Twee SSD in nieuwe computer eentje blijft onzichtbaar??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 15:08
Hoi ik heb een probleem waar ik gek van wordt. Ik kan het maar niet verklaren cq oplossen
Het betreft een nieuwe volledige computer gekocht en in elkaar gezet door SIComputers.

Hij is gearriveerd maar nadat win11 erop was gezet bleek de tweeds ssd niet zichtbaar er is gewoon niets om te formatteren aan te maken. Diskmanager ziet gewoon de hele tweede SSD niet. Dus je zou in eerste instantie zeggen hij is stuk of scheef geplaatst.

Ook Samsung diskmanger ziet hem niet.
Ik heb al de helpdesk van SIComputer aan de lijn gehad en die gaven als advies probeer eens ander sM2 slot of uithalen en opnieuw insteken en kijken wat er gebeurd. Kon misschien verkeerd geplaatst zijn.

Het gekke is dat de bios hem wel elke keer zit en ook de mobo test doorkomt.
We hebben hem ondertussen in elk mogelijk m2 slot gezet maar hij wordt maar niet zichtbaar. Terwijl bios hem wel ziet.

Het betreft twee ssd de 980pro van Samsung 2gb elk. Het mobo is een gigabyte Z690 aorus elite ddr4

Ik heb zoiets nooit meegemaakt of iets werkt of iets werkt niet
Kan hij stuk zijn terwijl de bios hem aangeeft als wel in orde?
Heb ik garantie straks blijkt hij bij hun wel te werken of krijg ik een ander en zelfde verhaal?

Enige wat ik nog kan bedenken er staat nu een win11 home op die nog niet is geactiveerd is. Ik moet nog achter een Oem pro key aan.

Zou het kunnen dat win11 home maar maximaal 1 ssd accepteert en dat ik naar activa i cq pro moet voor ondersteuning van meer ssd’s?
Als ik binnenkort weer thuis ben kan ik wel eens op zoek naar een key en dan nog eens proberen.

Er waren sowieso meer problemen met deze computer maar dat zou in theorie los moeten staan hiervan.
Eerst bleek het geheugen stuk zeiden ze en werd het vervangen daarna werd de cpu geplaatst bleek ook stuk en werd ook vervangen en daarna zou alles werken en werd hij opgestuurd.
En alles lijkt nu te werken op de tweede Ssd na dus en ik heb ook geen auto om even langs Rotterdam te rijden dus liever zou ik het thuis oplossen indien mogelijk

Alvast bedankt voor alle tips

[ Voor 3% gewijzigd door ErikRo op 24-08-2022 09:47 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:08

Kheos

FP ProMod
Wat zijn de specs? Ondersteunt jouw moederbord wel 2 SSD's in M2 slots?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Specs zijn even kijken of dit werkt

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 324,26€ 324,26
1MoederbordenGigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0)€ 209,90€ 209,90
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 133,39€ 133,39
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 49,01€ 49,01
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 159,41€ 159,41
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 139,-€ 139,-
2Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 249,-€ 498,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.512,97

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screenager
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05 21:06
Zijn er meerdere insteekkaarten?
Ik heb wel eens gehad bij het insteken van een wifi kaart dat iets anders wordt uitgeschakeld .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Kheos schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:46:
Wat zijn de specs? Ondersteunt jouw moederbord wel 2 SSD's in M2 slots?
Mag toch hopen van wel wat zou je er anders mee moeten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
screenager schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:49:
Zijn er meerdere insteekkaarten?
Ik heb wel eens gehad bij het insteken van een wifi kaart dat iets anders wordt uitgeschakeld .
Er zit nog geen insteek kaart in dat ik weet. Zelfs videokaart zit nog in andere computer ik kijk via onboard chip op monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:08

Kheos

FP ProMod
ErikRo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:50:
[...]

1 SSD en 1 andere kaart: wifi of 4g modem of netwerkkaart of bluetooth of...
Kun je ff je moederbord handleiding erbij nemen? Dan weet je het onmiddellijk en moet je niet hopen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

ErikRo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:50:
[...]

Gevaarlijke aanname. M2 sloten kunnen meer functies hebben dan enkel SSD.
Wat zegt de handleiding?

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:53

Reinier

\o/

Volgens de handleiding ondersteunen allevier de M.2 sloten een PCIe x4 SSD. Er is er één die ook SATA ondersteunt, maar dat is niet relevant voor jouw SSD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfKqHri5e7LMbMwE7GVkgGNb5jU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dskpqc5QGbMQ9bBEr82JRDeM.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikRo
Gekkenhuis schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Gevaarlijke aanname. M2 sloten kunnen meer functies hebben dan enkel SSD.
Wat zegt de handleiding?
Je hebt gelijk ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik dacht dat m2 hoofdzakelijk voor ssd werd gebruikt. En dat de rest een bonus was maar minimaal ssd ondersteuning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:32

SambalBij

We're all MAD here

Ik ken het bord niet, maar de naamgeving van die slots doet vermoeden dat het eerste slot (M2A_CPU) aan de CPU PCIe lanes hangt, en de rest van die sloten (M2x_SB) aan de chipset? (SB='Southbridge'?)

Is toevallig de SSD in dat eerste _CPU slot de enige die het wel doet? Kan het zijn dat je nog wat chipset drivers mist? Geeft de device manager onbekende apparaten of apparaten met waarschuwingstekentjes aan?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
SambalBij schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:32:
Ik ken het bord niet, maar de naamgeving van die slots doet vermoeden dat het eerste slot (M2A_CPU) aan de CPU PCIe lanes hangt, en de rest van die sloten (M2x_SB) aan de chipset? (SB='Southbridge'?)

Is toevallig de SSD in dat eerste _CPU slot de enige die het wel doet? Kan het zijn dat je nog wat chipset drivers mist? Geeft de device manager onbekende apparaten of apparaten met waarschuwingstekentjes aan?
De werkende ssd zit inderdaad op de eerst poort is.
Device manager laat wel beide ssd zien maar zonder uitroep teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-05 05:54
Is er niet toevallig een raid-configuratie aangemaakt waardoor je maar 1 schijf ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Marco schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:09:
Is er niet toevallig een raid-configuratie aangemaakt waardoor je maar 1 schijf ziet?
Excuus zie nu je reactie pas.
Interessante vraag waar kan ik dat zien?
Bios of OS?
Er stond alleen een pre-install home uit van de winkel op die ik zelf moet configureren

Zal als ik weer thuis ben ook eens NUUBI diskeditor installeren misschien dat die meer ziet
Anders denk ik dat ik hem toch maar terug stuur naar de winkel met verzoek om te testen dan wel om te ruilen. Wellicht toch niet helemaal goed.

[ Voor 24% gewijzigd door ErikRo op 28-08-2022 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikRo
Ok het antwoord waar zat het probleem.

SSD uitgebouwd en opgestuurd.
Daar is hij getest. Hij bleek op een dusdanige manier te zijn geformatteerd dat hij inderdaad onzichtbaar was op de computer. Geen idee op welke manier, OSX misschien? Linux?
Dat hebben ze nu opgelost en hij wordt terug gestuurd en zij dan moeten werken.
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Pagina: 1