baan blijft?

Salaris is leuk, maar werkplezier is een stuk leuker (en belangrijker!) Staar je dus niet alleen "blind" op het salaris, maar ook wat de job inhoudelijk te bieden heeft.
Eerlijk gezegd vind ik direct akkoord gaan met het eerste bod niet eens echt onderhandelen. Zelfs met een tegenbod verdwijnt de oorspronkelijke aanbieding over het algemeen niet: het bedrijf wil jou immers.

En het idee dat een hoog salaris en prettig werk elkaar uitsluiten lijkt vaak te bestaan, maar dat is helemaal niet waar. Genoeg karig betaalde banen waar mensen diep ongelukkig zijn en te hard moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hillie schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:46:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik direct akkoord gaan met het eerste bod niet eens echt onderhandelen. Zelfs met een tegenbod verdwijnt de oorspronkelijke aanbieding over het algemeen niet: het bedrijf wil jou immers.

En het idee dat een hoog salaris en prettig werk elkaar uitsluiten lijkt vaak te bestaan, maar dat is helemaal niet waar. Genoeg karig betaalde banen waar mensen diep ongelukkig zijn en te hard moeten werken.
Maar moet je altijd onderhandelen dan? Soms is goed toch ook gewoon goed?
En als je dan toch zo van het onderhandelen bent, dit beperkt zich echt niet alleen tot het moment dat je een contract met elkaar wilt overeenkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:25
Leg sowieso alle voorwaarden langs elkaar en waardeer het complete pakket. Misschien werk je nu 36 uur en is het daar 40? Misschien heb je nu een riant pensioen en hebben ze daar niets? Misschien heb je nu een riante reiskosten/leasevergoeding en krijg je daar €0,06 de kilometer.

Ik heb in mijn jonge jaren (begin 20) ook weleens bij een recruitment toko gezeten, daar was het bruto salaris voor de aangeboden baan erg aantrekkelijk maar de overige voorwaarden waren ruk. Vooral mijn vader heeft mij er toen uitgepraat, omdat ik alleen maar de bruto pegels zag. :9~ Achteraf had de ouwe gelijk, maarja... Dat gaan we nooit publiekelijk toegeven waar hij bij is hè. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 08:09

loewie1984

music addict! pizza monster!!

TheBrut3 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:07:
Achteraf had de ouwe gelijk, maarja... Dat gaan we nooit publiekelijk toegeven waar hij bij is hè. :o
Das levenservaring, als je 20 bent heb je dat niet (ofja in beperkte mate) goed advies van je ouwe ;)

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:57
Als je gaat onderhandelen, maak er dan altijd een verhaal bij waarom je vindt dat het hoger moet zijn. Kan natuurlijk een onzin verhaal zijn, maar geef iets van een reden. Zij moeten het ook aan zichzelf of hun meerdere kunnen verkopen.

En waarom weten ze eigenlijk wat je nu verdient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

BastaRhymez schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:03:
Maar moet je altijd onderhandelen dan? Soms is goed toch ook gewoon goed?
TS stelt de vraag, dus ik denk dat het hem hoog genoeg zit om een poging te wagen. Niet onderhandelen kan, maar wisselen van werkgever is juist het moment om een extra stap te maken.
En als je dan toch zo van het onderhandelen bent, dit beperkt zich echt niet alleen tot het moment dat je een contract met elkaar wilt overeenkomen.
Uiteraard, je moet gewoon altijd zien wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:10
Ik zou ze altijd terugsturen voor een verhoging of voor betere overige voorwaarden. Al is het maar omdat als je eenmaal in dienst bent verhogingen niet in zulke sprongen gaan. Daarnaast zou ik iemand die niet onderhandelt een beetje als een zacht ei zien, dat gaat ook niet iemand zijn die bij toekomstige contractonderhandelingen met leveranciers/klanten een goeie deal voor het beide partijen eruit gaat slepen.

“Oh zijn dat de list prices die voor ons van toepassing zijn? Ok, dat moet dan maar” :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
(jarig!)
BastaRhymez schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:03:
[...]

Maar moet je altijd onderhandelen dan?
Je moet niks ;)
Soms is goed toch ook gewoon goed?
Maar wie zegt dat het niet beter kan? (Om je voor te zijn: moet het beter? Nee. Maar het is wel mooi meegenomen.)

Bovendien, net zoals jij en ik zoveel mogelijk betaald willen worden, voor zo min mogelijk werk, willen werkgevers ook zo min mogelijk betalen voor zoveel en zo goed mogelijk werk. En natuurlijk is de één daar extremer in dan de ander, want anders zou niemand ooit meer dan minimumloon betalen.

Maar direct akkoord gaan met een eerste bod, ook al is het een heel goed bod, speelt direct in op wat de werkgever wil, en is niet in je eigen belang.
Klopt. En dat geldt net zo goed de andere kant op: nu onderhandelen over je startsalaris betekent niet dat je daarna niet meer mag of kan onderhandelen.

Je kan ervoor kiezen om nooit te onderhandelen, of alleen bij sollicitatie, of alleen bij latere momenten, of op alle momenten :P Ik denk dat je jezelf het meeste helpt door het op alle momenten in ieder geval te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
[...]

Daar vergis je je mooi in, een recruiter heeft er meer baat bij dat hij jou kan wegzetten voor 80K dan dat hij 100k probeert en daardoor de kans loopt 0 te krijgen omdat het te veel is voor de klant (jouw werkgever).

Zelf zou ik kijken naar secundaire arbeids voorwaarden, standaard stond in mijn overeenkomst dat ik mijn eigen materiaal zoals laptop mocht uitzoeken. Pensioen is goed? Vrije dagen gebruik je ook? Mee betalen aan opleidingen?

[ Voor 20% gewijzigd door init6 op 24-08-2022 17:46 ]

Pagina: 1