Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

DIY NAS Upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• relativity
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-10 19:16
Beste tweakers,

Sinds een tijd heb ik mijn HTPC omgetoverd tot een NAS systeem m.b.v. TrueNAS.

De laatste tijd erg veel gehobbyd aan mijn NAS. Zo draai ik nu allerlei jails zoals home automation, jellyfin media server, iptv, radarr, sonarr, tranmission + vpn killswitch, sabnzbplus en ga zo maar door. Daarnaast ook uitgebreid met 6 HDD (in totaal 72tb). 8 GB Ram geheugen.

En hoewel het altijd super loopt, moet ik toegeven dat mijn i3 toch wel moeite begint te krijgen met 4k streamen (het cpu schiet naar 100%) en jellyfin begint af en toe te stotteren - is het raadzaam om een nieuwe CPU te kopen met bijbehorend moederbord? En wat wordt geadviseerd?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3 3225 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus P8-H77-I€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 93,80€ 93,80
1Voedingenbe quiet! Pure Power L7 300W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 93,80

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:45

D4NG3R

kiwi

:)

De kans is groot dat JellyFin softwarematig zit te transcoden: https://jellyfin.org/docs...ardware-acceleration.html

Sowieso is de vuistregel dat je 4K content het liefst gewoon compleet niet wil transcoden. Zeker als het om rips gaat met zeer hoge bitrates.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• relativity
D4NG3R schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:20:
De kans is groot dat JellyFin softwarematig zit te transcoden: https://jellyfin.org/docs...ardware-acceleration.html

Sowieso is de vuistregel dat je 4K content het liefst gewoon compleet niet wil transcoden. Zeker als het om rips gaat met zeer hoge bitrates.
Even mijn settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZG3szz_DR5CtjPfksleYCHf-s8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Iio7TwMUm1wKAtrwfYUQhPgY.png?f=fotoalbum_large

Ik kan natuurlijk VAAPI proberen en libva-intel-media-driver installeren in mijn jail. Alleen wordt ivy bridge daarbij niet ondersteund...

[ Voor 8% gewijzigd door relativity op 23-08-2022 13:35 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik zie daar sowieso al staan dat je HEVC encodes/decodes toestaat. Dat wordt pas (deels) hardwarematig ondersteunt door Intel sinds Skylake (6000 series) en volledig sinds Kaby Lake (7000 series).

VP9 en/decoding pas sinds Icy lake.

Dikke kans dat je CPU dus het gros van het werk zit uit te voeren ipv je GPU. :+

Wat daarbij verder wijsheid is durf ik dan weer niet te zeggen. Ik gebruik zelf Plex welke iets minder vrijheid geeft/meer automatisch doet qua hardware acceleration settings (+ Pass vereist) i.c.m. een i5 4460. Maar ik dirigeer m'n libraries ook aardig strak qua encoding waardoor dat zelfs met een oudere GPU zelden een struikelblok vormt.

Nieuwe hardware is waarschijnlijk wel de oplossing, maar of je dan beter voor een dedicated GPU kan gaan, of een moderne(re) Intel CPU durf ik je niet te vertellen. :)

[ Voor 46% gewijzigd door D4NG3R op 23-08-2022 14:34 ]

• relativity
Bedankt voor het meedenken i.i.g.

Ik heb net even de hardware decoding HEVC uitgezet, maar precies hetzelfde probleem: CPU blijft vollopen. Als ik mijn bestand via de networkshare benader en lokaal afspeel, heb ik geen problemen.

Als ik het zo allemaal lees lijkt me zo'n Intel Core i3-10320 (of Intel Core i3 12100) wel geschikt:

CPU group: Intel Core i 10000
Segment: Desktop / Server

h265 / HEVC (8 bit): Decode / Encode
h265 / HEVC (10 bit): Decode / Encode
h264: Decode / Encode
VP8: Decode / Encode
VP9: Decode / Encode
AV1: No
AVC: Decode / Encode
VC-1: Decode
JPEG: Decode / Encode

[ Voor 45% gewijzigd door relativity op 23-08-2022 15:16 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

relativity schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:10:
Bedankt voor het meedenken i.i.g.

Ik heb net even de hardware decoding HEVC uitgezet, maar precies hetzelfde probleem: CPU blijft vollopen.
Trek die media dan eens door MediaInfo of iets dergelijks; wie weet zit er toch een codec (extra) in die je niet verwacht maar waarvan jouw CPU voornamelijk moet kokhalzen? Op basis van je eerdere plaatje en advies van @D4NG3R , zou je alleen H264 moeten aanvinken om te decoden met deze CPU.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Vertelt JF je ook wat er precies gaande is qua transcoding, worden er bijvoorbeeld ondertitels in de stream gebakken? Ik heb daar bij m'n eigen bibliotheek i.c.m. Plex een tijd lang ellende mee gehad.

Zie: https://jellyfin.org/docs/general/clients/codec-support.html

Als je alles 100% 'perfect' hebt zal JF nooit transcoden, en dus niks/nauwelijks iets van je CPU vragen. Maar dat is nog niet gaande.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
“Hardware accelerated support for the H.265/HEVC codec starts with 6th generation Intel® Core™ processors.”

Oftewel je doet alles softwarematig nu. Je zult moeten upgraden met een een nieuw systeem of videokaart.

• relativity
MAX3400 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:14:
[...]

Trek die media dan eens door MediaInfo of iets dergelijks; wie weet zit er toch een codec (extra) in die je niet verwacht maar waarvan jouw CPU voornamelijk moet kokhalzen? Op basis van je eerdere plaatje en advies van @D4NG3R , zou je alleen H264 moeten aanvinken om te decoden met deze CPU.
Video
Title: 4K HEVC HDR
Codec: HEVC
Profile: Main 10
Level: 150
Resolution: 3840x2160
Aspect ratio: 16:9
Interlaced: No
Framerate: 23.976025
Bitrate: 18123 kbps
Bit depth: 10 bit
Video range: HDR
Video range type: HDR10
Colour space: bt2020nc
Colour transfer: smpte2084
Colour primaries: bt2020
Pixel format: yuv420p10le
Ref frames: 1

Misschien thuis even Jellyfin restarten nadat ik de instellingen heb doorgevoerd. Kan ik niet remote.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

4K HEVC content dus, inclusief HDR. Kan de client waarop je het afspeelt deze überhaupt hardwarematig direct playen, en kan de software waarmee je JF benadert dit ook? (Zie de link in m'n vorige bericht)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 15:29
De hardwaredecoding van die CPU is kwalitatief niet fantastisch, en doet ook helemaal geen HEVC decoding of encoding. Je kunt dat wel aanvinken maar het zal nog niet gebeuren.

Maar is transcoding echt nodig, waar probeer je op af te spelen? Idealiter ondersteunt je client gewoon die video. Veel browsers hebben geen HEVC licentie en laten je transcoden.

Voor 4K transcoding zou je moeten kijken naar een Intel van 7de generatie of beter. Een AMD Ryzen G (met iGPU) zou ook een optie zijn, maar zo te zien met wat beperkingen op Linux gebaseerde OS'en https://jellyfin.org/docs...ardware-acceleration.html.

Gebruik je TrueNAS Scale of Core? Indien Core, ben je sowieso op Intel aangewezen, en neem je beter ook geen te nieuwe hardware, ik zou nog even weg blijven bij de 12de generatie van Intel, en zeker geen CPU nemen met een combinatie van P en E cores. Indien Scale zou 12de generatie wel kunnen maar ik zou nog steeds CPU's met E cores mijden ivm ondersteuning. Alle goedkope Intel CPU's hebben die gelukkig niet.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Klaar dus; HEVC kan niet op de CPU die je hebt; de ondergrens voor single-file decoding is een Intel i3-8xxx. Of, in Nvidia-termen; een Nvidia 1xxx of beter met minstens 3GB VRAM aan boord.

Helaas ken ik de equivalente AMD-produkten niet; ongetwijfeld dat er voor Jellyfin en andere "oplossingen" hele HCL-lijsten te vinden zijn gesorteerd per codec of bitrate.

[ Voor 33% gewijzigd door MAX3400 op 23-08-2022 15:28 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

MAX3400 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Klaar dus; HEVC kan niet op de CPU die je hebt; de ondergrens voor single-file decoding is een Intel i3-8xxx
Niet direct, het ligt aan de client of dit problemen op gaat leveren. Bij voorkeur scherm je (HEVC) content af van clients die dit niet direct af kunnen spelen. Iig dat is wat ik bij Plex doe.

Sowieso komt de ellende hier dubbel om de hoek kijken;
4K materiaal wil je bij voorkeur niet transcoden, vreet een bak aan resources ongeacht de setup.
HEVC support is nog altijd ruk, zowel hard- als softwarematig.

Hier gaat het om beide tegelijk. :+

• relativity
D4NG3R schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:21:
4K HEVC content dus, inclusief HDR. Kan de client waarop je het afspeelt deze überhaupt hardwarematig direct playen, en kan de software waarmee je JF benadert dit ook? (Zie de link in m'n vorige bericht)
Ik ga vanavond is de Jellyfin client downloaden. Ik ging er vanuit dat de browser het ook kon, maar gezien ik eOS op mijn HTPC heb draaien wordt dat een lastig verhaal.
MacPoedel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:24:
De hardwaredecoding van die CPU is kwalitatief niet fantastisch, en doet ook helemaal geen HEVC decoding of encoding. Je kunt dat wel aanvinken maar het zal nog niet gebeuren.

Maar is transcoding echt nodig, waar probeer je op af te spelen? Idealiter ondersteunt je client gewoon die video. Veel browsers hebben geen HEVC licentie en laten je transcoden.

Voor 4K transcoding zou je moeten kijken naar een Intel van 7de generatie of beter. Een AMD Ryzen G (met iGPU) zou ook een optie zijn, maar zo te zien met wat beperkingen op Linux gebaseerde OS'en https://jellyfin.org/docs...ardware-acceleration.html.

Gebruik je TrueNAS Scale of Core? Indien Core, ben je sowieso op Intel aangewezen, en neem je beter ook geen te nieuwe hardware, ik zou nog even weg blijven bij de 12de generatie van Intel, en zeker geen CPU nemen met een combinatie van P en E cores. Indien Scale zou 12de generatie wel kunnen maar ik zou nog steeds CPU's met E cores mijden ivm ondersteuning. Alle goedkope Intel CPU's hebben die gelukkig niet.
Ik gebruik TrueNAS Core dus wil het liefst bij Intel blijven. Ik zat zelf te denken aan (maar daar wil ik het liefst nog even mee wachten):
  • Intel Core i3 12100
  • Intel Core i5 12400

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 15:29
relativity schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:35:
[...]

Ik ga vanavond is de Jellyfin client downloaden. Ik ging er vanuit dat de browser het ook kon, maar gezien ik eOS op mijn HTPC heb draaien wordt dat een lastig verhaal.
Voor de volledigheid, controleer dat je huidige HTPC ook wel hardwarematig HEVC kan decoderen, anders hoef je die test niet te doen. De Jellyfin flatpak zou het in elk geval wel moeten ondersteunen.

Als je alleen naar die HTPC wilt streamen, is je huidige NAS zeker snel genoeg, nieuwe hardware hoeft eigenlijk alleen voor hardwarematig transcoden of als je hoopt energie te besparen.
[...]

Ik gebruik TrueNAS Core dus wil het liefst bij Intel blijven. Ik zat zelf te denken aan (maar daar wil ik het liefst nog even mee wachten):
  • Intel Core i3 12100
  • Intel Core i5 12400
De Core i3 moet genoeg zijn, dan zou dit passen:
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 145,-€ 145,-
1MoederbordenGigabyte H610I DDR4€ 119,90€ 119,90
1Geheugen internCrucial CT16G4DFRA32A€ 53,79€ 53,79
Totaal€ 318,69

1 x 16GB RAM omwille van uitbreidbaarheid op mITX bordje, dual channel doet er voor server toepassingen niet echt toe.

Ik heb zelf geen ervaring met TrueNAS Core, maar ik zou wel op mijn hoede zijn dat die hardware nog steeds heel nieuw is voor een FreeBSD systeem.

Een iets ouder systeem doet voor jou eigenlijk hetzelfde:
1ProcessorsIntel Core i3-10105 Boxed€ 106,90€ 106,90
1MoederbordenASRock H510M-ITX/ac€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR26N19D8/16€ 55,-€ 55,-
Totaal€ 261,80

Gebruik je ZFS en is ECC RAM een wens? Zo te zien niet want dan zou 8GB RAM wat weinig zijn voor een pool van 72TB.

• relativity
MacPoedel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

Voor de volledigheid, controleer dat je huidige HTPC ook wel hardwarematig HEVC kan decoderen, anders hoef je die test niet te doen. De Jellyfin flatpak zou het in elk geval wel moeten ondersteunen.

Als je alleen naar die HTPC wilt streamen, is je huidige NAS zeker snel genoeg, nieuwe hardware hoeft eigenlijk alleen voor hardwarematig transcoden of als je hoopt energie te besparen.

[...]

De Core i3 moet genoeg zijn, dan zou dit passen:
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 145,-€ 145,-
1MoederbordenGigabyte H610I DDR4€ 119,90€ 119,90
1Geheugen internCrucial CT16G4DFRA32A€ 53,79€ 53,79
Totaal€ 318,69

1 x 16GB RAM omwille van uitbreidbaarheid op mITX bordje, dual channel doet er voor server toepassingen niet echt toe.

Ik heb zelf geen ervaring met TrueNAS Core, maar ik zou wel op mijn hoede zijn dat die hardware nog steeds heel nieuw is voor een FreeBSD systeem.

Een iets ouder systeem doet voor jou eigenlijk hetzelfde:
1ProcessorsIntel Core i3-10105 Boxed€ 106,90€ 106,90
1MoederbordenASRock H510M-ITX/ac€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR26N19D8/16€ 55,-€ 55,-
Totaal€ 261,80

Gebruik je ZFS en is ECC RAM een wens? Zo te zien niet want dan zou 8GB RAM wat weinig zijn voor een pool van 72TB.
Top! Heel erg bedankt. Ik wacht nog even met de aankoop dan en zet het in mijn wenslijstje >:) Met de flatpack van Jellyfin loopt het behoorlijk hakkelig. Met VLC nergens last van...

De nieuwere processor doet het prima met TrueNAS lees ik: https://pcpartpicker.com/b/HC27YJ

Misschien iets met de codecs.
Pagina: 1