Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryan7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-12-2022
Hi,

Ik heb mijn iMac vanmorgen helemaal gewist om met een schone lei te beginnen. Dat is allemaal gelukt en de Mac is direct weer een stuk sneller. Het enige wat ik merk is dat als ik naar Safari ga en de Google website wil openen, dan krijg je normaliter zo'n (vrij grote) pop-up van Google om akkoord te gaan met de Cookies. Nu geeft mijn iMac alleen een zwarte gloed over het scherm waar normaal de pop-up voor zichtbaar is....maar dus niet de pop-up zelf. Ik kan dus niet op Google, omdat ik de melding niet in het scherm krijg en deze dus niet kan accepteren. Heeft iemand een tip wat ik hieraan kan doen om wél op Google te kunnen komen? Zou bijvoorbeeld graag Chrome willen downloaden, maar dat lukt dus niet.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:30
bryan7 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:52:
Zou bijvoorbeeld graag Chrome willen downloaden, maar dat lukt dus niet.
Je zou ook Chrome kunnen downloaden met de machine waar je nu op Tweakers mee zit en dan naar je iMac kunnen kopiëren.

Je zou dit kunnen doen op je iMac:
Open Terminal.app
type/plak dit:
code:
1
wget https://dl.google.com/chrome/mac/stable/GGRO/googlechrome.dmg

Enter

Installatiebestand zit al het goed is in de map waar Terminal heen verwijst.
Die kun je ook opvragen door
code:
1
pwd
te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryan7
Hi PrimusIP,

Dank voor je snelle reactie!

Daar kwam ik net ook op om het op die manier te doen inderdaad, echter blijft het vervelend dat ik op Safari niet gewoon op Google kan komen. Is daar nog een oplossing voor te vinden?

[ Voor 7% gewijzigd door bryan7 op 24-08-2022 14:17 . Reden: Typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

bryan7 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:08:
Hi PrimusIP,

Dank voor je snelle reactie!

Daar kwam ik net ook op om het op die manier te doen inderdaad, echter blijft het vervelend dat ik op Safari niet gewoon op Google kan komen. Is daar nog een oplossing voor te vinden?
macOS Sierra wordt niet meer geüpdatet en is end of life. Kan er nog High Sierra op? Die heeft nog flink langer patches gehad dan zijn voorganger.

I reject your reality and substitute my own

• bryan7
nelizmastr schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:31:
[...]

macOS Sierra wordt niet meer geüpdatet en is end of life. Kan er nog High Sierra op? Die heeft nog flink langer patches gehad dan zijn voorganger.
Helaas is dit de laatste OS die op de Mac kan. Maar het gekke is dat alles prima werkte (ook Google in Safari) voor ik de Mac terug zette naar fabrieksinstellingen. De Mac werd alleen erg traag en daarom heb ik hem helemaal gewist om opnieuw te beginnen. Qua snelheid heeft dat gewerkt, maar andere dingen werken nu dus niet meer :(

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:41
bryan7 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:07:
[...]

Helaas is dit de laatste OS die op de Mac kan. Maar het gekke is dat alles prima werkte (ook Google in Safari) voor ik de Mac terug zette naar fabrieksinstellingen. De Mac werd alleen erg traag en daarom heb ik hem helemaal gewist om opnieuw te beginnen. Qua snelheid heeft dat gewerkt, maar andere dingen werken nu dus niet meer :(
Je zou je Mac met behulp van Open Core Legacy Patcher naar een nieuwer MacOS kunnen brengen als dat je wens is. Dan heb je ook gelijk de laaste Safari browser en veiligheidsupdates en gezien je systeem behoorlijk "vers" geïnstalleerd is, zou je het kunnen proberen voor je al de rest erop zet.

Ikzelf heb twee "classic Mac's" die beiden op Monterey 12.5.1 draaien dankzij Open Core Legacy Patcher en beiden doen het heel goed op dat OS, maar misschien dat ik wat mee snelheid zou hebben moest ik op Catalina of Mojave gebleven zijn, maar wat ik met de systemen doe merk ik er heel weinig van! Het gaat dan om een Macbook pro mid 2012 en een 4,1 Mac Pro mid 2009 (geflashed naar 5,1).

• bryan7
Runaque schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:26:
[...]

Je zou je Mac met behulp van Open Core Legacy Patcher naar een nieuwer MacOS kunnen brengen als dat je wens is. Dan heb je ook gelijk de laaste Safari browser en veiligheidsupdates en gezien je systeem behoorlijk "vers" geïnstalleerd is, zou je het kunnen proberen voor je al de rest erop zet.

Ikzelf heb twee "classic Mac's" die beiden op Monterey 12.5.1 draaien dankzij Open Core Legacy Patcher en beiden doen het heel goed op dat OS, maar misschien dat ik wat mee snelheid zou hebben moest ik op Catalina of Mojave gebleven zijn, maar wat ik met de systemen doe merk ik er heel weinig van! Het gaat dan om een Macbook pro mid 2012 en een 4,1 Mac Pro mid 2009 (geflashed naar 5,1).
Dank, dit ken ik niet dus daar ga ik zeker is naar kijken! Is het dan nog aan te raden om de nieuwe OS bijv. op een externe SSD te zetten en deze als opstartschijf te gebruiken ipv de interne 1TB HDD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

bryan7 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:40:
[...]

Dank, dit ken ik niet dus daar ga ik zeker is naar kijken! Is het dan nog aan te raden om de nieuwe OS bijv. op een externe SSD te zetten en deze als opstartschijf te gebruiken ipv de interne 1TB HDD?
Zeker. Mechanische schijven zijn niet meer geschikt voor gebruik met moderne macOS versies.
Dat is echt tergend traag. Moet je Mac wel USB 3 hebben, anders gaat een SSD alleen intern helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door nelizmastr op 25-08-2022 12:51 ]

I reject your reality and substitute my own

• bryan7
Dank voor alle tips, ik kan aan de slag!

• Runaque
bryan7 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:40:
[...]

Dat kan je inderdaad doen! Maar onlangs is er hier ook iemand die een iMac van een SSD heeft voorzien en dat ding gaat nu als de brandweer! Maar dat ding was wel een 2013 model, maar je kan in jou geval misschien een externe SSD gebruiken en de interne gebruiken voor gewone data opslag.

[ Voor 13% gewijzigd door Runaque op 25-08-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryan7
Runaque schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:37:
[...]

Dat kan je inderdaad doen! Maar onlangs is er hier ook iemand die een iMac van een SSD heeft voorzien en dat ding gaat nu als de brandweer! Maar dat ding was wel een 2013 model, maar je kan in jou geval misschien een externe SSD gebruiken en de interne gebruiken voor gewone data opslag.
Ik begreep dat dit met een externe SSD alleen interessant is als de Mac USB 3.0 heeft, en mijn Mac heeft 2.0. Dan zou het zelfs trager kunnen zijn had ik gelezen. Kan dat kloppen? Ik kan er uiteraard een interne SSD in laten zetten, maar kost rond de €300 :(

[ Voor 6% gewijzigd door bryan7 op 26-08-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
bryan7 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

Ik begreep dat dit met een externe SSD alleen interessant is als de Mac USB 3.0 heeft, en mijn Mac heeft 2.0. Dan zou het zelfs trager kunnen zijn had ik gelezen. Kan dat kloppen? Ik kan er uiteraard een interne SSD in laten zetten, maar kost rond de €300 :(
Dat kan je in principe goed zelf doen hoor!

YouTube: iMac (circa 2009) Hard Drive to SSD Upgrade
Pagina: 1