Laptop voor Linux Mint / Windows 11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat ga je met je laptop doen?
Aanvulling op een iPad Pro wat mijn main systeem is, maar waar ik helaas net niet altijd alles op kan doen.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
-Primair Linux Mint, maar het zou ook fijn zijn als ik Windows 11 kan draaien zonder gedoe. Volgens mij is het dan handig om een TPM 2.0 module te hebben? Verder gaat het om wat standaard browse en office werk.

Wat is je budget?
Max 200 euro. Ik begrijp dat ik dan bij een laptop van een paar jaar oud uitkom :).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik wil een Lenovo Thinkpad. Redelijk wat aanbod, bouwkwaliteit schijnt top te zijn. En vind het design wise wel redelijk neutraal. Daarnaast wil ik via USB-C kunnen opladen.

Een belangrijke vraag die daarnaast voor mij speelt: hoe koop je veilig een tweedehands laptop? Kom zelf uit de Mac hoek. Dus ben zelf niet zo bekend met Windows laptops. Kan er bijvoorbeeld gerotzooid worden met de Bios/UEFI? Of simpelweg de ssd wipen is voldoende?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De spanning van batterijen in laptops (rondom 19V, 6 Li-Ion batterijen) ligt meestal hoger dan dat van een USB-C poort (5V), het is daarom misschien efficiënter de meegeleverde oplader te gebruiken.

Ik zou willen weten wat de overgebleven capaciteit van de batterij is en of die origineel of een vervanger is. Naamloze vervangers uit China zijn doorgaans van mindere kwaliteit, soms flink minder.

De Linux kernel heeft een aantal wijzigingen gehad ten behoeve van de ondersteuning van nieuwere generaties (10th-12th gen).

Je kunt het beste eerst Windows installeren vanaf een UEFI/GPT stick en daarna Linux. Een grub loader laat je vervolgens kiezen tussen Windows en Linux. Na installatie van Windows kun je de partitie reduceren zodat je ruimte hebt voor Linux.

Lenovo heeft als merk een wisselende bouwkwaliteit van laag tot hoog. De naam Thinkpad wekt wel verwachtingen.

UEFI heeft als het goed is interne cryptografische controles, maar als je echt wil kun je alles compromiteren. De SSD wissen is niet altijd meteen aan te raden, leg eerst alle gegevens vast, vooral welke drivers erop staan en installatiebestanden. Je hoeft die bestanden niet te gebruiken, maar je kunt ze daarmee misschien wel terugvinden. Laptops hebben soms aparte drivers en/of afwijkende hardware, vooral oudere laptops. Als je problemen wil voorkomen leg dan de hardware id's vast.

Ik zou checken online of de/alle drivers voor Windows 11 beschikbaar zijn.

Edit: Een Thinkpad van 200 euro van een paar jaar oud lijkt me wel erg goedkoop. Klopt dat wel? Geen gestolen spul ofzo?

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 27-08-2022 22:58 ]