Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-03 21:13
Misschien is dit common sense, maar ik heb iets wat ik niet had verwacht: Ongeveer een 9 maanden geleden heb ik een laptop gekocht bij een gerenommeerde webwinkel waarbij je zelf alles kan samenstellen. Leuk ding, I7-11800H, 64Gb RAM en ook een RTX3060. Dit alles is dmv een thunderbolt 4 aansluiting aangesloten op een ICYbox, waar 2 stuks 4K schermen aan gekoppeld zijn.

Vrij snel heb ik problemen ervaren met dat het scherm van de laptop ineens zwart uitsloeg en vervaagde:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OjgmdU9.png
De aangesloten externe schermen bleven gewoon werken.

Hiervoor is de laptop teruggestuurd en is het scherm vervangen.

Nu, 2 maanden na de reparatie, heb ik weer 2 maal een uitdaging gehad, waarbij het scherm weer vast slaat, maar dit keer niet vervaagd:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hqNtjHl.jpg

Ik hou dit goed bij en iedere keer dat zoiets gebeurd stuur ik direct een mailtje naar hun technische dienst. Voor verslaglegging en als het onverhoopt escaleert. Na de laatste keer (een half uur geleden), heb ik opnieuw opgestart en waren mijn 3 schermen gespiegeld ipv extended. Dit doet mij denken dat er een uitdaging is met de videokaart, aangezien het scherm alleen "dom" weergeeft.

Ik heb nu de vraag gekregen van hun technische dienst om de iGPU eens een tijdje uit te schakelen en alleen met de dGPU (die 3060) te gaan werken. Ik heb daarom in het BIOS de setting "mshybrid" omgezet naar dGPU only.
Wat schetst mijn verbazing: nu werken mijn externe monitoren niet meer.

Is het vreemd te verwachten dat de krachtigste videobron ook gebruikt zou worden door de thunderbolt-aansluiting?

Daarnaast, heeft iemand per ongeluk ervaring met bovenstaand probleem? Ik heb er destijds zo'n 2500 voor betaald, dus ik mag er wel wat van verwachten.

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb geen nvidia grafische kaart maar volgens mij is dit een setting in het nvidia control panel. Nvidia optimus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:57
Zoals hierboven wordt aangegeven wordt er vaak gebruik gemaakt van Optimus, waarbij de igpu is aangesloten op de uitgangen. De videobuffer van de igpu wordt dan gebruikt door de dgpu om het beeld door te geven.

Dit werkt ook zo via Thunderbolt.

Als alleen de igpu op de thunderbolt-aansluiting is aangesloten, moet deze dus aanstaan voor extern beeld.