Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
In mijn huis kan ik lastig een lankabel trekken naar de zolder, wat ik eigenlijk nodig heb om een accespoint op aan te sluiten.
Nu ligt er (voor de verbinding van de omvormer van de zonnepanelen) wel een 500 mbit TP-link poweline adapter.
Ik heb toevallig nog een switch liggen, en mijn idee is:

expiria box -> powerline adapter -> switch -> UTP naar omvormer en UTP naar accespoint

Gaat dat werken, of wordt dat heel erg houtje-touwtje? Of is het beter een accesspoint aan te schaffen waarop ook een doorvoer is naar UTP

[ Voor 8% gewijzigd door greatgonzo op 23-08-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Powerline is altijd houtje touwtje (imho), maar als het nu werkt (en stabiel en snel genoeg is) dan zou ik dat gewoon gebruiken als je geen kabel wil of kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-10 20:16
Heb je toevallig wel een coaxkabel lopen naar zolder? Dan kan je een moca-setje overwegen. Dat is nagenoeg net zo stabiel als een utp kabel en doorvoersnelheden van 1 Gbps. Heb er zelf erg goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-10 08:10
Je setup kan prima werken. Powerline is altijd beetje proberen, als het werkt werkt het, indien problemen kun je altijd nog een andere oplossing zoeken. Wellicht heeft je powerline of switch twee of meer utp poorten? Scheelt je een losse switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-10 16:15

jurroen

Security en privacy geek

Het wordt wat houtje-touwtje; maar is dat heel erg? Powerline is redelijk hit & miss en er zijn factoren die daar zeer veel invloed op kunnen hebben. Stop de plugs altijd direct in de WCD, niet via een stekkerdoos of verlengsnoer. Liefste op dezelfde stroomgroep, maar dat is geen vereiste. Nooit over een andere fase - dat gaat niet werken (mocht je meerdere fases hebben).

En zelfs dan: proberen. Er is niemand die je met zekerheid kan zeggen of het goed gaat werken, wat de performance is en hoe stabiel het langere termijn draait.

Oh en check even of dat TP Link setje voldoet aan de AV2 standaard - en als ie al wat ouder is, wat de link speed is. Heb jaren terug meerdere plugs gezien die gooide met dingen als 500+Mbit maar vervolgens een Fast Ethernet NIC hadden.

Also: meest zekere is altijd om een ethernetkabel te trekken. Meer moeite, maar het is ook een investering voor de langere termijn (vele jaren).

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ik kan het eventueel ook over een andere boeg gooien.

Ik zie op MP in de buurt ook voor een schappelijk prijsje een TP-link DECO M4 setje liggen. Met MESH kan ik natuurlijk ook naar de bovenste verdiepingen zonder kabel.

Wat zou stabieler/sneller zijn. Powerlan icm een accespoint, of een MESH setup?

Of anders ingericht, als het niet draadloos hoeft te zijn, kan elk deco station ook op de router aangesloten worden, dus niet gekoppeld aan elkaar?

[ Voor 19% gewijzigd door greatgonzo op 24-08-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-10 16:15

jurroen

Security en privacy geek

Dit is heel erg persoonlijk - ik zou zelf eerst powerline proberen. Ik heb zelf de ervaring dat het - onder de juiste omstandigheden - heel goed, snel en stabiel kan werken. Mesh zou ik altijd afraden.

In je OP geef je aan dat je 'lastig' een kabel kan trekken, zonder verdere specifics. Wat zou je, concret, moeten doen om wel een bekabelde verbinding door te trekken?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

greatgonzo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:34:
[...]

Wat zou stabieler/sneller zijn. Powerlan icm een accespoint, of een MESH setup?
Dat is erg lastig van tevoren te zeggen. Beschrijf je woning eens...

Voor WiFi relevant:
- hoeveel verdiepingen?
- waar zijn de vloeren van gemaakt?
- is er metaalhoudende isolatie onder je vloerbedekking op de verdiepingen?
- hoe dicht bij het trapgat staat de Experiabox?
- heb je in het trapgat (vooral op 1e verdieping) een stopcontact?

Voor PLC relevant:
- is je electriciteitsaansluiting voorzien van een of drie fases? Indien drie, zitten stopcontacten bij modemrouter en op zolder op zelfde fase?
- is er op beide locaties randaarde aanwezig op de stopcontacten?
- heb je zonnepanelen op je dak (inverters storen PLC frequenties vaak sterk op het stroomnet)?

Wat wel op voorhand te zeggen is, is dat je krijgt waar je voor betaalt. Zowel jouw voorgestelde Powerline (HomePlug AV 1.1 '500Mbps') als Mesh (Deco M4) spullen zijn erg low-end, als je maximale prestaties wilt kun je beter high-end apparaten nemen.

Voor PLC is G.hn wave 2 de snelste. In NL is Devolo met hun Magic 1 en 2 de enige leverancier daarvan. Heb je randaarde, dan is Magic 2 het snelst (ruim twee keer sneller dan de 1 als je randaarde hebt), heb je geen randaarde dan zijn ze beide even snel. Een Magic 1 zal doorgaans 4 tot 6 keer zo snel prestereren als een AV 1.1 "500Mbps" set. Vraag is alleen 4 tot 6 keer wat. Snelheid wordt door signaalsterkte maar vooral ook -kwaliteit bepaald en er is geen minimum. Mogelijk haal je met die goedkope meuk al 100Mbps, maar je kunt ook 5Mbps halen, of helemaal geen verbinding. Moge duidelijk zijn dat 4 tot 6 keer 5 of nul nog steeds niet veel soeps is :o

Voor mesh heb je twee zaken om af te wegen. Allereerst is stabiliteit afhankelijk van plaatsing. Je moet ongeveer 50% overlappen met dekking van mesh nodes. Dus als je op zolder geen dekking hebt, heb je meestal bij de modemrouter een eerste mesh node nodig, een tweede halverwege, in het trapgat op 1e verdieping, en een derde boven in de buurt van het trapgat. Is dat niet haalbaar, dan ga je ongeacht andere keuzes problemen krijgen.
Ten tweede hangt snelheid bij goed signaal af van specs. Beste prestatie haal je met een dedicated backhaul, dus een tri-band set. De Deco M9 is de tri-band variant van de M4, je haalt met 3 mesh nodes met gemak twee tot drie keer de snelheid op zolder daarmee. Maar dat zijn beide verouderde 2x2 MIMO WiFi-5 apparaten. Je zou beter kunnen kijken naar 4x4 MIMO WiFi-6 tri-band sets. Dat zou nog eens twee tot drie keer sneller kunnen blijken. Ook hier geldt: de situatie bepaalt drie keer cq drie keer twee tot drie keer *wat*. Maximaal kun je met drie 2x2 MIMO WiFi-5 dualband nodes van iets als de M4 verwachten dat je misschien 75Mbps haalt op zolder. Maar ook hier is geen minimum en is 5Mbps of geen verbinding mogelijk - en ook hier is drie/zes/negen keer niets nog steeds niets :o

Oslik blyat! Oslik!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kudo's voor de wetenschappelijke aanpak van @dion_b

Alternatief zou @greatgonzo het eerst kunnen proberen. De powerline adapters liggen er al. Je hebt al een switch. Koppel die switch tussen de powerline op zolder en de zonnepanelen. Check FF of de zonnepanelen nog werken en sluit dan een PC of laptop aan op die switch. Dan naar een speedtest toe en kijken wat het resultaat is

On 2nd thought:
greatgonzo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:52:
In mijn huis kan ik lastig een lankabel trekken naar de zolder...
Jij zegt: "lastig". De meeste TS-en zeggen "onmogelijk" ;o)
Ik zou er nog eens naar kijken. Zo vreselijk moeilijk is het meestal niet om een kabeltje uit het zicht (voor de WAF) aan te leggen en het resultaat is in de meeste gevallen factoren beter

[ Voor 36% gewijzigd door Brahiewahiewa op 25-08-2022 03:38 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brahiewahiewa schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 03:31:
Kudo's voor de wetenschappelijke aanpak van @dion_b

Alternatief zou @greatgonzo het eerst kunnen proberen. De powerline adapters liggen er al. Je hebt al een switch. Koppel die switch tussen de powerline op zolder en de zonnepanelen. Check FF of de zonnepanelen nog werken en sluit dan een PC of laptop aan op die switch. Dan naar een speedtest toe en kijken wat het resultaat is
Dat is inderdaad een goede. Want zoals ik aangaf, je kunt nauwelijks op voorhand zeggen wat je gaat halen, maar als je al met set X bandbreedte Y haalt, is met redelijke betrouwbaarheid een uitspraak te doen over wat je met een andere set zou kunnen halen. Al is dit stokoude AV1.1 '200Mbps', op basis van je prestaties daar is goed te zeggen wat je met een betere set gaat halen.
On 2nd thought:

[...]

Jij zegt: "lastig". De meeste TS-en zeggen "onmogelijk" ;o)
Ik zou er nog eens naar kijken. Zo vreselijk moeilijk is het meestal niet om een kabeltje uit het zicht (voor de WAF) aan te leggen en het resultaat is in de meeste gevallen factoren beter
En goedkoper.

UTP gaat decennia mee - als je in 2002 Cat5E gelegd zou hebben, zou het nu nog - 20 jaar later - voldoen voor alle commercieel verkrijgbare internetverbndingen en nog een aantal jaar mee kunnen dankzij uitbreiding naar 2.5Gbps met nieuwste apparatuur. Of je nog eens 20 jaar haalt met anno 2022 gelegde Cat6 is koffiedik kijken, maar 10 jaar durf ik vrij blind te garanderen. Ergens rond eind van dit decennium is te verwachten dat XGS-PON FttH naar 10Gbps gaat, maar eer daar overheen gegaan wordt duurt nog wel even.

Dus: UTP is een investering voor minstens 10 jaar. Het is ook volkomen passief: nul stroomverbruik als het er eenmaal ligt. Stel je huurt iemand in om all-in een UTP netjes weggegewekt te trekken. Kost je eenmalig misschien EUR 125.

Dan alternatief met PLC of WiFi...

Voor PLC hangt regelgeving, specifieker EN50561-4, de hele technologie boven het hoofd. Komt erop neer dat er veel meer aandacht moet komen voor verstoring van radiofrequenties door PLC, wat neer zal komen op minder hard zenden en minder prestaties. Maar al negeren we dat ook, en sowieso het verschil in prestaties met Cat6/10GbE, dan nog is de practische levensduur van zo'n set hooguit vijf jaar. Je gaat in diezelfde 10 jaar dus twee keer zo'n set moeten kopen. Die Magic 1 kost EUR 80 per set. Je bent allen al aan aanschaf EUR 160 kwijt over dezelfde periode. Maar ze verbruiken ook stroom. Niet veel (~2.5W per adapter), maar dat is dus wel 5W 24/7, oftewel 44kWh per jaar. Tegen huidige tarieven is dat EUR 29, over tien jaar EUR 290 dus. TCO is dan EUR 450 voor powerline, 3.5 keer meer dan UTP :o

WiFi via mesh kan zeer uiteenlopende prijzen en prestaties hebben. Maar al nemen we goedkope Deco M4 (en bijbehorende lage prestaties) op de koop toe: je hebt het dan in een gemiddelde woning over een set van drie adapters, en die gaan na 5 jaar ook vervangen moeten worden. Stel je tikt zo'n set voor EUR 70 op Marktplaats/V&A op de kop... dan nog ben je in de aanschaf EUR 140 kwijt over 10 jaar, en verbruiken die drie units samen afhankelijk van hoeveel ze actief zijn tussen de 5 en 6W. Maar al gaan we uit van meest gunstige - 5W - moeten we hier dus ook EUR 290 optellen waardoor TCO ook hier uitkomt op EUR 430.

Kortom, Ethernet is niet alleen sneller, stabieler en meer toekomstvast, het is ook stukken goedkoper. Break-even punt zit rond de 3 jaar. Enkel als je tijdelijk voor minder dan dat een oplossing nodig hebt is het goedkoper met PLC of mesh te werken.

Oslik blyat! Oslik!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-10 08:10
Op zich klopt dat verhaal maar het gaat hier om wifi waarbij je sowieso een AP nodig gaat hebben die stroom verbruikt en over 5 jaar ook achterhaald is. Die vlieger gaat niet helemaal op wat je stelt :) .
Pagina: 1