Zucht, probleem na nieuw kozijn.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:17
Vandaag zijn ze verder gegaan met installeren van de kozijnen.
En uiteraard komt er dan een moment dat je denkt...zucht.
Helaas is die zucht vooraf gegaan aan een enorme vloek... Het kozijn is zo gemaakt dat hij tegen de verwarmingsbuis komt.
Natuurlijk zijn er 3 partijen in deze niet zorgvuldig geweest. De inmeter, de installateur en ik zelf.

Nou hou ik er niet van om me druk te maken over de schuldvraag maar liever met de beste manier om dit op te lossen. De verwarming is gekoppeld aan de naastgelegen kamer. Nou zou ik, maar dat is wel heel veel meer werk, de leiding kunnen infrezen en vanuit daar de koppeling naar beide kamers kunnen maken. Maar misschien hebben jullie nog goede ideeën..... I hope so

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOVfivsEu_u__h-yjUI1BvDze3M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TajeZqYXninWckw3WOHaP9d0.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:18
Kan je via de andere kant zakken? Via de andere kamer en dan door naar deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:07

reaL_G

G

denk beste de buizen verleggen, of indien mogelijk kozijn opschuiven, dus 1 kant muur slijpen, andere kant aanhelen bv een hele steen opschuiven.
anders nieuw kozijn met draaikiep in ander deel.

er word maar 1 kozijn vervangen? geen mogelijk met switchen van ander kozijn met zelfde buitenmaat?

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
reaL_G schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:52:
denk beste de buizen verleggen, of indien mogelijk kozijn opschuiven, dus 1 kant muur slijpen, andere kant aanhelen bv een hele steen opschuiven.
anders nieuw kozijn met draaikiep in ander deel.

er word maar 1 kozijn vervangen? geen mogelijk met switchen van ander kozijn met zelfde buitenmaat?
Alle kozijnen worden vervangen. Maar als we deze ruilen krijgen we het probleem op een andere kamer... Vandaar dat ik deze kamer wil herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
The Fatal schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:49:
Kan je via de andere kant zakken? Via de andere kamer en dan door naar deze?
Dan moet ik daar door het plafond. Dan is infrezen wel net zo veel werk ben ik bang. Als ik het dichtsmeren van structuur plafond meereken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:26

Illusion

(the art of)

Hoeveel ruimte kom je tekort? Of eerder: als het raam open staat, wat is dan de maat tot de muur?

Er zijn ook kleinere buiszadels die de buis dichter bij de muur houden. Zoiets bijvoorbeeld: https://www.warmteservice...nn-wit-24-28mm/p/48854905

Dan vlak onder plafond bochtje naar de muur maken. Scheelt een hoop werk

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:50
Tussenoplossing:
vanaf de ruimte op de foto bovenin door de muur naar de andere kamer en daar zakken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-09 16:38
Is dat niet toevallig dikwandige CV pijp? Heb je nog stukje van het behang?
De ideale oplossing hangt denk ik niet alleen van deze hoek af maar ook wat er boven en achter zit.
Ideaal verstop je de leiding, geperst, in de muur en laat je twee T stukjes naar buiten komen waar je de verwarmingen op aansluit. Maar een compleet beeld helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G

reaL_G

G

jichem schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:02:
[...]

Alle kozijnen worden vervangen. Maar als we deze ruilen krijgen we het probleem op een andere kamer... Vandaar dat ik deze kamer wil herstellen.
je zegt alle partijen hebben wat schuld.
geven zij ook oplossingen (en denken ze mee) of moet jij alles maar verzinnen en bekostigen?

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Illusion schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:15:
Hoeveel ruimte kom je tekort? Of eerder: als het raam open staat, wat is dan de maat tot de muur?

Er zijn ook kleinere buiszadels die de buis dichter bij de muur houden. Zoiets bijvoorbeeld: https://www.warmteservice...nn-wit-24-28mm/p/48854905

Dan vlak onder plafond bochtje naar de muur maken. Scheelt een hoop werk
Dat zou ik morgen even moeten bekijken. Maar dat is zeker iets om te bekijken! Kom ik op terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
JukeboxBill schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:16:
Tussenoplossing:
vanaf de ruimte op de foto bovenin door de muur naar de andere kamer en daar zakken.
We zitten tot week 41 niet in huis, dus wil het graag meteen goed oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
significant schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:24:
Is dat niet toevallig dikwandige CV pijp? Heb je nog stukje van het behang?
De ideale oplossing hangt denk ik niet alleen van deze hoek af maar ook wat er boven en achter zit.
Ideaal verstop je de leiding, geperst, in de muur en laat je twee T stukjes naar buiten komen waar je de verwarmingen op aansluit. Maar een compleet beeld helpt.
Nee, het is een 22mm cv buis, die liep door tot beneden maar is daar ivm vloerverwarming overbodig. Behang heb ik volgens mij nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
reaL_G schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:29:
[...]

je zegt alle partijen hebben wat schuld.
geven zij ook oplossingen (en denken ze mee) of moet jij alles maar verzinnen en bekostigen?
Ik ben aan het zoeken, en heb ondertussen ook de installateur gevraagd om hierin mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 01:11
Dit is bij mij thuis ook zo. Maar het is geen probleem. Wat als je nou eens een deurstopachtig ding op je kozijn/muur plaatst zodat hij de leiding niet meer kan raken?

Kan hij wel volledig kantelen?

Edit: ik vrees dat ik ook moet gaan frezen 🤡

[ Voor 11% gewijzigd door HenkEisDS op 23-08-2022 23:03 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik zou de leidingen infrezen, dat is een klusje wat in een dag gedaan kan worden. Hoef je nooit meer naar die lelijke leidingen te kijken :+

Enige minpuntje is dat je de muur weer moet afwerken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 18:24

TheBorg

Resistance is futile.

XWB schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:01:
Ik zou de leidingen infrezen, dat is een klusje wat in een dag gedaan kan worden. Hoef je nooit meer naar die lelijke leidingen te kijken :+

Ook mijn idee. Heb je wel nog een stukje van hetzelfde behang nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
HenkEisDS schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:40:
Dit is bij mij thuis ook zo. Maar het is geen probleem. Wat als je nou eens een deurstopachtig ding op je kozijn/muur plaatst zodat hij de leiding niet meer kan raken?

Kan hij wel volledig kantelen?

Edit: ik vrees dat ik ook moet gaan frezen 🤡
Dit is geen optie, de kantelstand is dan niet te gebruiken en gaat nog geen 45 graden open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-09 15:59
jichem schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:35:
[...]

Nee, het is een 22mm cv buis, die liep door tot beneden maar is daar ivm vloerverwarming overbodig. Behang heb ik volgens mij nog wel.
Als er op deze leidingen nu alleen nog 2 kleine radiatoren van slaapkamers zitten zou ik het vervangen voor 15mm en dan met kleine beugels op de muur.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als het straks af is, en een (dik) pak overgordijnen hangt kan je raam ook niet helemaal lekker open. Iets minder erg dan dit, maar wellicht goed om daar tegelijkertijd ook even over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Cheesy schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:37:
Als het straks af is, en een (dik) pak overgordijnen hangt kan je raam ook niet helemaal lekker open. Iets minder erg dan dit, maar wellicht goed om daar tegelijkertijd ook even over na te denken.
Want?
Gordijn kan ook gewoon naar rechts worden geschoven en dan kan het raam open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedkoopste oplossing en meest logische is leidingen verleggen, zoals iedereen al gezegd heeft. Klusje van niks voor een installateur. Hele strook behang eraf, en daarna weer een nieuwe strook erop, er vanuit gaande dat je nog over hebt.

Andere optie is deal with it, ik zie geen reden om een raam helemaal open te doen. Er zit al een ventilatierooster in en extra luchten kan door een klein beetje te kiepen of open te doen.

Kozijn verplaatsen is verreweg het meest ingrijpend en duurst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 09:47

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik vind dat je wel erg makkelijk aan het meedenken bent met de uitvoerende partijen.

Als je een kozijnenboer vraagt om een kozijn te plaatsen met een opendraaiend raam dan moet 'ie er voor zorgen dat je dat krijgt. Overigens kan 'ie er ook voor kiezen (als jij hier mee akkoord gaat natuurlijk) om je financieel te compenseren. Gebruikelijk is dan om het bedrag te betalen wat jij kwijt zult zijn om een derde partij het te laten herstellen. Voor een installatie- of klussenbedrijf is dit met het leeghalen van het systeem, frezen, opnieuw aansluiten, vullen, afsmeren en opnieuw behangen toch zo maar een half dagje werk. Dus denk aan een compensatie van zo'n €300.

Overigens is het natuurlijk een ander verhaal als jij na het inmeten ineens die CV leidingen hebt geïnstalleerd, maar daar lees ik hier niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Iedereen bedankt voor het meedenken!

De situatie laten zoals hij nu is gaat voor mij echt niet werken. De kiepstand kan 3cm open, dat zal de meest gebruikte stand worden.
Het beste zal dan inderdaad zijn de buizen veranderen met kortere klemmen (als dat kan, dat zou ook mijn voorkeur hebben) eventueel in 15mm uitgevoerd omdat er verder geen verwarming meer op zit.

Mocht dat niet werken zal het toch infrezen worden ben ik bang, dat zou beduidend ingrijpender zijn maar niet meteen een drama...

Overigens ben ik echt niet van plan van dit probleem zomaar even de verantwoordelijkheid te pakken.
Wel wil ik graag eerste weten welke opties er zijn zodat ik weet wat kan en wat niet. Daarbij wil ik ook heel graag zo snel mogelijk door, de kinderen slapen niet op hun kamers dus er kan nu nog ingrijpend gewerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Managelorian schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:12:
Ik vind dat je wel erg makkelijk aan het meedenken bent met de uitvoerende partijen.

Als je een kozijnenboer vraagt om een kozijn te plaatsen met een opendraaiend raam dan moet 'ie er voor zorgen dat je dat krijgt. Overigens kan 'ie er ook voor kiezen (als jij hier mee akkoord gaat natuurlijk) om je financieel te compenseren. Gebruikelijk is dan om het bedrag te betalen wat jij kwijt zult zijn om een derde partij het te laten herstellen. Voor een installatie- of klussenbedrijf is dit met het leeghalen van het systeem, frezen, opnieuw aansluiten, vullen, afsmeren en opnieuw behangen toch zo maar een half dagje werk. Dus denk aan een compensatie van zo'n €300.

Overigens is het natuurlijk een ander verhaal als jij na het inmeten ineens die CV leidingen hebt geïnstalleerd, maar daar lees ik hier niets over.
Uiteraard is dit een buis die er al zal voor het inmeten, anders zou ik wel een erg groot bord voor mijn kop hebben :9 :9 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
XWB schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:01:

Helaas zie ik dan nog wel het stukje van de muur naar de radiator.... En, de rest viel nu al achter het gordijn :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Henvar schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:50:
[...]

Want?
Gordijn kan ook gewoon naar rechts worden geschoven en dan kan het raam open
Het plaatje vertelt niet de hele situatie. Ik kan me voorstellen dat daar ook een raam zit, of ook gordijn.
Lijkt me net zo aardig om nu die tip even te geven om rekening mee te houden. TS kan zelf wel bepalen of dat nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Toevallig plannen om het huis te gaan verwarmen en koelen met Airco units. dan heb je helemaal geen radiatoren nodig en kan je ze verwijderen. ;)

Maar een serieuze optie, ik zou denk ik de cv-leidingen leeg laten lopen en boven en onderaan bij de vensterbank afzagen en vervangen door flexibele cv-leidingen. Deze kan je dan zo plaatsen, zodat het raam in iedergeval op kiepstand voldoende ruimte heeft. Geef ze dezelfde kleur als de wand en het valt minimaal op.

[ Voor 12% gewijzigd door Falcon op 24-08-2022 08:47 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:50
jichem schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:34:
[...]

We zitten tot week 41 niet in huis, dus wil het graag meteen goed oplossen
Met "tussenoplossing" bedoelde ik niet tijdelijke oplossing, maar de buizen naar de andere kamer verleggen, zonder door het plafond te gaan, zoals je zelf aangaf.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Cheesy schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:25:
[...]

Het plaatje vertelt niet de hele situatie. Ik kan me voorstellen dat daar ook een raam zit, of ook gordijn.
Lijkt me net zo aardig om nu die tip even te geven om rekening mee te houden. TS kan zelf wel bepalen of dat nodig is.
Al het meedenken wordt zeker gewaardeerd, ook rondom problemen die oplossingen of niet oplossing op kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Falcon schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:45:
Toevallig plannen om het huis te gaan verwarmen en koelen met Airco units. dan heb je helemaal geen radiatoren nodig en kan je ze verwijderen. ;)

Maar een serieuze optie, ik zou denk ik de cv-leidingen leeg laten lopen en boven en onderaan bij de vensterbank afzagen en vervangen door flexibele cv-leidingen. Deze kan je dan zo plaatsen, zodat het raam in iedergeval op kiepstand voldoende ruimte heeft. Geef ze dezelfde kleur als de wand en het valt minimaal op.
Ik zou er best een airco willen plaatsen als dit de compensatie was haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
JukeboxBill schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:45:
[...]

Met "tussenoplossing" bedoelde ik niet tijdelijke oplossing, maar de buizen naar de andere kamer verleggen, zonder door het plafond te gaan, zoals je zelf aangaf.
Ah op die manier, dat zou nog kunnen maar dan zou in de muur toch mijn voorkeur hebben. Wel een mooie alternatieve oplossing!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:52

mmniet

De beetje weter

jichem schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:22:
...Mocht dat niet werken zal het toch infrezen worden ben ik bang, dat zou beduidend ingrijpender zijn maar niet meteen een drama...
mijn ervaring is, als je nu toch tijd hebt en verder afwerking moet doen, dan gelijk de langere termijn beste en mooiste oplossing kiezen. In dit geval wegwerken in de muur. Ja, je moet weer opnieuw afwerken, maar nu ben je bezig en over een paar jaar niet meer.

Doe je het niet:
Over een paar jaar ga je denken: had ik het maar gedaan. Daarna denk je dat steeds vaker, want die buizen zijn wel erg lelijk en je moet er omheen werken (afwerken muur, plank monteren of grote hoogte. Gordijnen, rolgordijn, etc). Ga je het dan nog doen is het een veel grotere klus dan nu. Want nu is ruimte leeg en moet toch nog afgewerkt worden. De muur rond het kozijn moet immers ook netjes gemaakt worden.

Wat ik zou doen:
Op de zolder kijken of je ruimte hebt om direct in de muur in deze kamer uit te laten komen om goed weg te werken. Dunnere buis nemen zoals voorgesteld en helemaal infrezen.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:52

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

mmniet schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:09:
[...]

mijn ervaring is, als je nu toch tijd hebt en verder afwerking moet doen, dan gelijk de langere termijn beste en mooiste oplossing kiezen. In dit geval wegwerken in de muur. Ja, je moet weer opnieuw afwerken, maar nu ben je bezig en over een paar jaar niet meer.

Doe je het niet:
Over een paar jaar ga je denken: had ik het maar gedaan. Daarna denk je dat steeds vaker, want die buizen zijn wel erg lelijk en je moet er omheen werken (afwerken muur, plank monteren of grote hoogte. Gordijnen, rolgordijn, etc). Ga je het dan nog doen is het een veel grotere klus dan nu. Want nu is ruimte leeg en moet toch nog afgewerkt worden. De muur rond het kozijn moet immers ook netjes gemaakt worden.

Wat ik zou doen:
Op de zolder kijken of je ruimte hebt om direct in de muur in deze kamer uit te laten komen om goed weg te werken. Dunnere buis nemen zoals voorgesteld en helemaal infrezen.
Wel eerst bekijken of je geen handjeklap met de kozijnenboer kan regelen. Die compensatie van 300e voor een dag herstelwerk klinkt niet onredelijk.
Als hij/zij had opgelet had TS immers niet de mooiere maar ook veel meer ingrijpende oplossing hoeven kiezen. Die ook niet gratis is: aanschaf/huur muurfrees, stof van het slijpen, smeerspul aanschaffen, leidingen omleggen. Weliswaar allemaal tientjeswerk (muv de muurfrees, al heb je die al voor 80e via MP), maar toch. :)

En ik zou meteen flexbuis erin plaatsen. Let op dat je geen knelkoppelingen in de muur verwerkt, maar enkel perskoppelingen. Je zou de eerste niet zijn die een lekkende knelkoppeling moet uitbikken net 3 maanden nadat je dacht 'uit de zooi te zijn'.

[ Voor 8% gewijzigd door Goudvis op 24-08-2022 09:38 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:52

mmniet

De beetje weter

Goudvis schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:36:
[...]

... Die compensatie van 300e voor een dag herstelwerk klinkt niet onredelijk. ...
300 is voldoende inderdaad voor de DIY, maar dit is niet een bedrag dat door TS genoemd, dus laten we dit bedrag niet een eigen leven laten leiden.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-09 14:52
In de muur wegwerken? Denk je er dan wel aan dat deze leidingen (neem ik aan), heet worden. Je kan ze niet zomaar infrezen en dan de boel plamuren. Dat levert scheuren op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

mmniet schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:38:
[...]

300 is voldoende inderdaad voor de DIY, maar dit is niet een bedrag dat door TS genoemd, dus laten we dit bedrag niet een eigen leven laten leiden.
Ach, TS zocht ideeën. :P
Het klinkt plausibel als een vergoeding voor een dag werk: ofwel alleen uurloon v.d. vakman, ofwel vergoeding voor je tijd+gemaakte onkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou meteen vloerverwarming laten leggen. Ja kost wat, maar ben je meteen klaar en alle kosten die je nu maakt om de boel te repareren zijn straks voor niks geweest.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

O085105116N schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:42:
In de muur wegwerken? Denk je er dan wel aan dat deze leidingen (neem ik aan), heet worden. Je kan ze niet zomaar infrezen en dan de boel plamuren. Dat levert scheuren op.
Het is een beproefde en veilige manier van wegwerken hoor.
Maar wel met een dubbelwandige (?) flexbuis en in ieder geval een flexibele mantelbuis eromheen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:53
Buizen iets naar links laten verplaatsen, dichter op de muur en eventueel een klein koofje?
Of eventueel als dit kan, niet naast elkaar, maar voor elkaar?

[ Voor 26% gewijzigd door Rolfie op 24-08-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zeg je nou dat er geen verwarming meer op zit? Is die buis überhaupt nog nodig dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jichem
Wow, hoop reacties in een korte tijd. Hiervoor mijn dank.

Oplossing vanuit de installateur is de draaikiep naar de andere kant van het kozijn. Hierdoor opent hij aan de andere muur waar geen buizen zitten. Dit heb ik geaccepteerd, dit is voor nu de beste oplossing en ook voor de lange termijn helemaal prima!

Uiteraard blijf ik met de buizen op de muur zitten, en die zijn niet echt mooi.
Daar ga ik in de komende weken mijn hoofd alsnog even op breken.
Vloerverwarming ga ik niet doen, de verwarmingen op deze verdieping hangen er bij wijze van voor de sier.
Het afwerken rond het raam laat ik aan de installateur.

Iedereen bedankt voor het meedenken, een aantal opties ga ik voor de toekomst alsnog meenemen in mijn aanpak van leidingen op de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

EDIT:
Je had al een oplossing zo te zien :)

Je kan altijd in de toekomst een verdeler plaatsen met vloerverwarming of met mantelbuis en pex leidingen naar de radiatoren.
Als zo’n slang lek raakt kun je deze door de mantelbuis heen trekken en een nieuwe erin duwen. Werkt perfect! :)

[ Voor 110% gewijzigd door DutchWing op 24-08-2022 10:27 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
- Edit: eindelijk klaar met typen is het bericht verandert 8)7

[ Voor 91% gewijzigd door jichem op 24-08-2022 10:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

jichem schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:27:
- Edit: eindelijk klaar met typen is het bericht verandert 8)7
Sorry :P

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 12:23
van 22 naar 15 mm kan zeker. gebeurd nu ook al bij de knie. Je radiator zelf is namelijk op 15mm aangesloten. Ik zou bovenaan een verloop van 22 naar 15 zetten en geheel nieuwe 15mm leidingen dicht op de muur zetten. Of zelfs overwegen om ze in te vrezen.

Overbodige reactie inmiddels :X

[ Voor 7% gewijzigd door gekke-gerrit op 24-08-2022 11:19 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G

reaL_G

G

jichem schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:22:
Wow, hoop reacties in een korte tijd. Hiervoor mijn dank.

Oplossing vanuit de installateur is de draaikiep naar de andere kant van het kozijn. Hierdoor opent hij aan de andere muur waar geen buizen zitten. Dit heb ik geaccepteerd, dit is voor nu de beste oplossing en ook voor de lange termijn helemaal prima!
kan je uberhaubt wel het draaideel verplaatsen naar het ander vak?
is het profiel dan zo universeel aan weerszijden en stevig ivm de scharnierpunten/sluitpunten.

GiTS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
reaL_G schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:22:
[...]

kan je uberhaubt wel het draaideel verplaatsen naar het ander vak?
is het profiel dan zo universeel aan weerszijden en stevig ivm de scharnierpunten/sluitpunten.
Volgens de leverancier wel, ik ga vanavond zien of dit ook het geval is.
Dit is natuurlijk wel 100% hun eigen probleem mocht het niet blijken te kunnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

jichem schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:28:
[...]

Volgens de leverancier wel, ik ga vanavond zien of dit ook het geval is.
Dit is natuurlijk wel 100% hun eigen probleem mocht het niet blijken te kunnen!
M.i. is dat niet zo praktisch als wanneer het raam naar de muur/wand toe zou draaien. De 'loop' rondom het raam is nl. een stuk beperkt omdat je om het raam heen moet stappen om bv. een kleedje uit te kloppen.

Nu kan betreffende kamer natuurlijk een balzaal zijn waar je de verloren ruimte niet mist, maar voor een gemiddelde slaapkamer (zeg 14m2) zou het voor mij een oplossing zijn waar ik me op termijn aan zou ergeren.
But maybe that's me. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Goudvis schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:53:
[...]

M.i. is dat niet zo praktisch als wanneer het raam naar de muur/wand toe zou draaien. De 'loop' rondom het raam is nl. een stuk beperkt omdat je om het raam heen moet stappen om bv. een kleedje uit te kloppen.

Nu kan betreffende kamer natuurlijk een balzaal zijn waar je de verloren ruimte niet mist, maar voor een gemiddelde slaapkamer (zeg 14m2) zou het voor mij een oplossing zijn waar ik me op termijn aan zou ergeren.
But maybe that's me. :P
Haha, ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ze verplaatsen hem naar de kant waar nu een vast raam deel zit, en draaien hem meteen ook om. (tenminste...dat hoop ik oprecht voor ze anders gaat hij nog steeds niet open 8)7 ) (het raam loopt van muur naar muur, zeker geen balzaal)

[ Voor 3% gewijzigd door jichem op 24-08-2022 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Ik snap niet zo heel goed hoe je dit bij de kozijnenleverancier in de maag wil splitsen verder? In de bouw wordt 'meedenken' nog weleens afgestraft doordat ze dan precies het verkeerde gaan doen. In dit geval heb je neem ik aan ook de tekeningen ter controle gehad omdat je anders geen opdracht kan geven voor het werk?

Zomaar een raam op zijn kop zetten kan niet altijd ivm de kruk, dus kan zomaar zijn dat de scharnieren links blijven zitten. Of ze moeten een nieuw draaiend deel bestellen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Señor Sjon schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:17:
Ik snap niet zo heel goed hoe je dit bij de kozijnenleverancier in de maag wil splitsen verder? In de bouw wordt 'meedenken' nog weleens afgestraft doordat ze dan precies het verkeerde gaan doen. In dit geval heb je neem ik aan ook de tekeningen ter controle gehad omdat je anders geen opdracht kan geven voor het werk?

Zomaar een raam op zijn kop zetten kan niet altijd ivm de kruk, dus kan zomaar zijn dat de scharnieren links blijven zitten. Of ze moeten een nieuw draaiend deel bestellen?
Mijn reactie over hun probleem betreft het feit dat ik zeker verwacht dat de geboden oplossing het probleem oplost, dat lijkt mij een vrij reële verwachting. Het initieel ontstane probleem is denk ik een gezamenlijk falen.
Dus als mijn leverancier verteld dat ze het gaan oplossen op deze manier dan verwacht ik dat dit fysiek mogelijk.

* edit - overigens tekeningen ter controle gehad maar niet hoever scharnieren tov de muur zouden komen, waren ze 1cm verder geweest was het probleem er mogelijk niet geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door jichem op 24-08-2022 16:22 ]

Pagina: 1