Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• jullass
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-07-2024
Ik heb een WTW met een aanvoer op een platte dak, bedekt met grijze grind. Volgens de WTW unit, de temperatuur van de aanvoer lucht is tijdens een zonige dag 2-3 graden warmen dan de temperatuur die ik meet met een thermometer buiten. De lucht boven de dak extra heet is.

Ik heb een idee dat als ik een groene dak van sedum rondom de aanvoer plaats, dan misschien komt de temperatuur van de aanvoer lucht omlaag. Maar het is een rijtjeshuis; ik heb daarnaast zonnepanellen, en de aanvoer is dichtbij de grens met mijn buur (die ook zonnepanellen heeft); er is weining ruimte om gemakkelijk sedum te plaatsen, misschien 2m2 rondom de aanvoer.
Heeft dat zin? De ventilatie in stand 2 zuigt 360m3, dus dat is 1m2 in 10 seconden. Het blijkt dat de hele lucht boven die 2m2 zou worden in een minute of twee gewisseld door hete lucht vanuit de rest van de dak?

Of heeft iemand een andere idee?

Alle reacties

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-11 07:35

H-W

2 m2 Groendak zet natuurlijk geen zoden aan de dijk! Daarmee ga je het echt niet voldoende afkoelen op je dak. Maar als ik het goed lees, liggen er ook zonnepanelen op je platte dak? Die blijven natuurlijk ook niet zo lekker koel tijdens een warme dag ... ik ben bang dat je hier geen oplossing voor gaat vinden.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 16:48
De temperatuur van de lucht die hij meet is dus voordat hij de warmtewisselaar ingaat? Ik vind dat nog redelijk meevallen.

Ik denk dat alle beetjes helpen, ook qua groen dak, al is het voor de biodiversiteit en waterberging. Je zou ook kunnen kijken of de pijp niet te verlengen is, wellicht dat een meter hoger de lucht wat koeler is?

• jullass
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-07-2024
Ik dacht ook over een langere pijp dat zuigt de lucht van wat hoger boven de dak. Nu is de aanvoer net ~30cm boven de dak...
Ik heb een Zehnder ComfoAir Q600, eigenlijk samen met ComfoCool. Als het een 30 graden zonnig dag is, meet de ComfoAir de aanvoer lucht als 32-33 graden (voor de warmtewissellar en ComfoCool), en na de warmtewissellar en ComfoCool blaast het 21-22 graden lucht naar binnen. Met zonwering (buiten screens op alle ramen die zon krijgen) blijft de huis dan op 24-25 graden. Maar de ComfoCool kost +/- 15 kWh per dag dan. Als de aanvoer lucht is 2 graden koeler, misschien kan het minder hard draaien.
Zonder ComfoCool loopt de temperatuur naar 26.5-27 graden op.