4 Zonnepanelen op zonneschans Micro omvormer of omvormer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemigidius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-11-2024
Hey all,

ik hoop wat raad te kunnen krijgen voor de omvormer keuze.

Gezien de hoge energie prijzen zouden we graag 4 extra zonnepanelen plaatsen 4x 400WP = 1600WP naar het zuiden toe. Dit zal als extra zijn boven op de 22 stuks op 3 fase omvormer die we al hebben (6600wp oost/west opstelling)

Deze 4 zullen op een apart plat dak komen met een zonneschans. Nu was ik niet zeker welke omvormer ik het beste kan gebruiken. Gezien het klein vermogen was ik aan het twijfelen tussen een micro-omvormer of een gewone omvormer. Ik zat te twijfelen tussen deze 3. De prijs is bijna hetzelfde. Kunnen we het beste voor de growatt of solis gaan of toch een micro omvormer? Schaduw zou geen probleem moeten zijn
  • Hoymiles HMS-2000-4T micro omvormer
  • GROWATT MIC 1500 TL-X OMVORMER
  • Solis mini 1500-S6 1-Fase omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:16
ach met die kleine setjes het maakt niet veel uit.
dus lees relatief. ;)

maar pas wel op dat je niet reclame met reclame vergelijkt.
de meeste micro omvormers kunnen er wel wat van.
vergelijk VA met VA, dat is eerlijker. ;)

maar buiten dat, aantal Wp is niet belangrijk, een aantal VA van de omvormer eigenlijk ook maar minimaal.
belangrijkers is dat je voldoende Voc+Vmpp hebt op de omvormer.
dus liever een paneel dat 4x36Vmpp levert dan een paneel wat 4x30Vmpp levert op een omvormer (zoals de growatt/solis en eigenlijk met de hoymiles ook wel zo.), hoeveel Wp het paneel dan heeft, boeit bijna niet meer. ;)

en dan lukt het allemaal wel. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 23-08-2022 16:31 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemigidius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-11-2024
Hartelijk dank voor de toelichting! Dus het maakt eigenlijk niet veel uit welke keuze dat ik doe dan qua omvormer? Mij is nog niet duidelijk wat het voordeel is van 4*30v = 120V vmp en 4 x 36v = 144v vmp.

Ik heb even rond gekeken naar wat paneeltjes die op voorraad zijn en bijna allemaal zijn ze 36V voc en 30V vmp. Welke paneeltjes komen met 36V vmp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:16
hemigidius schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:29:
Hartelijk dank voor de toelichting! Dus het maakt eigenlijk niet veel uit welke keuze dat ik doe dan qua omvormer? Mij is nog niet duidelijk wat het voordeel is van 4*30v = 120V vmp en 4 x 36v = 144v vmp.

Ik heb even rond gekeken naar wat paneeltjes die op voorraad zijn en bijna allemaal zijn ze 36V voc en 30V vmp. Welke paneeltjes komen met 36V vmp?
stel een paneel levert 30Vmpp, doe je 4 serieel dan heb je 4x30Vmpp = 120Vmpp.
maar een paneel word warm, en dan daalt de Vmpp kom je rond de 100Vmpp uit.
(effe geen zin om precies te rekenen, mag je zelf doen.)

een TL omvormer van 1 fase, wil per mpp dit hebben (en dat geld met een ander verhaal ook voor de Hoymiles, helaas. ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
geef je hem de perfecte 345Vmpp haalt hij het hoogste rendement.
met maar 100Vmpp is dat rendement wat lager.

en dan heb je ook nog schaduw, stel een paneel heeft een grote vogel stront er op liggen en schakelt een gedeelte uit, dan zakt de Vmpp ook een stukje.
heb je dan meer Vmpp in je string zitten, dan is die kans gewoon lager dat er problemen op treden.

(maar nogmaals relatieveer, leuk die theorie maar heel veel keus heb je niet, dus zo veel heb je er niet aan.
en niet alles is super belangrijk, relatieveer.)

hier een paneel wat 34Vmpp levert.
https://cdn.webshopapp.co...084580/tsm-395-de0908.pdf
maar er zijn soms ook nog wel 36 tot meer als 40Vmpp mogenlijk.
(maar ik weet het, er is niet veel te krijgen op de markt, het is geen 2020 meer. :-( )

maar is er een mogelijkheid om net iets meer Vmpp uit het dakje te persen, dan is dat altijd heel interessant.
misschien kun je wel 1x2m panelen gebruiken en dan desnoods oost-west op een Hoymiles?
geeft net iets beter resultaat. ;)
etc etc (jij ziet het dak ik niet, dus moet je zelf bekijken, maar vaak is er meer mogenlijk als mensen vaak denken.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)