Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Button Facade
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-04 20:18
Beste Tweakers,

Het is zover, onze tv gaf de geest. Tijd voor een nieuwe dus. Maar wat?

Het aanbod aan 32" televisies is niet bepaald overweldigend. Ik weet dat ik op de huidige kijkafstand, 2 à 3 meter, in feite geen rekening hoef te houden met 4K. Full HD is prima, zelfs HDready 720p maakt op die afstand weinig uit. Goed contrast, HDR en direct-lit i.p.v. edgelit zouden misschien wel mooi meegenomen zijn.

Ik kijk momenteel naar volgende modellen:
- Sony KD32w800 Aparte keuze van Sony om hun recentste 32" model HDready aan te bieden i.p.v. FullHD zoals iets oudere versies. Wat me hier aanspreekt is de direct-lit, HDR10 ondersteuning en Bravia Engine, iets wat Sony naar verluidt toch wel goed doet. Maar aan 344€ is het maar de vraag of ik voor de kleine 50€ extra iets van visueel verschil ga zien t.o.v. de tweede optie

- LG32LM6300PLA Aan 299€ is dit het FullHD model van LG van 2019. Tenzij ik wat over het hoofd zie heeft het toestel op zich niets bijzonders, entry-level tv'tje.

- LG32LM631C. Dit model kost nog eens significant minder, 185€ en is recenter (2021) dan die hierboven. Claimt ook HDR te ondersteunen met z'n FullHD paneeltje en direct-lit.

De smartfuncties van deze televisies zal ik niet gebruiken. Chromecast in de hdmi poort en hup. Schatten jullie dat er een significant en bovenal zichtbaar verschil zal zitten in de kwaliteit van het beeld tussen de goedkoopste van 185 t.o.v. van de sony?

En heeft het eigenlijk wel nog zin om een 32" tv aan te kopen. Is een Samsung M7 Smart Monitor als tv/streamplatform/occasionele pc niet handiger? De usb-hub met powerdelivery achteraan is bijvoorbeeld meteen handig voor die chromacast, korte usb kabel en hup, die hoeft niet meer met een apart adaptertje in de stekker gevoed te worden. De remote (met zonnepaneeltje, bye bye batterijen) betekent niet opstaan uit de zetel om uit te schakelen, input te veranderen of instellingen aan te passen. De 4k maakt voor de verwachte kijkafstand weinig uit, maar kan ook geen kwaad. Maar heeft het scherm wel voldoende licht om overdag, met enige lichtinval, goed zichtbaar te zijn? pricewatch: Samsung (LS32AM700) Zwart Zijn er nog andere monitoren in die prijsklasse met een remote die ik misschien beter eens bekijk?

Alle advies, kritiek en opmerkingen welkom. Heb al even op het forum rondgesnuisterd maar niet meteen een antwoord gevonden op deze vraag. Wel threads van enkele jaren geleden, maar die info is ondertussen mogelijks wat verouderd.

Disclaimers: TV kan fysiek niet groter zijn dan 32". Oud huis, veel grote deuropeningen met korte muurtjes in de hoeken. Heel gedoe. TV kan max 89 cm breed zijn, anders steekt hij uit over de kozijnen. Tsja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoe heb je je geluid geregeld? Dat is wel even een handige om te weten in de selectie van monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Button Facade
O, zeer goede vraag. Momenteel hang ik nergens aan vast. We deden het de afgelopen 10 jaar met de interne speakertjes van een budget medion tv'tje. Zowat alles zal dus een significante verbetering zijn.

Ik was oorspronkelijk van plan een kleine soundbar erbij te nemen. Hiervoor heb ik geen uitgebreid budget. Een Sonos of Bose zit er niet in, ik weet dat dit erg zal snijden in de kwaliteit en effect van het geluid, maar het is wat het is. Pakweg de Sony HT-SF200 of LG SJ2. Beter dan wat de tv los kan aanbieden, maar niet overweldigend.

Zal me wat geluid betreft schikken naar de opties van de tv/monitor: Optisch? Gewoon Audio-uit? Arc? Bluetooth speakertje? U merkt, de drempel ligt niet al te hoog. Maar als u goede tips hebt voor audio, laat u gaan.

[ Voor 35% gewijzigd door Button Facade op 24-08-2022 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Button Facade Aankoopadvies doen we in CEK; het topic is daarheen verplaatst. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Button Facade
Bedankt en excuses voor verkeerde plaatsing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:57

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De markt gaat er vanuit dat wie een 32" koopt niets wil betalen en in dit segment wordt dan ook alles uit een TV gesloopt wat mogelijk is (en meer) om maar een lagere prijs aan te kunnen bieden. Als je een goede televisie wilt, dan moet je niet in 32" gaan zoeken.

In dit segment kunt je ook niet vertrouwen op de termen waarmee een TV aan de man gebracht wordt. Als er HDR op de doos staat dan moet je dat met heel veel korrels zout nemen, als de TV een helderheid heeft van 380cd/m², dan kan het apparaat helemaal niets met HDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-05 08:36
Een monitor richt zich vaak op een ander gebruiksdoeleinde, zoals hoge refreshrate, veel pixels. Grote kans dat je dan een 1440p/4K apparaat met 144hz ondersteuning koopt. Daar heb je voor jouw gebruiksdoeleinden niet zo veel aan. Er zijn 32" monitoren die veel betere beeldkwaliteit leveren dan 32" tv's. Een Samsung Odyssey G7 bijvoorbeeld. Vaak zijn die schermen curved of hebben ze een 'gamer design'. Niet echt mooi voor een tv, maar dat is persoonlijk. Dergelijke monitoren kosten ook wel weer wat. De minder dure 32" monitoren zijn qua beeldkwaliteit vaak weer niet veel beter dan de budget 32" tv's. Een goed contrast en HDR moet je denk ik uit je hoofd zetten op dit formaat.

Het smartgedeelte op een 32" tv zal kansloos zijn. Je moet er of een chromecast aanhangen om je streamingdiensten en tv er naar toe te streamen of je hangt er een mediaspeler aan voor streaming- en tv apps.

[ Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 24-08-2022 15:20 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Button Facade
dmantione schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:32:
De markt gaat er vanuit dat wie een 32" koopt niets wil betalen en in dit segment wordt dan ook alles uit een TV gesloopt wat mogelijk is (en meer) om maar een lagere prijs aan te kunnen bieden. Als je een goede televisie wilt, dan moet je niet in 32" gaan zoeken.

In dit segment kunt je ook niet vertrouwen op de termen waarmee een TV aan de man gebracht wordt. Als er HDR op de doos staat dan moet je dat met heel veel korrels zout nemen, als de TV een helderheid heeft van 380cd/m², dan kan het apparaat helemaal niets met HDR.
Geen enkel van de toestellen die eerder opgelijst staan haalt zelfs boven de 300. Maar helaas kan ik niet groter dan 32" gaan. Hebt u eventueel een best of the worst suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Geen specifiek model, maar technisch zijn de Chinese merken in dit segment vaak het minst slecht. Ze laten het wel weer liggen met de smart-functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Button Facade
Hulleman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:18:
Een monitor richt zich vaak op een ander gebruiksdoeleinde, zoals hoge refreshrate, veel pixels. Grote kans dat je dan een 1440p/4K apparaat met 144hz ondersteuning koopt. Daar heb je voor jouw gebruiksdoeleinden niet zo veel aan. Er zijn 32" monitoren die veel betere beeldkwaliteit leveren dan 32" tv's. Een Samsung Odyssey G7 bijvoorbeeld. Vaak zijn die schermen curved of hebben ze een 'gamer design'. Niet echt mooi voor een tv, maar dat is persoonlijk. Dergelijke monitoren kosten ook wel weer wat. De minder dure 32" monitoren zijn qua beeldkwaliteit vaak weer niet veel beter dan de budget 32" tv's. Een goed contrast en HDR moet je denk ik uit je hoofd zetten op dit formaat.

Het smartgedeelte op een 32" tv zal kansloos zijn. Je moet er of een chromecast aanhangen om je streamingdiensten en tv er naar toe te streamen of je hangt er een mediaspeler aan voor streaming- en tv apps.
Was inderdaad niet van plan het smartgedeelte te gebruiken. Chromecast :-)

Gamer design jaagt me idd wat weg van bv de ASUS CG32UQ. Curved zal voor de ruimte waarin ie komt ook niet echt passen.

De 32" samsung frame eventueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Button Facade
dmantione schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:29:
Geen specifiek model, maar technisch zijn de Chinese merken in dit segment vaak het minst slecht. Ze laten het wel weer liggen met de smart-functies.
Bedoelt u dan de salora/hisense/xiaomi/tcl schermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Inderdaad, vaak kunnen deze Chinese merken voor het budget nog net wat meer kwijt dan de gevestigde fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:41
Zou de Chinese merken links laten liggen, zitten wel wat modellen tussen die een relatief goede prijs-kwaliteitverhouding hebben echter is dat allemaal > 49”.

De Samsung 32” Frame 2021 model is imo de verstandigste/ beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Button Facade
Freshouttheoven schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:10:
Zou de Chinese merken links laten liggen, zitten wel wat modellen tussen die een relatief goede prijs-kwaliteitverhouding hebben echter is dat allemaal > 49”.

De Samsung 32” Frame 2021 model is imo de verstandigste/ beste keus.
Bedankt voor de tip. Kan u de Frame-keuze nog even toelichten? Is er wat bijzonder aan dit scherm dat anderen niet hebben? Esthetiek achterwege latend, want het zou een frame met pootjes worden. Vlak aan muur bevestigen als een schilderij is hier geen optie. Vind de connect doos wel leuk concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Button Facade
dmantione schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:33:
Inderdaad, vaak kunnen deze Chinese merken voor het budget nog net wat meer kwijt dan de gevestigde fabrikanten.
Deze [code]Sharp[/code] zou 400 cd/m2 hebben. Althans aldus tweakers, zie in de specsheet van Sharp zelf niets over brightness staan. Nog wel wat vage claims: het scherm is HDready maar zou in gaming modus wel "haarscherpe 4k resolutie" bieden. Hmmm ...

[ Voor 9% gewijzigd door Button Facade op 24-08-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:41
Button Facade schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:29:
[...]

Bedankt voor de tip. Kan u de Frame-keuze nog even toelichten? Is er wat bijzonder aan dit scherm dat anderen niet hebben? Esthetiek achterwege latend, want het zou een frame met pootjes worden. Vlak aan muur bevestigen als een schilderij is hier geen optie. Vind de connect doos wel leuk concept.
Zoals eerder aangehaald wordt er geen aandacht meer besteed aan kleine maten, ook niet door de Chinese merken. Over het algemeen is het allemaal low-end spul, waarvan de productie vaak ook nog eens aan een derde partij wordt uitbesteed en er aan het einde van de productielijn bijv. Sharp, Panasonic of Blaupunkt wordt opgeplakt.

De Frame-keuze is een hele logische aangezien je met dit model weet wat je in huis haalt in tegenstelling tot alle andere modellen in dit formaat. Zo is er meer aandacht besteed aan de R&D, is de bouwkwaliteit/ afwerking bovengemiddeld, net als de beeldkwaliteit en processing (Full HD, relatief goed afgestelde kleuren, > 400 cd/m², breed kleurenbereik etc.).

Specsheet van Tweakers bevat regelmatig fouten, 400 cd/m2 voor de genoemde Sharp is wel erg optimistisch, dit zal eerder rond de 280 cd/m2 liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Button Facade
Uiteindelijk de 32 inch Samsung m7 smart monitor gekocht. Meer dan prima. Snel, leuke extra met de DEX functie, voldoende helderheid. Automatische input switch is lekker vlot om van de chromecast naar digibox te springen. Bluetooth connectiviteit en de usb hub achteraan erg praktisch. En de hogere monitorvoet is perfect om een compacte soundbar onder te zetten.
Pagina: 1