Bootloop, 1malig weg wanneer ramslots gewisseld worden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:12
Mijn probleem.

PC komt in bootloop, fans slaan aan, draaien even en het hele systeem valt uit. Vervolgens herhaalt dit zich oneindig. Raar genoeg kan de pc 1x booten, bios & windows, wanneer ik 1 vd 2 ramsticks verwissel van slot. Als ik vervolgens de computer afsluit en opnieuw opstart komt hij weer een bootloop.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Intel Pentium G3450 Boxed
Gigabyte GA-Z97P-D3
2x Crucial Ballistix Sport BLS4G3D1609DS1S00CEU

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Gevonden dat de PC 1x boot nadat RAM van een slot gewisseld is.

Alle stekkers en contacten langsgelopen.
Unpluggen van alle externals.
SSD in andere sata poorten.
Starten zonder SSD aangesloten? Ook geen bios oid.
Moederbord reset? (CMOS eruit, pc aan terwijl stroom eraf was) Kwam ook een melding dat de instellingen weg waren en dat hij naar de standaard instellingen ging.
Opgestart met 1 ramstick, 2 ramsticks. Alle sloten langs. Elke x 1malige opstarting en daarna bootloop.

Ik ben een beetje ten einde raad. 8)7

Hopelijk is er een goeroe die me op weg kan helpen!

Emiel

Beste antwoord (via Esso21 op 25-08-2022 08:50)

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:33
Andere ram sticks proberen. Hoeveel volt is de batterij? Die moet meer dan 3V zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door pennywiser op 24-08-2022 12:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Andere ram sticks proberen. Hoeveel volt is de batterij? Die moet meer dan 3V zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door pennywiser op 24-08-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
Ik heb ze beide dus in single channel getest he, zelfde resultaat.
Heb helaas niet zo 123 nog een extra reep ddr3...

Kan het problematisch zijn als de CMOS leeg zou zijn dan? behalve dat het mobo instellingen zou vergeten?

Ik zat zelf nog in de hoek van de SSD te denken, zou dit de boosdoener kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Esso21 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:50:
Ik heb ze beide dus in single channel getest he, zelfde resultaat.
Heb helaas niet zo 123 nog een extra reep ddr3...

Kan het problematisch zijn als de CMOS leeg zou zijn dan? behalve dat het mobo instellingen zou vergeten?

Ik zat zelf nog in de hoek van de SSD te denken, zou dit de boosdoener kunnen zijn?
Zelfde sticks dus zelfde resultaat. Andere ramsticks niet voorhanden, is ook niet iets wat ik kan oplossen. Batterijen onder 3V heb ik de gekste dingen mee gezien. Oa. ook bv. niet booten. Ds SSD 99% niet de boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Welke timings? Zou kunnen dat hij boot in failsafe mode, en dan bij reboot timings uit xmp/ jedec neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-10 21:25
Ik zie het setje ook niet op de QVL staan...dus zou goed kunnen dat het niet werkt.....

https://download.gigabyte...2b564002e57da5159d0b0fcd9

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esso21
Ik zal de batterij eens nameten wanneer ik weer bij de pc in de buurt ben. Ook de timings nakijken.

@Wylana Het heeft gewerkt, das natuurlijk geen garantie dat het zou horen te werken maar zou toch wel op zn minst vreemd zijn lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esso21
@pennywiser Heb de batterij nog niet weer nagemeten maar een andere batterij was de oplossing |:( 8)7

Ik dacht dat een pc prima kan opstarten zonder zon CMOS batterij maar dacht ik klaarblijkelijk verkeerd.
Bedankt voor jullie input!

• pennywiser
Esso21 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:50:
@pennywiser Heb de batterij nog niet weer nagemeten maar een andere batterij was de oplossing |:( 8)7

Ik dacht dat een pc prima kan opstarten zonder zon CMOS batterij maar dacht ik klaarblijkelijk verkeerd.
Bedankt voor jullie input!
Top. Nieuwe is inderdaad snelste oplossing, maar ik zet doormeten erbij omdat velen denken bij 2.8V die batterij is nog goed en verdenken deze vervolgens niet. Maar hij moet echt > 3V zijn.

En niet-booten met lege batterij 2.5V heb ik ook al meegemaakt. Gebeurde gewoon niets, nieuwe batterij, die ik toen ook niet verdacht, en hop booten als een malle.

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 25-08-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
Helaas, het bleek een toevalstreffer te zijn. Afgelopen weekend weer aangezet en weer bootloop.

Echter lijk ik het nu verholpen te hebben.

Er bleek een fastboot optie onder de RAM instellingen te staan. Deze heb ik uitgeschakeld.
Ook stond het voltage op 1.5, deze heb ik maar teruggezet op 1.4, lijkt mij ook meer dan voldoende.
Pagina: 1