En leg je dat ding dan ook in een kluis, of voelt het veiliger omdat je hem in een kluis zou kunnen leggen?
(Ik met eerlijk zeggen dat een hard-token in een kluis leggen voor mij even onwerkbaar zou zijn als een telefoon in een kluis leggen, maar het
kan allebei, dus op dat vlak is het even veilig)
Ik neem aan dat je een One Time Password (OTP) bedoelt, en niet Top of the Pops?

Aanname corrected

:
Dat is dus informatie die je op de chip van een blanco pas moet zetten. Als ik de apparatuur heb om dat te doen (effectief dus het clonen van iemands bankpas),
en ik heb de beschikking over de bijbehorende PIN, dan denk ik dat simpelweg leegtrekken van de rekening bij de ATM meer voor de hand ligt dan moeilijk te gaan doen via een website...
Maar kennelijk is dergelijke apparatuur niet eenvoudig voorhanden, en is het clonen van bankpassen niet heel erg eenvoudig. Of het feit dat we er niets van horen komt omdat het allemaal verzwegen wordt

iemand die je telefoon jat en je pincode weet.
Iemand moet een pincode kennen om mijn telefoon te ontgrendelen, een pincode kennen om mijn bank-app te ontgrendelen en een pincode kennen om een transactie goed te keuren. Of mijn duim jatten
En dan moet iemand fysieke toegang tot mijn telefoon hebben, net als met dat hard-token. Maar, dat hard-token is bij de meeste banken uitwisselbaar (vaak genoeg collega's gezien die elkaars Rabo-reader gebruikten, terwijl de bank-app specifiek op1 telefoon gelinked moet zijn, dus zelfs als je mijn rekeningnummer en al mijn pincodes weet kun je nog steeds niets met mijn rekening vanaf jouw eigen telefoon. En als ik mijn telefoon kwijtraak zijn al mijn rekeningen in no time geblokkeerd (want dat merk ik) terwijl een afgekeken pincode en geclonede bankpas (hard-token jatten is niet nodig!) heel lang onopgemerkt kunnen blijven.
Beveiliging en intuitie, een slechte combinatie. Dan krijg je onzin als "je moet je password minimaal elke maand veranderen, want dat is veiliger".

Ik niet. Zeker op het gebied van mobiele telefoons was en ben ik geen early adopter, maar meer dan 15 jaar na de introductie van de iPhone nog steeds bang zijn voor die enge nieuwe technologie doet me steeds meer denken aan bepaalde religieuze groeperingen die alle technologie na een arbitraire datum als duivelswerk zien. (En ik vaar ook niet blind op de aanbevelingen van een Amish over de inbraakbeveiliging van een nieuwe Ferrari).
Ja, ik begrijp dat mensen huiverig zijn om te kwistig te zijn met het delen van privacygevoelige informatie. En enige terughoudendheid op dat vlak lijkt me ook een gezonde instelling. Maar blijven bellen zoals in de jaren 50, bankieren zoals in de jaren 60, fotograferen zoals in de jaren 70 en muziek luisteren zoals in de jaren 80 gaat toch wel heel erg ver.
[Voor 20% gewijzigd door Dido op 23-08-2022 19:08]