Sommige bestanden op mijn NAS wil ik net iets beter beschermen tegen De Russische Hacker dan 99% van de bestanden; simpel gezegd zijn dat de bestanden waarmee men identiteitsdiefstal zou kunnen plegen.
Nu doe ik dat met VeraCrypt. De VeraCrypt container staat op de NAS en het bijbehorende keyfile staat op de computer. Het grootste nadeel van VeraCrypt is voor mij dat je vooraf moet vastleggen hoe groot de container is; dat is de grootte die hij heeft en vol=vol.
Ik ben nu aan het kijken naar een alternatief dat niet werkt met containers, maar op bestandsniveau. Zodoende kwam ik op GoCryptFS en dat lijkt me wel wat. Maar op Tweakers zie ik het (nog) maar 2 keer genoemd. ZIjn er meer mensen die dit de afgelopen jaren zijn gaan gebruiken als alternatief voor VeraCrypt?
Dit alles uiteraard in Linux.
Nu doe ik dat met VeraCrypt. De VeraCrypt container staat op de NAS en het bijbehorende keyfile staat op de computer. Het grootste nadeel van VeraCrypt is voor mij dat je vooraf moet vastleggen hoe groot de container is; dat is de grootte die hij heeft en vol=vol.
Ik ben nu aan het kijken naar een alternatief dat niet werkt met containers, maar op bestandsniveau. Zodoende kwam ik op GoCryptFS en dat lijkt me wel wat. Maar op Tweakers zie ik het (nog) maar 2 keer genoemd. ZIjn er meer mensen die dit de afgelopen jaren zijn gaan gebruiken als alternatief voor VeraCrypt?
Dit alles uiteraard in Linux.
- Je installeert het vanuit de repository;
- Met GoCryptFS mount je een folder, die gebaseerd is op een bestaande folder (-tree);
- De ene folder is versleuteld, de andere is leesbaar, GoCryptFS zorgt voor on-the-fly versleutelen en ontsleutelen, bij lezen en schrijven in beide folders;
- Normaal zijn de bestanden zoals ze op je schijf staan versleuteld;
- „Reverse” staan de bestanden leesbaar op schijf en zijn ze via de GoCryptFS mount versleuteld.
[ Voor 27% gewijzigd door aawe mwan op 28-08-2022 08:44 ]
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”