Energieverbruik omlaag, wat is de beste optie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 17:00
Net als iedereen hier ben ik ook flink aan het nadenken over manieren om onze energieconsumptie een beetje in de hand te houden. Buiten deze winter de CV lager zetten en wat korter/minder vaak douchen kijk ik dan ook naar technische oplossingen. Maar elk antwoord lijkt weer nieuwe vragen op te leveren.

Korte schets: rijhuis uit 1932, dakisolatie, relatief nieuwe ramen, zonnepanelen CV ketel op gas. Gezin van 2 volwassenen & 2 kleine kinderen. Warmtepomp op korte termijn helaas geen optie.
  • We hebben 15 zonnepanelen en we leveren jaarlijks 3190kWh terug aan het net (eigen gebruik 18,8%). Om het eigen gebruik omhoog te brengen zouden we een deel van die overproductie kunnen opvangen in een batterij van 5 of 10kWh. In het tussenseizoen kunnen we dan een kacheltje/IR paneel voeden om onze werkkamer (16m2) warm te houden zonder dat de hele dag de CV aan moet. Hartje winter lukt dat niet, dan is er te weinig zon. Maar hoe reken ik uit of dat echt zin heeft? Wat verbruikt zo'n kacheltje om die ruimte een beetje aangenaam te houden?
  • Wat ook zou kunnen is om in de woonkamer een kleine pelletkachel te installeren voor bijverwarming op koude winterdagen. Maar besparen we daar zo veel gas mee dat het de investering waard is?
  • De achtergevel isoleren kan, maar op de benedenverdieping bestaat die vooral uit glas. Boven zijn het slaapkamers die sowieso nauwelijks verwarmd worden. Dus we denken dat dat misschien niet zo veel zin heeft. Klopt die aanname of 'lekt' de warmte van beneden naar boven en heeft het tóch zin?
  • Ook aan (delen van) de onderkant van de keldervloer kan ik een bescheiden isolatieplaat van 50mm PIR schroeven. Dikker kan niet want dan wordt de kelder te laag voor ons. Die platen kosten niet zo veel, maar is het überhaupt de moeite waard?
Ik heb dit en heel wat andere topics gelezen en ik vind het heel moeilijk om nu te bepalen wat een goede investering is. Heeft iemand tips voor goede bronnen waardoor ik daar meer grip op krijg?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja ik snap dat je even de bomen door het bos niet ziet.

Een paar dingen:
-Meten is weten. Kijk goed naar je huidige verbruik, dan wel via de jaarrekening danwel via de meter, kan je de p1 poort uitlezen? Dat geeft inzicht en is een startpunt om te kijken waar je kan besparen.
- minder energiekosten begint met de energie niet verbruiken, dus alles wat je kan besparen is winst. Denk daarbij aan het verlagen van gasverbruik door betere isolatie of het efficiënter stoken van de cv ketel, optimaliseren van de radiatoren met folie, dat soort dingen.
- qua electra verbruik: denk ook aan verlichting, zuinige koelkast en vriezer, ook daarbij geldt breng in kaart wat het verbruikt en kijk waar je kan besparen.
- Ik denk dat je nog een slag dieper moet in hoe de woning is geïsoleerd. Recente ramen bijv, is dat hr++ glas? Ook de andere vormen van isolatie goed bekijken en kijken waar je kunt winnen. Denk ook aan kierdichting of tochtstrips.
- pelletkachel zou ik niet doen. Pellets zijn momenteel ook niet goedkoop dus je ruilt iets duurs in voor wat anders duurs, en het is ook niet duurzaam.
- batterij is nog niet rendabel zolang saldering bestaat en er nog geen subsidie voor is. Zou geld ergens anders aan besteden.
- elec kachel of Ir panelen is verwarmen met cop = 1, is niet het meest duurzaam. Kost onder de streep veel stroom, zeker bij langdurig gebruik een grote kostenpost.

Om je een wat gerichter advies te geven is het handig om toch nog wat details te geven, verbruikscijfers en ook de huidige staat van de isolatie.

Misschien heb je wat aan deze site:
https://www.duurzaambouwloket.nl/stappenplan

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whistler
Dankjewel om mee te willen denken! Meer info kan hoor, ik wilde in de openingspost niet te veel uitweiden :)

Besparen: we zijn twee jaar geleden verhuisd en hebben een nieuwe keuken gekocht met apparaten die (toen) allemaal bij de zuinigste behoorden. We gebruiken ook bijna overal ledlampen.

In 2021 hebben we nog 1335kWh afgenomen van het net. Ons totaal verbruik was 2075kWh. Ik denk dat dat verbruik over 2022 iets zal stijgen want er is een gezinslid bijgekomen. Naarmate de kinderen ouder worden zullen ze waarschijnlijk meer apparatuur gaan gebruiken. We krijgen van Eneco momenteel €0,285 per geinjecteerde kWh terug dus dat is op jaarbasis zo'n €909.

Batterij: we wonen in Belgie en daar is er wél subsidie. Ik heb een offerte liggen voor een batterij van 5kWh = €3700 en 10kWh = €5000 (eindprijs inclusief installatie, keuring, btw en met de subsidie er afgetrokken).

De gemiddelde marktprijs per kWh in Belgie is vandaag zo'n €0,62. In de praktijk betalen we denk ik iets minder maar dat is echt een hele complexe rekensom. Hoe dan ook, elke kWh die we 'overhevelen' van injectie naar eigen gebruik bespaart kosten. Dat maakt een 5kWh batterij rendabel op een termijn van goed 10 jaar en dat wordt natuurlijk korter als de prijzen verder stijgen. Dan houden we nog over om te injecteren want de panelen produceren 3930kWh totaal. Veel meer dan ons totaalverbruik.

De ironie is dat met ons verbruik dat niet zo erg hoog ligt en met de zonnepanelen, de elektriciteitsrekening nog wel te betalen is. Het aandeel van gas in de energierekening ligt veel hoger. Vorig jaar was dat 17.624kWh. Dit jaar waarschijnlijk nog iets meer vanwege die gezinsuitbreiding. Vandaar dat ik er aan dacht of ik niet een deel van dat gasverbruik zou kunnen opvangen met de elektriciteit die we 'over' hebben. Maar verwarmen met een kWh gas is vast niet 1-op-1 te vergelijken met verwarmen met een kWh elektriciteit. :) En dat maakt het moeilijk te bevatten allemaal.

Isolatie:
  • De pvc kozijnen+glas zijn tien jaar oud. Het is niet hr++ maar wel hr uit 2012. Om dat nu allemaal te gaan vervangen is een aardig kostbare operatie terwijl het huidige materiaal nog lang niet af is.
  • Dakisolatie is 10cm PUR uit 2016. Dat kan dikker maar lijkt ook pas de moeite waard als het tijd is voor een volgende dakrenovatie.
  • De voorgevel bestaat voor een heel groot deel uit ramen en is ook wel mooi baksteenwerk. Die isoleren en bedekken met iets anders lijkt een beetje zonde en levert ook niet veel op.
  • In 1932 deed men bij ons nog niet aan spouwmuren dus aan de beide zijmuren kunnen we helaas niks doen.
  • Achtergevel en kelder heb ik hierboven al vermeld.
De huidige ketel is uit 2011 en is over vijf jaar stilletjes aan vervanging toe. Ik zou dan wel graag naar een warmtepomp gaan maar dan moet de techniek nog eerst wat vooruit gaan zodat die meer vermogen kunnen leveren want ik heb de "50-graden-test" gedaan met de CV ketel en daarmee krijg ik het huis 's winters niet warm. We verwarmen met radiatoren en vloerverwarming is eigenlijk geen optie. De begane grond bestaat uit een niet-zo dikke betonplaat (1932...). Die uitslijpen is problematisch. We zouden wel de vloer kunnen ophogen maar dan zit je met deuren, de keuken, de gietvloer die amper twee jaar oud is enzovoort. Ik vrees dat dat voor de volgende écht grote renovatie is over 20 jaar. Misschien is over vijf jaar zo'n hybride warmtepomp wel een idee.

Is met die achtergrond en dat tijdspad het idee van de batterij + kacheltje/IR paneel zo gek totdat we de sprong naar de warmtepomp kunnen maken? Of zou je in iets anders investeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Ja dat je in België woont had ik er niet uit begrepen ;) maar dan is inderdaad een accu wel een optie

Ik weet niet zoveel van de Belgische markt qua afrekenen van gas in kWh, maar in Nederland zit er 9 a 10 kWh in 1 m3 gas als ik me niet vergis. Dan kun je met de SCOP van een warmtepomp berekenen hoeveel stroom in kWh het kost om dezelfde warmtevraag te leveren.

Vloerverwarming is geen optie voor je. Heb je aan andere radiatoren gedacht, of de radiatoren voorzien van een ventilator om de afgifte te vergroten? Misschien kom je dan wel uit met een lagere aanvoertemperatuur.

Daarnaast zou een lucht/lucht warmtepomp (airco die ook kan verwarmen) ook misschien nog een optie kunnen zijn, bijv als bijverwarming. Nadeel is de luchtstromen en dat je maar 1 ruimte verwarmt of koelt. Voordeel is dat het efficiënter is dan cop=1.

Heb je ook een beeld hoeveel gas er aan verwarming en warm water wordt besteedt? Je zou met een warmtepomp boiler ook het SWW van het gas kunnen halen. Ik weet alleen niet hoe gunstig dat in België is (hier is er subsidie voor).

Over isolatie kan ik je niet zo goed adviseren maar de informatie lijkt me iig wel nuttig.

Je kan de overtollige kWh wel wegstoken met een Ir paneel, alleen het is niet het meest efficiënt. Misschien wel economisch voordeliger met zonnestroom dan gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Airco al bekeken?

Ik verwarm nu woonkamer, keuken, en indien nodig ook badkamer en bijkeuken, met 1 daikin in de woonkamer.
Meer ruimtes hoeven ook niet verwarmd te worden hier.

Ik zit nu op ~8m3 gas/maand ☺️ dat is dus voor douchen en koken. Op een nat bierviltje berekend scheelde me dat ~50 euro/maand afgelopen winter.

Ik kan evt de logeerkamer of andere kamer(s) wel verwarmen als het nodig is, met een losse tado thermostaat.

Uiteraard is nu de airco aanzetten ivm hittegolf niet gratis 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whistler
Fijn, dan is mijn schrijftaal nog niet echt vervlaamst ook al woon ik al 10 jaar niet meer in NL ;)

Onze split van het gasverbruik over verwarming en warm water heb ik niet exact. Maar als indicatie: in juni waren we niet op vakantie en heeft de verwarming niet aan gestaan. Toen verbruikten we 540kWh/53m3 aan gas. We koken op inductie dus dat was alleen voor het warmwaterverbruik. Nu is het warm water uit de kraan hier loeiheet. Dat heeft de monteur ooit zo ingesteld maar dat is eigenlijk niet nodig.

@dragon2 als ik zie dat jij op 8m3 zit inclusief koken, vraag ik me wel af wat wij hier fout doen. Zó lang douchen we hier toch niet. De kinderen gaan wel 1à2x per week in bad. Dat zal wel aantikken.

Ik had nog niet echt serieus nagedacht over airco, ook een beetje vanuit het idee dat airco eerder bijdraagt aan de opwarming van de aarde dan dat het helpt. Maar ik heb nu wat over COP gelezen (weer wat geleerd) en dus als je je eigen opgewekte energie gebruikt voor zo'n airco en daardoor bespaart op fossiel lijkt die milieuvriendelijkheid een heel ander verhaal. Ik zie dat er zelfs airco's bestaan met een COP van 5! Dat lijkt wel een beetje de oplossing voor mijn raadsel.

@dragon2 wat voor daikin heb jij?

Dan zou hier op de begane grond een airco kunnen aan de voorgevel (werkkamer) of aan de achtergevel (woonkamer). In de werkkamer hangen twee klassieke radiatoren wat sowieso een beetje overkill is. Dus misschien kan ik de radiator die onder het raam hangt vervangen voor een airco. (Ik zie dat er ook airco's zonder lelijke buitenunit bestaan.) Dan houd ik nog steeds één klassieke radiator over voor de echt donkere dagen.

Op thuiswerkdagen houden we dan de werkkamer in elk geval warm (of koel) en blijft de CV uit. Als er buiten werktijd nog goedkope eigen stroom is, zetten we de twee deuren naar de woonkamer open en kan hij ondersteunend werken bij het verwarmen van de woonkamer.

Dus als ik dan de balans opmaak:
  • Batterij is geen slecht idee. Zeker als we voor een airco gaan is het interessant om die van 10kWh te nemen nu de subsidies nog hoog zijn.
  • I.p.v. een elektrisch kacheltje kunnen we beter in een airco investeren.
  • Isolatie van de keldervloer, voor zover dat kan, kost relatief weinig en baat het niet dan schaadt het niet.
  • Het warm water van de cv ketel kan echt wel wat koeler.
  • Ik kan eens kijken naar radiator ventilatoren voor de winter.
  • Met isoleren van de achtergevel doen we nog even rustig aan.
  • Als over x jaar de CV ketel vervangen moet worden, kijk ik verder naar een warmtepomp evt. in combinatie met andere radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
@whistler
Ik heb:
Daikin set wandmodel Perfera 2,5kW FTXM25R + RXM25R

Mijn ouders gaan dezelfde nemen, alleen een zwaarder model ivm meer m2 / m3.

Ik heb wel gekeken naar model zonder buitenunit, ivm huurwoning, maar die zijn het toch niet helemaal.

Deze heeft een cop van 5.1 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:48
Is een warmtepompboiler geen optie? Dat zou dan al een 600m3 gas schelen op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whistler
@Luukse Dat is ook interessant hoewel we nog maar twee jaar geleden een nieuwe boiler hebben gekocht. Ik ga eens even in dat konijnenhol springen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:03
whistler schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:07:
@dragon2 als ik zie dat jij op 8m3 zit inclusief koken, vraag ik me wel af wat wij hier fout doen. Zó lang douchen we hier toch niet. De kinderen gaan wel 1à2x per week in bad. Dat zal wel aantikken.
Het bad eruit slopen en 5min p.p.p.d. douchen gaat je bijna 500 kuub gas per jaar schelen. Met de huidige gasprijs bij de goedkoopste aanbieder van België scheelt dat €400/j op de energierekening.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whistler
@RocketKoen Ik vrees dat hier de grenzen in zicht komen van wat mijn partner acceptabel vindt ;) (en gelukkig hebben we het voorlopig ruim genoeg om niet daartoe gedwongen te zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Ik zou hier nog aan toevoegen:
De CV efficienter stoken door waterzijdig in te regelen en de CV ketel te tunen (hier is een apart topic over), want zo te horen is jouw ketel door de installateur afgesteld als 'veul heet water, want dan gaat de klant niet klagen', maar dat is niet per definitie zuinig of efficient :-).

En wellicht kan je met kierdichting/tochtstrips ook nog wat comfort verhogen en warmtevraag verminderen voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whistler
@dragon2 Ik zit even te kijken naar dat model. Heb je enig idee hoeveel stroom die bij jou verbruikt?

In de specificaties staat "Jaarlijks energieverbruik verwarmen [kWh] 659". Moet ik dat lezen dat als je hem 365 dagen lang op max verwarmen zet dat hij dan 659kWh verbruikt?

Want dat zou op dagbasis dan neerkomen op 1,8kWh. En hij staat natuurlijk niet 24/7 aan en ook niet altijd op max. Dus als dat zo is, dan valt het me heel erg mee.
Pagina: 1