Eigen verbruik Huawei omvormers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nederbelg
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-08-2022
hallo

wij hebben sinds gisteren een PV installatie hier thuis in Belgie, met 14 panelen en een thuisbatterij.
2 omvormers Huawei SUN2000L_NL - mono fase, 10 kWh batterij Huawei LUNA2000.
Wij hebben een P1 dongle op de slimme meter met de energy app op de gsm. Dus ik kan op enig moment zien hoeveel wij verbruiken van het straatnet of hoeveel wij injecteren. Ik heb nog niet de PV app.

De batterij is geinstalleerd met 30% voorlading , en de panelen hebben tot gisteravond hem gevuld tot 50%.
Ons thuisverbruik gisteravond en vannacht is netjes uit de batterij gehaald, die was gezakt tot 20% lading resterend vanmorgen. Zo'n 3kWh gedurende avond en nacht klinkt ok.
Maar het netverbuik gedrurende de nacht was 84W flatline. dit zou dan het eigenverbruik zijn van de omvormers om ze te laten werken. Maar volgens de Huawei datasheet is het standby verbruik <2W, veel minder dus.
Ik kon hier niets over vinden op google of de handleidingen. Is het normaal dat de omvormers ook snachts nog steeds 84W verbruiken van het straatnet?

Bedankt voor enige inspiratie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Aangezien je de hele nacht stroom van de batterij hebt gebruikt zijn de omvormers niet in stand-by gekomen.
In jou situatie zouden ze trouwens nooit in standby moeten gaan

En die 84 watt, ik kan me niet voorstellen dat dat alleen het verbruik van de omvormers is. Dat moet meer zijn.

Hier pakt het systeem 0.007kwh als ik van de batterij leef. Met 1 omvormer. Ook dit is niet het verbruik van de omvormer zelf.

[ Voor 41% gewijzigd door jack zomer op 24-08-2022 09:40 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nederbelg
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-08-2022
Hallo Jack
bedankt. 0.007kWh verbruik in hoeveel tijd? of bedoel je een vermogen van 7 W?
Wat kan die 84W anders zijn dan de PV installatie zelf? al het thuisverbruik komt van de batterij, en zoals gezegd, het was een vlakke lijn. Er zijn geen andere verbruikers tussen meterkast en PV installatie.
Ik kan nog niet zien wat de huawei meter zelf rapporteerd, maar ik lees wel vaak dat er een systematisch verschil is met netmeter - wat geweten wordt aan het eigen verbruik van de omvormers. Maar ik zie dat nooirt gekwantificeerd in watts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
nee wat ik probeer te typen is dat die 84 watt niet het totale verbruik van de 2 omvormers is.
maar de rest van het verbruik (door de omvormer) komt uit de batterij.

ik vermoed dat de ''sluipspanning'' vanuit het net een soort indicatie geeft aan de omvormer of er überhaupt netspanning is.

ook wanneer ik genoeg zonnestroom heb, en de accu is aan het laden zie ik bij mij 7 watt als verbruik van het netwerk. Soms 1 watt. nooit exact 0

het systeem hier:
3 fase 10k sun2000
10kWh luna2000
22x440watt panelen

[ Voor 8% gewijzigd door jack zomer op 24-08-2022 11:39 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.