Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asd156
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-01-2024
Beste,

Ik wil binnenkort naar Duitsland verhuizen omdat de huizen daar betaalbaarder zijn en groter.
Daarnaast is het mogelijk om mijn baan in NL te behouden.
Nu heb ik me door HR laten informeren dat ik elke werkdag fysiek in Nederland moet zijn (maakt niet uit waar in NL). Hierdoor blijf ik dan onder de Nederlandse belasting en sociaal zekerheidsstelsel. Tijdens corona was het dus zo dat je gewoon thuis mocht blijven werken, maar dat hebben ze dus recent afgeschaft.

Ik las dat je wel 20% thuis mag blijven werken: https://www.awvn.nl/nieuw...en-stoppen-1-juli-wat-nu/, maar mijn bedrijf weet daar niks van af.

Naast dat dit best krom is dat je perse fysiek aanwezig moet zijn in NL (denk aan onnodige uitstoot van de auto), wat is jullie ervaring hiermee? Hoe gaat jullie bedrijf hiermee om en jijzelf? En iemand een idee hoe de Duitse regering dit gaat controleren?

[ Voor 4% gewijzigd door asd156 op 24-08-2022 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:38

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ikzelf woon in duitsland en werk al langere tijd in Luxemburg...

ook hierbij geld een gelijksoortige regeling, tot 19 dagen thuiswerken is toegestaan, maar als ik meer zou thuiswerken moet ik hioervoor belasting en sociale premies in duitsland betalen...
(dat was gedurende de cortona-pandemie tijdelijk buiten werking gesteld, maar sinds 1 juli 2022 wer gewoon de geldende wet)

'Krom' is dat zeker niet..., belastingontwijking is al een groot genoeg probleem en het zou nog erger worden als mensen in 'theorie' hun inkomstenbelasting en sociale premies ergens in een belastingparadijs kunnen aftikken, maar tegelijkertijd wel van alle voorzieningen in een ander land gebruik maken, waar ze in de realiteit wel werken, maar het betalen van belasting ontwijken.

Wat betreft controle's.... nee, zeer actief controleren is niet mogelijk, maar het betekent niet dat de belastingdienst (in duitsland Finanzamt) daar geen mogelijkheden voor hebben.
In mijn regio gaat het dan vooral om mensen met zeer hoog betaalde posities in de financiele wereld die een zeker risico hebben, omdat het finanzamt dan ook genoeg aan extra belastingen kan claimen... wat er dan vooral gebeurt is dat het Finanzamt meerdere jaren wacht en dan in ene een fikse claim doet over een langere periode, met als vooorstel dat je dat ofwel gelijk kunt aftikken, of je gaat in protest en dan gaan ze nog strengerr kijken (en loop je een fiks risico dat het steeds duurder gaat worden).

Dat is volgens mij een risico dat je niet bewust moet willen aangaan.
wat betreft de bewijsvoering meen ik dat het vaker voorkomt dat bv de belastingdienst teruggrijpt op regelingen die ook bepaalde thuisarbeid-voorzieningen aftrekbaar maken en dit ook tussen europese landen uitgewisseld wordt (in dezelfde bilaterale dubbel-belasting-verdragen staan oook vaak informatie-uitwisselingsclausules die de utiwiseling van gegevens over zowel natuurlijke personen als bedrijven vastleggen en controlemogelijkheden bieden)

[ Voor 16% gewijzigd door RM-rf op 24-08-2022 11:39 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asd156
RM-rf schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:12:
ikzelf woon in duitsland en werk al langere tijd in Luxemburg...

ook hierbij geld een gelijksoortige regeling, tot 19 dagen thuiswerken is toegestaan, maar als ik meer zou thuiswerken moet ik hioervoor belasting en sociale premies in duitsland betalen...
(dat was gedurende de cortona-pandemie tijdelijk buiten werking gesteld, maar sinds 1 juli 2022 wer gewoon de geldende wet)

'Krom' is dat zeker niet..., belastingontwijking is al een groot genoeg probleem en het zou nog erger worden als mensen in 'theorie' hun inkomstenbelasting en sociale premies ergens in een belastingparadijs kunnen aftikken, maar tegelijkertijd wel van alle voorzieningen in een ander land gebruik maken, waar ze in de realiteit wel werken, maar het betalen van belasting ontwijken.

Wat betreft controle's.... nee, zeer actief controleren is niet mogelijk, maar het betekent niet dat de belastingdienst (in duitsland Finanzamt) daar geen mogelijkheden voor hebben.
In mijn regio gaat het dan vooral om mensen met zeer hoog betaalde posities in de financiele wereld die een zeker risico hebben, omdat het finanzamt dan ook genoeg aan extra belastingen kan claimen... wat er dan vooral gebeurt is dat het Finanzamt meerdere jaren wacht en dan in ene een fikse claim doet over een langere periode, met als vooorstel dat je dat ofwel gelijk kunt aftikken, of je gaat in protest en dan gaan ze nog strengerr kijken (en loop je een fiks risico dat het steeds duurder gaat worden).

Dat is volgens mij een risico dat je niet bewust moet willen aangaan
Dank voor je informatie! Kun jij de 19 dagen extra toelichten? Is dat iets tussen Duitsland en Luxemburg? Want ik kan daar niks over vinden. Of bedoel je per jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:38

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

asd156 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:26:
[...]

Dank voor je informatie! Kun jij de 19 dagen extra toelichten? Is dat iets tussen Duitsland en Luxemburg? Want ik kan daar niks over vinden.
iss idd specifiek voor het Doppelbesteuerungsabkommens (DBA) Deutschland-Luxemburg
https://guichet.public.lu...ontribuable-allemand.html
AUSNAHMEN BEI DER EINKOMMENSBESTEUERUNG
Außerhalb von Luxemburger geleistete Arbeitstage (weniger als 20 Tage pro Kalenderjahr)
Die von einem deutschen Gebietsansässigen, der von einem luxemburgischen Arbeitgeber beschäftigt ist, aufgrund von außerhalb von Luxemburg geleisteten Arbeitstagen bezogene Vergütung bleibt in Luxemburg steuerpflichtig (einschließlich der in Form von Geschäftsreisen, Schulungen, Tagungen usw. im Ausland geleisteten Arbeitstage), sofern es sich bei diesen im Ausland geleisteten Arbeitstagen um weniger als 20 Tage pro Kalenderjahr (Toleranzgrenze) handelt.
(het zou aangepast worden, voor zowel Frankrijk als Belgie heeft Luxemburg het dubbele aantal, naar ik meen 39 kalenderdagen)

het nederland-duitse DBA is te vinden op
https://www.bundesfinanzm..._blob=publicationFile&v=3

[ Voor 17% gewijzigd door RM-rf op 24-08-2022 11:32 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asd156
RM-rf schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:30:
[...]

iss idd specifiek voor het Doppelbesteuerungsabkommens (DBA) Deutschland-Luxemburg
https://guichet.public.lu...ontribuable-allemand.html

[...]

(het zou aangepast worden, voor zowel Frankrijk als Belgie heeft Luxemburg het dubbele aantal, naar ik meen 39 kalenderdagen)

het nederland-duitse DBA is te vinden op
https://www.bundesfinanzm..._blob=publicationFile&v=3
Ontzettend bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 15:57
RM-rf schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:12:
Niet helemaal. Vanaf 1 juli 2022 moet je weer inkomstenbelasting betalen op basis van waar je fysiek werk hebt uitgevoerd. Dus thuiswerken mag vanaf dan niet meer worden gezien als werken in NL.

De 25% regel (tussen NL en Duitsland) voor sociale verzekeringen kent een overgangsperiode tot en met 31 december 2022. https://www.svb.nl/nl/alg...ekering-vanaf-1-juli-2022

Wellicht dat dit voor Luxemburg anders is, maar het lijkt op een Europees breede regeling.
Pagina: 1