PCIe 5.0 -> meerdere 3.0 lanes voor m.2 opslag?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• australojapicus
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 29-07 19:10
Ik beschik over een z690 moederbord en vroeg me af of het mogelijk is de bandbreedte van een pcie 5.0X16 slot te verdelen om hier meer dan 4 PCIe 3.0/4.0 m.2 ssd's op aan te sluiten. Via familie/vrienden krijg ik af en toe (oudere 128-512 GB ) m.2 ssd's die zeker met name in raidopstellingen opslagcapaciteit/performantie kunnen bieden. harde schijven kan je eenvoudig weg met een sata uitbreidingskaart aansluiten maar met m.2 ssd's loopt dit wat anders. Het probleem is dat de beschikbare m.2 sloten op mijn moederbord reeds ingenomen zijn en ik mij afvroeg of ik PCIe bandbreedte kan opslitsen voor het gebruik van meerdere m.2 sloten, zonder mijn grafische kaart te limiteren. Dit zal vermoedelijk met een of andere PLX chip moeten gebeuren? Zover ik weet bestaan er geen PCIe-kaarten die 5.0X16 kan omzetten in bijvoorbeeld 3.0X64,of 2 lanes toewijzen per ssd. Ik ken enkel uitbreidingskaarten voor X16->4X4.

Alvast bedankt, lijkt me een mooi voorbeeld van een "first world problem".

Groetjes,
Jasper

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Highpoint heeft diverse kaarten met PLX-chip waarop m.2-SSD's geplaatst kunnen worden. Met PCIe5 heb ik er nog geen weten te ontdekken, maar voor PCIe4 heb je bijvoorbeeld de SSD7540 met 8 slots, of de SSD7505 met 4 slots. Ik vind dergelijk oplossingen wel wat aan de prijzige kant, zeker voor het doel om oude SSD's te kunnen gebruiken, maar het is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• australojapicus
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 29-07 19:10
Bedankt! Inderdaad niet de kosteneffectieve oplossing waar ik naar opzoek was. Ik heb al enkele sata adapters gevonden die een goedkope oplossing kunnen biede (6gbit/s weliswaar). Bifurcation zou nog een optie zijn, maar dan laat ik met een pcie 3.0 ssd behoorlijk wat potentieel liggen als ik pcie 5.0 lanes gebruik. Toch bedankt voor de hulp! HEDT met 40 lanes zou toch een oplossing geweest zijn, een vacuum in de markt op dit moment.

[ Voor 17% gewijzigd door australojapicus op 23-08-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Tja, HEDT heeft dan ook wel weer een meerprijs voor de extra lanes, als dat betaalbaar is vallen de kaartjes van Highpoint niet eens heel erg prijzig uit (maar is bifurcation altijd nog ruim het goedkoopst inderdaad).

Wel vermoed ik dat de sata-adapters die je hebt gevonden een dure oplossing zijn, want zover ik weet bestaan er geen adapters waarmee je een PCIe-SSD via SATA kan aansluiten. Combinatie-adapters bestaan wel, maar dan wel met 2 sloten waarvan een een slot die direct aan een SATA-aansluiting vast zit, en een slot die direct aan een PCIe-aansluiting vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je hebt die van Asus ook : https://www.asus.com/Moth...HYPER-M-2-X16-GEN-4-CARD/ en kost iets van 89€ op AMazon https://www.amazon.de/-/e...5G0-M0EAY0/dp/B0863KK2BP/

Je hebt wel bifurcation nodig in je bios.

[ Voor 22% gewijzigd door Damic op 07-09-2022 20:44 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag