PC | Spiderman remastered (pc shutdowns)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_JN
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-05 07:53

Speedy_JN

Gang is alles...

Topicstarter
Hoi!

Ik krijg kneiterharde PC self shutdowns na een paar minuten. Naar mijn mening heb ik alles geprobeerd. Ik MOET deze game port spelen, net zoals God of War en Horizon dawn. Ze zijn episch!

AMD 5900x
B550 AORUS ELITE AX V2
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
32Gb Ram
980 Pro 1 Tb
Seasonic Gold 650W

Troubleshooting:
- PBO aan / uit
- alle drivers updaten (GPU, mobo, the works)
- mem XMP aan of uit
- resolutie lager of hoger
- RTX uit of aan
- V sync aan of uit
- HBAO uit of aan
- Temps zijn goed GPU rond de 73 graden en CPU niet boven de 75 (ambient 24 graden)
- steam files integrety check
- Windows Mem test -> passed

Alle andere games lopen super en stabiel, ik ben het even kwijt wat ik nog kan testen. Google of zoeken op GoT heeft mij niets nieuws gegeven, of ik zoek niet goed.

Alvast bedankt!

- stoft ondertussen de Spiderman stripboeken af -

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy_JN op 24-08-2022 10:10 ]

Voorwaarts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 22:16
Je hele computer valt uit? Wat voor PSU heb je? De meeste dingen heb je al gedaan. Check ook (misschien flauw) of alle kabels goed zitten voornamelijk van PSU. CPU temp wellicht beetje hoog maar niet om uit te vallen. Doe ook even een memtest

[ Voor 5% gewijzigd door thisisjazz op 24-08-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_JN

Speedy_JN

Gang is alles...

Topicstarter
Thanks!

memtest (die van Windowns zelf) gedaan. Geen fouten gevonden. - startopic updated-

PSU is een Seasonic Gold 650W

Voorwaarts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Oke, helder. Goede voeding! Kan natuurlijk nog steeds defect zijn geraakt om wat voor reden dan ook maar die kans acht ik klein. Heb je er bij andere games geen problemen mee?

Je kan altijd even een andere game op max settings uitproberen lage/hoge resolutie zodat je CPU en GPU minimaal net zoveel kracht moeten leveren. Als het alleen bij Spider-Man gebeurt dan zou ik het spel even opnieuw installeren. Wellicht corrupte file(s)

Edit: en altijd even googlen om te kijken of anderen ook hetzelfde probleem hebben. Ja dus!

Lijkt alsof deze port nog niet perfect is in sommige omstandigheden. Een patch, driver update zal wellicht de oplossing zijn maar voor nu afwachten.

[ Voor 32% gewijzigd door thisisjazz op 24-08-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_JN

Speedy_JN

Gang is alles...

Topicstarter
Hell let Loose, Half Life Alyx, Ready or not, God of War... alles werkt op max en ruim boven de 50 Fps. (hoger zelfs)

Alhoewel... Ik krijg ook spontane shutdowns bij Raft. Maar dat blijkt een compatabiliteit issue te zijn met de 5900x.

Voorwaarts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:36

skoozie

SCSI

Game opnieuw installeren? misschien zijn er files corrupt?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_JN

Speedy_JN

Gang is alles...

Topicstarter
Heb ik gedaan uiteraard. :)

Voorwaarts!

• Speedy_JN

Speedy_JN

Gang is alles...

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-lekZqKpt3XpnmPugz8hpyCu3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0g4RnC2wrjiSoq2nbawHEvsD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit op het randje met de 5900x en 3060Ti blijkbaar?

edit: de coolermaster PSU calculator zeg 550W

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy_JN op 25-08-2022 08:18 ]

Voorwaarts!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:12

MsG

Forumzwerver

Als je furmark (op hoge settings) een tijdje draait, dan blijft de boel wel stabiel? M.a.w. deze game is echt de enige die de pc doet uitvallen? (Even los van die incompatible andere game)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• thisisjazz
Check nog even mijn reactie en met name de link richting reddit. Denk dus niet zo snel dat het direct aan je hardware ligt. Vooral omdat het alleen met deze game gebeurd. De port is gewoon op dit moment nog niet 'perfect'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-09 23:01

HugoBoss1985

Xenotech

Als spellen je computer helemaal doen uitvallen heb je volgens mij toch echt een hardware probleem.
Voor mij is dat typisch een probleem met een voeding (of temperaturen... maar dat heb je al getest)

@MsG Furmark draaien belast alleen de videokaart, dus ook qua voeding trek je de pc dan niet volledig vol.
Je zou bijvoorbeeld wel Furmark kunnen draaien en Prime95 minus 1 core/thread vrij voor Furmark (anders haalt Furmark geen 100% gpu usage omdat je cpu vol belast wordt door Prime95).

Je zou een bios update kunnen doen, alleen als je zeker weet dat het systeem 100% stabiel is op idle!

Ik zou het persoonlijk in de voeding zoeken, wellicht is die defect (check ook even of de ventilator daarvan het doet/of deze niet vol met stof zit)!

Niet alle Seasonic voedingen zijn goed... en hoe oud is de voeding?
Wellicht kan @Uszka even inhaken.

Voor w.b.t. het maximale wattage/verbruik van je systeem verwacht ik dat 650 watt totaal genoeg zal zijn.
Je kan anders eens je 5900x begrenzen op, bijvoorbeeld, 65 watt in je bios.
En dan nog eens testen.

[ Voor 89% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-08-2022 10:33 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:20
Welke Seasonic is het exact? Uit mijn hoofd zijn er meer dan 10 650w Gold modellen.

Welk merk en type RAM heb je?

Is het BIOS van het moederbord up to date?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:12

MsG

Forumzwerver

thisisjazz schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:04:
Check nog even mijn reactie en met name de link richting reddit. Denk dus niet zo snel dat het direct aan je hardware ligt. Vooral omdat het alleen met deze game gebeurd. De port is gewoon op dit moment nog niet 'perfect'
Een game die de PC in een hard shutdown brengt vind ik toch echt knap. Dat lijkt me dan spel-overstijgend.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Speedy_JN

Speedy_JN

Gang is alles...

Topicstarter
Uszka schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:28:
Welke Seasonic is het exact? Uit mijn hoofd zijn er meer dan 10 650w Gold modellen.

Welk merk en type RAM heb je?

Is het BIOS van het moederbord up to date?
PSU volgens de factuur:
pricewatch: Seasonic Focus Plus 650 Gold

Corsair Vengeance LPX 2 x 16Gb

Bios is up to date

Voorwaarts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Speedy_JN schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

PSU volgens de factuur:
pricewatch: Seasonic Focus Plus 650 Gold

Bios is up to date
Wellicht is dat genoeg info w.b.t. de PSU...

Maar we hebben meer info nodig m.b.t. je ram (we hebben geen glazen bol), welk typenummer staat er exact op (of op je factuur) ?

Om mijn punt duidelijk te maken:

https://tweakers.net/gehe...eiLf5FMhd8D0USZ3IT_rQsyxc

[ Voor 24% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-08-2022 11:57 ]

• Speedy_JN

Speedy_JN

Gang is alles...

Topicstarter
Alle 3DMark stress testen overleefd mijn PC.

@HugoBoss1985 Hoe kan RAM er voor zorgen dat mijn PC uitgaat; RAM fouten zorgen meestal een freeze of een reboot toch?

Voorwaarts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Speedy_JN schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:54:

@HugoBoss1985 Hoe kan RAM er voor zorgen dat mijn PC uitgaat; RAM fouten zorgen meestal een freeze of een reboot toch?
3Dmark test volgens mij nooit al je componenten tegelijk en volledig (?).

Als @Uszka het vraagt dan kun je er vanuit gaan dat het relevant is ;)

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-08-2022 11:56 ]

• thisisjazz
MsG schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:30:
[...]

Een game die de PC in een hard shutdown brengt vind ik toch echt knap. Dat lijkt me dan spel-overstijgend.
Ik ook, maar je leest op reddit wel vergelijkbare verhalen. Het kan de game zijn die iets triggert waardoor dit gebeurd. Het is niet onmogelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
Speedy_JN schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:54:

RAM en PSU problemen kunnen hier weldegelijk voor zorgen. Je hebt alleen al wel een ramtest gedaan die goed was. Nogmaals ik lees dezelfde problemen met verschillende hardware op reddit staan. Het lijkt nog steeds meer op een game probleem i.c.m. huidige drivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:20
Van de 550w weet ik dat die tript van (sommige) 3060 Ti. Van de 650w weet ik het niet maar uitsluiten doe ik het ook niet gezien de problemen die bekend zijn over de Focus Plus Gold.
Kan je na een shutdown direct het systeem weer booten of moet eerst de stroom er vanaf?
Meer dan 50% van alle Corsair Vengeance RAM werkt niet lekker met Ryzen. Wat is het exacte model en versienummer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8I-dkjtTABMDgSRULAHpyTmNuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOmvOE462ivgzrdz3nYmKe42.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 25-08-2022 12:38 ]

• Speedy_JN

Speedy_JN

Gang is alles...

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1EJ9XlX6h7fxs9FxgnWXfs5W4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NiESJMR0VQfnH02iBSANhKs.jpg?f=fotoalbum_large

CMK32 GX4M2E 3200mhz C16 V4.40

[ Voor 25% gewijzigd door Speedy_JN op 25-08-2022 14:11 ]

Voorwaarts!

• Speedy_JN

Speedy_JN

Gang is alles...

Topicstarter
Uszka schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:36:
[...]

Van de 550w weet ik dat die tript van (sommige) 3060 Ti. Van de 650w weet ik het niet maar uitsluiten doe ik het ook niet gezien de problemen die bekend zijn over de Focus Plus Gold.
Kan je na een shutdown direct het systeem weer booten of moet eerst de stroom er vanaf?
Nee, dat gaat alles wel aan, maar hij boot niet. Nog een keer uit en aan en hij boot. Klinkt als een overhittings protectie?

Heel eerlijk, ik vind mijn GPU en CPU temps ok.

Voorwaarts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Post het volledige typenummer (het exacte model) nou ook gewoon even hier.
Van deze foto krijgen we nekklachten en we verwachten ook eigen inzet (dat we niet voor jou het typenummer hoeven te ontcijferen).

Na 3x vragen en geen info krijgen haak ik af van een topic (misschien heeft @Uszka meer geduld) ;)

Ik heb het zelf overigens ook meegemaakt met LPX ram.
Maar geen shutdowns, wel vastlopers/reboots.
Dit ging om een AMD 3600 met B450 (en later hetzelfde euvel op een B550) bordje.
Van XMP 3200 naar XMP 3166 (letterlijk manueel 1 standje lager in het bios selecteren en XMP aan laten) verhielp al mijn problemen.

Ik heb hier ook meerdere systemen die bij aanzetten altijd aan/uit doen om vervolgens gewoon normaal op te starten.
Dan kan gewoon een normale gang van zaken zijn.
Als ik je goed begrijp.

[ Voor 36% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-08-2022 14:14 ]

• Speedy_JN

Speedy_JN

Gang is alles...

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

Van deze foto krijgen we nekklachten en we verwachten ook eigen inzet (dat we je niet voor jou het typenummer hoeven te ontcijferen).
Drukke werkdag. Wist niet dat je kwaad werd. :)

Voorwaarts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Speedy_JN schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:12:
[...]

Drukke werkdag. Wist niet dat je kwaad werd. :)
Zo snel wordt ik niet kwaad.
Jij vraagt hier hulp en wij vragen hier meer info... zeg dan gewoon gelijk dat je de info (nog) niet paraat hebt.

Heb je inmiddels de ventilator van de voeding gecontroleerd op juiste werking (2x gevraagd nu :+ ) ?

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-08-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_JN

Speedy_JN

Gang is alles...

Topicstarter
Als ik het goed begrijp moet ik de voeding er uit halen en met een paprclip bepaalde connectors connecten om de fan te testen? Dat is leuk weekend klusje.

Vwb de MEM: de reden dat ik deze heb gekocht was een article "Best Ram for Ryzon 5900X" en deze stond dan op nr 1.

https://leaguefeed.net/be...%20unrestricted%20airflow.

of

https://10scopes.com/best-ram-for-ryzen-9-5900x/

Voorwaarts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Speedy_JN schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:04:
Als ik het goed begrijp moet ik de voeding er uit halen en met een paprclip bepaalde connectors connecten om de fan te testen? Dat is leuk weekend klusje.

Vwb de MEM: de reden dat ik deze heb gekocht was een article "Best Ram for Ryzon 5900X" en deze stond dan op nr 1.

https://leaguefeed.net/be...%20unrestricted%20airflow.

of

https://10scopes.com/best-ram-for-ryzen-9-5900x/
Als je een reactie van een medetweaker niet quote krijgt die Tweaker (ik) geen melding op het dashboard dat je gereageerd hebt ;)

Nee... gewoon kijken of de ventilator draait als je de pc zwaar belast (probeer het dan een tijdje met een game waar je pc niet mee crashed).

Verder moet je bij @Uszka zijn voor hulp/advies m.b.t. de voeding.

LPX is niet allemaal prima voor Ryzen, vandaar dat we het typenummer en de revisie vragen.
Als je met dat typenummer en de revisie op de website van Corsair kijkt kun je zien of er er een AMD Ryzen logo/certificaat bij staat.
Staat het erbij, dan zou het geschikt moeten zijn en geen problemen moeten geven.
Teven kan je in de QVL van je moederbord kijken.
En je kan natuurlijk via google zoeken wat de ervaringen van anderen zijn i.c.m. dit ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_JN

Speedy_JN

Gang is alles...

Topicstarter
Nieuwe RAM @ 3600 XMP -> stabiel en goed
Nieuwe AIO -> gem 10 graden koeler.

Nieuwe voeding komt er aan

Loopt ook vast met Onward en Grounded... Temps zijn goed, geen OC. Alles standaard.

Eventlog zegt wel elke keer na zo'n harde reboot:
1)
In de machtigingsinstellingen application-specific wordt de machtiging Launch niet verleend aan Local voor de COM-servertoepassing met CLSID
Windows.SecurityCenter.WscDataProtection
2)
In de machtigingsinstellingen application-specific wordt de machtiging Activation niet verleend aan Local voor de COM-servertoepassing met CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
en APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
aan de gebruiker JOHNNYPC\Johnny SID (S-1-5-21-1201170139-935866266-2883665721-1001) met het adres LocalHost (Using LRPC) die wordt uitgevoerd in de toepassingscontainer Unavailable SID (Unavailable). Deze beveiligingsmachtiging kan worden gewijzigd met het beheerprogramma van Component Services.

Ik heb gegoogled en geprobeerd via regedit het probleem op te lossen. Maar de sleutels zijn elke keer anders of ik loop zelf vast.

Hoop is op een nieuwe voeding, dat die het oplost....
pricewatch: Seasonic Focus GX-850

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy_JN op 04-09-2022 21:03 ]

Voorwaarts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_JN

Speedy_JN

Gang is alles...

Topicstarter
Zou het kunnen?

YouTube: The Brewing Problem with GPU Power Design | Transients

Aldus PC part picker zit ik op 410 watt. Voor de piek belasting zou ik x 1,5 moeten doen. Dan zit ik op ruim 600W. Zou mijn 3060Ti ook deze spikes kunnen veroorzaken?

Capn'... we need more power!?

Voorwaarts!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy_JN

Speedy_JN

Gang is alles...

Topicstarter
Het lijkt erop dat het probleem is opgelost met een nieuwe voeding (Corsair RM1000x).

Ambients zijn gelijk gebleven, PBO staat weer aan.. RAM loopt iets harder. De games blijven nu draaien!

Bedankt voor het meedenken.@HugoBoss1985 @thisisjazz

Voorwaarts!

Pagina: 1