Net als iedereen hier ben ik ook flink aan het nadenken over manieren om onze energieconsumptie een beetje in de hand te houden. Buiten deze winter de CV lager zetten en wat korter/minder vaak douchen kijk ik dan ook naar technische oplossingen. Maar elk antwoord lijkt weer nieuwe vragen op te leveren.
Korte schets: rijhuis uit 1932, dakisolatie, relatief nieuwe ramen, zonnepanelen CV ketel op gas. Gezin van 2 volwassenen & 2 kleine kinderen. Warmtepomp op korte termijn helaas geen optie.
Korte schets: rijhuis uit 1932, dakisolatie, relatief nieuwe ramen, zonnepanelen CV ketel op gas. Gezin van 2 volwassenen & 2 kleine kinderen. Warmtepomp op korte termijn helaas geen optie.
- We hebben 15 zonnepanelen en we leveren jaarlijks 3190kWh terug aan het net (eigen gebruik 18,8%). Om het eigen gebruik omhoog te brengen zouden we een deel van die overproductie kunnen opvangen in een batterij van 5 of 10kWh. In het tussenseizoen kunnen we dan een kacheltje/IR paneel voeden om onze werkkamer (16m2) warm te houden zonder dat de hele dag de CV aan moet. Hartje winter lukt dat niet, dan is er te weinig zon. Maar hoe reken ik uit of dat echt zin heeft? Wat verbruikt zo'n kacheltje om die ruimte een beetje aangenaam te houden?
- Wat ook zou kunnen is om in de woonkamer een kleine pelletkachel te installeren voor bijverwarming op koude winterdagen. Maar besparen we daar zo veel gas mee dat het de investering waard is?
- De achtergevel isoleren kan, maar op de benedenverdieping bestaat die vooral uit glas. Boven zijn het slaapkamers die sowieso nauwelijks verwarmd worden. Dus we denken dat dat misschien niet zo veel zin heeft. Klopt die aanname of 'lekt' de warmte van beneden naar boven en heeft het tóch zin?
- Ook aan (delen van) de onderkant van de keldervloer kan ik een bescheiden isolatieplaat van 50mm PIR schroeven. Dikker kan niet want dan wordt de kelder te laag voor ons. Die platen kosten niet zo veel, maar is het überhaupt de moeite waard?