Ram underclocken voor betere Timings

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyagerscout
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10-2024
Mijn vraag
Ik heb momenteel 2x4gb DDR3 in mijn systeem, op 1600MHz, die best strakke timings heeft.
Met XMP draait het met 1.65V op CL7 (GSkill Ripjaws f3-12800cl7d-8gbrh)

Nu is 8gb behoorlijk aan de krappe kant, dus ik wilde graag nog 2x4gb er bij doen. Echter is dezelfde, of vergelijkbare ram amper te vinden. Bijna alles is cl9.

Nu dacht ik: Ik zou ook snellere DDR3 kunnen kopen, underclocken en dan strakkere timings pakken!

Nu heb ik een setje DDR3 2133MHz CL9 op het oog, die ook met XMP op 1.65 MHz draait (ook GSkill Ripjaws f3-17000cl9d-8gbxld)

Ik lees her en der dat als vuistregel, voor elke trede omlaag in ram snelheid, je 1 click strakker kan met je Cas latency. Dus, van 2133 naar 1866 naar 1600 zou ook van cl9 naar cl7 moeten kunnen betekenen.

Mijn vraag is: Denken jullie dat dat gaat lukken? Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden (kan ik de boel gewoon op 1.65V houden bijvoorbeeld). Mijn plan is om dat 2133 setje op dezelfde clockspeed en timings als het 1600 setje te laten draaien, met hetzelfde voltage.

Note: Waarom wil ik dezelfde timings? Ik dacht, waarom potentie laten liggen, en het leek me een leuke uitdaging.
Waarom de hele boel niet sneller laten draaien? Zowel het moederbord als de processor zijn rated tot 1600mhz ram, en dan zou ik mijn origine set ook moeten overclocken

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
De beste optie in mijn optiek is direct eens et van 16gb te kopen.
Geen 2 setjes die niet identiek zijn en proberen deze op elkaar af te stemmen.
Het zal wel kunnen lukken maar er zijn ook vaak ander secundaire en tertiaire timings mee gemoeid.

Je kan dan bv de oude set verkopen en het geld wat je daarmee verdiend en het beoogde geld wat je wou uitgeven erbij doen en een mooi 16gb setje kopen.