Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes46
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-09-2022
Hoi,

Ik ben een beginnende gebruiker met power bi en heb al wat Dashboards kunnen maken. Nu loop ik tegen probleem aan.

Ik wil een slicer maken op een visual die uit meerdere kolommen bestaat. Dat lukt wel maar dan wordt dit wel hiërarchisch weergegeven. Voorbeeld dataset

Kolom A zijn plaatsnamen
Kolom B is een unieke waarde (zeg maar groente)
Kolom C is ook een unieke waarde (zelfde categorie groente)
Kolom D is ook unieke waarde (zelfde categorie groente)
Enz

Nu wil ik bijvoorbeeld op 1 waarde selecteren zeg maar bloemkool, maar die kan op 1 rij in kolom B staan en de andere weer in Kolom D. Dan wil ik dat ie count 2 aangeeft.

Kan zijn dat ik kolommen moet groeperen? Of kan ik 1 kolom maken met alle waarden?

Hoop dat duidelijk is, en dat iemand me in een goede richting kan helpen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:33
Waarom heb je de data in verschillende kolommen staan? Heeft dat effectief een nut? Idealiter zet je alles in dezelfde kolom met meerdere rijen per plaatsnaam. Dat kan met powerquery. Je kan dan een visual maken die uit die tabel de waarden dan weergeeft per plaatsnaam. Voor je slicers hoef je dan ook geen gekke dingen te doen.

Als je de data toch niet wil uitsplitsen omdat de betekenis per kolom anders is (voorbeeld: kolom B is favoriete groente, kolom C is minst favoriete groente, kolom D is meest verkochte groente), zou je alsnog een extra tabel kunnen maken met alle relaties tussen plaatsnaam en groente en die tabel linken met de eerste tabel op id plaatsnaam en dan een slicer op de kolom van groenten in die nieuwe tabel zetten.

[ Voor 43% gewijzigd door Teun_2 op 23-08-2022 22:58 ]