Toon posts:

anti aliasing

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
wat is anti aliasing?
da kom ik vaak tegen in spellen maar moet ik da aan of uitvinken?? en wat is het??
kan het nergens vinden in search

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat is het "afvlakken" van scherpe randen aan objects en textures, daardoor lijkt het beeld mooier en strakker, kost wel wat extra kracht

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

maar dan heb je ook wat! :P
verschil is wel groot hoor.

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
cool
thnx
ik ga makz paine spelen nu
en power kom ik niet te kort met deze pc

• beschuitfluiter
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

dju...ik wel...
en ik wil ook maxen... :'(

¯\_(ツ)_/¯

• FMS
  • Niet online

FMS

Op maandag 27 augustus 2001 15:27 schreef WuKen het volgende:
cool
thnx
zo veel power heeft die MX ook weer nie hoor,

maar, FSAA, is zeker leuk, probeer op 800-600 met 2x AA ;)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Trekt ie makkelijk!
Ik draai op 1024x768 met 2x fsaa op mijn duron 650@650 met MX-400

Verwijderd

Wat is je fps dan 28 ofzo?
het zal iig niet veel hoger zijn!

Ik gebruikt nooit fsaa, speel het dan liever een resolutie hoger :)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

FPS nog niet gekeken, want dan moet ik eerst die shortcut aanpassen, geen zin in. Hij loopt iig soepel. Ik heb wel 2 bars op medium gezet de rest hoog. Bij een stuk of 6 enemy's met veel explosies werd het wel iets minder. Nu loopt ie echt lekker

• Hahn
  • Laatst online: 21-08 20:59
AA is gewoon dat alles meer polygonen krijgt waar door er geen (minder) hoekjes/kartels te zien zijn. Zelfs een Geforce 3 kan 2x/4x FSAA in Max Payne in 1024x768 niet goed aan daarom hebben ze iets anders uitgevonden HRAA = High Resolution Anti Aliasing. Bij sommige spellen is de Framerate verdubbeld in opzichte van FSAA

The devil is in the details.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:02
whaa fsaa ziet er toch wel :9~ uit

zat gister ff quake3 te spelen op 1024x768 32 bit
gemiddelde fps van 35 :(

vraag me toch af hoe t op de voodoo5 5500 eruit ziet

want heb al begrepen dat de fsaa daar veel beter uitzag
dat lijkt me dus echt dikke :9~

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Acid_Burn
  • Laatst online: 21-08 11:09

Acid_Burn

uhuh

Op maandag 27 augustus 2001 20:06 schreef Marc00 het volgende:
AA is gewoon dat alles meer polygonen krijgt waar door er geen (minder) hoekjes/kartels te zien zijn. Zelfs een Geforce 3 kan 2x/4x FSAA in Max Payne in 1024x768 niet goed aan daarom hebben ze iets anders uitgevonden HRAA = High Resolution Anti Aliasing. Bij sommige spellen is de Framerate verdubbeld in opzichte van FSAA
niet meer polygonen dus.. De simpelste manier van anti-aliasen is het beeld 2 keer zo groot (in resolutie) berekenen en dan terugschalen.. een andere manier is het 2x of 4x berekenen van hetzelfde plaatje maar dan een fractie van een pixel verschoven.. zooi middelen en klaar.... zo verdoezelen ze de 'trapjes' op schuine lijnen

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

nog ff een vraagje over fsaa ik heb namelijk een geforce 2ti maar als ik een spel in 1280x1024 met 4xfsaa speel zie ik totaal geen verschil dan dat ik zonder fsaa speel, is er een maximale resolutie waar fsaa op kan draaien of heb ik gewoon een k*tvideokaart gekocht.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Volgens mij is een GF 2 Ti veel te langzaam om in zo'n resolutie 4x FSAA te kunnen doen.
Een GF3 trekt dat amper.
Misschien 'weet' de kaart dat zelf en zet ie t daarom zelf uit.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Verwijderd

Ik heb een vraagje over AA ook, in 3DMark2001 zit er een test (nature) waarvoor FSAA nodig is (ik denk dat dit FullScreen AntiAliasing betekend) maar het prog zegt dat mijn hardware dat niet ondersteund (GF2 GTS/PRO). Als ik dan in system kijk bij 3d-devices -> 3D-capabilities, dan staat er wel Full Screen AntiAliasing.

Hoe kan dat nou, want ik wil die test er ook wel eens bij doen? Of moet ik daarvooor mijn AA aanzetten tijdens de testen??

• Tekielja
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op maandag 27 augustus 2001 15:27 schreef WuKen het volgende:
cool
thnx
wuken, ff over je sig, een 64 mb Geforce2 MX 200, zijn die er? ik dacht alleen maar 32 MB.

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

offtopic:
Een Geforce2 MX met 64mb MOET een Geforce2 MX400 zijn!

Op de Geforce3 zit Quincunx FSAA. Geeft ongeveer (verschil is met het blote oog niet of nauwelijks te zien) hetzelfde beeld als FSAA 4x maar met behoudt van hoge framerates. Zeker een leuke toevoeging vind ik zelf :P

Verwijderd

die zijn er echt, ik heb er ook eentje gehad (;( |:( ) En het was echt een 200

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 10:05
FSAA op de Voodoo5 5500agp ziet er echt uit om op te vreten!!! :9 :Y) :9~

Geloof me maar.

- Mijn PC -

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 11:58
Ik heb een vraagje over AA ook, in 3DMark2001 zit er een test (nature) waarvoor FSAA nodig is (ik denk dat dit FullScreen AntiAliasing betekend) maar het prog zegt dat mijn hardware dat niet ondersteund (GF2 GTS/PRO). Als ik dan in system kijk bij 3d-devices -> 3D-capabilities, dan staat er wel Full Screen AntiAliasing.
Hoe kan dat nou, want ik wil die test er ook wel eens bij doen? Of moet ik daarvooor mijn AA aanzetten tijdens de testen??
Nature test van 3DMark2001 heeft "Pixel Shaders" nodig, en die heeft de GF2 niet. Alleen de GF3 en Radeon 8500 ondersteunen pixel shaders (de gewone Radeon ook, maar na implementatie in de Radeon paste MS opeens de specificaties van DirectX 8.0 aan... dus de pixel shaders in de radeon worden niet gebruikt).
Gevolg is dus dat alleen de nieuwe Radeon 8500 en de GF3 de Nature test kunnen draaien. Alle oudere kaarten kunnen dat gewoon niet en zullen het ook nooit kunnen!!
nog ff een vraagje over fsaa ik heb namelijk een geforce 2ti maar als ik een spel in 1280x1024 met 4xfsaa speel zie ik totaal geen verschil dan dat ik zonder fsaa speel, is er een maximale resolutie waar fsaa op kan draaien of heb ik gewoon een k*tvideokaart gekocht.
4xFSAA werkt maar tot resoluties van 800x600 en lager.
2xFSAA werkt maar tot resoluties van 1024x768.
Dit heeft te maken met de beschikbare bandbreedte, 4xFSAA in bv 1280x1024 kan de GF2 gewoon niet aan, vanwege dus de beperkte bandbreedte.

• Sovereign
  • Laatst online: 27-06 19:01
Op donderdag 29 november 2001 16:41 schreef Schmoove het volgende:

[..]

Nature test van 3DMark2001 heeft "Pixel Shaders" nodig, en die heeft de GF2 niet. Alleen de GF3 en Radeon 8500 ondersteunen pixel shaders (de gewone Radeon ook, maar na implementatie in de Radeon paste MS opeens de specificaties van DirectX 8.0 aan... dus de pixel shaders in de radeon worden niet gebruikt).[..]
Radeon mist een aantal pixel shader instructies, dat is de eigenlijke reden.
4xFSAA werkt maar tot resoluties van 800x600 en lager.
2xFSAA werkt maar tot resoluties van 1024x768.
Dit heeft te maken met de beschikbare bandbreedte, 4xFSAA in bv 1280x1024 kan de GF2 gewoon niet aan, vanwege dus de beperkte bandbreedte.
Heeft niet te maken met de bandbreedte, maar met het beschikbare geheugen. 4x supersampling op die resolutie zal flink wat ruimte innemen.

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 11:58
Radeon mist een aantal pixel shader instructies, dat is de eigenlijke reden.
We hebben beide gelijk, want de Radeon mist inderdaad een aantal pixelshader instructie. Maar de Radeon mist deze omdat de DirectX 8.0 specificaties zijn aangepast na het voltooien van de hardware van de Radeon, dit is door MS gedaan op 'advies' van nVidia.
Heeft niet te maken met de bandbreedte, maar met het beschikbare geheugen. 4x supersampling op die resolutie zal flink wat ruimte innemen.
Ja en bandbreedte en geheugen hebben dus rechtstreeks met elkaar te maken.....

• Sovereign
  • Laatst online: 27-06 19:01
Op donderdag 29 november 2001 16:56 schreef Schmoove het volgende:
Ja en bandbreedte en geheugen hebben dus rechtstreeks met elkaar te maken.....
Niet in dit geval. Bandbreedte heeft alleen effect op de uiteindelijke snelheid waarmee je AA kan uitvoeren, maar het totaal aan geheugen zal bepalend zijn voor de resoluties en de AA kwaliteit (2x, 4x, etc.).

Verwijderd

Kan er iemand screenshots maken van AA op een Voodoo5? Kunnen we het eens vergelijken met nVidia en Ati

• Griever
  • Niet online
Weet iemand waarom ik in 3dmark 2001 geen 4x antialliasing kan selecteren op mijn gf3 ti2000

Als ik in de driver aangeef dat hij 4x moet gebruiken doet hij wet wel, en in het intellingen menu van 3dmark niet :? of is dat dan wat anders?

(B.T.W. AA ziet er niet uit in de nature demo, veel te veel blurring)
Pagina: 1