Ymvk of vd draad voor renovatie binnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Martinez
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-04 16:10
Ik ben mijn benedenverdieping aan het renoveren en ben op het punt dat er elektra voor de nieuwe keuken gelegd moet worden.

Op de bovenverdieping heb ik overal vd-draad in mantelbuizen gelegd. Bij het strippen van de benedenverdieping viel me echter op dat er in de bestaande installatie op veel plaatsen ymvk kabel gebruikt is voor binnen.

Dit lijkt me op zich wel handig, scheelt weer draden door buizen trekken, en is zo ver ik kan zien ook toegestaan.

Is het inderdaad een goed idee om binnen voor ymvk te kiezen, of kleven hier nadelen aan t.o.v. vd draad in installatiebuis?

Beste antwoord (via Don_Martinez op 24-08-2022 17:17)

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:43
Houd er ook rekening mee dat je in een installatie vaak schakelingen gaat krijgen waar je kleur-combinatie van draden anders is dat standaard in een ymvk-kabel zit. Of net een adertje extra nodig... Ik zou altijd voor VD-draad gaan. Alleen als het zelfstandige groepen zijn met een enkel stopcontact aan het einde (dus zonder vertakkingen, bv. voor vaatwasser, boiler, overn, enz.) en er is geen leiding tussen de meterkast en de ruimte waar het moet komen, wil ik nog wel eens ymvk-kabel gebruiken door de kruipruimte ofzo.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:29
Je kan het nooit meer vervangen of veranderen als je het in de muur smeert. Ik zou het nooit doen tenzij je er nog bij kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:35

rdejongjr

Gnome

In plaatsen waar je niet meer bij kunt zou ik het mijden idd.
Wel lekker makkelijk als je een kruipruimte hebt, ymvk mag zo in het zand op plekken waar er geen gevaar is deze door te steken. (al siert het wel om het te beugelen) en mag je het bundelen.

Wat je ook doet, wees niet te zuinig in lengte, laat altijd een lus achter voor het geval je ooit een aanpassing wilt doen en je een vers stukje koper wilt aanstrippen, liever 20cm meer dan opnieuw de kruipruimte in.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:43
Houd er ook rekening mee dat je in een installatie vaak schakelingen gaat krijgen waar je kleur-combinatie van draden anders is dat standaard in een ymvk-kabel zit. Of net een adertje extra nodig... Ik zou altijd voor VD-draad gaan. Alleen als het zelfstandige groepen zijn met een enkel stopcontact aan het einde (dus zonder vertakkingen, bv. voor vaatwasser, boiler, overn, enz.) en er is geen leiding tussen de meterkast en de ruimte waar het moet komen, wil ik nog wel eens ymvk-kabel gebruiken door de kruipruimte ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
En vergeet niet dat er in de meeste ik ben geen expert, ik heb ze nooit gezien maar wellicht bestaan ze YMVK-kabels geen zwarte draden zitten, en dat je daar dus niet je lampen mee mag schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sheiky
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03 15:40
Ik zou ook voor VD draad gaan.
Je zou eventueel ook voor kant en klare flexbuis kunnen gaan, dan zitten de draden er al in en hoef je niet zoveel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-04 15:56

R-B

Blokkert

Alles wat in de wand/plafond zit lekker VD draad en buis doen.

Vaak heb je wel aparte groepen, bijv voor keukenapparatuur (oven, vaatwasser e.d.). Deze groepen kan je meestal direct de kruipruimte in boren, direct naar de meterkast, Dan zou ik kabels doen.

Maar trek je extra groepen die eenvoudig bij meterkast komen, via muur of direct doorboren, alles zo veel mogelijk in buis en VD draad.

[ Voor 21% gewijzigd door R-B op 24-08-2022 09:08 ]

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:17
Als het voor de keuken is, gewoon Ymvk/Xmvk kabel want dat bespaard je ontzettend veel tijd, je komt er toch nooit meer bij.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:34
Zoals hierboven gemeld heb ik het ook gedaan.
Alle stopcontacten, lichtpunten en dergelijke die in de muur zitten aansluiten met VD draad.
De apparaten in de keuken krijgen achter de plint een opbouw stopcontact, die doe ik met voorbedrade flexbuis door de kruipruimte heen, dat trek je er in een paar minuten door en kan je sowieso makkelijk bij als het moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:23
Ik begrijp het punt "bespaart ontzettend veel tijd" niet zo goed. Het is niet zo dat het trekken van een draad een hele week kost. Binnen 10 minuten heb je toch wel een draad door een buis getrokken?

VD draad is goedkoper en je bent veel flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Martinez
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-04 16:10
Goede tips!

Ik ga de apparaten die op een eigen groep moeten met ymvk voeden, de verlichting en wcds doen ik dan in VD.

Bedankt allemaal

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:14

Metalfreak

Hoije woh!

Rowwan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:13:
Ik begrijp het punt "bespaart ontzettend veel tijd" niet zo goed. Het is niet zo dat het trekken van een draad een hele week kost. Binnen 10 minuten heb je toch wel een draad door een buis getrokken?

VD draad is goedkoper en je bent veel flexibeler.
Moeten die buizen er wel zijn, als je eerst nog overal buizen moet gaan plaatsen, dan ben je echt wel heel veel langer bezig.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vaak zie je vanaf groepenkasten naar een keuken wel grijze kabel (VMvK/YMvK) omdat die later aangelegd zijn. Die gaan dan door de kruipruimte en komen in de keukenvloer weer naar boven. Daar is het makkelijker om kabel te trekken, die kun je dan lekker zo in de kruipruimte laten liggen. Althans, dat is wat er gebeurt. Het lijkt mij zeker verstandig om ook de kabel te beugelen aan het betondek of aan de fundering.

Voor andere delen in de woning zou ik toch écht VD-draad in buis gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:40
Kurma schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:49:
En vergeet niet dat er in de meeste ik ben geen expert, ik heb ze nooit gezien maar wellicht bestaan ze YMVK-kabels geen zwarte draden zitten, en dat je daar dus niet je lampen mee mag schakelen.
Onzin. Je mag de bruine draad gewoon aftapen met zwart aan beide einden en als schakeldraad gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Don_Martinez schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:20:
Goede tips!

Ik ga de apparaten die op een eigen groep moeten met ymvk voeden, de verlichting en wcds doen ik dan in VD.

Bedankt allemaal
Je kan ook voorbedrade flexibele PVC nemen, dan zou je later nog een draad er bij kunnen trekken, maar hoef je nu geen draden te trekken.

https://www.elektramat.nl...flexibele-buis-met-draad/

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 27-08-2022 18:24 ]

Pagina: 1