Mijn oude pc uit 2013 is waarschijnlijk overleden, dus nu op zoek naar een vervanger.
Oude pc had een AMD A8 5600K processor met 8Gb geheugen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Huis tuin en keuken gebruik; surfen, mailen en beetje programmeren. Niet gamen
Wat mag het systeem gaan kosten?
€600
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Opslag minimaal 500Gb, maar ook ruimte voor in ieder geval 1 extra ssd.
Geheugen 16Gb
HDMI aansluiting
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Compact, vlot en stil, snel opstarten en weer een jaar of 8 meekunnen, net als deze.
Ga je overklokken?
Nope
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb nu de MinisForum TH50 op het oog. Dit is een i5-11320H met 16Gb intern + 512 Gb ssd en Windows er op. Met een korting er af en shipping erbij komt deze op $464 (= €456). Verzending gaat - voor zover ik weet - vanuit Duitsland dus binnen EU.
Ik heb ook naar een 'gewone' NUC gekeken, maar die komen toch aardig duurder uit, zeker vanwege de windows licentie. Je komt dan al gauw op zoiets:
(hier bewust een kleinere ssd in om de vergelijking met de MinisForum eerlijk te houden)
Vragen:
Oude pc had een AMD A8 5600K processor met 8Gb geheugen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Huis tuin en keuken gebruik; surfen, mailen en beetje programmeren. Niet gamen
Wat mag het systeem gaan kosten?
€600
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Opslag minimaal 500Gb, maar ook ruimte voor in ieder geval 1 extra ssd.
Geheugen 16Gb
HDMI aansluiting
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Compact, vlot en stil, snel opstarten en weer een jaar of 8 meekunnen, net als deze.
Ga je overklokken?
Nope
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb nu de MinisForum TH50 op het oog. Dit is een i5-11320H met 16Gb intern + 512 Gb ssd en Windows er op. Met een korting er af en shipping erbij komt deze op $464 (= €456). Verzending gaat - voor zover ik weet - vanuit Duitsland dus binnen EU.
Ik heb ook naar een 'gewone' NUC gekeken, maar die komen toch aardig duurder uit, zeker vanwege de windows licentie. Je komt dan al gauw op zoiets:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Barebones | Intel NUC 10 Performance BXNUC10I5FNHN (EU-stekker) | € 441,64 | € 441,64 |
| 1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Home (DE, OEM) | € 95,40 | € 95,40 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial CT16G4SFRA32A | € 53,33 | € 53,33 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 500GB | € 46,43 | € 46,43 |
| Totaal | € 636,80 | |||
(hier bewust een kleinere ssd in om de vergelijking met de MinisForum eerlijk te houden)
Vragen:
- Is dit een goede koop of zijn er betere alternatieven?
- Is een i5 voor mij overkill en kan ik beter voor een i3 gaan?
- Zijn er bekende issues met garantie bij MinisForum
- Hoe verhouden mijn opties zich tot elkaar qua geluid
... en gaat over tot de orde van de dag
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/berAMhOD0Tb1lpiTi4GmQdWc.jpg?f=user_large)