Goedendag,
Ik heb al heel veel gelezen en geleerd over warmtepompen en mogelijkheden met airco hier op het forum, maar zou toch graag nog wat meer ervaringen horen over soortgelijke situaties als ons huis. We zijn dan ook benieuwd of er onder jullie zijn die onze situatie herkennen, zelf hebben uitgevoerd of hierin advies kunnen geven.
Huis bestaat uit 2 woonlagen en is van 2000. Is goed geïsoleerd.
Heeft een plat dak wat ook geïsoleerd is.
Er liggen 24 zonnepanelen op die ongeveer 4500 kWh opleveren.
Plus een HRSolar zonneboiler met een vat van 120 liter.
CV is 9 jaar oud.
Door het hele huis ligt vloerverwarming.
Gasverbruik: 1350m3 per jaar
Energie: spelen we quitte met elektrische auto en verbruik
Wenselijk: Van het gas af en zomers warmte buiten houden, want het wordt met de huidige temperaturen al snel 26 graden beneden en 30 graden op de bovenverdieping aan de zuidzijde.
Vragen:
Is combinatie met de zonneboiler mogelijk? Bij aanschaf kregen we de mogelijkheid de zonneboiler uit te breiden met een uitbreidingsset SMART, die naast tapwater ook gedeeltelijk voorziet in ruimteverwarming.
Is een hybride pomp icm de zonneboiler en een airco (voor bijverwarming in de winter en koeling in de zomer) mogelijk (lees voldoende) om van het gas af te kunnen?
Of is het dan toch beter/goedkoper om voor een L/W warmtepomp te gaan?
We zijn van plan het geheel te laten installeren en niets zelf te doen.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar een inschatting van kosten.
Moet ik denken aan 12-15K of zit ik er dan nog te veel naast?
Alvast dank voor het meedenken.
Ik heb al heel veel gelezen en geleerd over warmtepompen en mogelijkheden met airco hier op het forum, maar zou toch graag nog wat meer ervaringen horen over soortgelijke situaties als ons huis. We zijn dan ook benieuwd of er onder jullie zijn die onze situatie herkennen, zelf hebben uitgevoerd of hierin advies kunnen geven.
Huis bestaat uit 2 woonlagen en is van 2000. Is goed geïsoleerd.
Heeft een plat dak wat ook geïsoleerd is.
Er liggen 24 zonnepanelen op die ongeveer 4500 kWh opleveren.
Plus een HRSolar zonneboiler met een vat van 120 liter.
CV is 9 jaar oud.
Door het hele huis ligt vloerverwarming.
Gasverbruik: 1350m3 per jaar
Energie: spelen we quitte met elektrische auto en verbruik
Wenselijk: Van het gas af en zomers warmte buiten houden, want het wordt met de huidige temperaturen al snel 26 graden beneden en 30 graden op de bovenverdieping aan de zuidzijde.
Vragen:
Is combinatie met de zonneboiler mogelijk? Bij aanschaf kregen we de mogelijkheid de zonneboiler uit te breiden met een uitbreidingsset SMART, die naast tapwater ook gedeeltelijk voorziet in ruimteverwarming.
Is een hybride pomp icm de zonneboiler en een airco (voor bijverwarming in de winter en koeling in de zomer) mogelijk (lees voldoende) om van het gas af te kunnen?
Of is het dan toch beter/goedkoper om voor een L/W warmtepomp te gaan?
We zijn van plan het geheel te laten installeren en niets zelf te doen.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar een inschatting van kosten.
Moet ik denken aan 12-15K of zit ik er dan nog te veel naast?
Alvast dank voor het meedenken.