Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is combinatie hybride WP met zonneboiler en airco een optie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Goedendag,

Ik heb al heel veel gelezen en geleerd over warmtepompen en mogelijkheden met airco hier op het forum, maar zou toch graag nog wat meer ervaringen horen over soortgelijke situaties als ons huis. We zijn dan ook benieuwd of er onder jullie zijn die onze situatie herkennen, zelf hebben uitgevoerd of hierin advies kunnen geven.

Huis bestaat uit 2 woonlagen en is van 2000. Is goed geïsoleerd.
Heeft een plat dak wat ook geïsoleerd is.
Er liggen 24 zonnepanelen op die ongeveer 4500 kWh opleveren.
Plus een HRSolar zonneboiler met een vat van 120 liter.
CV is 9 jaar oud.
Door het hele huis ligt vloerverwarming.
Gasverbruik: 1350m3 per jaar
Energie: spelen we quitte met elektrische auto en verbruik

Wenselijk: Van het gas af en zomers warmte buiten houden, want het wordt met de huidige temperaturen al snel 26 graden beneden en 30 graden op de bovenverdieping aan de zuidzijde.

Vragen:
Is combinatie met de zonneboiler mogelijk? Bij aanschaf kregen we de mogelijkheid de zonneboiler uit te breiden met een uitbreidingsset SMART, die naast tapwater ook gedeeltelijk voorziet in ruimteverwarming.

Is een hybride pomp icm de zonneboiler en een airco (voor bijverwarming in de winter en koeling in de zomer) mogelijk (lees voldoende) om van het gas af te kunnen?
Of is het dan toch beter/goedkoper om voor een L/W warmtepomp te gaan?

We zijn van plan het geheel te laten installeren en niets zelf te doen.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar een inschatting van kosten.
Moet ik denken aan 12-15K of zit ik er dan nog te veel naast?

Alvast dank voor het meedenken.

Beste antwoord (via jolandacb op 26-08-2022 16:43)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:30
Het hangt ervan af.

Optie 1 ernaast: je hebt dan geen / nauwelijks kosten voor SWW ca 6 maanden per jaar. Kijk naar je huidige verbruik om dat preciezer in te schatten
Optie 2 vervangen: verlies je voordeel 1
Optie 3 vervangen door wp+zb boiler: hogere investering

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Alle reacties

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 16:48
Weet je zeker dat je een hybride pomp bedoelt? Met een hybride pomp kom je niet van het gas af, deze combineert een Gas CV met een warmtepomp.

Omdat je ook airco neemt kun je een lager vermogen monobloc nemen. Misschien zou je zelf naar enkel verwarmen met airco kunnen gaan, maar dan verlies je het comfort van een lekker warme vloer in de winter.

Ik zou voor een monobloc WP gaan en die aansluiten op je CV circuit. Heeft de zonneboiler ook een electrisch element? Dan zit je qua tapwater al goed. Als dat niet zo is zou je een WP boiler kunnen plaatsen en die door de zonneboiler laten hotfillen. (Al zijn er nog andere oplossingen te bedenken voor je warm tapwater).

• jolandacb
  • Niet online
@Cereal
Bedankt voor je reactie.
Ik begrijp je punt.
Dus zoals ik voorstelde is inderdaad niet mogelijk.
Ben benieuwd naar andere opties of voorstellen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Met overal vloerverwarming zou je geen enkel probleem moeten hebben om over te gaan naar een L/W

Heeft je zonneboiler een spiraal voor externe naverwarming?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BarryH
jolandacb schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:28:
@Cereal
Bedankt voor je reactie.
Ik begrijp je punt.
Dus zoals ik voorstelde is inderdaad niet mogelijk.
Ben benieuwd naar andere opties of voorstellen.
Wat je voorstelt kan als:
1/ de hybride wp het ook bij vorst doet
2/ je iets bedenkt voor warm water in de winter om de zb na te verwarmen
Overigens: met vloerverwarming is een volwaardige wp zeer logisch. Hybride is meer voor radiatoren/convectoren die niet overgedimensioneerd zijn

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
Lees ook het faq wp topic

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 23-08-2022 22:15 ]

• BarryH
Ps en airco heb je niet nodig

• jolandacb
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:40:
Met overal vloerverwarming zou je geen enkel probleem moeten hebben om over te gaan naar een L/W

Heeft je zonneboiler een spiraal voor externe naverwarming?
Dat ga ik morgen in de documentatie nakijken.
Geen idee.
Kom ik op terug.

• jolandacb
  • Niet online
BarryH schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:13:
[...]
Overigens: met vloerverwarming is een volwaardige wp zeer logisch. Hybride is meer voor radiatoren/convectoren die niet overgedimensioneerd zijn
Oké, duidelijk, ik wist niet dat het zo zwart wit was.

• jolandacb
  • Niet online
Heb ik zeker al gelezen, maar het is zoveel informatie en dan nog heb ik vragen over mijn persoonlijke situatie. En dat mag hier toch, neem ik aan? 😀

• BarryH
jolandacb schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:46:
[...]

Heb ik zeker al gelezen, maar het is zoveel informatie en dan nog heb ik vragen over mijn persoonlijke situatie. En dat mag hier toch, neem ik aan? 😀
Zeker, was niet meer dan een leestip.

• BarryH
En over de hybride WP: voor jouw situatie is een gewone WP logischer.
Echter:
in NL zijn er niet veel installateurs die dat leveren (tegen reele prijs).
Soms is het dan handig om een installateur en Hybride (die je kan instellen dat die tot -10/-15 werkt) te laten plaatsen en vervolgend de gasketel zelf uit te zetten :)
Dit vinden installateurs minder eng.
Als je puur vloerverwarming hebt zal je wel een installateur moeten kunnen vinden voor een gewone WP.

• jolandacb
  • Niet online
BarryH schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:18:
En over de hybride WP: voor jouw situatie is een gewone WP logischer.
Echter:
in NL zijn er niet veel installateurs die dat leveren (tegen reele prijs).
Soms is het dan handig om een installateur en Hybride (die je kan instellen dat die tot -10/-15 werkt) te laten plaatsen en vervolgend de gasketel zelf uit te zetten :)
Dit vinden installateurs minder eng.
Als je puur vloerverwarming hebt zal je wel een installateur moeten kunnen vinden voor een gewone WP.
Goede tip, ik had er al wel eens over gelezen, maar ga mij er zeker verder in verdiepen, maar dan ben je nog steeds niet ‘van het gas af’, officieel.

Verder kwam ik deze wp enkele keren tegen en deze kwam ook uit een online test die ik deed.

https://www.hollandwarmte...vzKX1LYwmsisaAvhvEALw_wcB

Zou dit een goede oplossing zijn?

• BarryH
Ja, wellicht is dat een goede voor jou.
Even rekenen
1350m3 gas (toch niet 2021-2022, toen was er nauweijks winter)?
1350*8/1650 (Koevlaas formule) =6,5kW vermogen nodig bij -10 (dus WP uit link zou net te klein zijn).
Wellicht heb je ook gasverbruik per dag van de koude week in februari 2021? daarmee is de benodigde capaciteit nog nauwkeuriger in te schatten.

Daarnaast zal je nog een boilervat nodig hebben. De warmtepomp kan dit verwarmen .

• jolandacb
  • Niet online
BarryH schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:00:
Ja, wellicht is dat een goede voor jou.
Even rekenen
1350m3 gas (toch niet 2021-2022, toen was er nauweijks winter)?
1350*8/1650 (Koevlaas formule) =6,5kW vermogen nodig bij -10 (dus WP uit link zou net te klein zijn).
Wellicht heb je ook gasverbruik per dag van de koude week in februari 2021? daarmee is de benodigde capaciteit nog nauwkeuriger in te schatten.

Daarnaast zal je nog een boilervat nodig hebben. De warmtepomp kan dit verwarmen .
Ik zie nu dat ik de verkeerde link had gepost.
Ik bedoelde de 8kw variant.

https://www.hollandwarmte...ace-r32-warmtepomp-80-kw/

Die zal zeker voldoende moeten zijn.
En hoe veel liter boilervat zou jij adviseren?
Ik denk zelf aan 250 tot 300 liter.

• BarryH
Heeft je zonneboiler nog een vrije spiraal?
Zo ja, dan zou je die met je WP kunnen naverwarmen.

Alternatief:
Ik denk dat het afhangt van hoe uitgebreid je wil douchen/badderen
Als je de ruimte hebt dan is een 300liter boiler prima. Deze kan dan het water krijgen van de zonneboiler.
Omdat de boiler vrij groot is kan je de temperatuur wat lager zetten (b.v. 45 graden) en dan eens per 2 weken het legionella programma (en naar 60 graden).

Wellicht is een kleinere boiler ook voldoende, maar die zou dan weer eerder op een hogere temperatuur moeten.

• jolandacb
  • Niet online
BarryH schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:45:
Heeft je zonneboiler nog een vrije spiraal?
Zo ja, dan zou je die met je WP kunnen naverwarmen.

Alternatief:
Ik denk dat het afhangt van hoe uitgebreid je wil douchen/badderen
Als je de ruimte hebt dan is een 300liter boiler prima. Deze kan dan het water krijgen van de zonneboiler.
Omdat de boiler vrij groot is kan je de temperatuur wat lager zetten (b.v. 45 graden) en dan eens per 2 weken het legionella programma (en naar 60 graden).

Wellicht is een kleinere boiler ook voldoende, maar die zou dan weer eerder op een hogere temperatuur moeten.
Of de zonneboiler nog een vrije spiraal heeft?
Wat ik in de beschrijving ervan heb kunnen vinden niet. We hebben de HRSolar Nero 1 met een 120 liter vat.

• BarryH
Heb je plaats voor een 300l boiler? Naast/bij de plek waar nu je zonneboiler en gasketel staan?

• jolandacb
  • Niet online
BarryH schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:03:
Heb je plaats voor een 300l boiler? Naast/bij de plek waar nu je zonneboiler en gasketel staan?
Nee, ik dacht dat de 120 liter zonneboiler dan vervangen zou worden voor die 250 of 300 liter boiler, maar die komt er dan extra bij, begrijp ik?
En de cv-ketel vervalt dan uiteraard wel.

Acties:
  • Beste antwoord

• BarryH
Het hangt ervan af.

Optie 1 ernaast: je hebt dan geen / nauwelijks kosten voor SWW ca 6 maanden per jaar. Kijk naar je huidige verbruik om dat preciezer in te schatten
Optie 2 vervangen: verlies je voordeel 1
Optie 3 vervangen door wp+zb boiler: hogere investering

Pagina: 1